بزرگنمايي:
پیام سپاهان - بخشی از آلایندگی در کلانشهرها بهعلت منابع آلاینده متحرک و بعضی بهعلت منابع آلاینده ثابت است که طبق ماده 27 قانون ارزش افزوده بر مالیات و مصوبه بیستوهفتم اسفند 1401 هیئت وزیران، واحدهای تولیدی آلاینده باید نسبت به میزان آلایندگی، عوارض مشخص پرداخت کنند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، طی سالهای اخیر با شدت یافتن آلودگی هوا بر اثر هجوم آلایندهها، با تعطیلی مدارس، مراکز آموزشی و ادارهها روبهرو میشویم و بهرغم زیان و آسیب این تعطیلیها، همچنان شاخص آلایندگی بر سر جای خود میماند.
بخشی از آلایندگی در کلانشهرها به علت منابع آلاینده متحرک نظیر خودروها، اتوبوس و برخی به علت منابع آلاینده ثابت نظیر واحدهای صنعتی است که طبق ماده 27 قانون ارزش افزوده بر مالیات و مصوبه بیستوهفتم اسفند 1401 هیئت وزیران، واحدهای تولیدی آلاینده باید نسبت به میزان آلایندگی، عوارض مشخص پرداخت کنند.
واحدهای آلاینده باید به شهرهایی که آلودگی بر زندگی شهروندان آن تأثیر میگذارد، حق آلایندگی پرداخت کنند، زیرا عوارض آلایندگی حق شهرداریها است و واحدهای آلاینده تا زمانی که آلایندگی دارند باید عوارض را بپردازند و از طرف دیگر در جهت رفع و کاهش آن اقدام کنند؛ در واقع عوارض آلایندگی در مقابل جبران آلودگی به شهرهای بزرگ پرداخت میشود و شهرداریها میتوانند از این منبع درآمدی برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در راستای کاهش آلودگی هوا استفاده کنند.
بهتازگی حجتالاسلام اسدالله جعفری، رئیس کل دادگستری اصفهان در هفتمین نشست شورای حفظ حقوق بیتالمال در اراضی ملی و منابع طبیعی از شناسایی حدود 500 واحد آلاینده در استان خبر داده و اعلام کرده است: «طبق ماده 27 قانون ارزش افزوده بر مالیات و مصوبه بیستوهفتم اسفند سال 1401 هیئت وزیران، واحدهای تولیدی آلاینده باید نسبت به میزان آلایندگی، عوارض مشخص پرداخت کنند؛ سال گذشته با پیگیریهای سازمان بازرسی به منظور اجرای این قانون حدود 430 میلیارد تومان عوارض آلایندگی توسط شهرداریها دریافت شد که بر اساس ماده 8 این قانون باید این درآمدها صرف موارد مشخص در راستای کاهش آلودگی هوا شود. با پیگیریهای شورای حفظ حقوق بیتالمال در سال 1403 تاکنون، حدود 660 میلیارد تومان عوارض آلایندگی از بعضی واحدهای تولیدی دریافت شده است و انتظار میرود با همکاری واحدهای تولیدی و پیگیریهای کارگروههای تخصصی در این شورا، ضمن ایجاد شفافیت و انضباط در منابع و مصارف این وجوه قانونی، تا پایان سال عوارض آلایندگی پرداخت شده توسط واحدهای تولیدی دو برابر سال گذشته باشد.»
اصفهان عوارض آلایندگی را برای کل کشور به دوش میکشد
احمد شریعتی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در اینباره به خبرنگار ایمنا اظهار میکند: مدیرکل جدید محیط زیست استان اصفهان معرفی شده است؛ پیگیریها باعث شد مازوتسوزی منع شود؛ این مورد بهصورت مصوبه کلی، قبل از آغاز فصل سرد سال رقم میخورد تا مشکلات سال گذشته را نداشته باشیم.
وی میافزاید: شرکتهای دانشبنیان رصد میکنند که در 24 ساعت مراکز آلاینده کجا است، درواقع بهصورت ناملموس مصرف مازوت یا مرکز عامل آلودگی هوا بررسی میشود، مورد شناسایی و بررسی قرار میگیرد تا از این اتفاق جلوگیری شود.
شریعتی با اشاره به اینکه قوانین هوای پاک در دولت قبل پیگیری شد، میگوید: حدود 40 مورد آنکه مربوط به شورای اسلامی شهر بود، در کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست مطرح شد و تلاش میکنیم تا با پیگیری، برای مطالبهگری از سازمانهای مربوطه بهمنظور جلوگیری و رفع آلایندهها اقدام کنیم، در آخرین جلسه پس از حضور استاندار جدید عنوان شد که مسائل مربوط به آلایندهها و قوانین هوای پاک در یک کمیسیون ویژه پیگیری شود.
