پیام سپاهان

آخرين مطالب

اقدامات شهرداری اصفهان برای کمک به کاهش آلودگی هوا از جمله طرح LEZ اجتماعی

اقدامات شهرداری اصفهان برای کمک به کاهش آلودگی هوا از جمله طرح LEZ
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - معاون سابق حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: یکی از طرح‌های موفق، طرح lEZ است که به‌صورت هوشمند خودروها را در سطح شهر رصد می‌کند؛ در این طرح اگر خودروها معاینه فنی نداشته باشد، جریمه می‌شود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین حق‌شناس شامگاه _یکشنبه ششم آبان_ در فصل دوم برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با اشاره به اقدامات شهرداری اصفهان برای کمک به کاهش آلودگی هوا به‌ویژه احداث و تکمیل خط دوم مترو اظهار کرد: در سال 1401 پس از دوران کرونا مطالعات جامع حمل‌ونقل در کلان‌شهر اصفهان صورت گرفت و نشان داد که شاخص‌های حمل‌ونقل نسبت به 10 سال گذشته (1391) به شکل چشم‌گیری تغییر کرده است؛ به‌طور خاص تعداد سفرهای شهروندان و سهم سفر با خودروی شخصی به میزان قابل‌توجهی افزایش یافت و طول سفرها تقریباً 2.
2 برابر شده است.
وی افزود: این موضوع موحب افزایش ترافیک و مشکلات زیست‌محیطی شده است و اگر شهرداری اصفهان در جهت بهبود حمل‌ونقل همگانی اقدامی نکند، شرایط سال به سال بدتر خواهد شد؛ این روند رشد طبیعی محسوب می‌شود، اما پدیده‌هایی نظیر کرونا و مشکلات اقتصادی به آن شدت می‌بخشد، بنابراین شهرداری برای مواجهه با این شرایط نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اقدامات مؤثر است.
معاون سابق حمل‌ونقل ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرداری در چند سال گذشته اقداماتی در زمینه حمل‌ونقل همگانی انجام داده است، گفت: از جمله این اقدامات می‌توان به توسعه خطوط مترو اشاره کرد؛ به‌طوری که برای خط دو مترو سرمایه‌گذاری بلندمدت انجام شده و ساعات فعالیت خط یک در روزهای تعطیل افزایش پیدا کرده و تا ساعت 22:00 شب تمدید شده است، همچنین تجهیز ایستگاه‌های مترو به پارکینگ دوچرخه و فعال‌سازی قطارهای معیوب، ظرفیت استفاده از مترو را افزایش داده است.
حق‌شناس ادامه داد: در حوزه خطوط بی‌آرتی، پنج خط جدید احداث شده است که 2.5 برابر بیشتر از دوره‌های قبلی است و میانگین سر فاصله این خطوط 5 دقیقه است.
وی خاطرنشان کرد: افزایش ناوگان اتوبوسرانی نیز از دیگر اقدامات شهرداری است؛ سال 1400 تعداد اتوبوس‌های فعال 500 دستگاه بود که با خرید 182 دستگاه جدید و قرارداد برای 200 دستگاه دیگر، تعداد اتوبوس‌های فعال به 900 دستگاه افزایش یافته است.
معاون سابق حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان اضافه کرد: ناوگان جدید شامل اتوبوس‌های 12 متری، 18 متری و میدل‌باس است که برای نخستین‌بار در اصفهان مورد استفاده قرار می‌گیرند، همچنین هر سال 120 دستگاه اتوبوس تعمیرات اساسی دریافت می‌کنند که این بهسازی‌ها موجب کاهش سر فاصله‌ها و جذابیت بیشتر حمل‌ونقل همگانی شده است.
حق‌شناس عنوان کرد: ایجاد سامانه‌های اطلاع‌رسانی به مسافران در زمینه زمان حرکت اتوبوس‌ها و استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت ترافیک به شناسایی 35 گلوگاه اصلی ترافیکی کمک کرده است؛ این همکاری‌های برای اجرای پروژه‌های مختلفی از جمله خروجی اصفهان و پل شهید هنیه، که مدت‌ها معطل مانده بود، انجام شده است‌.
