پیام سپاهان

آخرين مطالب

فارن پالیسی: خاورمیانه در حال غیرقابل سکونت شدن است مقالات

فارن پالیسی: خاورمیانه در حال غیرقابل سکونت شدن است
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - انتخاب /متن پیش رو در انتخاب منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
استیون کوک در یادداشتی در نشریه فارن پالیسی نوشت: تابستان امسال در منطقه خاورمیانه تابستانی داغ بوده و تاثیرات آن در حال گسترش به سایر نقاط جهان است.
استیون کوک در یادداشتی در نشریه فارن پالیسی نوشت: تابستان امسال در منطقه خاورمیانه تابستانی داغ بوده و تاثیرات آن در حال گسترش به سایر نقاط جهان است.
 در ادامه این مطلب آمده است: در طی ده ماه گذشته، توجه جهانی معطوف اسرائیل و نوار غزه بوده و جنگی که در روز 7 اکتبر 2023 با حمله حماس به اسرائیل آغاز شد. اما این منازعه بر بحران دیگری که منطقه را تهدید می‌کند سایه افکنده است: گرمای شدید و کمبود منابع آبی.
در اواسط ماه جولای، شاخص گرما در دوبی به 144 درجه فارنهایت رسید. در اواخر ماه ژوئن مسجدالحرام در مکه دمای 125 درجه فارنهایت را به ثبت رساند. این گرما با موسم حج همزمان بود. در اثر موج گرما بیش از 1300 حاجی جان خود را از دست دادند. در مصر نیز دمای هوا از ماه می‌تاکنون به ندرت به زیر 100 درجه رسیده است.
دمای هوا در منطقه خلیج فارس گرم‌تر بوده و در مناطق ساحلی ایران و امارات دمای واقعی 158 درجه احساس شده است. این گرمای بی امان در این فصل از سال، از "دمای حباب خیس" که اگر انسان 6 ساعت در معرض آن قرار بگیرد منجر به گرمازدگی و مرگ می‌شود نیز فراتر بوده است. 
بانک جهانی برآورد کرده که تا سال 2050 میلادی، کمبود منابع آبی منجر به کاهش 14 درصدی تولید ناخالص داخلی در منطقه خواهد شد. گزارشی که یونیسف در سال 2021 منتشر کرد نشان می‌دهد که منابع آبی مصر ممکن است تا سال 2025 به اتمام برسد و رودخانه نیل تحت فشار ویژه‌ای قرار گیرد. تنش آبی در کشور‌هایی نظیر مصر با محدود شدن جریان آب نیل به دلیل احداث سد بزرگ رنسانس اتیوپی تشدید شده است. سوریه و ترکیه نیز سال هاست بر سر احداث سد‌هایی بر روی رودخانه‌های دجله و فرات از سوی ترکیه درگیر اختلافات آبی هستند. از جمله مسائل محل اختلاف بین اسرائیلی‌ها و فلسطینیان نیز مسئله آب است و اینکه چه کسی حق برداشت از آبخوان کوهستانی کرانه باختری را دارد.
علاوه بر تهدیدی که گرمای شدید هوا متوجه جان و معیشت مردم خاورمیانه و شمال آفریقا می‌سازد، گرمتر شدن دمای منطقه این پتانسیل را دارد که سبب بی ثباتی سیاسی در آنسوی مرز‌های این منطقه شود. 
اساسا آژانس‌های جاسوسی دولت آمریکا معتقدند برقراری یک رابطه علی بین تغییرات اقلیمی و بروز جنگ و بی ثباتی امری دشوار است، زیرا متغیر‌های بسیار زیادی وجود دارند که به بروز جنگ منجر می‌شوند. 
اما یک مشکل واضع‌تر و مهم‌تر این است که مردم چگونه خود را با افزایش دما و کمبود منابع آبی تطبیق می‌دهند. آن‌ها به مکان‌هایی با دمای پایین‌تر و آب بیشتر مهاجرت می‌کنند. بر اساس آمار‌های بانک جهانی، 19 میلیون نفر یعنی حدود 9 درصد از جمعیت محلی شمال آفریقا تا سال 2050 میلادی به دلیل بحران اقلیمی آواره خواهند شد؛ و برای مردم منطقه مقصد انتخابی جایگزین جایی نیست جز اروپا.
