بزرگنمايي:
پیام سپاهان - یکی از مهمترین اقدامات دوره ششم مدیریت شهری اصفهان برای دستیابی به شهرسازی الکترونیک، راهاندازی سامانه اصنو (سرا 10) بوده است؛ مدیر شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در گفتوگوی تفصیلی با خبرنگار ایمنا به تشریح خدمات جدید این سامانه پرداخته است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، در سالهای اخیر فرایندهای اداری در سطح نهادهای مختلف، همواره مورد توجه سودجویانه دلالان، کارچاقکنها و واسطهگران بوده است؛ با توجه به اینکه یکی از فرایندهای مورد توجه سودجویان، صدور پروانه ساختمانی است، مدیریت شهری فعالیتهایی را برای مبارزه با این فساد در نظر گرفت.
با آغاز فعالیت دوره ششم مدیریت شهری اصفهان، مبارزه با فساد و تلاش برای تحقق شفافیت بهعنوان محورهای اصلی اقدامات مورد توجه قرار گرفت و در همین راستای فعالیتهایی همچون تصویب لایحه شفافیت و ارتقای سلامت اداری و راهاندازی سامانه اصنو (سرا 10) انجام شد.
اصنو ابتدای تیر 1401 آغاز بهکار کرد؛ شعار محوری این سامانه «در خانه پروانه بگیرید» بود و فعالیتها حول این محور توسعه یافت؛ ابتدای کار، این سامانه مشکلاتی داشت، اما رفتهرفته با تلاش بخشهای مرتبط مدیریت شهری اصفهان همچون کمیسیونهای پایش و شهرسازی و معماری شورا و معاونت شهرسازی شهرداری و مناطق و اداره برنامه و بودجه، مشکلات روند کاهشی پیدا کرد و تعداد آن دو رقمی و حتی تکرقمی شد تا شعار «در خانه پروانه بگیرید» برای شهروندان ملموستر شود.
آنچه در ادامه میخوانید حاصل گفتوگوی خبرنگار ایمنا با امیرحسین مزروعی، مدیر شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان بهمنظور آگاهی شهروندان از اقدامات و فعالیتهای دوره ششم مدیریت شهری اصفهان برای تحقق شهر الکترونیک در قالب سامانه اصنو است.
ایمنا: سامانه «اصنو» تاکنون چقدر به افزایش بهرهوری و کاهش هزینههای مدیریت شهری اصفهان کمک کرده است؟
مزروعی: موضوع شهرسازی الکترونیک و نهاییسازی فرایندهای قابل انتقال به سامانه اصنو یکی از اهداف معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان بوده که در این راستا اقدامات مهم و قابل توجهای صورت گرفته و بخشی از آن نیز در حال نهاییسازی است.
با بهرهمندی از این سامانه به بهرهوری بیشتر ارائه خدمترسانی به مردم اقدام شده است که یکی از بیشمار خدمات شهری بر بستر اینترنت و از طریق درگاه «اصفهان من» روند خدمترسانی شفاف، سریع و غیرحضوری را برای شهروندان فراهم آورده ست.
در عرصه مدیریت شهری، استقرار شهرداری الکترونیک و تحقق ایده شهرهای هوشمند با هدف دسترسی آسان و لحظهای شهروندان و سازمانها به انواع خدمات مدیریت شهری و با هدف ارائه خدمات ارزانتر و با کیفیت بهتر در اولویت کاری بوده است.
ایمنا: چه اقداماتی برای آموزش شهروندان در بهرهمندی از خدمات سامانه شهرسازی و درآمد انجام دادهاید؟
مزروعی: پررنگکردن و آموزش مستمر شهروندی در زمینه نحوه ارائه و بهرهمندی از خدمات سامانه خدمات اینترنتی سیستم یکپارچه شهرسازی و درآمد، میتواند از سوءاستفاده افراد از خلاءهای گردش کاری پرونده جلوگیری کند و این اقدام شهرداری را به ارائه خدمات شهرسازی در بستر سامانه خدمات اینترنتی سامانه یکپارچه شهرسازی بهتر سوق میدهد تا برای بهروزرسانی سامانه مذکور و تسهیل و شفافیت اقدام کند.
ارائه خدمات فراگیر به شهروندان بهصورت متمرکز در یک شهر با تحقق شهرداری الکترونیک میسر میشود
در این زمینه آموزشهای فرهنگی در حوزه شهروندی میتواند موجب ارتباط بیشتر شهروندان با شهرداری هوشمند شود؛ ارتقای خدمات بیشتر در سامانه، اعتماد متقابل، تسهیل در ارائه خدمات و آگاهی از ضوابط و مقررات و کاهش مراجعات به شهرداری را در پی خواهد داشت.
