کجراهه در «شهرداری تهران»
گفتگو
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - شرق /متن پیش رو در شرق منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
نورا حسینی| بررسی لایحه متمم بودجه 1403 از همان ابتدا با حاشیههایی همراه بود. رئیس شورای شهر تهران تشخیص داد رسانهها در این جلسات حضور نداشته باشند. اما روز گذشته در بخش بررسی هزینهها منع ورود خبرنگاران برداشته شد. جلسهای پرحاشیه که نشان میداد شهرداری برخی از پروژههای خود را بدون مجوز شورا شروع کرده، اعضای شورای شهر هم در جریان بررسی این لایحه گلایههایی در حوزه نظافت شهر، بیثباتی مدیریت در شهرداری، کمکهای دفتر شهردار یا هزینهکردهای روابطعمومی و شرکت پیامرسا و فیلمسازی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری داشتند.
انتقادها در صحن تا جایی ادامه داشت که مهدی چمران را در نوبت عصر از صندلیاش بلند کرد و به کنایه گفت سازمان فرهنگی-هنری فیلمی به نام کجراهه درباره شورای شهر بسازد. چمران خطاب به اعضا گفت با درگیری کاری به نتیجه نمیرسد. در این جلسه محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامهوبودجه شورای شهر تهران، با اشاره به بررسی لایحه متمم بودجه 1403 شهرداری تهران، با اشاره به اینکه در جلسات گذشته دو بخش سقف بودجه و بخشهای درآمدی را تصویب کردیم، گفت: بنابراین بودجه شهرداری با احتساب لایحه متمم به رقم 183هزارو 900 میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین در بخش درآمدها نیز ردیفهای درآمدی را بررسی کرده، برخی کاهش و برخی دیگر افزایش داشته است.
در سه جلسه درباره ردیفهای هزینهای بحثهای مفصلی داشتیم و صرفا در دو جلسه به حوزه حملونقل و عمران پرداختیم. حوزه حملونقل در لایحه بودجه 1403 بیش از 44 درصد کل بودجه را شامل میشد، در لایحه متمم نیز در سه ردیف حدود 13 هزار میلیارد تومان اعتبار جدید برای برقیسازی، خرید اتوبوس، تاکسی و ون و تهیه دوربینهای نظارتی ترافیک اختصاص دادیم، همچنین در یک ردیف هم هزار میلیارد برای ایجاد زیرساختهای برقی تعیین شده است.
به گفته او درواقع در لایحه متمم برای حوزه حملونقل، بیش از 14 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که براساساین سهم این حوزه در کل بودجه 1403 نیز افزایش یافته و نزدیک به 45 درصد کل بودجه است.
در این جلسه جعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران، هم در جریان بررسی متمم بودجه شهرداری تهران گفت: برای 22 منطقه و هر منطقه یک میلیارد تومان تحت عنوان اجرای برنامه فرهنگی در حرم حضرت عبدالعظیم و بهشت زهرا در نظر گرفته شده. توزیع بودجه به این سبک، نهتنها غیرمعمول است، بلکه میتواند بهعنوان یک بدعت در بودجهریزی شهری تلقی شود.
او ادامه داد: اینکه ما برای یک مکان مشخص بودجه فرهنگی تعریف کنیم، صحیح نیست. هنگامی که من این ردیف را دیدم، به یاد برنامه افق افتادم که به میهمانان خود کفن هدیه میداد و ما نیز در برنامههای فرهنگی خود فقط حضور در بهشت زهرا را دیدهایم و گویی دیگر برنامههای فرهنگی جایگاهی ندارند. اینکه بودجه را جدا کرده و مختص این دو مکان کنیم، موضوعیت ندارد.
تشکریهاشمی تصریح کرد: چه اقدام فرهنگی خاصی قرار است در بهشت زهرا انجام شود که به 22 میلیارد تومان پول احتیاج دارد.
