پیام سپاهان

آخرين مطالب

قلب‌های آسیب دیده و بحرانی به نام آلودگی هوا اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - به گزارش ایرنا، حدود 40 درصد مرگ و میرها در جهان مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است و سالانه بیش از 20 میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند که 80 درصد این مرگ و میرها به‌دلیل سکته قلبی است.
در حالی که بیماری‌های قلبی و عروقی به مرگ و میر بسیاری از افراد منجر می‌شود، پزشکان تاکید دارند که باید تاثیر آلودگی بر آن به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد بویژه اینکه با توجه به آمار و اطلاعات موجود، آلودگی هوا به یکی از چالش‌های اصلی سلامت عمومی در شهرهایی مانند اصفهان تبدیل شده است.
معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان، آلودگی هوا را یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی بیمارهای قلبی دانست و گفت: عوامل خطر بیماری‌های قلبی و عروقی گسترده است اما یکی از مهم‌ترین آنها آلودگی هواست و با توجه به شرایط استان و شهر اصفهان، نیاز است تا هشدار جدی برای کنترل آلودگی هوا داده شود.
علی پارسا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به روند رو به رشد آلودگی هوا در سال‌های اخیر افزود: با توجه به بررسی ‌صورت گرفته و گزارش کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای اصفهان، پیش بینی می شود که پاییز امسال نیز وضعیت خوبی درباره شاخص‌های کیفی هوا نداشته باشیم.
مدیر گروه بهداشت محیط معاونت بهداشتی استان اصفهان نیز با اشاره به وضعیت شاخص کیفی هوا گفت: تعداد روزهای با هوای پاک کلانشهر اصفهان در نیمه نخست امسال 10 روز بود در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته 12 روز هوای پاک داشتیم.
سید مهدی میرجهانیان در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: تعداد روزهای سالم (قابل قبول) کلانشهر اصفهان در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش و تعداد روزهای ناسالم افزایش یافته است.
این کارشناس، میزان مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا در میان بزرگسالان بالای 32 سال کشور در سال 1402 را 15 درصد از کل آمار فوتی‌ها اعلام کرد و گفت: این آمار قطعی نیست بلکه برآوردی از چند عامل تاثیرگذار و منتسب به آن است اما در هر حال باید آلودگی هوا را یکی از عوامل موثر در بروز و تشدید برخی بیماری ها مانند قلبی و عروقی دانست.
میرجهانیان با تاکید بر اینکه شهر اصفهان از لحاظ آلودگی هوا در وضعیت حساسی قرار دارد، تصریح کرد: فقط ارگان‌های دولتی در این زمینه مسوول نیستند و مردم نیز در کنترل آلودگی نقش دارند زیرا ترافیک شهری و سبک زندگی بر کیفیت هوا تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: همه باید دست به دست هم دهیم و با توجه به قانون هوای پاک به وظایف دستگاه‌ها توجه کنیم و مطالبه‌گر هر کوتاهی در این زمینه باشیم.

پیام سپاهان

تأثیر آلودگی هوا بر سلامت عمومی
یک متخصص قلب و عروق در اصفهان نیز به افزایش میزان آمار ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در این استان اشاره کرد و گفت: اکنون بهترین کار، کنترل این بیماری است که تابع سیاست‌ها و وضعیت اقتصادی کشور است.
علیرضا خسروی افزود: 50 درصد موارد نارسایی قلب و کلیه را با کنترل فشار خون می‌توان درمان کرد ولی در اصفهان فشار خون حدود 80 درصد بیماران کنترل نمی‌شود.
وی، بهترین و اثربخش‌ترین روش برای کنترل و رفع خطر سکته و بیماری های قلبی را جلب توجه مردم به این نکته دانست که هر فرد باید به فکر سلامتی خود باشد.
خسروی، رژیم غذایی، کنترل فشار خون و چربی و وزن بدن، مراجعه به پزشک و از همه مهم‌تر ورزش و فعالیت فیزیکی را برای درمان کافی دانست و گفت: هیچ راهی بهتر از این موارد وجود ندارد.
این پزشک متخصص درباره علائم بیماری قلبی خاطرنشان کرد: مواردی مانند احساس تنگی نفس، درد موقع راه رفتن و ظهور علائم ناگهانی موقع استراحت از نشانه های بیماری قلبی و عروقی است و باید به پزشک مراجعه شود.
خسروی تاکید کرد: کم توجهی به کنترل آلودگی هوا باعث رها شدن این کارخانه تولید بیماری شده و به جایی رسیده‌ایم که با وجود همه اقدامات و پیشگیری های صورت گرفته، به‌دلیل بحران آلودگی هوا نمی‌توانیم نتیجه خوبی داشته باشیم.