البته در این میان برخی سناریو‌های خوش بینانه نیز وجود دارند: اولا، این احتمال وجود دارد که تغییرات سیاسی، اقتصادی و تکنولوژیکی ایجاد شود که تعداد مهاجران را محدود کند. ثانیا، همه افراد در حال جابجایی به دلیل تغییرات آب و هوایی مهاجرت نمی‌کنند؛ و در نهایت، برخی از این آوارگان با توجه به منابع مورد نیاز برای عبور از دریای مدیترانه، جایی در منطقه خواهند ماند. (این مسئله خود مجموعه‌ای از مشکلات را ایجاد می‌کند. آوارگان داخلی، که عموما در مناطق شهری ساکن می‌شوند، بر بودجه و زیرساخت‌های مکان‌هایی که منابع و ظرفیتشان برای جذب مهاجران محدود است فشار وارد می‌آورند.) ثالثا، با وجود همه این‌ها مهاجرت در مفهومی انتزاعی برای کشور‌های اتحادیه اروپا که جمعیت سالخورده‌ای دارند و برای تامین منابع مالی شبکه‌های تامین اجتماعی خود به کارگر نیاز دارند پدیدی‌ای مثبت تلقی می‌شود. با این حال، این ادعا که مهاجران مزایایی را برای جامعه به ارمغان می‌آورند برای تعداد قابل توجهی از اروپایی‌ها که مخالف ورود تعداد زیادی تازه وارد به کشورهایشان هستند، گزاره قانع کننده‌ای نیست.
حزب جبهه ملی فرانسه که مدت‌ها با مواضع فاشیستی و انکار هولوکاست شناخته می‌شد، به دلیل مخالفت با پدیده مهاجرت به ویژه از مبدا کشور‌های اسلامی به یک نیروی مهم در عرصه سیاسی فرانسه تبدیل شده است. ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، به عنوان نماد مخالفت با لیبرالیسم اروپایی، سیستم استبدادی خود را بر اساس ترس از تهدیدی که مهاجران متوجه جامعه مجارستان می‌کنند بنا کرده است.
برگزیت که در سال 2016 رای دهندگان بریتانیایی با آن موافقت کردند، درباره موضوعات متعددی بود، اما مهاجرت، نیروی محرکه اصلی تصمیم بی محابای انگلیس به ترک اتحادیه اروپا بود.
ایالات متحده منافع زیادی در یک اروپای باثبات، یکپارچه، آزاد و مرفه دارد. ظهور و موفقیت احزاب بیگانه هراس، فاشیست و نزدیک به فاشیسم که دارای هدفی مشترک با دشمنان لیبرالیسم غربی هستند تهدیدی برای منافع اصلی ایالات متحده به شمار می‌رود. به همین دلیل است که واشنگتن باید در جهت جلوگیری از مهاجرت دسته جمعی به اروپا تلاش نماید. ایالات متحده نمی‌تواند برای جلوگیری از منازعاتی نظیر آنچه در سودان در جریان دارد که یکی از عوامل مهاجرت به شمار می‌روند اقدام چندانی صورت دهد، اما سیاستگذاران آمریکایی می‌توانند در زمینه بحران اقلیمی که به افزایش تعداد متقاضیان مهاجرت به اروپا کمک می‌کند اقدامات موثری را صورت دهند.
 این امر مستلزم افزایش کمک‌های مالی یا پروژه‌های زیرساختی سازگار با محیط زیست نیست، بلکه به اقدامی مقرون به صرفه‌تر و تاثیرگذارتر نیاز دارد و آن دیپلماسی خلاق است.
گرمای شدید موجب تشدید مشکل کمبود آب می‌شود و به همین دلیل مردم به مهاجرت روی می‌آورند. ایالات متحده با استفاده از تجربه و تخصص فنی خود در زمینه مدیریت منابع آبی در غرب این کشور که به نحو فزاینده‌ای در حال گرم شدن است، می‌تواند نقش مفیدی را در کمک به کشور‌های خاورمیانه ایفا نماید تا بتوانند مدیریت بهتری روی منابع آبی موجود خود داشته باشند.
واشنگتن ممکن است وسوسه شود که به سمت تلاش برای حل مشکل کمبود آب از طریق یک دستور کار محیط زیستی گسترده‌تر برای خاورمیانه حرکت کند. اما این دقیقا کاری است که مقام‌های آمریکایی نباید انجام دهند. واشنگتن باید بر روی مسائلی متمرکز شود که شانس واقع بینانه‌ای برای موفقیت و اثربخشی داشته باشند. ایالات متحده نمی‌تواند کار چندانی درباره گرمای شدید هوا انجام دهد. کاهش سطح گاز‌های گلخانه‌ای نیز یک دغدغه اساسی در این منطقه نیست، زیرا خاورمیانه گاز گلخانه‌ای آنچنان زیادی تولید نمی‌کند. با این حال آب مسئله‌ای بسیار مهم و حیاتی است و این حوزه‌ای است که واشنگتن در آن تخصص دارد. 
در واقع، کمک به انعقاد موافقتنامه‌هایی برای مدیریت کمبود آب در خاورمیانه راهی کم هزینه‌تر است که ایالات متحده می‌تواند انحرافات سیاست اروپا را کاهش دهد و به شکل دهی نظم آینده جهانی کمک نماید.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/885427/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای فوت هوادار ملوان از زبان رئیس اورژانس کشور

