پیام سپاهان

آخرين مطالب

خانه‌هایی که اصالت و فرهنگ را در خود جای داده‌اند اجتماعی

خانه‌هایی که اصالت و فرهنگ را در خود جای داده‌اند
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - با نگاهی به معماری سنتی خانه‌های ایرانی، متوجه اهمیت محیط خانه در فرهنگ کشورمان می‌شویم؛ خانه‌هایی که هر قسمت آن، با روش‌های خاصی تزیین شده و البته که نوع هر کدام بر اساس اقلیم و فرهنگ‌ مناطق مختلف، متفاوت است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، با یک نگاه به معماری سنتی خانه‌های ایرانی، متوجه اهمیت محیط خانه در فرهنگ کشورمان می‌شویم؛ خانه‌هایی که هر قسمت آن، با روش‌های خاصی تزئین شده و البته که نوع هر کدام بر اساس اقلیم و فرهنگ مناطق مختلف، متفاوت است؛ از عوامل فرهنگ فردی و اجتماعی که می‌توان به آن اشاره کرد، افرادی است که قبلاً در این خانه‌ها و اجتماعات اقامت داشته‌اند؛ البته که چیدمان فضایی و سلسله مراتب، معماری داخلی و استفاده از تزئینات متناسب بافرهنگ و هویت ایرانیان، این خانه‌ها را از همتایان معاصر خود که صرفاً تا حد پناهگاه محدود شده‌اند متمایز می‌کند؛ عناصر تزئینی متنوعی از قبیل آجرکاری، گچ کاری، کاشی کاری و آینه کاری فقط چند نمونه از آن است که اغلب در خانه‌های سنتی ایرانی مشاهده می‌شود که در ادامه به معرفی تعدادی از این خانه‌های قدیمی می‌پردازیم.
خانه قوام در شیراز این بنا، یک خانه‌باغ بسیار بزرگ است که از باغی پر از درخت‌های نارنج و عمارتی بسیار زیبا تشکیل شده است؛ این باغ و بنای تاریخی در دوران قاجار توسط خاندان قوام‌الملک ساخته شد و ساخت آن سالیان‌سال زمان برد، برای همین به این بنا خانه قوام هم گفته می‌شود.
شهرت اصلی این باغ به‌خاطر درختان نارنج آن است که وقتی در فصل بهار آن‌جا باشید، ناخواسته نفسی از ته دل می‌کشید و حس می‌کنید هوای اطرافتان کمی سبک شده؛ نام نارنجستان قوام هم برگرفته از درختان نارنج معروف حیاط و عمارتی است که متعلق به قوام‌الملک بوده است.
نارنجستان قوام هفت هنر ایرانی ازجمله گچ‌بری، نقاشی، آجرکاری، معرق، حجاری، منبت‌کاری و آیینه‌کاری را در کنار هم جمع کرده و با این کار، مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از ظرافت هنر ایرانی را به نمایش گذاشته است؛ این نمایش تاریخی زیبا در سال 1353 در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت که سالانه گردشگران زیادی را به شیراز دعوت می‌کند و محبوبیت زیادی دارد.
نارنجستان قوام در فضایی به مساحت 3500 مترمربع در قالب ساختمانی به مساحت 940 مترمربع ساخته شد؛ این ساختمان دو بخش شمالی و جنوبی دارد؛ در آن دوران نارنجستان قوام از دو بخش بیرونی و اندرونی تشکیل می‌شد؛ اندرونی قوام یا خانه قوام شامل بخش‌های داخلی بنا، حمام گچینه و سه خانه در اطراف نارنجستان بود؛ البته این خانه‌ها امروزه از بنای کلی نارنجستان قوام خارج شده است.