او با اشاره به دیگر ردیف پیشنهادی متمم بودجه گفت: به هر منطقه اعلام شده که بخشی از بهشت زهرا را ساماندهی کند؛ مثلا منطقه یک قطعه 29 و منطقه 3 قطعه 27 را باید ساماندهی کند. این شیوه توزیع بودجه و تقسیم وظایف به صورت غیرهماهنگ و سلیقهای، فاقد انسجام و برنامهریزی است. اگر قرار است در بهشت زهرا اقداماتی مانند خیابانکشی، احداث سایبان یا هر نوع بهسازی انجام شود، باید به صورت متمرکز و با مدیریت خود بهشت زهرا انجام شود. توزیع بودجه به مناطق برای چنین کاری، هم غیرضروری و هم ناکارآمد است.
ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، هم در واکنش به لایحه متمم بودجه گفت: در حوزه فرهنگی دو عدد بزرگ است، به نظرم نیاز به توضیح دارد و بشخصه با این افزایش مخالف هستم. یک عدد در سازمان فرهنگی است تحت عنوان تولید نمایشی سینمایی و تلویزیونی که اعتبار مصوب آن صد میلیارد بوده، شهرداری پیشنهاد 160 میلیارد داده و کمیسیون با 50 میلیارد آن موافقت کرده است.
آیا گزارش و خروجیهای مشخصی از صد میلیاردی که ما در بودجه مصوب تصویب کردیم، وجود دارد که این افزایش را توجیه کند؟ با توجه به وجود سازمانهای تخصصی در این حوزه در کشور، آیا این حجم از سرمایهگذاری با اصل صرفهجویی و تمرکز بر مأموریتهای اصلی شهرداری واقعا همخوانی دارد؟
او ادامه داد: یک عنوان برنامه هم در معاونت فرهنگی است، تحت عنوان اجرای برنامههای قرارگاه تعلیم و تربیت که اعتبار مصوب آن 400 میلیارد تومان بوده است، 170 میلیارد تومان در متمم پیشنهاد دادند که افزایش پیدا کند که کمیسیون با 150 میلیارد آن موافقت کرده که به 550 میلیارد تومان میرسد.
نکته تأملبرانگیز این است که با وجود اختصاص 400 میلیارد، خروجیها و دستاوردهای ملموس و قابل اندازهگیری در تهران مشاهده نکردیم. با توجه به اینکه آموزش و پرورش متولی اصلی تعلیم و تربیت در کشور است، افزایش 37.5 درصدی بودجه دقیقا به کدامیک از بخشهای بودجه که در حیطه وظایف ذاتی شهرداری است، اختصاص پیدا میکند؟ در این زمینه با شهرداری مکاتباتی کردم و اگر پاسخ ندهند، در صحن تذکر میدهم. گزارشهایی از محلهگردیهایم دارم که در قالب این اعتبار صد یا 200 میلیون به حساب شخصی افراد واریز شده است.
شهرداری میگوید من برای ملک فرسوده در مسیر اتوبوس پول ندارم. یکمرتبه برای برنامهای که نمیدانم چه تأثیری داشته، 150 میلیارد تومان افزایش دهیم. با این دو عنوان به طور جدی مخالف هستم. مهدی اقراریان، دیگر عضو شورای شهر، نیز درباره ردیفهای پیشنهادهای متممهای بودجه 1403 با بیان اینکه یکی از ردیفها متعلق به افزایش بودجه برای شرکت پیامرسا است، درحالیکه اقدامات این شرکت و رئیس آن برای ما جای ابهام دارد و معتقدم اضافهکردن هر عددی به شرکت پیامرسا که فعالیت آن دارای ابهامات است، نباید انجام شود، اظهار کرد: با اضافهشدن بودجه برای خانه روزنامهنگاران و کندو و... که همگی متعلق به شرکت پیامرسا است، مخالف هستیم.
