پیام سپاهان

آخرين مطالب

معرفی جاهای دیدنی نطنز ⛺ لیست کامل جاذبه ها اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - وقتی صحبت از سفر به جاهای دیدنی ایران می‌شود، شاید نطنز جزو اولین مقاصدی نباشد که به ذهن خطور می‌کند. اما این شهر دیدنی که در فاصله 125 کیلومتری اصفهان قرار دارد، یکی از تنها باغ‌شهرهای ایران است و به همین دلیل جایگاهی ویژه در میان شهرهای کشورمان دارد. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، باید با جاهای دیدنی نطنز آشنا شوید که در این مطلب به طور کامل به آن پرداخته می‌شود.

پیام سپاهان

آتشکده نطنز؛ یادگاری از دوره ساسانیان آتشکده نطنز یکی از برجسته‌ترین جاهای دیدنی نطنز اصفهان، در دامنه کوهستان کرکس است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این بنای تاریخی که قدمتی حدود 1800 سال دارد، مربوط به دوره ساسانیان است و همچنان بخش‌های عمده‌ای از آن پابرجاست. این آتشکده در باغی به نام «باغ امام جمعه» و در نزدیکی مسجد جامع نطنز قرار دارد. در گذشته، آتش به عنوان نماد پاکی مورد احترام مردم بود و آتشکده‌ها برای نیایش و برگزاری مراسمات مذهبی ایجاد می‌شدند. مردم در این مکان‌ها به شکرگزاری و دعا می‌پرداختند. بسیاری از گردشگرانی که با بلیط قطار مشهد اصفهان به این شهر سفر می‌کنند، بازدید از آتشکده نطنز را در برنامه خود قرار می‌دهند. آتشکده نطنز با بهره‌گیری از معماری خاص دوره ساسانیان و استفاده از مصالحی چون قلوه‌سنگ، ملات گچ و خاک و الوارهای چوبی، به یکی از نمادهای معماری دوران ساسانی در اصفهان مبدل شده است. هرچند بخش‌هایی از این بنا بر اثر زلزله و حمله موریانه‌ها تخریب شده است، ولی در طی سال‌های اخیر مرمت‌هایی صورت گرفته و این مکان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پیام سپاهان

مسجد جامع نطنز: شاهکاری از معماری ایرانی مسجد جامع نطنز یکی از برجسته‌ترین مکان‌های دیدنی نطنز است که علاوه بر مسجد، خانقاه و مقبره شیخ عبدالصمد نطنزی را در خود جای داده است. مناره مرتفع این بنا، اولین چیزی است که هر بازدیدکننده‌ای از نطنز را به خود جذب می‌کند. این مکان تاریخی در مسیر گردشگرانی قرار دارد که به دنبال تجربه‌ای کامل از سفر به اصفهان هستند و می‌خواهند در کنار بازدید از بهترین مراکز خرید اصفهان، از مکان‌های تاریخی نیز دیدن کنند‌. مسجد جامع نطنز دارای شبستان‌های متعدد و یک گنبد قدیمی است که بخش جنوبی آن به دوره دیلمیان و بخش‌های دیگر به دوره ایلخانان مغول بازمی‌گردد. در این مسجد می‌توان نمونه‌هایی از کاشی‌کاری‌ها و تزئینات خاص دوران صفویه و مغول را مشاهده کرد، که نشان از اهمیت تاریخی و فرهنگی آن دارد. مناره زیبای این مسجد با ارتفاع 37. 20 متر و 118 پله مارپیچ یکی از بخش‌های برجسته آن به‌شمار می‌رود. این مناره به‌خاطر تزئینات کاشی‌کاری خاص و کتیبه‌های فیروزه‌ای خود بسیار معروف است. در زیر این مجموعه، جوی آبی که از قناتی با قدمت 2000 سال منشعب می‌شود، جریان دارد. این آب نه‌تنها برای نمازگزاران بلکه برای مردم اطراف نیز استفاده می‌شده است.
غار پریان، گنجینه ‌ای پنهان در دل طبیعت اصفهان غار پریان نطنز یکی از زیباترین غارهای استان اصفهان است که در فاصله 8 کیلومتری ابیانه و 18 کیلومتری روستای سه در دره‌ای به نام پری هول قرار دارد. این غار که در ارتفاع 2967 متری از سطح دریا واقع شده، دهانه‌ای به ابعاد 120×160 سانتی‌متر دارد. از زمان کشف این غار در سال 1379، غارنوردان همواره به تالارهای جدیدی دست یافته‌اند و تا کنون 11 تالار در این غار شناسایی شده است. عبور از غار پریان به دلیل وجود چاه‌های عمیق و خطرناک، نیازمند آشنایی با مهارت‌های غارنوردی و تجهیزات مناسب است. برای دسترسی به این غار، پس از رسیدن به شهر میمه و طی مسیری 20 کیلومتری، باید یک مسیر کوهپیمایی با شیب تند را طی کنید تا به دهانه غار برسند.