پیام سپاهان

خانه عامری‌ها در کاشان ‌ سرای عامری‌ها حالا به یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های کاشان مبدل شده است. این خانه قدمتی 800 ساله داشته و دیدنی‌ها و شنیدنی‌های زیادی را تجربه کرده است. روایت‌های مختلفی در مورد ساخت این بنا وجود دارد که همگی اشاره به ساخت سرای عامری‌ها در دوران زندیه دارند. ناگفته نماند که این بنا در سال 1392 به دلیل زلزله‌ای که رخ داد، فرو ریخت و تا مدت‌ها هیچ استفاده‌ای از آن انجام نمی‌شد.
اما در زمان آقا محمد خان قاجار سرای عامری‌ها را مجدداً بازسازی کرده و مورد بهره برداری قرار دادند. در این دوران فردی به نام سهام السلطنه عامری دقیقاً در میانه‌های قرن سیزدهم اقدام به بازسازی این بنا کرد و مجدداً از آن بهره برداری شد. سپس در سال 1374 بنای عامری‌ها توسط دولت وقت مورد توجه قرار گرفت و فضای حیاط‌های بیرونی و اندرون آن مورد بازسازی قرار گرفت.
تقریباً 5 سال بعد از آن نیز سرای عامری‌ها را در طرح بزرگ و جامع پردیسان میراث فرهنگی قرار دادند و بر اساس برنامه ریزی‌های مدونی که برای این بنا اجرا شد آن را به یک مهمانسرا تبدیل کردند. در نهایت در سال 1393 بود که خانه عامری‌ها به شکل امروزی بعد از چند سال مرمت، فعالیت خود را در قالب یک اقامتگاه سنتی در کاشان آغاز کرد؛
این بنا از دو طبقه تشکیل شده و حیاط‌های بیرونی و اندرونی دارد که رابطه میان اجزای مختلف بنا را برقرار می‌کنند.
شاخص‌ترین قسمت بنا، بادگیر جذاب آن است که بر بالای بام خودنمایی می‌کند؛ این بادگیر که در پشت بام این بنا قرار گرفته به راحتی می‌تواند باد خنک شبانه کویر را از قسمت سطح بالای بام به سرداب، زیرزمین و حوض خانه هدایت کرده و تمام فضاها را خنک کند؛ برخی بر این باورند که یکی از بادگیرها در این بنا از تمام بادگیرها بزرگ‌تر بوده و آن را بزرگ‌ترین و عظیم‌ترین بادگیر کشور ایران می‌دانند؛ این بادگیر که در خانه عامری‌ها قرار دارد نمادی شاخص از بادگیرهای ایران است.

پیام سپاهان

خانه ملاباشی در اصفهان ‌ خانه‌ای است که از دوران صفویه، زندیه و قاجاریه به جای مانده و اهمیت معماری فراوانی دارد؛ در زمان ناصرالدین شاه قاجار، پسرش ضل‌السلطان را برای اداره اصفهان فرستاد او که از مادری غیر قجری به دنیا آمده بود با وجود اینکه یکی از پسران شاه بود نمی‌توانست به منصب حکومت بنشیند، همین امر باعث شد نه تنها ظلم ستم‌های زیادی به مردم اصفهان روا کند بلکه به طبیعت این شهر نیز آسیب‌های بسیاری رساند به نحوی که با شکارهای بی‌رویه خود چندین گونه‌ی جانوری مانند ببر خزر و مارال را از بین برد.
از آنجایی که جو حاکم بر اصفهان به دلیل کارهای ناشایست او سراسر مشوش و ناامن شده بود، از طرف حاکمیت وقت، ملاباشی که درتفرش زندگی می‌کرد و فردی مورد اعتماد و همچنین از منجمان ناصرالدین شاه بود به اصفهان فرستاده شد تا کمی امنیت و آرامش را به اصفهان بازگرداند؛ با رفتن او نه تنها اوضاع اصفهان آرام شد بلکه به یکی از ریش سفیدان و افراد مورد اعتماد مردم تبدیل شد سپس با خریدن این خانه در شهر اصفهان ساکن شد؛ این خانه که در بافت تاریخی شهر و در محله پاقلعه قرار داشت از آن نظر که به خانه‌های دیگری چون خانه ملک‌التجار و حاج آقا نجفی و که امروزه به خانه مشروطیت تبدیل شده قرار داشت دارای موقعیت مناسبی بود و به محلی برای رفع اختلافات مردم تبدیل شد.
شاید برایتان جالب باشد که چرا این خانه به با وجود سکونت ملاباشی در آن به خانه معتمدی در میان مردم معروف است؛ زیرا این خانه پس از گذشت سالیان سال و آسیب‌هایی که به خود دید سرانجام در سال 1380 شمس توسط فردی به نام معتمدی خریداری شد و مورد بازسازی قرار گرفت علاوه بر این خانه را با وسایل عتیقه و قدیمی که متعلق به خودش بود زیبا تر کرد و جانی تازه به خانه بخشید و با تلاش‌های او در نهایت نام این خانه در سال 1381 وارد فهرست آثار ملی ایران شد؛ بنابراین شایسته است که این خانه را به نام کسی بشناسند که از خطر تخریب حفظ کرده است؛ هم اکنون این خانه در دست بخش خصوصی و جدا از سازمان میراث فرهنگی کشور است.
از آنجایی که این خانه از زمان‌های زندیه و صفویه پابرجا بود اما در زمان قاجاریه به خانه ملاباشی معروف شد، هر گوشه از آن رنگ و بوی معماری در دوران‌های متفاوتی دارد؛ قدمت اولیه این بنا به دوران صفویه بازمی‌گردد اما در دوران‌های دیگری چون زندیه نیز مورد بازسازی قرار گرفت که همین امر باعث شده معماری صفویه تا حدی از بین برود اما خوشبختانه هنوز ردی از معماری صفویه در قسمت‌هایی از این خانه دیده می‌شود؛ قبل از سکونت ملاباشی این خانه دارای بخش‌هایی چون بخش زمستانه و دو اتاق پنج دری بود که از دوران زندیه به یادگار مانده بود اما پس از ورود ملاباشی به خانه در زمان قاجار، ساخت و سازهای بسیاری در آن انجام شد و قسمت‌های دیگری مانند بخش شاه نشین و اتاق نه دری به این خانه اضافه شد؛ هم اکنون این دو بخش به نسبت قسمت‌های دیگر خانه کمتر دستخوش تغییر و بازسازی قرار گرفته که همین باعث توجه بیشتر گردشگران به این قسمت‌ها شده است.

