پیشبینی برقیشدن تمام ناوگان حملونقل عمومی شهر اصفهان تا سال 1410
گفتگو
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرداری گامهای جدی برای برقیسازی ناوگان حملونقل برداشته است، گفت: برنامهریزی برای ورود اتوبوسهای برقی در حال انجام است و پیشبینی میشود تا سال 1410 مطابق با برنامه راهبردی، تمام ناوگان حملونقل عمومی این کلانشهر برقی شود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسمزاده امروز _ چهارشنبه هفدهم بهمن_ در دیدار با «سید علیاصغر میرخلف» استاد و پیشکسوت حوزه میراث فرهنگی اظهار کرد: یکی از مهمترین دغدغههای مدیریت شهری اصفهان حفاظت از نشانههای تاریخی شهر است؛ از خانههای قدیمی گرفته تا سازههای متعلق به دورههای مختلف تمدنی همچون آلبویه، سلجوقیان و صفویه همه در اولویت حفاظت قرار دارند.
وی افزود: نمونهای از این تلاشها، کاوشهای باستانشناسی در میدان عتیق و میدان امام علی (ع) است؛ در این منطقه حین اجرای پروژههای عمرانی در گذر کمر زرین نشانههایی از معماری قدیمی کشف شد؛ شهرداری اصفهان بهجای تخریب این آثار از باستانشناسان دعوت کرد تا کاوشهای علمی انجام دهند و این میراث را حفظ کنند.
شهردار اصفهان گفت: در حوزه احیای بافت تاریخی نیز اقداماتی در دست اجرا است؛ از جمله پروژه بازسازی ورودی دولتخانه صفوی در چهارباغ بالا که قرار است با پایههای قدیمی تطبیق داده شود، البته این طرح نیازمند تأیید نهایی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.
قاسمزاده با اشاره به بحران آب و راهکارهای جایگزین گفت: با خشک شدن رودخانه زایندهرود و کاهش منابع آبی، مدیریت شهری اصفهان برای حفظ 6000 هکتار فضای سبز اکولوژیک و سه میلیون و 700 هزار درخت به استفاده از پساب تصفیهشده روی آورده است.
وی با اشاره به رینگ 100 کیلومتری پساب که برای نخستین بار در اصفهان اجرا میشود، ادامه داد: در حال حاضر روزانه 600 لیتر بر ثانیه پساب تصفیهشده برای آبیاری فضای سبز دریافت میشود و تا بهار سال آینده این میزان به 2100 لیتر بر ثانیه افزایش خواهد یافت.
شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: برای تأمین این آب، هفت تصفیهخانه با آخرین فناوری در سطح شهر راهاندازی شده که سه مورد از آنها فعال و چهار مورد دیگر در حال تکمیل است؛ این اقدام موجب میشود فضای سبز شهری حفظ و از برداشت بیرویه آب از چاهها که منجر به فرونشست زمین میشود، جلوگیری شود.
قاسمزاده با اشاره به مدیریت پسماند و تبدیل زباله به انرژی تصریح کرد: در حوزه مدیریت پسماند، هدف اصلی این است که هیچ زبالهای دفن نشود؛ هماکنون زبالههای جمعآوریشده یا به کود تبدیل یا برای تولید سوخت جامد (RDF) در کارخانههای سیمان استفاده میشود؛ علاوه بر این، بخشی از زبالهها از طریق فرایند پیرولیز به گازوئیل و کربن خالص (که در صنایع مختلف ازجمله لوازم آرایشی کاربرد دارد) تبدیل میشود.
وی عنوان کرد: در آخرین اقدام، شهرداری با جذب سرمایه 4000 میلیارد تومانی از بخش خصوصی قرار است یک کارخانه زبالهسوز راهاندازی کند که با سوزاندن زباله، 13 مگاوات برق تولید خواهد شد؛ این پروژه علاوه بر کاهش زبالههای دفنی، به تأمین انرژی کمک خواهد کرد.
شهردار اصفهان با تاکید بر توسعه قطار شهری ادامه داد: برای کاهش آلودگی هوای اصفهان، توسعه حملونقل عمومی در اولویت قرار گرفته است؛ فاز نخست خط دوم قطار شهری در سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
قاسمزاده بیان کرد: این خط که دارک تا کهندژ را پوشش میدهد، روزانه 200 هزار مسافر را جابهجا میکند و سالانه حجم زیادی از آلایندههای هوای شهر را کاهش خواهد داد.
وی با اشاره به اینکه شهرداری اصفهان گامهای جدی برای برقیسازی ناوگان حملونقل برداشته است، عنوان کرد: تاکنون 50 دستگاه تاکسی برقی وارد شهر اصفهان شده است و در آینده نزدیک 300 دستگاه دیگر نیز اضافه خواهد شد، همچنین برنامهریزی برای ورود اتوبوسهای برقی در حال انجام است و پیشبینی میشود تا سال 1410 مطابق با برنامه راهبردی، تمام ناوگان حملونقل عمومی شهر برقی شود.
شهردار اصفهان گفت: تجربه شهرهای بزرگی همچون پکن که زمانی آلودهترین شهرهای جهان بود و هماکنون هوای پاکی دارد، نشان میدهد که امکان مدیریت این معضل وجود دارد، ازاینرو اصفهان نیز باید بهتدریج صنایع آلاینده را به خارج از محدوده شهری منتقل و همزمان با توسعه حملونقل پاک، بر کاهش آلایندهها تمرکز کند.
کد خبر 837185
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/939430/