ایمنا: استفاده از سامانه شهرسازی الکترونیک چه تأثیری بر کاهش مراجعات حضوری و تسهیل در ارائه خدمات شهرداری دارد؟
مزروعی: با پیشرفت سریع جوامع و رشد فناوریهای اطلاعاتی، مباحث جدیدی در حوزه شهرداریها مطرح شده است که استقرار آنها در مقیاس جهانی و حتی ملی و منطقهای، میتواند موجب تسریع در پیشرفت مادی و معنوی شهروندان و صرفهجویی در وقت و هزینه آنها شود.
ارائه خدمات فراگیر به شهروندان بهصورت متمرکز در یک شهر با تحقق شهرداری الکترونیک میسر میشود و هدف مدیریت شهری اصفهان کنترل، هدایت و توسعه همهجانبه و پایدار شهر است که این امر با مشارکت شهروندان محقق خواهد شد؛ در این راستا شهرداری و شهرسازی الکترونیک بستری را فراهم آورده است تا ارائه خدمات مورد نیاز به شهروندان با حداکثر کارایی محقق شود.
شهروندان همیشه انتظاراتی را از شهرداری دارند که این انتظارات شامل دسترسی به تمام خدمات ارائه شده بهصورت ساده و بدون محدودیتهای درونسازمانی و مکانی است، بدیهی است که این انتظار بدون همکاری و همراستایی واحدهای مختلف شهرداری برای ارائه خدمات مورد نیاز به شهروندان میسر نخواهد شد.
با توجه به اینکه شهرداری نزدیکترین نهاد به شهروندان در زمینه ارائه خدمات عمومی و رفاهی است، با توسعه شهرداری و شهرسازی الکترونیک زمینه ایجاد مدیریت یکپارچه شهری و در نهایت کوچکسازی دامنه فعالیتهای دولت فراهم شده است و میتوان انتظار داشت که این نهادها در برابر عملکرد خود احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند؛ بر این اساس کارشناسان، مدیران و سیاستگذاران شهرداریهای کشور باید به وسعت، کارایی و اهمیت دستاوردهای حاصل از بهکارگیری صحیح و اصولی اینگونه فناوریها توجه بیشتری کنند و برای بهکارگیری آنها عزم جدیتری داشته باشند.
ایمنا: سامانه هوشمند توسعه شهری اصنو چه تأثیری بر کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی و شفافیت هزینههای پرداختی داشته است؟
مزروعی: با راهاندازی سامانه هوشمند توسعه شهری اصنو مواردی همچون کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی، حذف امضاهای طلایی پرداخت، الکترونیک هزینههای پروانه، صدور غیرحضوری پروانه و شفافیت در هزینههای پرداختی به سرانجام میرسد.
با راهاندازی این سامانه و در راستای اجرای راهبرد کلان دولت هوشمند از سال 1400 تنها خدمت آن امکان ثبت درخواست صدور پروانه ساختمانی بود، اما در حال حاضر با ارائه 12 خدمت قابل ارائه هر شخص با ورود به این سامانه میتواند از تمام خدمات آنلاین این سامانه شامل فرایندهای صدور پروانه ساختمانی، فرایند نبود خلاف، شناسه فنی ساختمان، امور مهندسان ناظر و طراح، پاسخگوی آنلاین، تصدیق گواهی، پیگیری درخواست، کارتابل تخصصی مالک حاوی فایلهای راهنمای مناسب برای همه خدمات، فرایند پرداخت برخط عوارض صدور پروانه ساختمانی که هماکنون در اختیار شهروندان قرار گرفته است، استفاده کنند.
در سامانه اصنو، شهروند دارای کارتابل بوده و فعالیتهای بین کاربر منطقه و شهروند در تبادل است و بهصورت مشترک انجام میشود تا در صورت نیاز به بارگذاری مدرک یا اقدام خاصی، درخواست به کارتابل مالک ارسال شود.
ایمنا: چه خدمات جدیدی که از طریق سامانه اصنو در اختیار شهروندان قرار گرفته است؟
مزروعی: بارگذاری نقشههای معماری توسط مالک، مدارکی همچون شناسنامه و کارت ملی، سند و سایر مدارک در کارتابل شهروند که درخواست آن توسط کاربر منطقه ارسال میشود، از مهمترین اتفاقاتی است که در سامانه اصنو رخ داده و در سطح کشور بینظیر است، همچنین پرداخت برخط عوارض صدور پروانه ساختمانی از دیگر موارد آن است.
