بزرگنمايي:
پیام سپاهان - تین نیوز |
شهردار اصفهان گفت: هفته جاری دو دستگاه تی بی ام خط دو متروی اصفهان از زیرِزمین خارج و حدود 7.2 کیلومتر از تونل خط دو مترو کامل شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، علی قاسم زاده امروز _چهارشنبه بیست وهشتم آذر_ در برنامه رادیویی «بی واسطه با مردم» اظهار کرد: شنبه هفته جاری دو دستگاه تی بی ام خط دو متروی اصفهان از زیرِزمین خارج و حدود 7.
2 کیلومتر از تونل خط دو قطار شهری کامل شد.
قاسم زاده افزود: چهار ایستگاه خط دو متروی اصفهان در حال نازک کاری است و تلاش می کنیم در نیمه نخست سال آینده، به صورت آزمایشی شاهد حرکت واگن در فاز نخست این خط باشیم.
وی با بیان اینکه امروز در منطقه 5 شهرداری اصفهان یکی از پروژه هایی که سال ها زمین مانده بود، به بهره برداری رسید، گفت: بخشی از بوستان محله مارنان آزادسازی و بخشی از آن باقی مانده که تبدیل به محیط بی دفاع شهری شده بود که با انجام اقدامات لازم آزادسازی آن کامل و به عنوان یک بوستان تقدیم شهروندان شد.
قاسم زاده با بیان اینکه حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری ویژه روز زن برنامه های متعددی را تدارک دیده است، تصریح کرد: شهروندان می توانند با رجوع به برنامه کاربردی «اصفهان من» یا سامانه سازمان فرهنگی با برنامه ها آشنا شوند و استفاده کنند.
سوال شهروندان و پاسخ مسئولان
بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.
شرایط پرداخت قسطی عوارض فراهم می شود
شهروند: برای دریافت مجوز، پروانه ساختمانی و تفکیک بیش از 40 درصد مالیات باید پرداخت شود که شهروندان را تحت فشار قرار می دهد؛ باید چاره ای اندیشیده شود تا شهروندان به ویژه قشر جوان بتوانند راحت تر برای ساخت وساز اقدام کنند و خانه دار شوند.
علی قاسم زاده، شهردار اصفهان: بخشی از هزینه هایی که متقاضی هنگام صدور پروانه باید پرداخت کند، مربوط به تراکم و عوارض شهرداری و بخشی مربوط به بیمه و نظام مهندسی است، شاید این شهروند مجموع این موارد را در نظر گرفته است.
در شهرداری اصفهان برای بناهای کوچک مقیاس با متراژ و طبقات محدود، تراکم و عوارض زیادی تعلق نمی گیرد، اما اگر به این ماجرا نگاه کلان داشته باشیم و بخواهیم مشکل مسکن را برای جوانان رفع کنیم، الگوهایی که در حال حاضر دنیا مطرح است.
به دلیل معماری خاص اصفهان هنوز در این شهر آغاز نشده است، زیرا واحدهای 50 متری و 40 متری مناسب برای زندگی دو نفره است.
ایده مربوطه مطرح شده است، اما مصوبه ای نداریم تا بتوانیم این مسکن را برای جوانان ایجاد کنیم، مگر اینکه بر این الگو کار شود و دستگاه های مربوطه ارائه شود.
افزایش سالانه عوارض بر اساس نرخ زمین در هر منطقه تعیین می شود، به موازات رشد قیمت این نسبت نیز تغییر می کند، یکی از متغیرها قیمت زمین در آن منطقه است که هرچه باشد منهای 10 میلیون تومان می شود، به منظور مراعات، متغیر پایه ای که نرخ تراکم بر آن حساب می شود قیمت زمین در هر منطقه است.
نادر آخوندی، مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان: نرخ متوسط عوارض و تراکم برای ساختمان های مسکونی در شهر بین پنج تا هفت درصد هزینه ساخت است و به ساختمان هایی با دو یا سه طبقه روی پیلوت تراکم تعلق نمی گیرد، بلکه از دو طبقه بیشتر عوارض تعلق می گیرد، اما مشمول تراکم نمی شود و از سه طبقه درصد حداقلی لحاظ می شود.