وی خاطرنشان میکند: نخستین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در اصفهان احداث شد، واردات تاکسیها و اتوبوسهای برقی پیگیری میشود و در کل موارد مربوط به حملونقل پارک بهطور جد پیگیری میشود تا در راستای اجرای قوانین هوای پاک که مربوط به مدیریت شهری است، گام برداریم.
مشکل اصلی اصفهان «آلایندهها» و حق و حقوقی است که واحدهای آلاینده باید پرداخت کنند؛ دولت باید پرداخت عوارض کلانشهرها را پیگیری کند و حداقل بودجه را برای حملونقل و مترو در نظر بگیرد.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان خطاب به مدیرکل جدید محیط زیست استان اصفهان میگوید: مشکل اصلی اصفهان «آلایندهها» و حق و حقوقی است که واحدهای آلاینده باید پرداخت کنند؛ دولت باید پرداخت عوارض کلانشهرها را پیگیری کند و حداقل بودجه را برای حملونقل و مترو در نظر بگیرد.
شریعتی تاکید میکند: پروژه مترو با چنگ و دندان و بودجهای که باید در موارد خاص شهر هزینه شود، پیگیری میشود تا طبق برنامه زمانبندی احداث شود، چراکه برای ایجاد هوای پاک در اولویت قرار دارد.
وی با تاکید بر اینکه اولویت شهر اصفهان مسائل زیستمحیطی است، تصریح میکند: سه موضوع آب، خاک و هوا برای ادامه حیات انسان اهمیت دارد، اما آب اصفهان دچار معضل است، بهدلیل مشکل کمآبی با فرونشست خاک و ریزگردها مواجه هستیم و هوای این کلانشهر شرایط خوبی ندارد که امیدوارم این سه اصل پیگیری شود.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه میدهد: اعضای شورای اسلامی شهر بهعنوان نمایندگان مردم، نمایندگان مجلس و استاندار اصفهان باید دست به دست هم دهند تا این مشکلات رفع شود؛ واقعیت این است که توسعه مراکز آلاینده در اصفهان کافی است، دیگر ظرفیت مراکز آلاینده یا توسعه آنها را ندارد.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان میگوید: همه باید با وحدت رویه پیش برویم و با وفاق بیشتری مسائل را پیگیری کنیم.
طبق سند جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان 11 دستگاه برای کاهش انتشار آلایندهها وظیفه دارند
منصور شیشهفروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در اینباره به خبرنگار ایمنا میگوید: بر اساس گزارش ارائه شده توسط مرکز پایش هوای اصفهان با توجه به شرایط خاص آلودگی کلانشهر اصفهان از ابتدای سال جاری تاکنون اصفهان پنج روز هوای پاک، 90 روز هوای قابل قبول، 90 روز آلاینده برای گروههای حساس، حدود چهار روز نیز آلودگی برای عموم و هفت روز نیز بسیار ناسالم داشته است.
وی با بیان اینکه حدود هفت روز هوای بسیار ناسالم نیز به دلیل افزایش اوزون بوده که شرایط آن در تابستان وجود داشته است، میافزاید: سامانههای ایجاد شده در مرکز پایش هوای اصفهان میتواند کمک کند تا بتوانیم در راستای تصمیمگیری در شرایط اضطرار اقداماتی را انجام بدهیم.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به پیگیری در راستای سنسورهای سنجش آلودگی صوتی در اصفهان توسط این مرکز خاطرنشان میکند: پنج ایستگاه سنجش آلایندههای صوتی در شهر اصفهان با هدایت مرکز پایش هوای اصفهان ایجاد شده و ایجاد چهار ایستگاه دیگر نیز در دست اقدام است تا در مجموع 9 ایستگاه سنجش آلودگی صوتی شهر اصفهان را پوشش بدهد.
شیشهفروش با بیان اینکه سال جاری سند جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان مورد تصویب شورای برنامهریزی استان قرار گرفت و در این سند 11 دستگاه از جمله شهرداری، اداره محیط زیست، شرکت نفت وظایفی برای کاهش انتشار آلایندهها به عهده دارند، ادامه میدهد: بر اساس قانون هوای پاک ابلاغی از سوی مجلس شورای اسلامی، محیط زیست بهعنوان دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوا مسئول است که بر اجرای وظایف تمام دستگاهها نظارت کند.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون سوخت مازوت مصرف نشده است و تاکید استان این بوده است که نیروگاهها مازوت مصرف نکنند؛ در کنار این موضوع اعمال محدودیتهای برق وجود دارد که اعمال میشود، اضافه میکند: با توجه به این موضوع در این جلسه تاکید شد که چهارراهها به سیستم برق پشتیبان مجهز شود که البته 80 چهارراه اولویت دار شهر اصفهان توسط شهرداری به سیستمهای برق پشتیبان UPS مجهز شده است و تجهیز 70 چهارراه دیگر به برق پشتیبان در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان میافزاید: در قانون هوای پاک تاکید شده است که صنایع آلاینده باید بخشی از عوارض آلودگی هوا را در اختیار شهرداریها و شهرها قرار بدهند تا شهرداریها بتوانند طرحهای کاهش آلایندگی از جمله توسعه فضای سبز، رفع گرههای ترافیکی، برقیسازی خودروها، همچنین موتورسیکلتها و عمده فعالیتها در راستای کاهش ترافیک، کنترل انتشار آلایندهها و نوسازی ناوگان را داشته باشند.