او با بیان اینکه برخی کد پروژهها با نام بهشت زهرا در سطح مناطق تقسیم شده است، تصریح کرد: برخی اقدامات فرهنگی با عناوین مختلف در سرفصلهای مختلف دیده شده است؛ به گونهای که موضوعاتی مانند ساخت فیلم و... یا پول برای مرکز مطالعاتی که خروجی ندارد، پول دورریختن است.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه 150 میلیارد تومان برای طرح آرمان، پیشنهاد افزایش بودجه داشتند که اصلا مکانیسم کارکرد شهرداری برای ما ابهام دارد، اظهار کرد: 50 میلیارد تومان سازمان فرهنگی درخواست تولید فیلم داشته، درحالیکه سؤال است که با این 50 میلیارد تومان چند اتوبوس میتوان خرید؟
اقراریان درباره کمک اعضای شورا به مساجد نیز با بیان اینکه من وقتی به مساجد میروم، از من درخواست کمک میکنند و وقتی میگویم توان ندارم، میگویند پس چرا فلان عضو شورا آمد زود به ما کمک کردند؟ گفت: برخی از اعضا برای شهرداری تهران ممتاز و درجه یک هستند؛ اما برخی اعضا مثل من برای شهرداری درجه سوم است.
او با بیان اینکه چرا شهرداری فیلم بیبدن را ساخته، ادامه داد: شهرداری تهران باید فیلم در راستای اهداف و برنامههایش بسازد، نه اینکه فیلم خاص با عقاید خاص بسازد و برای آن مأموریتی که باید کار کند، پول خرج نکرده؛ پس نباید پول مجدد بدهیم. این عضو شورای شهر با بیان اینکه الان زمان گزارشگرفتن از شهرداری تهران است؛ چراکه در طول سال به سؤالات ما جواب نمیدهند، گفت: اگر قرار باشد شهرداری هر پیشنهادی میآورد، ما هم آن را تصویب کنیم، خوب چه کاری است؟ همان اعضای خاص خودشان بودجه را بررسی کنند و تصویب کنند.
در ادامه جلسه، مهدی چمران خطاب به همه گفت: خواهش میکنم با کنایه و طعنه حرف نزنید.
علیاصغر قائمی نیز با بیان اینکه در بررسی بودجه معاونت فرهنگی شهرداری تهران دیدیم که معاونت فرهنگی در بودجه 129 ردیف داشته که 19 ردیف بودجه کاهشی داشته و 20 ردیف بودجهاش صفر بود و بودجه 24 ردیف افزایشی بود و اساسا دو ردیف بودجه اولیهشان صفر بوده است، گفت: حالا شهرداری درخواست داشته هزارو 200 میلیارد تومان افزایش بودجه در متمم داشته باشد که پیشنهاد من این است آن دو ردیفی که بودجه اولیه صفر بوده، از ردیف افزایشیها حذف شود.
حبیب کاشانی نیز با تأکید بر اینکه رابطه بین شورا و شهرداری دوسویه نیست و برای پیداکردن یک مسئول در شهرداری حتی باید ماهها پیگیری کنیم، بیان کرد: ما علاقه نداریم مشکلات را پشت تریبون بگوییم، اما اصلا به حرفهای ما توجه نمیکنند، ولی زمان بررسی بودجه که میشود، مدام میگویند هوای ما را داشته باشید.
در ادامه این جلسه، حبیب کاشانی از پیشنهاد کاهش بودجه بهشت زهرا به 200 میلیارد تومان حمایت کرد و گفت: این پیشنهاد باعث میشود پروژههای بهشت زهرا تا قبل از عید به پایان برسند و برنامههای مربوطه بهموقع اجرا شوند.
در نهایت به پیشنهاد خزانهدار شورا، یک کد واحد با عنوان بهسازی و هویتبخشی گلزار شهدا توسط شهرداری مناطق 22گانه در زیرمجموعه خدمات شهری مشخص و اعتباری صد میلیاردی برای آن تا پایان سال پیشبینی شد. بر این اساس، معاونت خدمات شهری اعتبار مورد نیاز مناطق را تخصیص خواهد داد که این پیشنهاد مورد تأیید و موافقت اعضا قرار گرفت.