در شهر اصفهان در بافت فرسوده فرصتی ایجاد شده است تا شهروندانی که می توانند در مناطق مرکزی شهر که لکه گذاری شده ساخت وساز انجام دهند و از بسته تشویقی شامل طبقه مازاد و تخفیف عوارض 70 درصد استفاده کنند.
طبق دستور شهردار اصفهان، لایحه ای به شورای اسلامی شهر ارائه دادیم که در حال طی کردن فرایند فرمانداری است و امیدوارم از شنبه هفته آینده اجرایی شود؛ در این صورت تخفیف بلندمدت هشت قسط، شش قسط و سه قسط بدون پیش پرداخت پیش بینی کردیم که می تواند در نحوه پرداخت کمک کننده باشد، پرداخت سه قسط شامل 20 درصد تخفیف می شود.
دریافت مجوز مدارس ارتباطی به شهرداری ندارد
شهروند: ساکن خیابان نظر غربی هستیم، در این خیابان با وجود اینکه وسعت زیادی ندارد، مجوز تعداد زیادی مدرسه در مقاطع مختلف داده شده که این اتفاق برای ترافیک منطقه بسیار مشکل ساز شده است.
علی قاسم زاده، شهردار اصفهان: دریافت مجوز مدارس ارتباطی به شهرداری ندارد، مرجع صدور مجوز برای مدارس آموزش وپرورش است.
مواردی که اشاره شد، به احتمال زیاد مربوط به مدارس غیر دولتی بوده که تابع عرضه و تقاضا است؛ سرمایه گذاران در مناطقی که شهروندان تقاضای بیشتری برای مدارس غیر دولتی داشته باشند، سرمایه گذاری انجام می دهند.
تاکنون مصوبه ای برای جلوگیری و لغو مجوز مدارس نداشته ایم، تنها در حد راهنمایی، کمک و ساماندهی ترافیکی بوده است؛ در محل هایی که تراکم مدارس داریم از طریق ساماندهی ترافیکی و درخواستی که مکرر برای آموزش وپروش داشتیم، بیشتر مشکل مربوط به ساعات پیاده و سوارکردن دانش آموزان به ویژه هنگام تعطیلی مدرسه است.
درخواست ما از آموزش وپروش این بوده است که درِ حیاط مدارس را باز کنند و سرویس های دانش آموزی به جای توقف در معابر در حیاط توقف کنند.
در مدارسی که این کار را انجام دادند تا حد زیاد این مشکل رفع شده و آسایش به محل برگشته است، اما در مدارسی که این ظرفیت وجود نداشته است یا مدارس همکاری نکردند، این مشکل وجود دارد.
در مجموع قانونی وجود ندارد که آموزش وپرورش را مکلف کند قبل از صدور مجوز از شهرداری استعلام بگیرد.
حسین کارگر، مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان: در خیابان نظر پیگیری های از طریق معاونت ترافیک انجام شده و اقداماتی از جمله اصلاحات هندسی، پارک ممنوع و همکاری مدرسه و مدیران مدرسه صورت گرفته است.
دو مدرسه مکان هایی جدا از مدرسه را به عنوان پارکینگ تدارک دیدند که با توجه به موقعیت فیزیکی مناسب نبوده است، در این راستا با همکاران معاونت ترافیک و پلیس راهور هماهنگی انجام شده است تا تمهیداتی را برای ورود و خروج ماشین ها در نظر بگیرند.
درخواست نصب جداکننده در کوچه حکیم شفائی سوم به معاونت حمل و نقل ارسال شده است
شهروند: ساکن مجتمع طوبی واقع در خیابان عسگریه هستم، حدود 10 سال پیش تبدیل به دو لاین کردند که در حال حاضر لاین ها فرسوده شده است، در صورتی که هنوز جای پیچ آن وجود دارد؛ با وجود عرض کم کوچه و به دلیل اینکه پارکینگ خیابان عسگریه هزینه دارد، بسیاری از شهروندان هزینه را متقبل نمی شوند و در کوچه پس کوچه های اطراف پارک می کنند.
