گالریهای شهری و تبلیغات محیطی؛ ابزارهای آگاهیرسانی پویش «اصفهان هواتو دارم»
اقتصادی
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - پویش «اصفهان هواتو دارم» با استفاده از گالریهای شهری و تبلیغات محیطی در ایستگاههای مترو و اتوبوسها، به اطلاعرسانی درباره آلودگی هوا و راهکارهای کاهش آن میپردازد و این تبلیغات بهویژه در حملونقل عمومی مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان از حدود یک ماه پیش با آغاز پویش «اصفهان هواتو دارم» به موضوع آلودگی هوا و راههای کاهش آن در این کلانشهر پرداخته است و این پویش که در ابتدای خود با پیشنهاد بخش خصوصی و هدایت دستگاههای مختلف از جمله اتاق اصناف، اتاق بازرگانی و استانداری اصفهان آغاز شد، در مرحله نخست با مباحثی از قبیل طراحی شعار، اهداف فرهنگی و اجرایی و نحوه تحقق این اهداف در قالب برنامههای عملیاتی روبهرو بود که یکی از ویژگیهای برجسته این پویش، توجه به مسائل ترافیکی و راههای کاهش آلودگی هوای ناشی از آن است.
پویش «اصفهان هواتو دارم» در درجه اول یک پویش ترافیکی است که بهمنظور کاهش آلودگی هوا و کنترل وضعیت آن در اصفهان آغاز شده و با توجه به اینکه این پویش به طور خاص در تقویم اجرایی شهرداری قرار نداشته است، مراحل ابتدایی آن با طراحی و جلسات اولیه در خصوص شعار و راهکارهای مختلف فرهنگی آغاز شد.
این پویش که توسط شهرداری اصفهان اجرایی میشود، در مرحله اول در قالب فعالیتهای آموزشی و فرهنگی به ارائه راهکارهایی برای کاهش آلودگی هوا پرداخته است.
یکی از اهداف اصلی این پویش، ارائه راهکارهای عملی برای کنترل و کاهش آلودگی هوای اصفهان در مدت 33 روز است که در آن زمان، شهروندان با اقداماتی همچون استفاده از حملونقل عمومی، ترویج استفاده از گیاهان خانگی بهعنوان تصفیهکنندگان هوا و رعایت اصول مربوط به معاینه فنی خودروها آشنا میشوند که در این راستا تبلیغات محیطی در سطح شهر، به ویژه در ایستگاههای مترو و اتوبوس، بهمنظور آگاهیرسانی به شهروندان آغاز شده است.
در کنار تبلیغات محیطی، اقدامات آموزشی از جمله برگزاری مسابقات برای دانشآموزان مقاطع ابتدایی نیز در نظر گرفته شده است که در این راستا، پویش به عنوان بخشی از پروژه «قصههای آدم و هوا» که پیشتر نیز در شهرداری اصفهان برگزار شده بود، در نظر دارد تا طرحهای نوآورانه و پیشنهادات دانشآموزان را در زمینه ترافیک و آلودگی هوا جمعآوری و با تقدیر از برترینها، جوایزی اهدا کند و این فعالیتها شامل ارسال طرحها و ویدئوها از سوی دانشآموزان و ارزیابی آنها توسط کمیتههای داوری است.
یکی دیگر از اقدامات مهم در این پویش، برگزاری برنامههای سینمایی در مدارس سطح شهر اصفهان است که در آن فیلمهای آموزشی در مورد مسائل ترافیکی و زیستمحیطی نمایش داده خواهد شد و این برنامهها از دهم تا بیستم دی ال جاری در مدارس منتخب برگزار خواهد شد تا نوجوانان و کودکان از طریق رسانههای دیداری با مفاهیم فرهنگ ترافیکی و حفاظت از محیطزیست آشنا شوند.
در نهایت، یکی از محوریترین مباحث پویش «اصفهان هواتو دارم» توجه ویژه به معاینه فنی خودروها است که با توجه به اهمیت خودروهای سنگین، موتورسیکلتها و وسایل نقلیه عمومی در آلودگی هوا، برنامههایی در راستای ترویج معاینه فنی خودروها و آگاهیرسانی در این زمینه برای مردم شهر اصفهان در دست اجرا است.
توجه به معاینه فنی موتورسیکلتها که اغلب نادیده گرفته میشود، نیز از دیگر اهداف مهم این پویش است و این اقدام میتواند نقش مؤثری در کاهش آلودگی هوا ایفا کند، زیرا نبود معاینه فنی خودروها، به ویژه موتورسیکلتها، موجب افزایش آلودگی هوا میشود.
پویش «اصفهان هواتو دارم» که در قالب فصل چهارم پروژه «قصههای آدم و هوا» اجرا میشود، با همکاری معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری و سایر ارگانها در تلاش است تا در 33 روز آینده، گامی مؤثر در راستای کاهش آلودگی هوای اصفهان بردارد و با اجرای برنامههای آموزشی و فرهنگی به شهروندان، موجب آگاهیبخشی بیشتر در زمینه کنترل و کاهش آلودگی هوا شود.
امید است که این اقدامات بتواند بهطور عملیاتی شرایط آلودگی هوا را در اصفهان بهبود بخشیده و به ایجاد شهری پاکتر و زیستمحیطیتر منجر شود.
کد خبر 821357
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/921449/