بزرگنمايي:
پیام سپاهان - شهردار اصفهان گفت: طی مراسمی با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، 30 پروژه مرمتی فردا (پنجشنبه) در مجموعه تاریخی تخت فولاد اصفهان به بهرهبرداری خواهد رسید.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسمزاده امروز _چهارشنبه هفدهم بهمن_ در برنامه رادیویی «بیواسطه با مردم» اظهار کرد: فردا _پنجشنبه هجدهم بهمن_ با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از مجموعه پروژههای مرمتی تخت فولاد رونمایی خواهد شد.
وی افزود: در این مراسم 30 پروژه مرمتی که در مجموعه تاریخی و ارزشمند تخت فولاد اجرا شده است، بهصورت یک بسته مورد بهرهبرداری قرار خواهند گرفت.
شهردار اصفهان با اشاره به جایگاه ویژه تخت فولاد تاکید کرد: این مجموعه از نظر معنوی، تاریخی و معماری یکی از گنجینههای ارزشمند شهر اصفهان محسوب میشود و علمای بزرگی در این مکان دفن شدهاند که نقش مهمی در شکلگیری هویت علمی، هنری و معماری این شهر داشتهاند.
قاسمزاده گفت: این مرمتها در راستای حفظ و احیای هویت فرهنگی و تاریخی تخت فولاد صورت گرفته است و بهرهبرداری از این پروژهها گامی مهم در راستای صیانت از این میراث گرانبها خواهد بود.
سوال شهروندان و پاسخ مسئولان
بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.
تخفیف 70 درصدی عوارض پروانه در بافت فرسوده باغ فردوس شهروند: مادی حدفاصل کوچه 12 تا 25 محله باغ فردوس مسیر باریکی دارد و خودروها به راحتی نمیتوانند تردد کنند، از شهرداری درخواست رسیدگی داریم.
جواد کشانی، مدیر منطقه 13 شهرداری اصفهان: در جلسه اخیر کمیسیون عمران و معماری شورای اسلامی شهر، موضوع آزادسازی ضلع جنوبی خیابان باغ فردوس در محدوده اراضی ناژوان مورد بررسی و تصویب قرار گرفت؛ این معبر با هدف کاهش بار ترافیکی خیابان باغ فردوس پیشبینی شده و اجرای آن در سال جاری و سال آینده در دستور کار قرار دارد.
ضلع جنوبی خیابان باغ فردوس دارای یک مادی و مسیر باریک است که عرض بدنه تا بدنه آن 18 متر تعریف شده است که بر این اساس دو مسیر عبور وسایل نقلیه به عرض 5.5 تا 6 متر در نظر گرفته شده است.
در صدور پروانههای ساختمانی نیز این محدوده مطابق با طرح تفصیلی به صورت 18 متری لحاظ خواهد شد و با توجه به اینکه بعضی منازل این محدوده قدیمی هستند و امکان استفاده از زمین سمت دیگر مادی وجود ندارد، این محله دچار مشکلاتی از نظر تردد و گلوگاههای ترافیکی شده است.
محله باغ فردوس در محدوده بافت فرسوده قرار دارد و ساکنان این منطقه میتوانند از امتیازات ویژهای همچون تخفیف 70 درصدی عوارض پروانه ساخت بهرهمند شوند؛ به همین منظور، اطلاعرسانیهای لازم از طریق مساجد محلی و نصب بنرهای شهری انجام شده است تا ساکنان برای دریافت پروانههای ساختمانی و استفاده از مزایای بافت فرسوده اقدام کنند.
این محله از باغ فردوس به دلیل قرارگیری در بافت قدیمی، دارای ضوابط خاص ارتفاعی بوده و مجوز ساخت دو طبقه روی پیلوت برای آن صادر میشود؛ با این حال، در صورت رعایت مقررات مربوطه، امکان استفاده از مشوقهای نوسازی نیز وجود دارد.
از آنجا که ضلع شمالی این خیابان هنوز ساخته نشده و اراضی کشاورزی در آن قرار دارد، ترافیک بهطور موقت از یک طرف عبور خواهد کرد، همچنین بهدلیل وجود مادی و درختان محدوده، حدود پنج تا شش متر از عرض خیابان برای حفظ حریم آن در نظر گرفته شده است.
با اجرای این طرح، ضمن بهبود دسترسی محلی، زمینه برای کاهش مشکلات ترافیکی و تسهیل ساختوساز در محله باغ فردوس فراهم خواهد شد.