شیشهفروش تصریح میکند: تاکید محیط زیست و مدیریت استان این بوده که صنایع به موقع عوارض آلایندگی را پرداخت کنند تا بتواند در شهرها اجرای طرحهای کاهش خطر در زمینه آلایندهها را اجرایی کنند.
وی با تاکید بر اینکه در سال جاری با پیگیریهای استان تاکنون سوخت مازوت مصرف نشده و تاکید استان نیز بر مصرف نکردن سوخت مازوت است، ادامه میدهد: مطالعات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان توسط دانشگاه صنعتی و دانشگاه اصفهان انجام شد و تدوین سناریوهای عملیاتی برای پیشگیری و کنترل اثرات آلایندهها نتیجه این مطالعات بود.
حدود یک میلیون و 500 هزار هکتار از عرصههای بیابانی در استان اصفهان از کانونهای فرسایش بادی است
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه این سند فروردین 1403 در شورای برنامهریزی استان مورد تصویب قرار گرفت، اظهار میکند: مقرر شد دستگاههای اجرایی باید متناسب با وظایف مشخص شده در این سند اقداماتی را برای کاهش انتشار آلایندهها انجام بدهند.
شیشهفروش با بیان اینکه تاکید شد شرکت نفت باید در تمام جایگاهها سوخت پاک را تحویل بدهد و محیط زیست بر این موضوع نظارت کند که این اقدام در حال انجام است، میافزاید: علاوه بر این تاکید شد که سوخت مازوت مصرف نشود و سیستم حملونقل عمومی بهسازی و نوسازی شود و گرههای ترافیکی برطرف شود.
وی با تاکید بر هوشمندسازی موتورخانهها تصریح میکند: حدود یک میلیون و 500 هزار هکتار از عرصههای بیابانی در استان اصفهان از کانونهای فرسایش بادی است که در این سند ابلاغ شده که منابع طبیعی باید سالانه اجرای طرحهای بیابانزدایی و کاهش انتشار گرد و غبار را اجرایی کند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه تابستان سال جاری به دلیل ناترازیهای برق، اعمال محدودیتها در بخشهای صنعتی، خانگی و حتی صنوف و کشاورزی کشیده شد، میافزاید: در پاییز و زمستان نیز این ناترازیها همچنان برقرار است و با توجه به مصوبه هیئت دولت مبنی بر مصرفنکردن مازوت توسط نیروگاهها، بر اساس ابلاغیه شرکت توانیر کشور محدودیتهای برق برای منازل وجود دارد و در بازهای از روز بر اساس برنامه شرکت برق برای بخشهای خانگی اعمال محدودیت میشود.
شیشهفروش با تاکید بر اینکه این موضوع در جلسات استانی به صورتی تدبیر میشود که با انجام هماهنگیهای لازم بتوانیم کمترین تبعات را در این بخش داشته باشیم، تاکید میکند: در کنار اجرای طرحهای تأمین برق در استان که شاید دو هزار مگاوات ناترازی برق و کمبود برق داشته باشیم، مشارکت بخش خصوصی در زمینه تولید برق و در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی حدود پنج هزار مگاوات در دستور قرار دارد که مشارکت صنایع نیز در حال شکلگیری است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه در استان اصفهان کارگروه کاهش آلودگی هوا و قرارگاه تشکیل شده است به صورت مستمر جلساتی را برگزار میکند و دبیرخانه آن در محیط زیست است، میافزاید: محیط زیست باید با نظارت میدانی و مستمر روند اجرای مصوبات را از تمام دستگاهها پیگیری کند و نظارت کند و در صورت انجام ندادن اقدامی در این زمینه با همکاری دستگاه قضائی نسبت به برخورد با تخلفات اقدام کند.
شیشهفروش تاکید میکند: در جلسات حقوق عامه در دادگستری تاکید شد که تمام دستگاهها باید در اجرای وظایف مشخص شده در سند جامع کاهش آلودگی هوا نسبت به انجام وظایف خود اقدامات لازم را داشته باشند و محیط زیست بررسیهای لازم را در این زمینه انجام بدهد.
به گزارش ایمنا، مساله آلودگی هوای اصفهان و سایر کلانشهرها از جمله مسائلی است که ضرورت دارد با نگاه ملی و در سطح کلان برای حل آن چاره اندیشی شود. موضوعی که از سالهای گذشته در دستور کار قرار گرفته ولی باید شتاب بیشتری بگیرد.
کد خبر 810052