لزوم استفاده از سامانههای هوشمند برای مدیریت 1.5 میلیارد سفر سالانه در شهر اصفهان
گفتگو
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: بیش از 1.5 میلیارد سفر سالانه در کلانشهر اصفهان انجام میشود که مدیریت آن نیازمند بهکارگیری ابزارها و سامانههای بهروز و هوشمند است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، سعید ساکت در نشست تکریم و معارفه رئیس اداره هوشمندسازی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به توسعه هوشمندسازی و چشمانداز آینده و تأکید بر ضرورت هوشمندسازی در مدیریت شهری، اظهار کرد: هوشمندسازی نه تنها الزام زندگی مدرن شهری است، بلکه رویکردی بنیادین برای تحول در خدمات شهری محسوب میشود.
وی با بیان اینکه بیش از 1.5 میلیارد سفر سالانه در کلانشهر اصفهان انجام میشود که مدیریت آن نیازمند بهکارگیری ابزارها و سامانههای بهروز و هوشمند است، افزود: اداره هوشمندسازی باید بهعنوان نهاد سیاستگذار و برنامهریز سیستمهای حملونقل هوشمند (ITS) نقشه راه اصلی هوشمندسازی در حوزه تخصصی حملونقل و ترافیک را تدوین و چگونگی گذار به شرایط مطلوب را ترسیم کند.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه استفاده تعاملگرایانه از ساز و کار نظارتی، رصد فعالیتها، پروژهها و طرحهای ITS در کل حوزه حملونقل و ترافیک اعم از ستادِ معاونت، سازمانها و شرکت مهندسی نیک اندیش در دستور کار اداره هوشمندسازی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان قرار دارد، ادامه داد: با توجه به این موضوع، علاوه بر اینکه باید مشخص کرد هربخش از حوزه دقیق چه برنامهای در حدود و ثغور هوشمندسازی دارد و چه بخشی از معماری ITS را تشکیل میدهد، هیچگاه نباید فعالیتها به رویهای ثابت و غیرپویا محدود شود، بلکه لازم است در مسیری فعال و پرتکاپو بهدنبال ارتقای امکانات و کیفیت خدمات شهری مبتنی بر معرفی و پیاده سازی فناوریهای جدید و بهره برداری حداکثری از سامانههای موجود باشیم.
ساکت با اشاره به همکاریهای مؤثر با شرکتهای دانشبنیان، دانشگاهها، حوزههای پژوهشی و ظرفیتهای ارزنده موجود از جمله شرکت مهندسی نیکاندیش، خواستار افزایش عاملیت اداره هوشمندسازی در تعریف نیازها و همکاری با نهادهای فناورانه شد.
وی تصریح کرد: نیازمند عاملیت در سفارشدهی محصولات و فناوریهای نوین هستیم تا بتوانیم اقداماتی کارآمد را دنبال و چالشهای احتمالی آینده را مدیریت کنیم. شناسایی ظرفیتهای فناورانه و نوآوری در تجهیزات ایمنی شهری، مثل گاردریلهای جدید، نشانگر نتیجه بخش بودن این رویکرد است که میتواند به دستاوردهای اقتصادی نیز بینجامد.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به پروژههای کلان هوشمندسازی گفت: پروژههایی همچون مدیریت محدودههای ترافیکی و پارک حاشیهای نمونههایی از مصادیق هوشمندسازی در حوزه حملونقل و ترافیک محسوب میشود که دامنه تأثیرات آنها بر ذی نفعان مختلف بسیار گسترده بوده و در صورت پیاده سازی سنجیده و مؤثر میتواند نقش بسزایی در بهبود رفتار سفرهای شهروندان در قالب سیاستهای مدیریت تقاضا و همچنین آزادسازی ظرفیت شبکه معابر و مدیریت عرضه با رعایت قانونمندی در رفتارهای ترافیکی ایفا کند.
ساکت با اشاره به چرخه حیات و تکامل این طرحها و پروژهها افزود: پیچیدگیهای فراوانی در پیاده سازی اصولی طرحها و پروژههای ITS وجود دارد، از اینرو علاوه بر ملاحظات مهندسی، تعامل با ذی نفعان و بهکارگیری تجارب موفق در کل چرخه هوشمندسازی از مرحله صفر یعنی شناسایی ظرفیت و فراخوان ایده تا پیاده سازی، رشد، بلوغ مناسب و در نهایت واگذاری به حوزه مربوطه، از ضروریات است.
