پیام سپاهان

آخرين مطالب

زیر تیغ مقالات

زیر تیغ
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - روزنامه سازندگی /متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
اعتراض ونزوئلایی‌ها به پیروزی “مادورو”
انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا که از همان ابتدای امر و قبل از برگزاری‌اش با حرف‌وحدیث‌های متعددی روبه‌رو بود بالاخره یک‌شنبه هفته جاری برگزار شد و نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور را مقابل ادموندو گونزالس اوروتیا، دیپلمات پیشین و نامزد مخالفان دولت ونزوئلا که با عنوان «پلتفرم متحد دموکراتیک» فعالیت می‌کند، قرار داد. این رویارویی درحالی انجام شد که بسیاری از منابع خبری به استناد گفته‌های مقامات دولتی ونزوئلا به این موضوع اشاره کرده بودند که بیش از 635 ناظر بین‌المللی ازجمله تیم‌هایی از کارشناسان همچنین 65 متخصص از کمیسیون‌های انتخاباتی در سراسر جهان بر انتخابات ونزوئلا نظارت خواهند کرد. اما داده‌های فعلی نشان از آن دارد که این اتفاق رخ نداده یا حداقل به صورت ناقص انجام شده و این امر موجب ایجاد تشکیک در روند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا شده است.
با تمام این تفاسیر روز دوشنبه مادورو پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام و چندی بعد هم نرخ مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری 59 درصد اعلام شد. بلافاصله خورجه رودریگز، رئیس پارلمان ونزوئلا و رئیس کمپین انتخاباتی مادورو در یک کنفرانس مطبوعاتی حضور پیدا کرد و با تشکر از مشارکت مردم در این رویداد سیاسی اعلام کرد: «این یک پیروزی بود که به ما در ساختن آینده کمک می‌کند و البته باید منتظر اعلام نتایج رقابت از سوی شورای ملی انتخابات باشیم چون به قوانین کشورمان و قانون اساسی جمهوری بولیواری ونزوئلا احترام می‌گذاریم». رودریگز در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد که «مردم ونزوئلا حرف‌شان را زده‌اند و باید به صدای مردم احترام گذاشته شود و همه برای احترام به آن تلاش خواهیم کرد».
این اظهارات درحالی بیان شد که طیف مخالف دولت، خود را بازنده انتخابات نمی‌داند و معتقد است که آرای اخذ شده، دستکاری شده و حتی بحث تقلب را پیش کشیده‌اند. ماریا کورینا ماچادو از رهبران برجسته اپوزیسیون که قرار بود به‌ عنوان نامزد اصلی مقابل مادور صف‌آرایی کند، خود را به گونزالس رساند و در جمع خبرنگاران گفت که «ونزوئلا یک رئیس‌جمهور منتخب دارد و او ادموندو گونزالس است؛ چراکه ما در تمامی مناطق و استان‌های کشور برنده شده‌ایم». ماچادو با تقاضا از ارتش این کشور برای حمایت از نتایج رای‌گیری انتخابات اظهار کرد که «مردم ونزوئلا حرف خودشان را زده‌اند و صراحتاً اعلام کرده‌اند که مادورو را نمی‌خواهند». همچنین ادموندو گونزالس، رقیب اصلی مادورو هم اعلام کرد که «نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری را نمی‌توان انکار کرد و کشور تغییر مسالمت‌آمیز را انتخاب کرده است».
تا به اینجای کار هر دو طرف مدعی پیروزی در انتخابات شدند اما ردوبدل کردن پیام‌ها میان دولتی‌ها و مخالفان مادورو به اینجا ختم نشد بلکه دوشنبه همه چیز به هم ریخت و کاراکاس به صحنه درگیری مخالفان دولت و طرفداران آن ازجمله پلیس تبدیل شد. براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی منابع خبری، هزاران نفر از شهروندان ونزوئلا در پایتخت این کشور حضور پیدا کردند و به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور اعتراض کردند. یورونیوز در این خصوص گزارش داد که در کاراکاس نیروهای امنیتی(دوشنبه) برای متفرق کردن انبوه جمعیت معترضان ازجمله در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری از گاز اشک‌آور استفاده کردند. این خبرگزاری در گزارش خود نوشته است: «در این اعتراضات مردم درحالی که بر قابلمه‌ها می‌کوبیدند، در خیابان‌های اصلی شروع به راهپیمایی کردند و به گفته سازمان حقوق بشری PROVEA در ونزوئلا، گروه‌های مسلح حامی مادورو در برخی مناطق به سمت شرکت‌کنندگان در این اعتراضات مسالمت‌آمیز تیراندازی کردند».