آذربایجانی: امیدواریم با دست پر به اصفهان برگردیم

قدردان زحمات شبانه‌روزی کارکنان پلیس در راستای تأمین امنیت شهروندان باشیم

پاوربانک 10 هزار میلی‌آمپرساعتی شیائومی با قابلیت شارژ سریع خیره‌کننده 165 وات معرفی شد

مسعود فراستی و رضا کیانیان؛ دلِ پُر از دوران سه ساله

نقشه محرمانه نظامیان تل‌آویو برای مرزهای جنوبی لبنان

کاروانسرای جهانی گبرآباد قمصر کاشان

شهروندان استفاده غیرمجاز از آب شبکه آب‌رسانی فضای سبز را به 137 گزارش دهند

20 هزار میلیارد ریال برای ایمن‌سازی آزادراه امیرکبیر هزینه می‌شود

افتتاح پروژه های عمرانی و خدماتی در حسن‌آباد فشافویه ری + فیلم

توسعه عمران و آبادانی در روستاهای بخش خلیفان مهاباد

رونمایی از پوستر جایزه جهانی «شهر شعر» / «همای زرین» بر شانه کدام شاعر خواهد نشست؟

سنگ از این سرگذشت دلتنگ است

هواوی تیزری برای عرضه جهانی میت‌پد پرو 12٫2 اینچی با پنل Tandem OLED منتشر کرد

واحد تولید تراشه سامسونگ در تگزاس ظاهراً با مشکلات بزرگی رو‌به‌رو است

پس از هواوی، آنر احتمالاً یک گوشی تاشو با دو لولا با ضخامت 10 میلی‌متری عرضه می‌کند

ساعت هوشمند هواوی واچ GT5 پیش‌ از رونمایی، در ویدیوی نگاه نزدیک چینی رؤیت شد

تفنگ‌های حقیقی و خواهرهای دلتنگ

عراق پایگاه نفوذ ایران در خاورمیانه

پزشک شدن به شرط ضمانت

کمبود دارو برای بیماران سرطانی

استراتژی پرهزینه کی‌‏یف

هوای اصفهان تا پایان هفته غبارآلود است

8 پروژه عمرانی و خدماتی در فشافویه به بهره‌برداری رسید

استفاده از گونه‌های مقاوم به خشکی در توسعه فضای سبز شهر اصفهان

نماینده کاشان در مجلس:20 هزار میلیارد ریال برای ایمن‌سازی آزادراه امیرکبیر هزینه می‌شود

دستگاه‌های اجرایی مهاباد برای پیشگیری از بحران آماده باشند

خَمِ ابرویِ توام، هیچ گشایشی نشد

قابلیت جدید Video to Video هوش مصنوعی شرکت Runway ML را ببینید

تصویر غیررسمی جدید گلکسی S25 اولترا لو رفت؛ مقایسه مستقیم با گلکسی S24 اولترا

آپدیت iOS 18 رسماً منتشر شد؛ نگاهی به 8 ویژگی جدید و جذاب

مسئله بچه‌های مسئولین

حمله «جوان» به «فراستی»: مسعود جان! سفره امریکا چرب‌تر بود؟!

آدم‌کشی با اسلحه

گزارش «سازندگی» درباره حضور مهاجران افغانستانی‌ در تهران

100 همت وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت شد

برقراری پرواز از اصفهان به ترکیه توسط شرکت هواپیمایی پگاسوس

اجرای طرح یکشنبه‌ها با نهج‌البلاغه در نصف جهان

واکنش به اتفاق تلخ ورزشگاه فولادشهر و حضور آمبولانس بدلی در فوتبال رسمی!

برقراری پرواز اصفهان - ترکیه

برخورد با عوامل اورژانس در ورزشگاه شهرقدس/ پیگیری حادثه فولادشهر

افزایش تعداد کارت‌های سوخت آزاد در جایگاه‌های یزد

طرح مرمت کارخانۀ ریسباف با تخریب آغاز شد!

بزرگترین دشمن ما چیست؟

شعری زیبا از محمد علی بهمنی

نگران برای وفاق

شرط وفاق باور به «حق برابر شهروندان» است

پرواز اصفهان- ترکیه برقرار شد

رتبه سوم اصفهان در مراجعات نزاع به پزشکی قانونی / کاهش 12 درصدی جانباختگان حوادث کار

محکومیت شرکت فروش و نصب آسانسور در مهاباد