پیام سپاهان

آخرين مطالب

سرمقاله دنیای اقتصاد/ اصطکاک‌ها را جدی بگیریم سیاسی

سرمقاله دنیای اقتصاد/ اصطکاک‌ها را جدی بگیریم
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - دنیای اقتصاد / «اصطکاک‌ها را جدی بگیریم» عنوان یادداشت روز در روزنامه دنیای اقتصاد به قلم علی سرزعیم است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
اگر از آن دسته از اقتصاددانان که قیمت‌های موجود انرژی را مطلوب می‌دانند بگذریم، به دسته دیگری می‌رسیم که بر لزوم اصلاح قیمت‌های انرژی تاکید دارند. من نیز جزو دسته اخیر هستم و اعتقاد دارم نهایتا قیمت این اقلام مثل دیگر اقلام تجارت‌پذیر باید جهانی شود، با وجود اینکه دستمزدها ملی هستند و قابل جهانی شدن نیستند! اینجانب نیز اعتقاد دارم که هر تاخیر در اصلاح این قیمت اختلالاتی در اقتصاد ایجاد می‌کند که کمترین زیان آن فساد عجیب قاچاق اقلام انرژی به کشورهای دیگر است.
موضوعی که با برخی از دوستان همفکر در مورد اصلاح قیمت انرژی محل اختلاف است، سرعت و چگونگی اصلاح قیمت انرژی و مقصد نهایی آن است. اینکه نهایتا قیمت انرژی باید به قیمت‌های جهانی برسد مشخص نمی‌کند که طی چه مدت این کار باید انجام شود و با چه سرعتی باید این تعدیل صورت گیرد. نکته این است که این تصور که در کوتاه‌مدت اقتصاد بدون هزینه قابل‌توجه می‌تواند خود را با قیمت‌های جدید سازگار کند، تصوری اشتباه و خطرناک است.
بازار
این نکته که اقتصاد بالاخره خود را با قیمت‌های نسبی جدید سازگار خواهد کرد، نکته درستی است. این تصور که در قیمت‌های جدید عرصه‌های بدون توجیه اقتصادی دچار مشکل می‌شوند و این امر نوعی اصلاح ساختار است حرف درستی است. همه مشکل آن است که جابه‌جایی منابع در بخش‌های گوناگون متناسب با قیمت‌های جدید انرژی با سهولت انجام نمی‌شود و اصطکاک‌هایی برای این جابه‌جایی منابع وجود دارد. وجود اصطکاک‌ها موجب می‌شود که بازتخصیص منابع به‌سرعت و به‌سادگی انجام نشود و همین امر به جای اینکه رشد تولید را به دنبال داشته باشد، موجب افت شدید تولید می‌شود. در شرایط عادی اقتصاد چنین اصطکاک‌هایی وجود دارد و در شرایطی که کشور دچار تحریم بیش از 10ساله است، این اصطکاک‌ها شدیدتر است.
این پدیده نکته جدیدی نیست. زمانی که شوروی فروپاشید، برخی مشاوران اقتصادی یلتسین پیش‌بینی می‌کردند که اگر یارانه‌ها به‌سرعت حذف شوند، تخصیص منابع بهتر شده و اقتصاد با سرعتی دوچندان مسیر ‌گذار و بهبود را طی خواهد کرد. آنچه در عمل رخ داد آن بود که اقتصاد روسیه با چنان افتی مواجه شد که هیچ‌کدام از آن اقتصاددانان انتظارش را نداشتند و یک‌سوم از اقتصاد شوروی ناپدید شد! پس از آن واقعه بود که اقتصاددانان درصدد فهم این موضوع درآمدند که چطور می‌شود قیمت‌های نسبی اصلاح شود، ولی عملکرد اقتصادی دچار اخلال جدی شود.
