بزرگنمايي:
پیام سپاهان -
وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در مراکز مشاوره و فعالیتهای اجتماعی، اظهار داشت: دانشآموزانی که در حوزههای دینی فعالتر هستند، آسیبهای اجتماعی کمتری را تجربه میکنند، این دانشآموزان، بهویژه در زمینه آسیبهای اجتماعی مانند خودکشی، افکار خود آسیبرسان و افسردگی، وضعیت بهتری دارند.
دانشآموز 6 ساعت با مدرسه و 18 ساعت با والدین است
نم نبات با تأکید بر نقش اساسی والدین در تربیت دانشآموزان، افزود: مدرسه تنها شش ساعت از شبانهروز را با دانشآموز سپری میکند، درحالیکه 18 ساعت دیگر در اختیار والدین است، والدین میتوانند تصمیم بگیرند که فرزندشان را به کدام مدرسه بفرستند و این نشاندهنده اهمیت نقش آنها در تربیت فرزندان است.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، خاطرنشان کرد: والدین با حضور فعال در تربیت دینی فرزندان و نظارت بر فعالیتهای دینی و مذهبی آنان، میتوانند نقش بسیار مهمی در کاهش آسیبهای اجتماعی و ارتقای سلامت روانی و اجتماعی دانشآموزان ایفا کنند.
وی با تأکید بر نقش بیبدیل والدین در تربیت فرزندان، اظهار داشت: انتخاب مدرسه و رسیدگی به شش ساعتی که دانشآموز در مدرسه سپری میکند، نیز در واقع به دست والدین است. والدین علاوه بر اینکه تمام جنبههای زندگی فرزند خود از جمله تغذیه، پوشاک، دوستان و مدرسه را در کنترل دارند، برخلاف مدارس که تنها شش ساعت در خدمت دانشآموزان هستند، مسئولیت تربیت و آموزش فرزندان را در تمامی ساعات شبانهروز بر عهده دارند.
اجرای «مرهم» (مراقبت راهبردی همدلانه و مسئولانه) را در مدارس استان
نم نبات افزود: مدرسه موظف است مسائل درسی و آموزشهای عمومی را به دانشآموزان ارائه دهد، اما خانوادهها این محدودیت را ندارند و میتوانند به طور ویژه بر روی مسائل دینی، آموزش قرآن، فعالیتهای اجتماعی و ورزشی فرزندان خود سرمایهگذاری کنند، این امر نشاندهنده تأثیرگذاری بسیار بالای والدین در شکلگیری شخصیت و آینده فرزندان است.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، با اشاره به برنامههای این اداره در حوزه تربیت دینی، گفت: باتوجهبه تأکید مقام معظم رهبری بر اهمیت فعالیتهای پرورشی در مدارس، تلاش کردهایم برنامههایی را طراحی کنیم که دانشآموز محور بوده و نقش پررنگتری در مدارس ایفا کنند؛ در همین راستا، طرحی با عنوان "مرهم" (مراقبت راهبردی همدلانه و مسئولانه) را در مدارس استان اصفهان اجرا میکنیم.
طرح مرهم تلاشی برای تقویت نقش والدین در تربیت دینی
وی در توضیح این طرح افزود: مرهم یک طرح پیشگیری از آسیبهای اجتماعی با رویکرد دینی و مذهبی است که بر اساس دو سال کار تحقیقی و علمی و با انجام صدها ساعت مصاحبه طراحی شده است که این طرح، با ایجاد همدلی و وحدت بین والدین، دانشآموزان و مربیان مدرسه، به دنبال تربیت نسلی سالم و متعهد است؛ در قالب این طرح، حداقل سه جلسه آموزشی برای والدین برگزار میشود تا آنها نیز در فعالیتهای پرورشی مدرسه مشارکت داشته باشند.
نم نبات بیان کرد: طرح مرهم تلاشی برای تقویت نقش والدین و استفاده از ظرفیت آنها در تربیت دینی فرزندان است.
وی در ادامه بیان ویژگیهای به طرح «مرهم» گفت: این طرح، علاوه بر همدلی و مسئولیتپذیری، به تعیین دقیق مسئولیتهای هر یک از عوامل دخیل در تربیت دانشآموزان، از جمله والدین، دانشآموزان و معلمان پرداخته است.
نم نبات همچنین از برگزاری مسابقات متنوع قرآنی، عترت و نماز در سطوح مختلف خبر داد و افزود: مسابقات بهگونهای برگزار میشود که دانشآموزان با کسب رتبههای برتر، تشویق بیشتری برای فعالیت در این زمینهها داشته باشند.
