پیام سپاهان

آخرين مطالب

بورس گرفتار سیاست‌های بنیادین است اجتماعی

بورس گرفتار سیاست‌های بنیادین است
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - شاخص کل بازار سرمایه روز گذشته، سه‌شنبه 17 مهر کار خود را با افزایش 2290 واحدی آغاز کرد و در مجموع با 3402 افزایش به پایان برد. به گزارش مهر، دیروز تا لحظه تنظیم این گزارش، بازار بورس در ادامه محدودیت دامنه نوسان یک درصدی، شاخص کل اولین کندل مثبت 3402 واحدی را پس از 9 روز نزول متوالی در حالی تجربه کرد که 30 دقیقه ابتدایی معاملات سهم بیش از 67 درصدی را از این افزایش داشت (2290 واحد از 3402 واحد).
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
شایان ذکر اینکه افزایش 3402 واحدی شاخص کل، این شاخص را به تراز 2097356 بازگرداند.
از شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به افت 532 واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد که این کاهش، شاخص کل هم‌وزن بورس را به تراز 696489 واحدی عقب برد. گفتنی است ارزش بازار بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته به عدد 67822128 میلیارد ریال افزایش یافت.
نمادهای موثر بورسی
در معاملات روز گذشته سه نماد فملی، فولاد و فارس به‌ترتیب با افزایش 1442، 1331 و 924 واحدی بیشترین سهم را در کندل سبز و افزایشی 3402 واحدی شاخص کل بورس تهران داشتند. این در حالی است که نمادهای پالایشی چون شپنا، شبندر و شتران با افت 434، 289 و 264 واحدی و وبلمت و خودرو با افت 284 و 223 واحدی مانع رشد بیشتر شاخص کل بورس شدند.
بازار فرابورس ایران
شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن فرابورس نیز به ترتیب با افت‌های 23 و 210 واحدی به عدد 21992 و 122618 رسید.
نمادهای موثر فرابورسی
در معاملات دیروز بازار فرابورس سه نماد فزر، شاوان و وسپهر به ترتیب بیشترین تاثیر منفی را بر کاهش شاخص کل فرابورس رقم زدند و از سمت دیگر دو نماد آریا و انتخاب مانع افت بیشتر شاخص کل فرابورس در روز جاری شدند. پیش‌بینی می‌شود با کم‌رنگ‌تر شدن ریسک‌های چند وقت اخیر و برداشته شدن محدودیت دامنه نوسان رفته رفته از فشار فروش ایجاد شده کاسته شود و در هفته آینده بازار متعادل‌تری شکل بگیرد.
بهبود وضعیت بورس؛ به‌شرط عمل به وعده‌ها
یک کارشناس بازار سرمایه در ارزیابی اثرات محدودسازی دامنه نوسان بورس گفت: شاخص بورس دماسنج اقتصاد است و به‌محض واردشدن شوک‌های سیاسی و اقتصادی نوسان می‌کند؛ بر همین اساس هنگام ورود شوک‌های سیاسی و اقتصادی، اجرای برنامه‌هایی در راستای کنترل هیجانات بازار ضروری به‌نظر می‌رسد.
مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با صمت در تحلیل شرایط فعلی بازار اظهار کرد: به‌طور معمول شوک‌های سیاسی پایداری زیادی ندارند و تاثیرات آنها زودگذر است و در مقابل شوک‌های اقتصادی تاثیرات پایدارتری بر بازار دارند. در مورد اخیر نیز شوک‌های سیاسی تحرکات نظامی در خاورمیانه و از همه مهم‌تر کشیده شدن پای ایران به این درگیری‌ها، بازار را دچار نوسانات شدید کرد و همین امر شورای بورس را بر آن داشت تا دامنه نوسان را به یک درصد محدود سازد، اما همان‌گونه که اعلام شد این محدودیت یک اقدام احتیاطی چندروزه است و بعد از فروکش کردن هیجانات سیاسی بازار به حالت عادی بر خواهد گشت.