بیایید با یک مثال، موضوع را روشن کنیم. قیمت پایین بنزین موجب شده است تا بخش بزرگی از مردم با خودروی شخصی به مسافرت بروند و طبیعتا کشور با نرخ بالای تصادفات روبه‌رو باشد. قابل فهم است که اگر قیمت انرژی بالا بود، سفر برای قشر ضعیف به‌درستی امکان‌پذیر نمی‌شد. اما در حال حاضر سال‌هاست که قیمت بنزین پایین است. این تردد شدید موجب شده است تا رستوران‌ها و مغازه‌های بین شهری زیادی ایجاد شود و مردم در سفرها خریدهایی انجام دهند که به سهم خود تقاضایی برای برخی کالاها و خدمات ایجاد کرده است. حال اگر ناگهان قیمت بنزین به‌شدت افزایش یابد، سفرها به‌شدت افت می‌کند و تمام این کسب‌وکارها دچار مشکل می‌شوند. طرفداران افزایش بی‌ملاحظه قیمت بنزین پاسخ خواهند داد که این امر اشکال ندارد و یارانه بنزین صرف توسعه راه‌آهن خواهد شد و آن کسب‌وکارها یاد می‌گیرند که خدمات و کالاهایی را در حول و حوش ایستگاه‌های قطار عرضه کنند؛ غافل از اینکه تعطیلی برخی رستوران‌های بین‌راهی و انتقال آنها به نواحی نزدیک به ایستگاه قطار آسان نخواهد بود. 
آنها خواهند گفت که افراد بیکارشده می‌توانند به‌سادگی در خطوط قطار و تعمیر و نگهداری اقلام آن مشغول به کار شوند، ولی این تصور لزوما در کوتاه‌مدت به‌سادگی ممکن نیست. اساسا راه‌افتادن خطوط ریلی جدید و رشد مجدد سفر با قطار به جای خودروی شخصی، رکودی در کسب‌وکارهای مقاصد گردشگری ایجاد خواهد کرد و یک اقتصاددان نمی‌تواند بی‌تفاوت به این پیامدها باشد. این مثال نشان می‌دهد که جابه‌جایی سرمایه و کار به‌سادگی و در زمان کوتاه ممکن نیست!
کسانی که سودای رساندن قیمت به قیمت‌های جهانی را دارند و سازوکار تخصیص به خانواده را دنبال می‌کنند، از این واقعیت اقتصادسیاسی غافلند که وقتی چنین بار بزرگی را پیش‌روی سیاستگذار اقتصادی قرار می‌دهند، سیاستگذار عملا دست به تصمیم‌گیری نخواهد زد و از همین اصلاحات قیمتی جزئی صرف‌نظر خواهد کرد. از زمان شروع دولت آقای رئیسی، اقتصاددانانی در جلسات هیات دولت ایده تخصیص انرژی به خانوارها را مطرح کردند و تصور می‌کردند با متقاعد کردن مسوولان وقت، این تصمیم بزرگ دیر یا زود گرفته خواهد شد. 
در عمل آنچه رخ داد این بود که مرحوم رئیسی هرکاری انجام داد جز دست زدن به قیمت بنزین و حتی حاضر نشد قیمت بنزین را سالانه 500تومان افزایش دهد. در دولت آقای پزشکیان نیز همین خطا در حال رخ دادن است. در حالی که در تابستان قبل این امکان وجود داشت که قیمت حامل‌های انرژی دست‌کم هزار تومان افزایش یابد، هرگونه تغییر به یک بررسی کارشناسی ایده‌آل محول شد که در عمل صورت داده نخواهد شد. هر روز مصرف بی‌رویه حامل‌های انرژی شدیدتر می‌شود و سیاستگذاران قادر به تصمیم‌گیری نیستند؛ زیرا تصمیمی بیش از حد بزرگ پیش‌روی آنها قرار داده شده است.
پیشنهاد اینجانب آن است که اولا افزایش مقطعی قیمت بنزین معطل اصلاحات اساسی نشود و ثانیا هر طرحی ارائه می‌شود افزایش قیمت بنزین به بیش از 15‌هزار تومان را موجب نشود تا اجرای آن برای سیاستگذاران غیرممکن نشود و تبعات رکودی آن دامن‌گیر نباشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/959165/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقامه نماز در محیط‌های اداری و سازمانی باید یکی از اولویت‌های اساسی باشد/شورای اقامه نماز در بنیاد شهید و امور ایثارگران تشکیل خواهد شد

