پیام سپاهان

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ تداوم حیات خودروسازان با پول مردم سیاسی

سرمقاله وطن امروز/ تداوم حیات خودروسازان با پول مردم
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - وطن امروز / یادداشت روز روزنامه وطن امروز با عنوان «تداوم حیات خودروسازان با پول مردم» به قلم میثم مهرپور در ادامه آمده است:
در روزهای گذشته خبری روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که بر اساس آن قیمت خودروهای داخلی 30 درصد افزایش می‌یابد. این اتفاق در حالی رخ داد که تنها 3 ماه از روی کار آمدن دولت چهاردهم می‌گذرد و مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور در رقابت‌های انتخاباتی چند ماه پیش از گرانی قیمت خودرو به عنوان یکی از چالش‌های مردم یاد کرد! سوال این است: چرا «پزشکیان»ی که تا قبل از ریاست جمهوری معتقد بود مردم توان خرید خودرو ندارند و صراحتا به گرانی قیمت خودرو معترض بود، این قدر زود صحبت‌های خود را فراموش کرده است؟! در این نوشته قصد دارم به دلایل این تصمیم و سکوت رئیس‌جمهور در قبال این تصمیم بپردازم.
1- بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده 6 ماه نخست سال جاری، خودروسازان در این مدت 19 هزار و 126 میلیارد تومان زیان خالص داشته‌اند. یعنی 2 خودروساز بزرگ ایرانی صرفا طی 6 ماه اخیر نه تنها هیچ سودی نداشته‌اند بلکه تداوم حیات و فعالیت آنها بیش از 19 همت زیان ساخته است. اگر این آمار را در کنار صحبت‌های چند روز پیش رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت که صراحتا اعلام کرده بود ایران خودرو و سایپا ورشکسته‌اند قرار دهیم، می‌توان نتیجه گرفت تداوم حیات خودروسازان ایرانی بدون حمایت دولت مقدور نبوده و دولت تصمیم گرفته این حمایت را از جیب مردم انجام دهد. در استدلال برخی دولتی‌ها از جمله رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت راجع به افزایش 30 درصدی قیمت خودرو آمده است: «این کار برای جلوگیری از سودجویی دلالان انجام شده است». سوال این است: آیا با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها قرار است قیمت خودرو در بازار آزاد کاهش یابد تا منافع دلالان قطع شود یا این استدلال هم از جنس همان حرف‌های وزیر اقتصاد برای توجیه افزایش دستوری نرخ نیما به بهانه کاهش نرخ ارز در بازار آزاد است؟ به نظر می‌رسد سیاست دولت چهاردهم در 3 ماه گذشته گران کردن و کوچک کردن سفره مردم برای تداوم حیات بنگاه‌های دولتی البته با مفاهیمی توجیه‌گرانه است که نمونه‌های آن را می‌توان در گرانی 30 درصدی قیمت خودرو، قطع برق، گران کردن نان، افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها، گرانی تخم مرغ و.... دید.
2- یکی از سوالات مهم راجع به صنعت خودروسازی در ایران این است که اگر خودروسازها زیان‌ده هستند و دولت مجبور است با افزایش قیمت محصولات یا افزایش بودجه و... تداوم حیات آنها را از جیب مردم دنبال کند چرا بر خلاف نص قانون اقدام به واگذاری واقعی آنها به بخش خصوصی نمی‌کند؟ یکی از دلایل این موضوع را باید شرکت‌های تابع 2 خودروساز بزرگ دانست. به نحوی که این 2 شرکت در مجموع بیش از 100 شرکت زیرمجموعه دارند که در کمال تعجب فعالیت تعداد قابل توجهی از این شرکت‌ها هیچ ارتباطی به خودرو (تولید قطعه یا خودرو) نداشته و در حوزه‌هایی چون بیمه، بازرگانی خارجی، باشگاه‌داری ورزشی و ساخت و ساز(!) فعالیت می‌کنند، شرکت‌هایی که باز در کمال تعجب عموما زیان‌ده هستند! به نظر تنها دلیل تداوم این روند را می‌توان رانت انتصاب حدود 500 مدیر در این شرکت‌ها تحت عنوان اعضای هیات مدیره یا مدیرعامل دانست که دل دولت برای واگذاری چنین امتیازی رضا نیست! طبیعتا برای تداوم این امتیاز، دولت باید هزینه دهد؛ خواه این هزینه با افزایش دستوری قیمت محصولات این بنگاه‌ها و خواه با افزایش بودجه این شرکت‌ها باشد که در هر 2 صورت برداشت از جیب عموم مردم برای حفظ رضایت اقلیتی میزنشینان است.
3- سال 94 که مردم در اعتراض به کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای ایرانی، به نشانه اعتراض، تمایلی به خرید خودروی جدید نداشتند و معتقد بودند قیمت و کیفیت تولیدات خودروسازان داخلی باید اصلاح شود، دولت حسن روحانی از بسته‌ای تحت عنوان «بسته خروج از رکود» رونمایی کرد؛ بسته‌ای که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن حمایت 2500 میلیارد تومانی برای خرید 110 هزار خودرو بود. بر این اساس از سقف 110 هزار فقره اعتبارات در نظر گرفته‌شده قرار شد بانک‌هایی چون ملی، سپه و صادرات هر کدام اعتبارات مورد نیاز برای خرید 25 هزار خودرو را تامین کنند در حالی که در همان مقطع تسهیلات تکلیفی مانند ازدواج یا تسهیلات حمایت از تولید در حوزه‌هایی مانند کشاورزی با چالش تامین منابع مواجه بود. 
دولت روحانی در ظاهر قصد داشت با این بسته، ده‌ها هزار خودروی جدید از سوی مردم خریداری شده، تولید خودرو افزایش ‌یافته و در نتیجه یک تحول بزرگ در صنعت خودروی کشور رخ ‌دهد! اما نتیجه اجرای این سیاست صرفا تنفس مصنوعی به خودروسازان بود و نه تنها کیفیت خودروها بعد از آن ماجرا بهبود نیافت بلکه ماشین زیاندهی خودروسازان شتاب بیشتری نیز گرفت. حالا مسعود پزشکیان در چهارمین ماه آغاز به کار دولت چهاردهم بر خلاف وعده‌های انتخاباتی خود، در قبال افزایش شبانه و 30 درصدی قیمت خودروها سکوت کرده است. افزایش قیمتی که قطعا هزینه‌های آن از جیب مردم پرداخت خواهد شد تا مدیران صنعت خودروسازی همچنان چند صباح دیگر را با خیال راحت پشت میزهای‌شان بنشینند!