در نوبت بعدازظهر، اعضای شورای شهر بخش هزینههای حوزه خدمات شهری را بررسی کردند. در این جلسه، ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، در واکنش به بررسی متمم بودجه معاونت خدمات شهری گفت: فلسفه بودجهریزی ارتباط مستقیم با عملکرد دارد. اگر هزار تومان از پول شهروندان تهرانی را به اقدامی اختصاص میدهیم، توقعمان این است که آن خدمت، به درستی صورت بگیرد و مردم رضایت داشته باشند. با کمال تأسف در حوزه خدمات شهری، در بسیاری از مأموریتها دچار عقبروی و پسرفت شدهایم و هر چقدر هم که پول بریزیم، چون شیوه اشتباه است و بنا کج گذاشته شده، مشکل حل نمیشود.
این روش جمعآوری دچار نقص است و در حال حاضر بدون اینکه اشکالات کار برطرف شود، در حال افزایش بودجه آن هستیم. اعتبار بالاتر مشکل تمیزی و رفت و روب تهران را حل میکند؟ من اعتقاد دارم حل نمیکند. ما انتظار داریم به افزایش اعتبار و متمم بپردازیم و دوستان بگویند میخواهند در این دو ماه باقیمانده با این وضعیت چه کنند؟ او ادامه داد: در حوزه فضای سبز، به استناد گزارشهای مستند و مصوری که از محلهگردیهایم تهیه کردم، هر محلهای که میرویم درختان در حال خشکشدن است.
پیمانکاران رسیدگی لازم را ندارند و بهموقع آب نمیدهند، اطراف درخت را تمیز نکرده و در فصل مناسب هرس نمیکنند. مردم در شهر سه چیز را میبینند؛ رفت و روب، توسعه و نگهداشت فضای سبز و در هر سه زمینه مشکل داریم. ما دو مجموعه در خدمات شهری داریم؛ یکی شرکت شهربان و حریمبان و یکی ساماندهی صنایع و مشاغل. دوستانی که در کمیسیون ماده 100 هستند، بگویند آیا ورودی پروندهها به کمیسیون کاهش داشته یا افزایش؟ مرتب در حال افزایش است.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: این موضوعات امروز جای بحث دارد. باید امروز به ما گزارش میدادند که آیا مشکلاتی مثل سد معبر کم شده یا نه؟ اما داد مردم و کسبه از این موضوع به آسمان رفته است. از طرفی ما در حوزه حیوانات موذی مشکل داریم، اما اعتبار این حوزه را برعکس کم کردهاند. مهمتر از دادن بودجه، کار است.
او ادامه داد: اگر پول قرار است به کارگر داده شود، خوب است، نه اینکه پول بدهیم به جیب پیمانکار برود. از طرف دیگر چرا بر اساس فهرست بهای سال 1401 با پیمانکاران در سال 1402 قرارداد بسته شده است؟ برای چه بخشی از بوستان را جدا و مخصوص مادر و کودک کردند؟ میگویند مادر و کودک به یک قسمت خاص بروند که بخشی از بوستان را جدا کرده و مابقی مردم به قسمت دیگر. یک کار وقتی اشتباه است، دیگر تکرار نکنید. مردم معترض هستند.
امانی اضافه کرد: 50 میلیارد تومان برای احداث بوستان پادگان 06 بودجه در نظر گرفتهاند. آنها همان کسانی هستند که درختان را قلعوقمع کردند. شهردار منطقه 4 از پشت دیوار به من زنگ زد و گفت درختان را قلعوقمع کردهاند. آنها درخت قطع کردند ما بوستان بسازیم؟ جریمه قطع درختان را بوستان بسازند، چرا شهرداری پول بدهد؟
در این جلسه، جعفر شربیانی، عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به بحثهای مطرحشده درباره متمم بودجه و عملکرد شهرداری، گفت: در حوزه پسماند، از ابتدای این دوره درگیر این موضوع بودهایم و تذکراتی دادهایم، اما دو نکته اساسی در این حوزه وجود دارد که باید به آن توجه کنیم و این مسائل باید عبرت آیندگان باشد.