آزادسازی گلوگاههای محلی از اولویتهای دوره ششم مدیریت شهری اصفهان است شهروند: در محله سیچان واقع در محدوده منطقه 5، شهرداری دیوار مسجدی را تخریب کرده که حدود 14 متر طول دارد و این موضوع موجب نارضایتی اهالی شده، زیرا برخی تصور میکنند خود مسجد تخریب شده است.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان: مسجد واقع در محله سیچان منطقه 5 اصفهان، بهدلیل موقعیت خاص خود بهعنوان یک گلوگاه شهری شناخته میشد و در پی درخواستهای مکرر اهالی محل، نمازگزاران و هیئت امنای مسجد، مدیریت منطقه مجوز تعریض مسیر را صادر کرد.
با اجرای این تعریض، برخی مطالبهگران و معترضان مدعی شدند که این مسجد دارای ارزش تاریخی بوده و نباید دستخوش تغییرات میشد و این ادعا موجب شکلگیری یک بحث اجتماعی گسترده شد که آیا این بنا واقعاً واجد ارزش تاریخی است یا خیر و این اختلاف نظرها همچنان ادامه دارد و به همین دلیل، پروژه در حال حاضر متوقف شده است.
در چنین مواردی، اداره میراث فرهنگی بهعنوان مرجع رسمی باید ورود و تعیین تکلیف کند که سرنوشت این مسجد و پروژه تعریض آنچه خواهد شد، تا زمان اعلام نظر نهایی، این وضعیت بلاتکلیف ادامه دارد.
حسین کارگر، مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان: در راستای رفع مشکلات ترافیکی و بهبود وضعیت معابر، دیوار مسجد واقع در محله سیچان منطقه 5 اصفهان که بهعنوان یک گلوگاه شهری شناخته میشد، تخریب شد.
این اقدام پس از درخواست اهالی محل و هیئت امنای مسجد که حدود 10 تا 12 سال قبل مطرح شده بود، به مرحله اجرا رسید و در این مدت، با وجود انجام بعضی توافقات اولیه با هیئت امنا، به دلیل مباحثی که این هیئت با اداره اوقاف داشت، پروژه به تأخیر افتاده و مسکوت مانده بود.
در این دوره از مدیریت شهرداری منطقه 5، توجه ویژهای به رفع مشکلات گلوگاههای شهری و ترافیک محل معطوف شده است؛ بهویژه، مسجد مذکور یکی از نقاط چالشبرانگیز ترددی در منطقه بود که موجب نارضایتی شهروندان و مشکلات فراوانی در رفتوآمد اهالی میشد و بههمین دلیل، تصمیم به تخریب و تعریض دیوار مسجد گرفته شد.
پس از انجام بررسیهای لازم، مشخص شد که این دیوار نه از نظر تاریخی و نه از لحاظ قدمت معماری، ارزش میراثی ندارد و بههمین دلیل، توقف پروژه به دلیل نگرانیهای تاریخی منتفی شد.
در همین راستا، هیئت امنا مسجد تصمیم گرفت اجرای پروژه تخریب دیوار بر عهده شهرداری قرار گیرد و برای این منظور، پیمانکار مشخص شده است و عملیات اجرایی آغاز شد.
در حال حاضر، فونداسیون دیوار جدید زیرسازی شده است و هماهنگیهای لازم برای ادامه کار در حال انجام است که طبق اعلام اداره عمران این منطقه، این پروژه در نظر دارد که قبل از یک ماه آینده تکمیل شده و دیوار جدید به صورت کامل بازسازی شود.
هزینههای خسارت حفاری طبق مصوبات شورای شهر است شهروند: ما درخواست انشعاب علمک گاز داشتیم که اداره گاز رایگان انجام داد، اما برای گرفتن مجوز حفاری از شهرداری باید 9.7 میلیون تومان پرداخت کنیم؛ حفاری و ترمیم توسط اداره گاز انجام میشود، اما شهرداری فقط مهر میزند و هزینه مجوز در درگاه 800 هزار تومان است، درخواست میکنیم بررسی کنید که علت این هزینه بالا چیست و طبق کدام بخشنامه است.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان: در فرایند حفاری برای نصب انشعاب گاز یا آب، مسئولیت ترمیم و مرمت حفاریها به عهده شرکت مربوطه (چه شرکت آب باشد و چه شرکت گاز) است و با وجود اینکه شرکتهای خدماتی موظف به انجام ترمیمها و اصلاحات نهایی پس از حفاری هستند، اما هزینههای مربوط به حفاری باید طبق مصوبات قانونی و جدولهای مشخصی از سوی شهرداری دریافت شود.