نزول از 430میلیارد دلار به 130 میلیارد دلار
وی در اشاره به دیگر مولفه‌های تاثیرگذار در بازار سرمایه اظهار کرد: در کنار مسائل سیاسی با تاثیرات زودگذر، ما درگیر مسائل اقتصادی چون نرخ بهره، نرخ ارز، معافیت‌های مالیاتی و... هستیم که تاثیرات بلندمدت بر بازار دارند؛ بر همین اساس همان‌گونه که وزیر اقتصاد قول داده‌‌اند باید در راستای اصلاح وضعیت هر کدام از موارد یادشده با هدف بهبود وضعیت بورس اقدام شود. البته در حال حاضر به‌واسطه نوسانات سیاسی دستکاری در نرخ بهره میسر نیست، اما باید با فروکش کردن التهابات سیاسی در جهت اصلاح این نرخ اقدام کنیم تا در نتیجه آن شاهد رشد بورس باشیم. اکنون متاسفانه ارزش شاخص بورس از 430 میلیارد دلار به 130 میلیارد دلار و در واقع به کف رسیده است.
صفاری درباره تاثیر محدودسازی دامنه نوسان بر وضعیت بورس گفت: هنگام وقوع حادثه 11 سپتامبر، بورس نیویورک 3 روز تعطیل شد تا هیجانات ناشی از این اتفاق سیاسی وضعیت بورس را به‌هم نریزید. این اتفاقی طبیعی است و در همه جای دنیا برای کنترل بازار سرمایه در چنین مواقعی ورودهایی انجام می‌شود و شورای بورس ما هم، اکنون تصمیم به محدودسازی دامنه نوسان بورس به مثبت‌ومنفی یک درصد گرفته که به‌اعتقاد من اقدام درستی بوده است. در هرحال باید منتظر تخلیه شوک ناشی از اتفاقات سیاسی اخیر باشیم و بعد از آن دامنه نوسان کاملا باز شود و به همان وضعیت پیشین خود یعنی مثبت و منفی 5 درصد برگردد.
صفاری در پیش‌بینی وضعیت بازار تا پایان سال جاری گفت: بازار سرمایه ما در حال حاضر از چند جهت تاثیرپذیری دارد؛ نخست اینکه اکنون زورآزمایی نامزدهای انتخاباتی در امریکا تمامی بازارهای جهان را تحت تاثیر قرار داده و ما در کنار مسائل خاورمیانه از این موضوع هم تاثیر می‌پذیریم؛ پس باید منتظر تخلیه شوک ناشی از این اتفاقات و تعیین‌تکلیف انتخابات امریکا باشیم. دوم اینکه ما درگیر مسائل اقتصادی هستیم که به‌نوعی بورس را گرفتار کرده‌اند و باید اصلاحاتی در برخی حوزه‌ها مانند قیمت‌گذاری دستوری، معافیت‌های مالیاتی، قیمت انرژی و... انجام شود تا بهبودی را در وضعیت شاخص شاهد باشیم. اگر این اصلاحات که وعده آن هم داده شده انجام شود، به‌نظر می‌رسد تا پایان سال وضعیت بورس بهبود چشمگیری خواهد داشت.
خروج سرمایه از بورس به‌مقصد بازار طلا و سکه