پیام سپاهان

ورزش در هوای پاک یا آلوده؟
کارشناسان بهداشتی و پزشکان، ورزش کردن را یکی از راه‌های تامین سلامت قلب و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می دانند اما از طرفی در روزهای آلوده به مردم هشدار می‌دهند که از انجام فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی در فضای باز خودداری کنند، حال در شهرهایی مانند اصفهان که در 6 ماه نخست امسال فقط 10 روز هوا پاک داشته، تکلیف چیست.
معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان در این زمینه به ایرنا گفت: هرچند روزهای آلوده زیاد است و کمتر هوای پاک داشته‌ایم ولی باز تاکید می‌کنیم که انجام فعالیت فیزیکی و ورزش برای عموم مردم به‌ویژه بیماران قلبی و عروقی، زنان باردار، کودکان و افراد مسن در روزهای آلوده و در فضای باز مضر و ممنوع است.
وی به مردم توصیه کرد که در روزهای آلوده به تغذیه توجه کنند و مصرف شیر و لبنیات را به‌دلیل وجود کلسیم و املاح مفید، جدی بگیرند.
پارسا با بیان اینکه مصرف شیر در بین مردم کاهش پیدا کرده است، افزود: مردم در روزهای آلوده باید لبنیات، سبزیجات و میوه را در برنامه غذایی روزانه ‌خود بگنجانند.
وی همچنین نسبت به بروز علائم بیماری قلبی به‌ویژه در روزهای آلودگی هوا هشدار داد و گفت: هر گونه تنگی نفس یا درد قفسه سینه هنگام راه رفتن در این روزها باید جدی گرفته شود.
پارسا افزود: مردم و رسانه‌ها باید با مطالعه قانون هوای پاک و آشنایی با وظایف دستگاه‌ها و ارگان‌های مرتبط با این موضوع، نقض قوانین را پیگیری کنند و در این زمینه مطالبه‌گر باشند.
کارشناسان بهداشتی تاکید دارند که برای حفاظت از سلامت قلب، نه تنها نیاز به کنترل آلودگی هوا و افزایش روزهای پاک داریم بلکه باید آگاهی عمومی را در زمینه خطر ناشی از فعالیت‌های ورزشی در شرایط آلوده افزایش دهیم، همچنین همکاری همه نهادها و مردم برای کاهش آلودگی هوا و بهبود شیوه‌های زندگی یک راهکار مؤثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی است و تأثیر مثبت و پایداری بر سلامت نسل‌های آینده دارد.
استان‌ها اصفهان 0 نفر

پیام سپاهان

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/893825/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ثبت 270 اثر صنایع دستی نصف جهان در یونسکو/ مثلث گردشگری کشور با همکاری اصفهان تکمیل می‌شود

حسینی، خطیب این هفته نمازجمعه کاشان

تجمع مردم کاشان در حمایت از عملیات صادق 2 برگزار شد

هایلایت و بیوگرافی بونفیلس کالب بیمنیاما، مهاجمی که به ذوب آهن اصفهان لینک شده است