نوع حفاری و موقعیت آن از جمله طول، عرض یا عمق حفاری، تأثیر مستقیم بر مبلغی دارد که شهرداری بابت صدور مجوز از متقاضی دریافت میکند و بر اساس این مصوبات، شهرداری بهطور خاص مکلف است تا به ازای هرگونه حفاری در معابر عمومی مبلغ مشخصی را دریافت کند، زیرا حتی اگر شرکت خدماتی مربوطه همچون گاز یا آب عملیات حفاری و مرمت را انجام دهد، در بلندمدت یا کوتاهمدت آسفالت یا سنگفرشهای آسیبدیده از بین خواهد رفت و نیاز به ترمیم مجدد خواهند داشت.
قانون بهوضوح پیشبینی کرده است که هرگونه حفاری در معابر عمومی باید با اخذ مجوز از شهرداری همراه باشد و برای دریافت این مجوز، متقاضیان باید به بخش مربوطه در شهرداری منطقه خود مراجعه کرده و بر اساس جداول مصوب و مشخصات حفاری، هزینه مربوطه را پرداخت کنند.
اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهردار اصفهان: هزینههای مربوط به خسارت حفاری طبق مصوبات شورای شهر محاسبه و اخذ میشود و این محاسبات بر اساس شرایط خاص منطقه و نوع عملیات حفاری انجام میشود؛ برای مثال نوع کفسازی معابر همچون آسفالت یا سنگفرش، قدمت آسفالت (زیر چهار سال یا بالای چهار سال) و دیگر عوامل مربوط به وضعیت زیرسازی، تمام اینها مواردی است که بهطور دقیق بر اساس جدولهای مصوب شورا محاسبه شده و مبلغ نهایی هزینه به متقاضی اعلام خواهد شد.
یکی از دلایل اصلی برای دریافت هزینههای حفاری، نظافت و نظارتهای مستمر در حین و پس از انجام عملیات است که این هزینهها علاوه بر پوشش عملیات اولیه، برای ترمیم آسیبهایی که پس از انجام حفاری ایجاد میشود، نیز در نظر گرفته میشود.
بهویژه در مواردی که حفاریها به ایجاد نشستهای جدید منجر میشود، شهرداری موظف است مجدد به مرمت و ترمیم معابر پرداخته و این هزینهها را خود پوشش دهد و بسیاری از شهروندان در مناطق مختلف شهری این نشستها را مشاهده کردهاند، که حتی پس از انجام پلسازی، آسفالت یا سنگفرش، معابر به حالت اولیه خود بازنمیگردد.
شهرداری برای اصلاح این نشستها و حفظ کیفیت زیرسازی معابر، با هزینههای خود عملیات ترمیم و مرمت را انجام میدهد و این عملیات با توجه به اینکه بهطور کامل قادر به بازگرداندن حالت اولیه لایههای زیرسازی و بدنه معابر نخواهد بود، نیاز به هزینههای مرتب و مداوم برای نگهداری و ترمیم دارد و هزینههای مربوط به ترمیم آن باید توسط شهرداری ادامه پیدا کند تا معابر شهری به وضعیت مطلوب برسد.
آسفالت معابر اصفهان طبق نوبتبندی و بر اساس میزان تردد انجام میشود شهروند: آسفالت خیابان والای اصفهانی شهرک سلامت وضعیت بدی دارد، همچنین آسفالت بن بست مهدی، کوجه 39 خیابان جی چالههای زیادی دارد که انتظار داریم به این موضوع رسیدگی شود.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان: طی دو سال گذشته بهویژه در سال گذشته و سال جاری، بودجه سنگینی برای آسفالت پیشبینی شده است و هر منطقه به طور مجزا بودجه خاص خود را دارد و اولویتبندی انجام آن بر عهده منطقه مربوطه است.
معمولاً ابتدا معابر اصلی، سپس معابر فرعی و در نهایت کوچهها و بنبستها در اولویت قرار میگیرد و این ترتیب اولویت، براساس میزان رفت و آمد و نیاز منطقه تعیین میشود و با حوزه عمران هماهنگ شده و انجام میگیرد.