یک کارشناس بازار سرمایه در ارزیابی تاثیرات محدودسازی دامنه نوسان در بازار بورس بیان کرد: در زمان وقوع اتفاقات سیاسی که معمولا تاثیراتی زودگذر بر بازار سرمایه دارند، ابزارهایی برای کاهش تاثیرات شوک‌ این مسائل بر بورس به‌کار گرفته می‌شوند که در تمام بازارهای جهانی هم مرسوم است و ما نیز از این ابزارها استفاده می‌کنیم؛ کما اینکه در زمان نوسان شدید در شاخص نزدک یا بورس نیویورک ممکن است بازار را تعطیل کنند. بازار سرمایه ما هم در سال جاری در چند مرحله با نوسان ناشی از مسائل سیاسی روبه‌رو بوده و در مورد اخیر هم بالا گرفتن تنش میان اسرائیل و فلسطین، شورای بورس را به واکنش واداشت و این شورا تصمیم به استفاده از ابزار محدودسازی دامنه نوسان به‌منظور جلوگیری از زیان سهامداران گرفته است.
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال صمت مبنی بر اینکه ابزار محدودسازی دامنه نوسان تا چه زمانی می تواند در بازار استفاده شود؟ گفت: رئیس سازمان بورس هم اخیرا اعلام کرده‌اند و به محض رفع اثرات مسائل سیاسی، درباره دامنه نوسان دوباره تصمیم‌گیری خواهد شد. در حال حاضر استفاده از این ابزار امری اجتناب‌ناپذیر و منطقی بود، اما به محض رفع تنش‌های حاکم باید دامنه نوسان بازتر شود و دست‌کم به مثبت و منفی 2 تا3 درصد برسد.
نرخ بهره دردسرساز
وی با تاکید بر اینکه تنش‌هایی چون تنش نظامی اخیر تاثیراتی کوتاه‌مدت بر بازار دارند و معمولا هم اثرات آنها زود تخلیه می‌شود، ادامه داد: آنچه اکنون بازار سرمایه ما را تحت فشار قرار داده، نرخ بهره‌ای است که همچنان بالا و در حال افزایش است و باید فکری برای آن کرد، زیرا اگر تا پایان سال با همین روند پیش برویم، وضعیت بورس ما بسیار بغرنج خواهد شد. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: بازار بیش از مسائلی چون دامنه نوسان، از مسائل بنیادین خود تاثیر می‌گیرد. اکنون هیچ یک از مشکلات بورس شامل نرخ بهره بالا، نرخ ارز نیمایی، قیمت‌گذاری دستوری و... حل نشده و اگر این مشکلات حل شود با همین دامنه نوسان هم بازار می‌تواند مسیر خود را به سمت مثبت شدن باز کند. دارابی در پیش‌بینی وضعیت بازار بورس تا پایان سال جاری تصریح کرد: باتوجه به دگرگونی‌هایی که به‌لحاظ سیاسی در خاورمیانه انتظار می‌رود و البته سیاست‌های اقتصادی داخلی بازار ما چندان پیش‌بینی‌پذیر نیست. اما دست‌کم در بعد داخلی تحرکی به‌نفع بازار سرمایه مشاهده نمی‌شود. متاسفانه در چند وقت اخیر درتمام روزها شاهد خروج نقدینگی از بورس بوده‌ایم و نکته مهم اینکه مقصد تمام این سرمایه‌های خارج شده بازارهای طلا و سکه است. در چنین وضعیتی بانک مرکزی هم حراج‌های خود را افزایش داده و همین مسائل امید به مثبت شدن بورس در آینده نزدیک را در هاله‌ای از تردید قرار می‌دهد.
سخن پایانی
کارشناسان بر این باورند که تاثیر شوک‌های ناشی از تحرکات سیاسی بر بازار سرمایه به‌سرعت تخلیه می‌شود و آنچه ممکن است بازار را دچار دگرگونی‌های دامنه‌دار بلندمدت کند، سیاست‌های اقتصادی است. برهمین اساس می‌توان این‌گونه استنباط کرد که در صورت انجام اصلاحاتی در حوزه‌های نرخ بهره، نرخ ارز، مقررات مالیاتی شرکت‌ها و... می‌توان به بهبود وضعیت بازار حتی در شرایطی که تنش‌های سیاسی به‌‌طور کامل فروکش نکرده، امیدوار بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/895977/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