پیام سپاهان

هنجن، روستایی با جاذبه ‌های طبیعی و تاریخی روستای هنجن، یکی از روستاهای زیبا و تاریخی شهرستان نطنز در استان اصفهان است که در فاصله 23 کیلومتری نطنز و 19 کیلومتری ابیانه قرار دارد. نام این روستا از واژه هنجیدن به معنای استخراج آب از چاه گرفته شده و با جاری بودن دو رودخانه برز رود و چیمه رود در آن، معنای نام خود را برای گردشگران نمایان کرده است. هنجن با معماری سنتی خود که با سنگ، چوب و گل ساخته شده، اصالت قدیمی خود را حفظ کرده است. این روستا دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی همچون قلعه هنجن و آتشکده ابیانه است. بهترین زمان سفر به هنجن بهار و تابستان است، زمانی که طبیعت سرسبز و هوای دلپذیر آن جذابیت بیشتری به این منطقه می‌بخشد.
کاروانسرای میرابوالمعالی؛ به جا مانده از دوره شاه عباس اول کاروانسرای میرابوالمعالی که به نام قلعه کوهاب نیز شناخته می‌شود، یکی از آثار برجسته دوران شاه عباس اول در نطنز است. این کاروانسرای چهار ایوانی و مستطیل شکل به دست میرابولمعالی برزرودی نطنزی، یکی از امرای مقرب دربار و مجلس‌نویس شاه ساخته شده است. این بنا که در نزدیکی جاده نطنز به کاشان و در کنار باغات و چشمه آبی بزرگ قرار دارد، موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فردی داشته و از آن زمان تا دوره پهلوی مورد استفاده کاروانیان بوده است. کاروانسرای میرابوالمعالی محل استراحت و اقامت بسیاری از مسافران و افراد برجسته زمان خود بوده است. کاروانسرای میرابوالمعالی همچنان اسکلت اصلی خود را حفظ کرده و به عنوان یادگاری ارزشمند از معماری صفوی در نطنز به شمار می‌رود.

پیام سپاهان

محله افوشته نطنز؛ گنجینه ‌ای از آثار تاریخی اگر به دنبال یکی از زیباترین جاهای دیدنی نطنز اصفهان هستید، محله افوشته می‌تواند انتخابی بسیار ایده‌آل برای شما باشد. این محله، با آثار تاریخی متعددی از دوره‌های مختلف، جلوه‌ای منحصر به فرد از تاریخ و فرهنگ ایران را به نمایش می‌گذارد. برخی از این آثار شامل آب‌انبار تاریخی، حسینیه افوشته، حمام تاریخی، خانقاه افوشته، خانه سورگاه، شربت‌خانه و مسجد افوشته هستند. از میان این بناها، آب‌انبار افوشته با قدمتی حدود 200 سال و معماری خاص خود، یکی از جذاب‌ترین آثار این محله محسوب می‌شود. حسینیه افوشته نیز که در دوره قاجار ساخته شده است، به عنوان محلی برای عزاداری در ایام محرم، همچنان میزبان مردم محلی است. همچنین، خانقاه افوشته که محل اجتماع درویشان و صوفیان است، از دیگر بناهای تاریخی این محله محسوب می‌شود که به همراه سایر آثار، جذابیت‌های گردشگری فراوانی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد.
سخن پایانی
نطنز، این باغ‌شهر زیبا و کم‌نظیر در دل استان اصفهان، گنجینه‌ای از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است که هر گردشگری را به سوی خود می‌کشاند. از آتشکده نطنز و مسجد جامع با معماری بی‌نظیرشان تا غار پریان و روستای هنجن با زیبایی‌های طبیعی و اصالت تاریخی‌شان، هر کدام گوشه‌ای از هویت و تاریخ این شهر را بازگو می‌کنند. اگر به دنبال مقصدی متفاوت و پر از شگفتی هستید، بازدید از جاهای دیدنی نطنز اصفهان گزینه‌ای بی‌نظیر برای سفر و گردشگری خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/897349/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حضور نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در جلسه شورای معاونین بنیاد خراسان رضوی