وی با ابراز نگرانی از کمتوجهی برخی خانوادهها به مسائل دینی و تربیتی فرزندان، اظهار داشت: متأسفانه برخی والدین بیشتر به مسائل اقتصادی فرزندان توجه دارند. بر همین اساس، ما تلاش کردهایم تا فعالیتهای تربیتی را در مدارس افزایش دهیم.
طرح «آشنایی و انس دانشآموزان با نهجالبلاغه»
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، به تشریح برخی از طرحهای در حال اجرا پرداخت و گفت: طرح شهید سامانی، طرح بازدید و تقویت نماز، طرح انی احبالصلوه، طرح یاوران نماز و استفاده از ظرفیتهای موجود برای تقویت امر نماز، از جمله فعالیتهایی هستند که از سال تحصیلی جاری در مدارس اجرا میشوند.
نم نبات با اشاره به طرح "آشنایی و انس دانشآموزان با نهجالبلاغه"، خاطرنشان کرد: در این طرح، دانشآموزان در هر سال تحصیلی، پنج تا هفت صفحه از محتوای انتخاب شده نهجالبلاغه را مطالعه میکنند و در مسابقات و آزمونهای مربوطه شرکت مینمایند، با اجرای این طرح، دانشآموزان در طول دوازده سال تحصیل، حدود دویست صفحه از نهجالبلاغه را مطالعه کرده و با این کتاب ارزشمند ارتباط برقرار میکنند.
تشکیل حدود هزار و دویست هیئت دانشآموزی در مدارس استان
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، به تشریح فعالیتهای فرهنگی گسترده در مدارس استان پرداخت، و گفت: در بحث عترت، به موضوع مهدویت توجه ویژهای داریم و با راهاندازی هیئتهای دانشآموزی، تلاش میکنیم تا دانشآموزان بهصورت خودجوش در فعالیتهای دینی مشارکت کنند.
نم نبات با اعلام تشکیل حدود هزار و دویست هیئت دانشآموزی در مدارس استان، افزود: دانشآموزان خودشان این هیئتها را تشکیل میدهند و فعالیتهای دینی مدرسه را سازماندهی و همراهی میکنند، این نشاندهنده استقبال و مشارکت فعال دانشآموزان در برنامههای مذهبی است.
وی بیان کرد: در حوزه فرهنگ، هفته ماها را راهاندازی کردهایم که یکی از آنها، هفته فرهنگ و هنر در مدارس است، این هفته، یک هفته قبل از دهه فجر برگزار میشود و ضمن تقویت جشنهای دهه فجر، به استعدادیابی و پرورش استعدادهای هنری دانشآموزان نیز میپردازیم.
شرکت 53 هزار نفر دانشآموز در مراسم معنوی اعتکاف
نم نبات همچنین به استقبال بینظیر دانشآموزان از مراسم معنوی اعتکاف اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته، شاهد استقبال بسیار خوب دانشآموزان از مراسم اعتکاف بودهایم، در سال قبل 25 هزار نفر و در سال جاری 53 هزار نفر دانشآموز در این مراسم معنوی شرکت کردند؛ پیشبینی ما برای امسال بسیار بیشتر از این است، به همین منظور، در روز چهارشنبه 26 دیماه که روز آغاز اعتکاف است، هیچگونه امتحان و پرسش کلاسی در مدارس برگزار نخواهد شد.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در ادامه افزود: در سال گذشته، 80 مسجد برای اعتکاف دانشآموزان تجهیز شد، امسال استقبال از اعتکاف به حدی زیاد است که ظرفیت مساجد و مدارسی که هنوز به طور رسمی اعلام نشدهاند نیز تکمیل شده است.
وی اظهار داشت: ما از بزرگان و فرهنگیان سطح شهر تقاضا میکنیم تا در صورت امکان، مجموعههای فرهنگی و دانشآموزی را برای اعتکاف فعال کنند، ما آمادگی داریم تا با آنها همکاری کنیم و مساجد را بهعنوان مراکز اعتکاف اعلام و تقویت کنیم.
نم نبات در پایان تأکید کرد که اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، با اجرای این برنامهها، به دنبال تقویت بنیانهای فرهنگی، دینی و هنری دانشآموزان است و از مشارکت فعال آنها در این برنامهها استقبال میکند.