انتصاب «رئیس کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم شورای راهبری توسعه مدیریت بنیاد شهید و امور ایثارگران»

عیادت سرپرست بنیادشهید تهران بزرگ از جانبازان و فرزند شهید بستری در بیمارستان

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهیدان «دروگر نیت» و «فرخی» دیدار کرد

تفاهم‌نامه بنیاد شهید و امور ایثارگران با کانون وکلا گره مشکلات ایثارگران را باز می‌کند

آغازِ لیگ برتر بسکتبال بدون حضور تیم های صاحب نام

ایرج طهماسب، علیرضا خمسه و مستانه مهاجر در جشنواره حاضر شدند

قیمت بلیط اتوبوس تهران اصفهان امروز چهارشنبه 18 مهر 1403

کیفیت هوای 2 شهر اصفهان در شرایط قرمز قرار گرفت

معرفی افراد برتر مسابقات دارت رسانه آقایان استان اصفهان

زاینده رود؛ داستان یک رودخانه‌ از نفس‌افتاده

همایش تجلیل از موکبداران نمونه کشور برگزار شد

کاش بازار بورس روی خوش نشان می‌داد

واردات برنج صدای مجلسی‌ها را درآورد/ درخواست از عارف

درخشش کرمان در مسابقات رباتیک دانشگاه صنعتی اصفهان

هیئت مدیره جدید هرمز معرفی شد

شرایط جوی پایدار تا اوایل هفته آینده در اصفهان حاکم است

اعلام نرخ جدید کارشناسی خودرو ؛ افزایش نرخ

وزارت کشور 10 اتوبوس خریداری شده شهرداری شاهین شهر را تحویل دهد

تیم 13 نفره رومیکا از کاشان تا مشهد را رکاب می‌زنند

حداقل دمای هوا در جنوب آذربایجان‌غربی به سه درجه بالای صفر رسید

قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان ارسال فوری

10 هزار تن تخم مرغ در کاشان تولید شد

اجتماع 5 هزار نفری دانش آموزان در حمایت از کودکان مظلوم غزه و لبنان برگزار شد

تشدید سامانه بارشی تا هفته بعد/ برف و کولاک از راه رسید

بازخوانی جالب دیالوگ آقا مجید شما ترقی می‌کنید توسط پسر مجید «قصه‌های مجید» + فیلم

بورس گرفتار سیاست‌های بنیادین است

برداشت چین دوم حنا در دلگان، قطب حنای سیستان و بلوچستان

پرهیز از معاملات هیجانی

مخاطبان کودک جشنواره فیلم اصفهان: از «میرو» یاد گرفتیم که ناامید نشویم+ فیلم

طراحی بوم تور خلاق گردشگری در جهاددانشگاهی اصفهان

فولادینفو: فرآیند خرید محصول از فولاد مبارکه از طریق بورس کالا

معرفی هتل های اصفهان از 5 ستاره تا 3 ستاره

باهوش ترین گاو جهان در ایران با شغلی ویژه +فیلم / رونق گردشگری در منطقه

آخرین فرصت شرکت در مزایده 6 هزار میلیارد تومانی املاک و مستغلات تملیکی

فرونشست به مناطق مسکونی اصفهان رسیده؛ متولی این پدیده کیست؟

اهمیت تسهیل فرآیند های اداری و کاهش بروکراسی در رشد اقتصادی| سهم نصف جهان از GDP

عکس/ نمایی تکان دهنده و دردناک از پل خواجو و زاینده رود

اختصاص 3 میلیاردی برای مرمت مسجد تاریخی پرزله ابیانه

تذکر نماینده لنجان درباره وضعیت کارخانه ذوب آهن اصفهان

صادرات خرما به 330 میلیون دلار رسید

باغ ایرانی؛ نمادی زمینی از بهشت وعده داده شده در کتب مقدس

تذکر نماینده مجلس درباره وضعیت کارخانه ذوب آهن اصفهان

ما «زاینده‌رود» را زنده می‌خواهیم

درخشش دانشجویان دانشگاه آزاد نجف‌آباد در مسابقات ملی بتن

چهل و پنجمین خانه ورزش روستایی کاشان افتتاح شد

اختلافات حقوقی ساکنان 3 روستا با معدن داران علت ورودی زیاد پرونده ها به حوزه قضایی فاریاب

بورس تهران تغییر روند داد؟

بورس نفس می‌گیرد؟| حمایت های آرام از سهام های شاخص ساز

ضرورت توجه به مسائل رفاهی و تکریم ارباب رجوع در پزشکی قانونی