مادران معماران فرهنگ اقامه نماز، شعار سال 1404 ستاد اقامه نماز است

تمام نماد و ارزش‌گذاری دین اسلام در امر نماز است/انسان با اقامه نماز در زمان خودش به قرب الهی می رسد

جوانان خلاق، پیشگامان گردشگری اصفهان هستند

شاخص کیفی هوای اصفهان روی عدد 83 ثبت شد

40 مرکز فعال بهداشتی در کاشان به مادران و نوزادان خدمت رسانی می‌کند

سفر بازیگر نقش کودکی «اوشین» به ایران و دیدار از کاشان

قطار تندرو اصفهان-قم-تهران؛ امید به پایان 2 دهه انتظار

مناطق کم برخوردار استان در اولویت اول در تامین سرانه آموزشی هستند

«سید عباس روحانی» سرپرست اداره کل سرمایه انسانی شهرداری اصفهان شد

اصفهان 27رتبه برتر بیست ویکمین جشنواره تئاتر زندان‌های کشور را کسب کرد

قیمت امروز آهن آلات – سه‌شنبه 2 اردیبهشت ماه 1404/ بازار آهن‌آلات در بن ‌بست سیاستی

سپاه پاسداران نماد امنیت، خدمت و پیشرفت در کشور است

اساسنامه سازمان عمران شهرداری اصفهان ابلاغ شد

«علی اصغر شاطوری» سرپرست اداره کل بازرسی شهرداری اصفهان شد

جمع آوری 27 میلیارد ریال زکات فطره در کاشان

57 درصد بزرگسالان کاشان چاق هستند

«منصور سلطانی‌زاده» سرپرست اداره کل حسابرسی شهرداری اصفهان شد

سقائیان نژاد مدیر کاری، مخلص و متدین بود اما اندیشه مدیریتی اش به قم و اصفهان نمیخورد!

بارش شهابی Lyrid 2025 را رصد کنید

پاسداران انقلاب، پرچم‌داران جهاد، بصیرت و اقتدار در خط مقدم مقابله با فتنه و استکبار

یزد نباید قربانی بی‌تدبیری دستگاه‌های مختلف باشند

شعرخوانی زیبای دکتر کاکایی

آواز خوانی چند بیت از اشعار حافظ توسط صادق شیخ زاده

سیدجعفر حمیدی فردا به خاک سپرده می‌شود

اروپا درباره اجرای قانون بازارهای دیجیتال اولتیماتوم داد

هواوی تراشه جایگزین انویدیا را بارگیری می‌کند

اندیشکده آمریکایی: چرا شرایط برای توافق مساعد است؟

سرمقاله کیهان/ مراقب راهبردهای دشمن در مذاکرات عمان باشیم!

سرمقاله همشهری/ تقلیل عدالت اجتماعی به مصلحت‌های‌کوتاه‌مدت

زمان واریز مابه التفاوت حقوق بازنشستگان مشخص شد

انفجار کپسول باعث مرگ یک کارگر در اصفهان شد

خودنمایی لاله‌های سر به زیر در دشت سمیرم

توافق شرکت‌های توزیع برق با73درصدواحدهادرشهرک‌های صنعتی برای مدیریت انرژی

بازدید سرزده معاون استاندار اصفهان از اداره کل جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی

لزوم تسریع اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بهارستان

بررسی 25 مصوبه سفر مدیران سابق به شهرستان خوروبیابانک

تجلیل مدیر کل بنیاد مازندران از فرزند سردار شهید حاج حسین بصیر

شاعرانه/ غمِ غریبی و غربت چو بر نمی‌تابم

اپل سومین بتای توسعه‌دهنده iOS 18.5 را منتشر کرد

رویای آمریکایی برای تولید تراشه؛ انحصار یا کاتالیزور رشد فناوری در چین

سرمقاله ایران/ آینده ما در گرو آینده زمین است

افزایش نرخ هزینه حمل ونقل عمومی شهر اصفهان

رگبارهای پراکنده بهاری در راه اصفهان

آغاز اجرای طرح 2.5 مگاواتی نیروگاه خورشیدی

رانندگان کلافه از آسفالت فرسوده آزاد راه کاشان - قم-اصفهان

توسعه عدالت آموزشی با مشارکت مردم در بویین میاندشت

طرح ساماندهی شهرک الهیه کاشان تعیین تکلیف شد

پیش بینی آب و هوای گیلان برای فردا چهارشنبه 3 اردیبهشت 1404

تأسیس انجمن تسهیلگران سفر اصفهان با هدف جذب گردشگران خارجی