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «یارمحمدی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «کبیری‌فر»

دیدار نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهیدان «غفاری‌دوست»

قیمت روز انواع آهن آلات – دوشنبه 30 مهر 1403 / فرصت طلایی خرید میلگرد

فراخوان شناسایی پیمانکاران واجد صلاحیت توسط شرکت ورق‌های آلیاژی فولاد مبارکه اصفهان

بهارستان کنار دولت خواهد ماند یا مقابلش؟

گرامیداشت شهید القدس حاج عباس نیلفروشان در دبستان پروین اعتصامی شهرستان نجف آباد

بورس در محاصره ریسک‌های غیر اقتصادی

جشنواره انار شهرضا در رویداد بین‌المللی انار ارمنستان برگزار می‌ش

جشنواره انارشهرضا در رویداد بین‌المللی انار ارمنستان برگزارمی‌شود

جشنواره انار شهرضا در ارمنستان برگزار می‌شود

دود غلیظ لاستیک سوزی در ملک شهر

فرآیند جمع‌آوری پسماند در بالاشهر و پایین‌شهر اصفهان چگونه است؟

دوربین سیمکارت خور با چرخش 360 درجه ضد آب

خبر مهم درباره طبقاتی شدن میدان ونک

آتش سوخت به جان حمل و نقل خراسان جنوبی/پای درد و دل کامیون داران

تجدید و گسترش دامنه کاربرد استاندارد آزمایشگاه مرجع شرکت آب و فاضلاب استان یزد

گشت‌و‌گذار در آسیاب آبی کوشک نو یزد؛ شاهکار معماری و مهندسی سنتی

آتش سوخت به جان حمل و نقل خراسان جنوبی/ پای درد دل کامیون داران

فشار AFC بر دو تیم تراکتور و سپاهان/ تیم‌های تبریز و اصفهان هم به درد استقلال و پرسپولیس دچار شدند

تکمیل تعمیرات اساسی پارکینگ جلفا با هزینه‌ای بیش از 3 میلیارد ریال

برنامه سینماهای اصفهان، امروز دوشنبه 30 مهر + اکران «زودپز» در اصفهان و قیمت بلیت

شرایط خرید اقساطی از سرای ایرانی 20 قسط اصفهان چیست؟

یک‌هزار و 600 متقاضی جوانی جمعیت در شهرستان شاهین‌شهر و میمه

کارخانه تولید مواد اولیه شرکت رستوران‌های زنجیره‌ای زندگی خوشمزه ایرانیان افتتاح شد

یک پیش‌بینی: قیمت دلار تا آخر سال چقدر می‌شود؟

«شمس‌القرآن»؛ گنجینه اصوات قرآنی

ایوب العملود دست پرسپولیسی ها را در حنا گذاشت!

هندبال اصفهان بدنبال تثبیت صدرنشینی با طعم انتقام

ترویج اندیشه ایرانی-اسلامی، راهِ مقابله با اسناد تحمیلی فرهنگی

معرفی جاهای دیدنی نطنز ⛺ لیست کامل جاذبه ها

قیمت دلار تا پایان امسال به چه رقمی می‌رسد؟

جمع آوری 4 مدرسه کانکسی در شهرستان چادگان

پیش‌بینی مهم درباره تغییر مسیر نرخ ارز

سپاهان نمی تواند در اصفهان میزبان شارجه باشد

ساخت 45 هزار واحد خودمالک در برنامه استان اصفهان قرار دارد

معرفی شهید / سردار شهید «حسن آباد»

رسیدگی به 20 پرونده در کمیته نظارتی شورای شهر در منطقه 6 اصفهان

هوای اصفهان سالم است / شاخص کیفی یک شهر در وضعیت خطرناک

گاندوها رسماً لیگ بسکتبال را استارت می‌زنند

واکنش آذر منصوری به انتصاب استاندار جدید اصفهان

زندگینامه سردار شهید «حسن آباد»

تصاویر/ تشرف بانوان ورزشکار اصفهان به حرم مطهر رضوی

171 طرح نیمه‌ تمام صنعتی در استان اصفهان به بهره‌برداری رسید

ذوب‌آهن اصفهان، مقدم بازدیدکنندگان از نمایشگاه و سمپوزیوم فولاد کیش را گرامی می‌دارد

افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه امنیت غذایی با رویداد «تا ثریا»

عکس/ اصفهان دیدنی از فراز نقش جهان

نشست ظرفیت‌های صادراتی صنایع خلاق افغانستان برگزاری می‌شود

میدان ونک تهران طبقاتی می‌شود؟