همچنین در شهر کورو(مرکز ایالت ساحلی فالکون) تظاهرکنندگان مجسمه مادورو را پایین کشیدند و این گمان وجود دارد که با تداوم این اعتراضات، موج جدیدی از ناآرامی‌ها در این کشور آغاز شود. در همین راستا مرکز نظارت بر مناقشات در این کشور(Venezuelan Conflict Observatory) اعلام کرد که 187 اعتراض را در 20 ایالت ثبت کرده است. برخی از منابع هم اعلام کردند که در ایالت مرزی تاچیرا شهر ماراکای دو نفر کشته شده‌اند.
بولیواریست‌ها چه خواهند کرد؟
آنچه در این میان باید مورد نظر قرار بگیرد این است که بولیواریست‌ها که خود را پیرو مکتب هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور می‌دانند از همان اواخر دهه 90 میلادی تاکنون که نیکولاس مادورو سکان اداره ونزوئلا را در دست گرفته به‌نوعی سعی کرده‌اند تا با مشی چپ‌گرایانه خود کشور را اداره کنند و همین مساله موجب شد تا ونزوئلا بیش از هر کشوری در آمریکای لاتین، سیاست خارجی خود را به سمت چین و روسیه و علیه ایالات‌متحده هدایت کند. نکته بسیار مهم در انتخابات این دوره ونزوئلا این است که اساساً شخصی مانند ماریا ماچادو مقابل مادور قرار نگرفت. او از سال 2011 تا 2014 به‌ عنوان عضو منتخب مجلس ملی ونزوئلا خدمت کرد و بنیان‌گذار و رهبر سابق سازمان مدنی داوطلبانه ونزوئلا سوماته در کنار الخاندرو پلاز بود و حتی در سال 2018 در فهرست 100 زن برتر جهان از سوی بی.‌بی.‌سی قرار گرفت. ماچادو در جریان اعتراضات ونزوئلا در سال 2014 یکی از چهره‌های اصلی سازماندهی اعتراضات علیه دولت مادورو قلمداد شد و نهایتاً در مرحله مقدماتی انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری هم شرکت کرد و قرار بر این بود که به دلیل اقبال عمومی از وی، مقابل مادورو قرار بگیرد اما در 30 ژوئن 2023 پس از درخواست خوزه بریتو، سیاستمدار ونزوئلایی به دلیل حمایتش از تحریم‌ دولت مادورو توسط بازرس کل ونزوئلا از تصدی پست‌های دولتی به مدت 15 سال منع شد.
این اقدام از منظر مخالفان دولتی نوعی حذف رقیب اصلی در این انتخابات به حساب می‌آید اما باید توجه کرد که صرفاً این موضوع باعث نشده که شهروندان ونزوئلا علیه مادور به خیابان بیایند و علیه نتایج انتخابات دست به اعتراض بزنند. آنچه در این میان به ‌عنوان یک مولفه مهم باید مدنظر قرار بگیرد، دوگانه «اقتصاد و معیشت» است که باز هم ریشه در سیاست خارجی ونزوئلا دارد. واقعیت این است شبکه بولیواری که توسط چاوز بنیان گذاشته شد و چاویست‌ها همچنان آن را مدیریت می‌کنند، در طول سالیان گذشته به‌خصوص طی یک دهه اخیر که مادورو به‌عنوان رئیس‌جمهور در این کشور ایفای نقش کرده به‌ نوعی تقابل با غرب را در دستور کار خود قرار داده و همین امر موجب شده تا مسکو و پکن جای ایالات‌متحده و کشورهای اروپایی را در کاراکاس بگیرند.
این روند بدون‌شک تحریم‌هایی را در خود علیه ونزوئلا و دولت این کشور داشته که بیشترین آنها توسط ایالات‌متحده در مقاطع مختلف اعمال شده و همین تحریم‌ها موجب شد تا زیرساخت‌های نفتی ونزوئلا به بدترین وضعیت دچار شود. توجه داشته باشید که ونزوئلا بزرگ‌ترین ذخایر نفتی دنیا را در خود جای داده و نوع نفت آن به ‌شدت مرغوب بوده و به همین دلیل طی دهه‌های گذشته شرکت شِورون (Chevron) که یک شرکت نفتی چندملیتی تحت مالکیت ایالات‌متحده به حساب می‌آید در ونزوئلا فعالیت گسترده‌ای داشته است. در این میان در دوران ترامپ بدترین تحریم‌ها علیه کاراکاس وضع شد و از سوی دیگر «خوان گوایدو» به ‌عنوان رهبر اپوزیسیون ونزوئلا در همان دوران در کنگره آمریکا علیه مادورو سخنرانی کرد و بسیاری اعتقاد داشتند که او به زودی می‌تواند، وی را کنار بزند که این اتفاق رخ نداد.
بر همین اساس اقتصاد متزلزل ونزوئلا که معیشت مردم را تحت‌الشعاع قرار داده، نارضایتی‌هایی را خلق کرد که موجب شده شهروندان این کشور سومین دوره ریاست‌جمهوری مادورو را نپذیرند. مضاف بر اینکه 9 کشور آمریکای لاتین اعم از آرژانتین، کاستاریکا، اکوادور، گواتمالا، پاناما، پاراگوئه، پرو، جمهوری دومینیکن و اوروگوئه خواستار بازنگری کامل در نتایج انتخابات با حضور ناظران مستقل انتخاباتی در ونزوئلا شدند و حتی کار به اخراج دیپلمات‌های ونزوئلا در حمایت از معترضان کشیده شده که پرو گام نخست را در این راستا برداشت؛ اقدامی که نه ‌تنها از حیث داخلی بلکه از منظر منطقه‌ای و حتی بین‌المللی به ضرر مادورو و چاویست‌ها خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/871492/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ویدیوهای تاریخی از اصفهان یک قرن پیش