وی گفت: این مجموعه اقدامات نشان می‌دهد که شهرداری اصفهان با تلاش برای بهبود سیستم حمل‌ونقل همگانی و کاهش ترافیک، گام‌های مهمی برداشته است و با وجود چالش‌ها به کاهش وابستگی به خودروی شخصی و بهبود حمل‌ونقل عمومی در شهر کمک شایانی کرده است.
معاون سابق حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به تجربیات حمل‌ونقل عمومی در شهرهای پیشرفته تصریح کرد: در مطالعات جامع حمل‌ونقل، بررسی‌های جامعی از وضعیت شهرهای مختلف دنیا انجام شد؛ شهرهای پیشرفته به ویژه آن‌هایی که از لحاظ مالی و اقتصادی توانمندی بیشتری دارند یا سابقه‌ای در حمل‌ونقل ریلی دارند اغلب تمرکز خود را بر روی توسعه خطوط حمل‌ونقل پاک نظیر دوچرخه و پیاده‌روی معطوف کرده‌اند؛ در این راستا کلان‌شهر اصفهان نیز در سیاست‌گذاری‌های خود برای توسعه حمل‌ونقل همگانی به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته است.
حق‌شناس ادامه داد: برای بلندمدت، پروژه مترو مورد توجه قرار گرفته و در کوتاه‌مدت، خطوط حمل‌ونقل پاک نظیر بی‌آرتی و دوچرخه توسعه یافته است.
وی خاطرنشان کرد: نسبت به سال 1400 شرایط به‌طور قابل‌توجهی بهبود پیدا کرده است وبا استفاده از نرم‌افزارهای رصد، تمام خطوط مورد بررسی قرار گرفت؛ با این حال هنوز فاصله‌ای با استانداردهای لازم داریم که این استانداردها بر اساس تعداد مسافران در خطوط مختلف تعیین می‌شود.
معاون سابق حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان عنوان کرد: در حال حاضر خطوط بی‌آرتی وضعیت مناسبی دارد و با استفاده از سامانه «اصرو»، زمان رسیدن به هر ایستگاه مشخص شده است و مسافران می‌توانند برنامه سفر خود را بهتر تنظیم کنند؛ این سیستم به مسافران کمک می‌کند که از منزل زمان دقیق سفر خود را تنظیم کنند و در نتیجه تاخیرها به کمترین میزان می‌رسد.
حق‌شناس گفت: تجربه نشان می‌دهد که در مدیریت شهری، باید روی یک سیاست مشخص تمرکز کرد؛ در دوره‌های مختلف ممکن است تلاش شده باشد که همزمان چند اقدام انجام شود، از جمله اجرای پروژه‌های زیرگذر و خطوط حمل‌ونقل همگانی، اما اگر تمرکز اصلی بر روی توسعه حمل‌ونقل پاک گذاشته شود دستیابی به اهداف سریع‌تر خواهد بود؛ این رویکرد می‌تواند به‌عنوان یک توصیه مؤثر در بهبود وضعیت حمل‌ونقل در اصفهان مطرح شود.
وی بیان کرد: در دوره اخیر، شهرداری اصفهان توجه ویژه‌ای به توسعه سیستم حمل‌ونقل شهری و به‌ویژه قطار شهری داشته است؛ در این دوره برای قطار شهری زمان و انرژی زیادی صرف شده و تلاش‌های مختلفی در زمینه‌های ساخت و تأمین مالی صورت گرفته است، به‌ویژه علیرغم وجود محدودیت‌های مختلف، خط یک مترو با سرعت بیشتری نسبت به قبل ساخته شده است.
معاون سابق حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به گسترش معاینه فنی و هوشمندسازی گفت: علاوه بر این شهرداری در زمینه گسترش معاینه فنی خودروها نیز اقدامات قابل توجهی انجام داده است؛ در این راستا ایستگاه‌های معاینه فنی برای خودروها و موتورسیکلت‌ها به‌طور مؤثری توسعه پیدا کرده است؛ یکی از طرح‌های موفق، طرح الیزه است که به‌صورت هوشمند خودروها را در سطح شهر رصد می‌کند؛ در این طرح اگر خودروها معاینه فنی نداشته باشد جریمه می‌شود؛ این سامانه در اصفهان به‌خوبی اجرا و به‌روزرسانی شده است.
حق‌شناس افزود: شهرداری با استفاده از سامانه‌های هوشمند و نرم‌افزاری، اقداماتی برای کاهش ترافیک و بهبود وضعیت حمل‌ونقل انجام داده است؛ برآوردهای ما نشان می‌دهد که این اقدامات توانسته‌اند حدود 15 درصد به کاهش آلودگی هوای ناشی از حمل‌ونقل کمک کنند.
کد خبر 805098