نکته اول یکی از ایرادهای اساسی دوره مدیریت آقای زاکانی است که به انتصابات مربوط میشود. از همان ابتدا گفتیم که پایه و اساس عملکرد کارآمد و درخور شأن مردم تهران، انتصابات درست است. برای مثال، در معاونت مهم خدمات شهری، در سه سال و نیم گذشته سه معاون تغییر کردهاند و در سازمان مهمی مثل پسماند که یکی از وظایف اصلی شهرداری است، پنج مدیرعامل عوض شدهاند. این بیثباتی مدیریتی ریشه بسیاری از مشکلات کنونی است.
او ادامه داد: نکته دوم مربوط به تضعیف کارکرد نظارتی شوراست. از همان ابتدا به نظر میرسید برخی با نیتی مشخص، نظارت شورا را از مدار خارج کردند. نتیجه این بیتوجهی چیست؟ اینکه کسی پاسخگوی تصمیمات گذشته نیست. برای مثال، فردی که در سال گذشته 14 پیمانکار را معرفی و قراردادها را امضا کرده، اکنون کجاست؟ این تصمیمات چه اثری بر اداره شهر داشته است؟
این 14 پیمانکار بر اساس چه معیارهایی انتخاب شدند؟ قراردادهایشان بر اساس چه ضوابطی امضا شد؟ پول به این پیمانکاران چگونه پرداخت میشد؟ آیا امروز نباید کسی پاسخگوی این موارد باشد؟
این علامتسؤالها اکنون و بهویژه در روزهای پایانی این دوره از مدیریت شهری، پررنگتر شده است. وقتی به متمم بودجه، بودجه سال آینده و پایان دوره شورا نزدیک میشویم، مشکلات و آثار این تصمیمات بیشتر نمایان میشود.
در ادامه این جلسه، مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران، با انتقاد از عملکرد مدیریت شهری در حوزه خدمات شهری گفت: به صراحت اعلام میکنیم که از عملکرد زاکانی، شهردار تهران، در حوزه نظافت شهر رضایت نداریم. این موضوع کاملا روشن است و هیچ پیچیدگیای در آن وجود ندارد.
نکته دیگر این است که پس از اینهمه جابهجاییهای مکرر و مدیریت بیثباتی که در بخشهای مختلف شهرداری تهران شاهد بودهایم، درخواست ما این است که در چند ماه باقیمانده از این دوره، ایشان هر تصمیمی که میخواهد بگیرد، حتما با نیروهای باتجربه شورای اسلامی شهر تهران مشورت کند. برخی از اعضای شورا بیش از 20 سال تجربه در حوزه مدیریت شهری دارند و اتفاقا در بخش خدمات شهری تخصص دارند.
به گفته اقراریان، تصمیمات کلان شهری که بهطور مستقیم توسط شخص ایشان گرفته میشود، باید شفاف و حسابشده باشد. تغییر روزانه مدیران، معاونان و رؤسای بخشهای خدمات شهری، همراه با بیثباتی در بودجهریزی، موضوعاتی هستند که نمیتوان از کنارشان گذشت. ما اجازه نداریم منابع شهر را صرف آزمون و خطا کنیم. شهرداری تهران محل یادگیری و تجربهاندوزی نیست، بلکه جایی برای اقدام و عمل دقیق و کارشناسیشده است.
در پایان نوبت عصر جلسه علنی شورای شهر تهران، کلیات لایحه متمم بودجه 1403 به تصویب رسید.
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/933447/