افزایش 4 نمرهای معدل کتبی با اجرای ارزشیابی دقیق امکان پذیر است/ ضرورت استانداردسازی آزمونها و توجه به یادگیری فردی دانشآموزان
فرهنگی
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به ضرورت رعایت استانداردها در طراحی و تحلیل آزمونهای نهایی گفت: همسانی ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی، استفاده از نتایج تحلیل آزمونها و توجه به سبکهای یادگیری فردی دانشآموزان از مؤلفههای اصلی بهبود کیفیت آموزشی است.
به گزارش ادارۀ اطلاعرسانی و روابط عمومی اداره کل آموزشوپرورش استان اصفهان، محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی کشور در همایش آزمونهای نهایی استان اصفهان با حضور رؤسای مراکز آزمونهای نهایی، اظهار داشت: آزمونهای نهایی باید در خدمت ارتقای کیفیت زندگی دانشآموزان باشد، نه عاملی برای اضطراب و افسردگی آنان.
وی با اشاره به اهمیت شخصیسازی یادگیری در مدارس افزود: هرچند اعمال تفاوتهای فردی در مدارس پرجمعیت دشوار است، اما با بهکارگیری ابزارهایی چون خودارزیابی، همتاسنجی و تشکیل گروههای دانشآموزی برای تحلیل آزمونها، میتوان این هدف را محقق کرد؛ همچنین طراحی ارزشیابیهای مستمر باید همسو با چارچوب طراحی آزمونهای نهایی و مبتنی بر جدول هدفگذاری آموزشی صورت گیرد.
زارعی با بیان اینکه بازخورد دقیق به دانشآموزان یکی از رموز موفقیت است، تصریح کرد: تفاوت نمرات آزمونهای داخلی و نهایی زمانی کاهش مییابد که معلمان بازخورد واقعی و دقیق از عملکرد دانشآموزان ارائه دهند؛ همبستگی بالای نمرات نوبت اول و نهایی، نشاندهنده دقت در ارزشیابی مستمر است.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش استفاده از راهنماهای عملی بهروز برای هر درس و بهرهگیری از بستههای یادگیری رایگان را یکی از مهمترین راهکارهای افزایش کیفیت دانست و عنوان کرد: بستههای آموزشی و مشاورهای موجود در درگاههای آزمون medu.ir و سازمان پژوهش، به دانشآموزان کمک میکند بدون نیاز به مشاورههای بیرونی، بر اساس استانداردهای طراحی سوال، آمادگی کامل برای آزمونهای نهایی پیدا کنند.
وی با اشاره به افزایش معدل کتبی برخی مدارس تا 4 نمره به دلیل مداخلات هدفمند، گفت: این پیشرفت چشمگیر حاصل توجه به چارچوبهای آموزشی و تحلیل نتایج ارزشیابیهاست، نه اتکا به روشهایی همچون تمرکز صرف بر سوالات پرتکرار.
زارعی بر لزوم تحلیل علمی نتایج آزمونها در مدارس تاکید کرد و ابراز داشت: هدف از تحلیل نتایج، یافتن علت ضعفها و رفع آنهاست، نه صرفاً رتبهبندی مدارس یا تعویض مدیران؛ باید هر مدرسه را با عملکرد قبلی خود مقایسه کرد و بر ارتقای مستمر تمرکز داشت.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزشوپرورش همچنین به اهمیت استانداردسازی تمام فرآیندهای آزمون نهایی اشاره کرد و تصریح کرد: تجهیز مراکز آزمون به امکاناتی مانند اسکنر، چاپگر، برق اضطراری و دوربینهای مداربسته باید در اولویت باشد تا سلامت و کیفیت آزمونها تضمین گردد.
وی با اشاره به ایجاد محیطی سالم و کماسترس برای دانشآموزان، خاطرنشان کرد: جابجایی دانشآموزان برای برگزاری آزمون باید به حداقل برسد و تمام فرآیندهای اجرایی باید بر مبنای استاندارد و اصول حرفهای تنظیم شود.
انتهای پیام/
-
دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۸:۴۳:۳۵
-
۱۱ بازديد
-

-
پیام سپاهان
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/960954/