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/899839/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهلت ارسال آثار به جشنواره هنرهای تجسمی تا 30 آبان تمدید شد

شهدا زمینه‌ساز تحققِ آرمان توسعه در نظام اسلامی هستند

آغاز به کار باشگاه ویژه همسران کارکنان فولاد مبارکه

عناوین نخست روزنامه های امروز دوشنبه 07 آبان ماه 1403/ ببینید

«نظام وزنی شعر فارسی» به بازار آمد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ مرثیه‌ای برای یک صنعت

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

دیدار مدیرکل بنیاد استان البرز با یادگار دوران دفاع مقدس

عیادت سرپرست بنیادشهیدتهران بزرگ ازجانباز70درصددر بیمارستان ساسان

جزئیات مراسم تشییع شهید مشهدی حادثه تروریستی تفتان

نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی با خانواده شهید "قاسم توافقی" دیدار کرد

جلسه‌ تسهیل‌گری در امر واگذاری زمین به مشمولان ماده 7 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران برگزار شد

تئاتر کودک نیازمند حمایت صددرصدی است/ اصفهان سالن استاندارد تئاتر ندارد

اطلاعیه اختلال مخابراتی در شهرک بهارستان شهر شاهرود

عشایر سمیرم هرچه زودتر به قشلاق بازگردند

داستان ناتمام سد معبر در گرگان/ پیگیری برخورد ماموران شهرداری با مغازه‌داران

عرضه ترجمه «هایدگر و نازیسم» در کتابفروشی‌ها

مشخصات ریلمی GT 7 Pro پیش از رونمایی فاش شد

توسعه ربات‌های نرم بسیار کوچکی که می‌توانند داروها را هدفمند در بدن حمل کنند

سرمقاله خراسان/ چرا طوفان الاقصی به نفع ایران شد؟

ساخت اولین پارک دریایی کشور در کیش رقم خورد

فرایند نام‌گذاری معابر شهر اصفهان الکترونیکی است؛ درخواست کتبی پذیرفته نیست

برگزاری نخستین جشنواره ملی عکس «زاینده بود» در اصفهان

اقدامات شهرداری اصفهان برای کمک به کاهش آلودگی هوا از جمله طرح LEZ

طرح LEZ یکی از اقدامات شهرداری اصفهان برای کمک به کاهش آلودگی هوا است

آمار عجیب از بناها و تأسیسات شهری در معرض فرونشست اصفهان

آغاز طرح تحول بوستان خبرنگار شهرک ابریشم

تساوی فولاد خوزستان در لیگ برتر

حاجیلوئیان به مدال نقره کشتی امیدهای جهان رسید

رصد هوشمند خودروها برای کاهش آلودگی هوا با طرح «الیزه»

ملت ایران تمام قد آماده مبارزه با رژیم صهیونیستی است

دعوت فرماندار کاشان برای پیوستن به پویش کمک به مردم لبنان و فلسطین

امروز جبهه مقاومت منسجم‌تر از گذشته به مقاومت ادامه می‌دهد

اصفهانی‌ها میزبان پیکر سه شهید مدافع وطن می شوند

حضور 6 اصفهانی در اردوی تیم ملی دوومیدانی

اجرای طرح «ستاره‌شو» زمینه‌ساز رشد، توسعه و استعداد نوجوانان خانواده فولاد مبارکه

اعلام برنامه های گرامیداشت یوم الله سیزده آبان و هفته بسیج دانش آموزی در مهاباد

اجلاسیه شهدای عرصه خدمانی استان اصفهان برگزار می‌شود

طرز تهیه یک کوکو سیب زمینی متفاوت و مجلسی (ویدئو)

راه اندازی بیش از 50 مرکز مشاوره خانواده و ازدواج در اصفهان

کشف فرش پولونز صفوی در ژاپن | شاهکاری از ابریشم و طلا از قرن هفدهم + ویدیو

خبرهای خوش درباره بهبود شرایط حمل‌ونقل عمومی شهر اصفهان در راه است

اعلام برنامه‌های گرامیداشت سیزده آبان و هفته بسیج دانش آموزی در مهاباد

آئین تکریم و معارفه فرماندهان نواحی مقاومت بسیج شهر اصفهان

همایش پیشکسوتان دفاع مقدس در روستای جهادآباد برگزار شد

تکمیل حفاری مسیر خط 2 متروی اصفهان حدفاصل دارک تا ابن‌سینا تا یک ماه آینده

طرز تهیه سوپ شیر مجلسی | بهترین رسپی سوپ شیر + ویدیو

آئین معارفه فرماندهان نواحی مقاومت بسیج شهر اصفهان برگزار شد

تعویض الکترو موتور شناور شهر گوک تپه مهاباد

این کفش‌های مجلسی راحت مانند پوشیدن جوراب به جای دمپایی هستند – تا 16 دلار