فیلم| افتتاحیه جشنواره فیلم و عکس آسمان در مهاباد

پایان ماجراجویی پاراالمپیکی های اصفهانی با کسب پنج مدال رنگارنگ

جشنواره فیلم آسمان مهاباد شروع به کار کرد

روایت هاشمی رفسنجانی از روزی که احمد شاه مسعود ترور شد/ برخی حزب‌اللهی‌ها به فکر بر هم زدن اوضاع شهرک‌ تفریحی چادگان بودند

حذف پیچ حادثه خیز در محور مهاباد - بوکان تکمیل می شود

اولویت بنیادین کشور تجدید نظر در حوزه سیاست خارجی برای حل مسائل اقتصادی است

جشنواره فیلم آسمان مهاباد شروع به کار کرد + فیلم

بازدید 80 خبرنگار دهه هشتادی از پروژه‌های شهری اصفهان

این عینک متعلق به آینده است؛ نگاه نزدیک به TCL RayNeo X2 در برلین

بنچمارک پردازنده هشت‌هسته‌ای اسنپدراگون ایکس پلاس منتشر شد؛ مقایسه با تراشه اپل

فارن پالیسی: خاورمیانه در حال غیرقابل سکونت شدن است

عصر ایران: وام عشقی که چیزی نیست، «5 میلیون دلار احمدی‌نژاد» و «باغ ازگل» هم داشتیم

حمایت کارگردان یهودی از فلسطین پس از دریافت جایزه جشنواره ونیز

روسیه و ایران در قفقاز سرشاخ می‌شوند؟

بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل در جشنواره شهید رجایی حائز رتبه برتر شد

انتخاب مدیر جدید خانه مطبوعات استان اصفهان

آغاز به کار هجدهمین کنفرانس ریاضیات ایران در اصفهان

برگزاری یادواره شهدای کارمند شهرستان کاشان در تالار شهر

سهم 4/5 میلیون دلاری شرکت های تعاونی کاشان از صادرات کشور

شرکت 1815 زوج در جلسات آموزشی پیش از ازدواج در سال گذشته در کاشان

مایه کوبی 1000 گوسفند بر علیه بیماری آبله در بخش قمصر کاشان

پیش بینی بارش های دیرهنگام پاییزی در کاشان

فردا گاز در برخی از مناطق شهر اصفهان قطع خواهد بود

به " تو " که می‌رسم مکث می‌کنم

ماجرای عشق پسری سنی به دختری شیعه در «رویای نیمه شب»

حمایت ایلان ماسک از تیم کوک: تولید محصول در چین به‌دلیل نیروی کار ارزان نیست

دو سوم از تمام ماهواره‌های فعال در مدار زمین اکنون متعلق به استارلینک است

وفاق ملی باید از آباد کردن سفره‌های مردم آغاز شود

بورس بدون عشقی

چرا پرستاران می‌روند؟

اعتراض کنکوری‌ها

رویارویی تندروها با دولت بر سر بازگشت استادان و دانشجویان اخراجی

آیا آشنا خاطرات هاشمی را تکذیب می‌کند؟

وام شـور

نشست برنامه‌ریزی برگزاری جشن عاطفه‌ها در مهاباد

تکمیل حذف پیچ حادثه خیز درمان در محور مهاباد - بوکان

کاشان با دیرینه کهن خود یکی از نقاط تمدن بشریت است

فعالیت 11 درصد جمعیت اردستان در شرکت های تعاونی

پروانه چون بسوزد آخر خلاص یابد

نگاه نزدیک به حلقه هوشمند Ringconn در نمایشگاه ایفا 2024 برلین

تهران راه‌حل دارد

جنون در استقلال؛ هرگز کسی چنین به کشتن خویش برنخاست...

ظرفیت منابع آب تهران فقط برای 7 میلیون نفر است

نقش مجید عشقی در ماجرای جنجالی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها چه بود؟

آماده‌سازی گز برای انتقام از اسرائیل!

ویدئویی پربازدید از گوسفندی که خواب ماند!

اختصاص یکهزار و 600 میلیارد ریال برای بهسازی محور مهاباد - سردشت

آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در شهرهای اندیمشک، شیبان و خورزوق

پلمب 12 واحد صنفی متخلف در بهارستان/نظارت‌ها تشدید شد