وی با اشاره به تغییر جهت خیابان آمادگاه در ایام نوروز و فعالیتهای «قرارگاه حملونقل بهار»، پیاده سازی این پروژه را نمونهای موفق در استفاده از تعاملات چند سطحی در بخشهای مختلف دانست.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان توجه ویژه به فناوریهای به روز از جمله هوش مصنوعی و استفاده از ظرفیت دادههای حملونقلی و ترافیکی را در این حوزه مورد تاکید قرار داد و گفت: با بهرهبرداری از دادهها به شیوه اصولی، پیش بینی و تحلیلهای درستی میتوان از رفتارها، الگوهای سفر و تردد در سطوح گوناگون از جمله مناطق شهر اصفهان، دروازههای ورودی-خروجی، حلقههای بزرگراهی، کاربریهای مهم ِتولید و جذب سفر همچون مراکز خرید بزرگ، اماکن سیاحتی-تفریحی به اقتضای برنامههای مناسبتی از جمله تعطیلات نوروز، بازگشایی مدارس و شرایط مختلف شبکه حملونقل و ترافیک بهدست آورد و بر اساس آنها برنامهریزیهای مطالعاتی، اجرایی و عملیاتی مناسب را در دستور کار قرارداد، بیانیه مأموریت برای حوزههای مختلف به تناسب شرایط تدوین و ابلاغ و میزان موفقیت آنها را نیز رصد کرد.
ساکت با تاکید بر لزوم بازفعالیت کارگروه تخصصی هوشمندسازی اظهار داشت: حوزه هوشمندسازی نیازمند برنامهریزی، رصد و نظارت دقیق است؛ این کارگروه میتواند برنامههای هوشمندی حوزه حملونقل و ترافیک را در بخشهای مختلف مبتنی بر رویکرد همکاری و ظرفیتسازی با مجموعههای مختلف داخل و خارج معاونت ترافیک و ذینفعان کلیدی تعیین، تکمیل، تدقیق، نقطهگذاری و رصد کند.
وی ادامه داد: در نتیجه انتظار میرود با اشراف کامل بر اکوسیستم سفر در کلانشهر اصفهان، هوشمندی و اثربخشی آن را بتوان در بهبود سهم سفر مُدهای مختلف، کارایی حملونقل بار و کالا، ایمنی و کاهش تصادفات و بهینهسازی تخصیص منابع به منصه ظهور و بروز رساند.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به اهمیت هماهنگی و اطلاعرسانی در حوزه فعالیتهای هوشمندسازی گفت: لازم است دستاوردها و یافتههای این اداره و همچنین زحمات بدنه کارشناسی حوزه حملونقل و ترافیک در ستاد و صف به صورت مستمر به شهروندان ارائه شود. این موضوع نه تنها موجب شفافیت عملکردی میشود، بلکه آگاهی شهروندان از تلاشهای انجامشده را افزایش میدهد.
ساکت ضمن آرزوی موفقیت برای «سید جواد عقیلی» در مسئولیت جدید خود، تأکید کرد: هوشمندسازی یکی از محورهای کلیدی رشد و مدیریت شهری است و با تعاملات گسترده و برنامهریزی دقیق میتوان آیندهای روشن برای شهر اصفهان رقم زد.

به گزارش ایمنا، نشست تکریم و معارفه رئیس اداره هوشمندسازی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با حضور معاون حملونقل و ترافیک شهرداری، مدیران ارشد حوزه و جمعی از مسئولان این نهاد برگزار شد. در این جلسه از تلاشها و خدمات سید فرزاد قریشی، رئیس پیشین، تقدیر شد و سید جواد عقیلی بهعنوان رئیس جدید این اداره معرفی شد.
سیدجواد عقیلی (کارشناسی ارشد مهندسی برق) بیش از 10 سال فعالیت در مجموعههای مختلف شهرداری از جمله مرکز مدیریت و کنترل ترافیک، اداره کل مطالعات و برنامهریزی و اداره هوشمندسازی را در سوابق خود دارد. وی همچنین در سطوح مدیر پروژه و مشاور با صنایع فولادی و سیستمهای حملونقل ریلی همکاری داشته و عضو رسمی هیأت داوران ژورنالهای ISI در مؤسسات بینالمللی علمی پژوهشی IEEE، Elsevier، Springer، Wiley و IET از جمله IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems (ITS) و IET ITS است.
کد خبر 855416
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/954005/