پیام سپاهان

خانه لاری‌ها در یزد خانه لاری‌ها یکی از خانه‌های معروف شهر یزد است که با قدم گذاشتن به درون آن، ویژگی‌های معماری یزدی از جمله حفظ حریم خانه از نگاه نامحرم، هم‌بستگی فضاهای مختلف، احترام به حریم خصوصی، چیدمان اصولی فضاها در کنار یکدیگر و غیره به چشم می‌خورند؛ در این میان عنصر مهم معماری یزد یعنی بادگیر نیز در این خانه وجود دارد که در کنار تزئینات آینه‌کاری و گچ‌بری، عمارتی لوکس به وجود آورده‌اند؛ شیشه‌های رنگی و پنجره‌های ارسی نیز ظاهری دل‌فریب به این خانه داده و دل‌نشینی فضا را دو چندان کرده‌اند؛ از همان بدو ورود به خانه محو تماشای درها، پنجره‌ها، ارسی‌ها و اتاق‌های آینه‌کاری و نقاشی‌شده آن می‌شوید.
سال پیش، جمعی از تجار شهر لار از استان فارس به یزد آمدند تا در این شهر، تجارت خود را سروسامان دهند و سکونت کنند؛ «حاج غلامحسین ملازینل» از نوادگان آن نسل در سال 1243 هجری شمسی در محله تاریخی فهادان، خانه‌ای را ساخت تا فرزندان وی نسل به نسل در آن زندگی کنند؛ پس از آن، «حاج محمد ابراهیم لاری» مالکیت خانه را در دست گرفت و آن را به «خانه لاری‌ها» مشهور ساخت؛ در گذشته از این عمارت به‌عنوان خانقاه نعمت‌اللهی استفاده می‌شد و تا اواخر دوره حکومت رضا شاه یکی از خانه‌های اعیان و اشراف به شمار می‌آمد؛ پس از گذشت سال‌های متمادی و به‌علت موروثی شدن، خانه لاری‌ها به عمارتی متروکه تبدیل شد و آسیب‌ها و خسارات جدی و فراوانی دید. در سال 1363 هجری شمسی با تلاش و پیگیری سازمان میراث فرهنگی کشور، این بنای تاریخی از صاحب وقت خود، آقای علی یزدی‌نژاد خریداری و بازسازی شد.
این خانه مساحتی برابر 1700 متر و زیربنایی معادل 1200 متر دارد و مجموعه‌ای از سه حیاط و 6 باب خانه به‌همراه ایوان‌ها، تالارها، اتاق‌ها و یک سردر و هشتی را در خود جای داده است؛ امروزه در سراسر خانه، اسناد تاریخی به نمایش درآمده و اینجا را تبدیل به موزه اسناد کرده‌اند تا سفر تاریخی شما را تکمیل کنند؛ خانه لاری‌ها در تاریخ 24 بهمن ماه سال 1375 هجری شمسی با شماره 1837 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