عزم کامل مدیریت شهری دارالمومنین برای خدمت‌رسانی در آیین قالیشویان

بازدید از دستاوردهای فولاد مبارکه برای من امیدوارکننده بود

بررسی جایگاه تنش های خاورمیانه بر بازار جهانی طلا و نفت

یک پیش‌بینی از آینده بازار طلا و بورس

«ترین»‌ های اصفهان برای اصفهانی‌ها ناشناخته است

گردشگری توان بالاتری از صنعت نفت دارد

تیم فوتبال سپاهان و استقلال تاجیکستان؛ پیوندی جدید در فوتبال آسیا

طلایه‌داران گردشگری ایران تفاهم‌نامه مبادله کردند

کاروان 2 هزار نفری پیاده روی «وارثان حماسه خونین اردهال» عازم آستان علی ابن محمد باقر شد

اهدای کتیبه مزین به نام «علی ابن محمد باقر» به رؤسای هیئات مذهبی و مواکب منطقه فین

جذب 284 نیروی جدید در آتش‌نشانی اصفهان

ارایه 1256 طرح سرمایه‌گذاری در رویداد فن‌نما

تفاهم‌نامه «مثلث طلایی گردشگری ایران» به امضاء رسید

◄ معرفی آزادراه امیرکبیر

تحویل واحدهای مسکن ملی گلپایگان در گرو تامین زیرساخت‌ها

قلب‌های آسیب دیده و بحرانی به نام آلودگی هوا

خروش انقلابی مردم اصفهان در لبیک به فرمان امام خامنه ای

دامنه نوسان بازار سرمایه تا کی محدود میماند؟

یادواره شهدای بخش اژیه در شهرستان هرند

تحویل واحدهای مسکن ملی گلپایگان در گرو تامین زیرساخت‌

فیلم| خروش انقلابی مردم اصفهان در حمایت از مردم غزه و لبنان

مراسم بزرگداشت سهراب سپهری (15 مهر 1307 کاشان – 1 اردیبهشت 1359 تهران)

چند میلیون کیسه آرد در نیمه نخست امسال در این استان اصفهان توزیع شده است؟

کاروان پیاده «وارثان حماسه خونین اردهال» عازم مشهد اردهال شد+ عکس

غیبت نوشهری‌ها در دیدار خانگی/ دومین پیروزی دکتر تأمین در خانه حریف

مثلث گردشگری میان 3 شهر شیراز، یزد و اصفهان تشکیل شد

«پروانه‌های مقاومت در شهر زندگی» شعار جشنواره فیلم کودک

اجتماع مردم اصفهان در حمایت از پاسخ کوبنده سپاه پاسداران

اقدامات فرهنگی مراسم کاروان پیاده‌روی وارثان حماسه شهید اردهال در کاشان

انعقاد تفاهم‌نامه طلایه‌داران گردشگری ایران

اعلام جزئیات آیین افتتاح معنوی سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان

لزوم تامین اعتبارات دولتی برای بازسازی مدارس تخریبی اصفهان

هوای اصفهان رو به خنکی می‌رود

انعقاد تفاهم نامه طلایه داران گردشگری ایران در شیراز

ثبت حدود 5000 شکایت از طریق سامانه 190 در اصفهان

کشف 584 میلیارد کالای قاچاق در خمینی شهر

60 هزار لیتر سوخت قاچاق در مهاباد کشف شد

تکه نانی دارم

سخنان زیبای دکتر قمشه ای

تمامی مشخصات جدیدترین گوشی ارزان قیمت سامسونگ لو رفت

به‌روزرسانی رایگان Gran Turismo 7 خودروهای جدیدی را به‌همراه می‌آورد

چهارمین نسل از حلقه هوشمند Oura رونمایی شد؛ هوشمندتر و کوچک‌تر از نسل قبل

اختصاص ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای مراسم قالیشویان کاشان

هوای اصفهان خنک‌ می‌شود

عزت و امنیت ایران اسلامی به برکت خون پاک شهدا است

مسئولان بنیاد استان قزوین با 101 خانواده شاهد و ایثارگر شهرستان البرز دیدار کردند