ممکن است بعضی از درخواستها بهویژه در مورد بنبستها و کوچههای فرعی هنوز به دلیل نوبتبندی، رسیدگی نشده باشد، اما برنامهریزی بر این است که هر سال بودجه مورد نظر پیشبینی شود و پس از آسفالت معابر اصلی و فرعی، به کوچهها و بنبستها نیز رسیدگی شود، مگر در شرایط اضطراری که نیاز به اقدام فوری وجود داشته باشد.
همچنین، بعید بهنظر میرسد که در محدوده شهر، کوچهای بهطور کامل خاکی وجود داشته باشد؛ ممکن است بعضی آسفالتها قدیمی و دچار فرسودگی شده باشد، اما اینکه یک کوچه از ابتدا خاکی باقی مانده باشد، بعید است، مگر اینکه در محلههای جدیدی قرار داشته باشد که عملیات عمرانی هنوز در آن در حال اجرا باشد.
اگر در سطح شهر کوچهای خاکی وجود دارد، شهروندان میتوانند از طریق سامانه 137 گزارش دهند و قطعاً این موضوع بهطور ویژه پیگیری خواهد شد و در صورت نیاز، آن کوچهها آسفالت میشود.
اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهردار اصفهان: عمر مفید آسفالت در معابر شهری، در صورتی که هیچگونه مسائل تاسیساتی در نظر گرفته نشود، میتواند به مدت طولانی دوام بیاورد و بهطور مثال در رینگ سوم شهر اصفهان، آسفالت معابری که حدود 20 سال پیش اجرا شده، همچنان بهخوبی عملکرد دارد.
باید توجه داشت که در بسیاری از معابر اصلی و فرعی شهر، مسیرهای تأسیسات زیرساختی عبور میکند که این مسئله بهطور قابل توجهی بر کیفیت آسفالت تأثیر میگذارد و عبور تأسیسات مختلف از جمله لولههای آب، گاز و فاضلاب، بهطور معمول موجب نشست زمین و تخریب زیرسازی و روسازی معابر میشود، که در نتیجه نیاز به ترمیم و بازسازی مکرر آسفالت ایجاد میکند.
در سه سال گذشته، شهرداری اصفهان حدود 513 قرارداد برای اجرای آسفالت در سطح این کلانشهر امضا کرده است که مجموعاً مبلغی بالغ بر 1,200 میلیارد تومان داشته است؛ طی این مدت، نزدیک به یک میلیون و 100 هزار تن آسفالت در سطح شهر اصفهان پخش شده است.
در سال جاری نیز شهرداری اصفهان با اصلاح و افزایش بودجه، تلاش کرده است تا برنامههای اجرایی خود را به بهترین نحو پیش ببرد؛ بهطوریکه شورای اسلامی شهر موافقت کرده و بودجه آسفالت معابر افزایش یافته است.
ابتدا بودجه مصوب سال جاری 380 میلیارد تومان بود که پس از اصلاحات، این مبلغ به 350 میلیارد تومان دیگر افزایش پیدا کرد.
در حال حاضر یکی از اولویتهای اصلی مدیریت شهری، اجرای پروژههای آسفالت در بهترین فصل سال است که معمولاً 9 ماهه اول سال بهعنوان زمان مناسب برای این کار در نظر گرفته میشود و به همین دلیل، تلاش شده است تا تمام اعتبار تخصیص یافته در این مدت زمان صرف پروژههای اجرایی آسفالت شود.
با این حال، باید توجه داشت که محدودیتهای مالی و منابع موجود، موجب شده است که این پروژهها بر اساس اولویتبندی در مناطق مختلف شهر انجام شود.
در مناطقی که معابر خاکی وجود دارد و هنوز تأسیسات زیربنایی بهطور کامل انجام نشده است، پروژههای آسفالت نمیتواند بهطور کامل اجرا شود، زیرا این معابر ممکن است هنوز در مراحل اولیه ساختوساز باشد و تا زمانی که تأسیسات زیربنایی به اتمام نرسد، امکان اجرای آسفالت در آنها وجود ندارد؛ بنابراین اجرای پروژههای آسفالت در این مناطق به انجام شدن مراحل ساختوساز و تأسیسات زیرساختی بستگی دارد.
کد خبر 837100