پیام سپاهان

کد خبر 801797

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/897812/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میز خدمت ایثارگران شرکت گاز استان چهارمحال بختیاری تشکیل شد

دیدار چهره‌به‌چهره با سرپرست بنیاد شهید آذربایجان‌شرقی

انتصاب سرپرست اداره کل مصدومین شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

آگاهی بخشی و فرهنگ سازی از رویکردهای مهم پدافند غیرعامل است

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت همسر مکرمه شهید اسلامی

نشست افزایش آگاهی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه پدافند غیرعامل برگزار شد

تجلیل از دانش آموزان ممتاز شاهد و ایثارگر دبیرستان دخترانه شاهد

مشکلات تعدادی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران بررسی شد

سفر مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران هرمزگان به جزیره هرمز

بازدید سرزده مهندس اوحدی از بیمه دی/ بررسی میدانی نحوه بازپرداخت هزینه درمان جامعه ایثارگری در 48 ساعت

نمودار سازمانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

مدیران استانی

کیفیت هوای اصفهان قابل قبول است

عزم جدی مدیران برای رفع موانع تولید دراستان

مصدومیت دو تن درسانحه رانندگی درمحور میاندوآب- مهاباد

پیرمرد در باغ شخصی اش به طرز وحشتناک به قتل رسید

به دنبال دستاوردسازی و گزارش‌گیری صرف نیستیم

امضای تفاهم‌نامه همکاری شهردار اصفهان با سازمان ملی بهره‌وری ایران

آغاز عملیات هرس 110 هزار متر از فضای سبز منطقه یک اصفهان

تلف شدن مرغ‌های زنده درحادثه رانندگی بزرگراه دستجردی اصفهان

حمایت مالی و معنوی خانواده ها از فرزندانشان در انس هرچه بیشتر با قرآن

برخورد پژو 405 و اتوبوس در محور فولادشهر/4 نفر مصدوم شدند

هشدار سطح نارنجی سامانه بارشی در 19 استان

تعلیم و تربیت برای رسیدن به حیات طیبه می باشد

◄ آزادراه شیراز اصفهان دارای فرصت های جذاب برای سرمایه گذاران است

استاندار اصفهان: فعالان اقتصادی بدانند پشتیبان آنها هستیم

شهرداری اصفهان سابقه زیادی در مباحث تحولی داشته است

آغاز چهارمین دوره تعالی سازمانی در شهرداری اصفهان

فعالان اقتصادی بدانند پشتیبان آنها هستیم

شهرداری‌ها می‌توانند سهم بهره‌وری خوبی داشته باشند

یارانه انرژی، نوعی حمایت از صنعت است

اساتید در تعلیق؛ بررسی آخرین وضعیت تعدادی از استادان تعلیقی دانشگاه در دولت چهاردهم

برخورد پژو 405 و اتوبوس در محور فولادشهر با 4 مصدوم

عملیات احداث چهار ایستگاه خط 2 قطار شهری اصفهان پایان یافت

هوای اصفهان سالم است / شاخص کیفی 7 منطقه پاک ثبت شد

نشست مشترک دفتر تبلیغات اسلامی و نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه اصفهان +عکس

محمد جواد براتی-مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه

آبان با برف و باران در آذربایجان‌غربی آغاز شد/تداوم بارندگی ها تا اواخر هفته

هشدار مهم هواشناسی | وضعیت آب و هوای فردا

عکس/ عمارت شهسواران در اصفهان از نمایی متفاوت

کاشت گل و نصب 100 فلاورباکس در نقاط پرتردد منطقه 5 اصفهان

تالار رودکی میزبان «راز دل» می‌شود

5 میلیون مترمکعب آب سد مهاباد برای کشت پاییزه رهاسازی می شود

قیمت دلار تا آخر سال تا چه رقمی می‌رسد؟

جنبش فراگیر برای موضوعات فرهنگی مدارس تیران نیاز است

اعضای ناظر مجلس در شورای برنامه ریزی هفت استان مشخص شدند

پرسه گراز در خیابان‌های شاهین‌شهر/ حیوان زنده‌گیری شد

ذوب آهن اصفهان دومین صادرکننده برتر سال

عکس یادگاری، تنها پاداش اداره کل ورزش اصفهان به دختر پارالمپیکی‌!

برگزاری احراز صلاحیت پذیرفته شدگان آزمون مرکز وکلا