محمد صیرفی نژاد، مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان: کوچه حکیم شفائی سوم مقابل بیمارستان عسگریه قرار دارد، ابتدا و انتهای گذر جداکننده ترافیکی به صورت جدول وجود دارد.
در گذشته با توجه به درخواست های اهالی و ساماندهی ترافیکی جداول میانی سرتاسر معبر ایجاد شده بود که به درخواست اهالی مبنی بر که اگر جداکننده باشد فضای پارک وجود ندارد، شهرداری جدا کننده وسط گذر را حذف می کند.
در حال حاضر مجدد برخی اهالی درخواست نصب جداکننده دارند که برای همکارانم در معاونت حمل ونقل و ترافیک ارسال شده است تا به لحاظ کارشناسی بررسی کنند و شهرداری برای نصب مجدد اقدام کند.
فرصت یک ماهه به میوه فروشی نادری در خیابان مصلی
شهروند: تکلیف سدمعبر میوه فروشی نادری خیابان مصلی به کجا رسید؟
محمد صیرفی نژاد، مدیر منطقه 10 شهرداری اصفهان: سد معبر این مکان در گذشته دارای حکم قضائی بوده است که منقضی شده و اتفاق نیفتاده است، مجدد با مراجع قضائی هماهنگ و نسبت به تمدید حکم اقدام شده است.
ابتدای آذر سال جاری ابلاغی به متصدی مربوطه داده شد تا نسبت به اصلاح و حذف سد معبر اقدام کند، همچنین صورت جلسه ای با حضور متصدی تهیه شد تا نسبت به اقداماتی از جمله پاکسازی پیاده رو، استقرار یک نفر نیروی ثابت مقابل فروشگاه برای ساماندهی وضعیت ترافیکی و تعهد به نظافت و پاکیزگی اطراف، عمل شود و برای این منظور فرصت یک ماهه داده شده است.
پیگیری قضائی برای تعیین تکلیف ورزشگاه دنارت
شهروند: ورزشگاه دنارت حدود چند سال قبل احداث و پس دو سال فعالیت بسته شد؛ در حال حاضر حدود 10 سال است که این مکان متروکه شده است و وسایل آن به سرقت می رود و کامل تخریب می شود.
علی قاسم زاده، شهردار اصفهان: ابتدا شهروندان این مکان را به شهرداری هدیه می کنند و از شهرداری تقاضا می کنند که ورزشگاه ساخته شود.
این مکان یک مادر سند دارد که بر اساس آن اقدام می کنند؛ شهرداری اقدام به احداث می کند، هنگامی که مجموعه کامل و بهره برداری می شود، شخصی ادعای مالکیت می کند و دعوای حقوقی به قوه قضائیه کشیده می شود و در نهایت قوه قضائیه حکم علیه شهرداری صادر و شهرداری را مکلف به تحویل زمین می کند.
شهرداری آمادگی دارد تا اگر این فرد حق و حقوقی دارد، پرداخت کند؛ هر چند مردم می گویند که این ادعا صحیح نیست، اما در هر صورت شهرداری آمادگی قیمت گذاری و پرداخت حق او را دارد تا مجموعه ای که هزینه زیادی برای آن شده است، استفاده شود.
زمین هایی که مادرسند دارد، ممکن است صحرا یا زمینی با مساحت زیاد بوده باشد، بنابراین کافی است که شخص بتواند ثابت کند دو قسمت او در کجای زمین قرار دارد.
علی باقری، مدیر منطقه 6 شهرداری اصفهان: به رغم پیگیری های انجام شده تاکنون نتوانستیم توافقی حاصل کنیم، از طریق محاکم قضائی پیگیری می کنیم تا در صورت امکان اعمال ماده 477 انجام شود، مستندات و رأی صادر شده از نظر ما ایراد دارد، زیرا زمین مشایی است و جانمایی ندارد و تنها می تواند به صورت شریک ادعا داشته باشد، از این رو از طریق دادگستری پیگیر هستیم تا تجدید نظر و بررسی مجدد انجام شود.