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/910675/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگیری چهار نفر از عاملان حفاری غیر مجاز در آران و بیدگل

فنی یا سیاسی‌؟

سرمقاله هم میهن/ سرحد عدم

لایحه عفاف و حجاب در اصفهان درحال اجرا است؟ / شمار قابل توجهی از زنان در اصفهان به مجرمان بالقوه بدل شده‌اند!

راه‌اندازی مرکز صنایع‌دستی وابسته به سازمان گردشگری ملل متحد در اصفهان

حذف شده در سایه تغییرات بی‌اساس؛ روز اصفهان در کجا گم شده است؟

سرمربی سپاهان وارد اصفهان شد

حمل ریلی حدود 57 هزار تن گندم دولتی به استان اصفهان

پایان نامه‌ نخبه جوان آران و بیدگلی برگزیده سال شد

مرگ 3 عضو یک خانواده در واژگونی پژو 206 در محور نائین

کبیری مدیرعامل کیش: رقبای کیش در ایران نیستند باید نگاهمان بین‌المللی شود

خضریان: بازدید آژانس از نطنز و فردو، خلاف قانون اقدام راهبردی بود

شادی دانش‌آموزان از سرویس‌دهی ون تاکسی در محله حصه اصفهان +فیلم

اول آذر در تقویم ایرانی روز اصفهان است

صحبت های شنیدنی سروش صحت درباره نوشتن

اگر چیزی را از دست دهید چیز بهتری به شما بخشیده می‌شود

نوجوانان استرالیایی در آستانه محدودیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی

پاسخ «کیهان» به «انتخاب»: عصبانیت از واقع‌بینی تحلیلی

سرمقاله وطن امروز/ تداوم حیات خودروسازان با پول مردم

33 درصد نسخه‌های پزشکی در اصفهان حاوی آنتی‌بیوتیک است

جدول برنامه زمانبندی خاموشی برق اصفهان امروز پنج شنبه 1 آذر 1403

خیران اصفهانی مایه افتخار هستند

واژگونی خودرو 206 در محور اردستان-نایین/ 3 نفر کشته شدند

ارسال پیامک‌های حجاب و پرونده‌سازی برای زنان اصفهانی

رئیس سازمان انرژی اتمی از دانشگاه صنعتی اصفهان بازدید کرد

آزادی بیش از 500 زندانی جرائم مالی از ابتدای سال تاکنون

قطعی برق اصفهان: زمانبندی خاموشی ها برای پنجشنبه و جمعه (1 آذر و 2 آذر)

حذف شده در سایه تغییرات بی‌اساس: روز اصفهان در کجا گم شده است؟

لزوم نهایی شدن مرکز بین‌المللی توسعه، ترویج و مطالعات کاربردی صنایع‌دستی در اصفهان

خواندن اولین شعر از هفت شربت با خاصیت ناامیدی

بلاتکلیفی در رجیستری گوشی های واردشده قبل از مصوبه دولت

سرمقاله اعتماد/ وفاق ملی برای حفظ بنیان اخلاقی جامعه

سفر سرزده به باغ ملی

عدم واریز یارانه آبان/ سازمان هدفمندی: منابع یارانه دهک های 4 تا 9 تامین نشد

اینفوگرافی/ دانستنی‌های جالب شهر اصفهان

هوای اصفهان در 9 منطقه پاک است

صفحه نخست روزنامه های امروز پنج شنبه 01 آذر ماه/ ببینید

تجربه‌ای کوتاه از جهان پس از مرگ

نمایشگاه کتاب کویت افتتاح شد

یک اثر خاص ایرانی در فهرست ویژه دفتر بین‌المللی کتاب

امکان خرید و تجربه بازی در ایکس باکس کلاود گیمینگ فعال شد

سرمقاله کیهان/ استقامت، دشمنان خارجی و شبهه‌آفرینان داخلی

با دورزدن قانون مجلس به اروپا برای تحریم‌ها پاداش ندهید!

عدم واریز یارانه آبان/ زمان واریز فعلاً مشخص نیست

مناسبت روز/ پنج‌شنبه، 1 آذر

کتابخانه دار عمومی قمصر تجلیل شد

مراسم تقدیر از تیم نخبگان فرهنگی آموزش وپرورش استان اصفهان

مرحوم ارباب تفضلی یک بسیجی کم‌خرج برای نظام اسلامی ایران بود

بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاران در اصفهان فراهم است

این 50 گوشی آپدیت One UI 7 سامسونگ را دریافت می‌کنند