البته اجرای طرح «صدور پروانه الکترونیک به صورت غیرحضوری» یکی از اقدامات مهم دوره ششم مدیریت شهری اصفهان بهعنوان گامی در راستای شفافسازی، اجرای حداکثری قانون و تسریع در پاسخگویی و پیشگیری از بروز تخلفات است که در این راستا با راهاندازی سامانه بسیاری از امضاهای طلایی و واسطهگریها حذف شد.
الکترونیکی شدن ارائه خدمات در راستای ایجاد شهر هوشمند مورد توجه برنامهریزان شهری قرار گرفته است
شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان در این دوره تاکید جدی بر ارتقای سلامت اداری و شفافسازی روند فعالیت بخشهای مختلف به نفع مردم را دارد و تدوین و اجرای طرح «شفافیت و سلامت اداری» نیز با همین هدف از سوی مدیریت شهری اصفهان از ابتدای سالجاری بهصورت جدی پیادهسازی شده است که در این میان طرح صدور پروانه الکترونیک اقدام شاخصی در این زمینه بهشمار میرود.
ایمنا: الکترونیکی شدن خدمات شهری چه تأثیری بر کاهش تخلفات و پایداری شهرها داشته است؟
مزروعی: الکترونیکی شدن ارائه خدمات در راستای ایجاد شهر هوشمند، بهعنوان یکی از راهکارهای نوین برای رفع مشکلات شهری، مورد توجه برنامهریزان شهری قرار گرفته است و راهکاری برای پایداری شهرها و کاهش تخلفات بهشمار میرود که در این راستا سامانه اصنو راهاندازی و بهصورت مستمر پایش میشود تا اشکالات این سیستم برطرف و تا زمانی که کیفیت مطلوب حاصل نشود، موارد در کمیسیون پایش و نظارت شورای اسلامی شهر پیگیری شود.
ایمنا: سامانه اصنو چه اهدافی را در درون شهرداری و برای شهروندان دنبال میکند؟
مزروعی: برای سامانه اصنو میتوان دو بعد تعریف کرد؛ در بعد داخل شهرداری، انتظارات از این سامانه تا حد بسیار زیادی محقق شده است، اما بهطور طبیعی اشکالات بسیاری نیز وجود دارد، زیرا سامانه قبلی شهرسازی اصفهان چند سال زمان برد تا کامل شود و در حال حاضر نیز دارای نواقصی است؛ با توجه اینکه این سامانه در حال حاضر با مشکلاتی روبهرو است، مدیریت شهری در حال رفع آنها است.
بعد دیگر مربوط به فعالیتهای در حال انجام است که از جمله آنها میتوان به صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی به دلیل تغییرات در قوانین و فرایندهای ملی و محلی بعضاً روند اجرایی ارائه خدمات با توجه به تغییر قانون بیمه تأمین اجتماعی مربوط به پروانه ساختمانی، ابلاغ قانون درآمدهای پایدار، تغییرات و اصلاح فرمولهای محاسباتی، تغییر قوانین سازمان نظام مهندسی ساختمان و ابلاغ تعرفه خدمات در سه مرحله در سال گذشته، اجرای فرایند حذف گردش فیزیکی پروندهها در مناطق پانزدهگانه دچار اختلال اشاره کرد.
ایمنا: چگونه تکمیل سامانه اصنو میتواند به تعامل آسانتر شهروندان با شهرداری و کاهش ترافیک کمک کند؟
مزروعی: عزم مدیریت شهری اصفهان این است که سامانه اصنو بهدلیل فسادزدایی، تعامل آسان شهروندان با شهرداری، حذف ارتباط اشخاص با پروندهها و ایجاد ارتباط سیستم با پروندهها و کاهش ترافیک سطح شهر تکمیل شود.
بهعنوان مثال طبق طرح تفصیلی کد ارتفاعی یکی از نقاط شهر چهار طبقه است که در طرحهای بازنگری تغییر کرده است؛ اعمال تغییرات این طرح توسط شهرداری در سامانه اصنو انجام شد و شهروندان میتوانستند بدون واسطه برای دریافت پروانه ساختمانی اقدام کنند.
پس از گذشت مدتی، ایرادهای قانونی به این موضوع گرفته شد که این طرحها هنوز تصویب و ابلاغ نشده است، از اینرو شهرداری ناگزیر به توقف این فرایند شد و از شرایط مطلوب این سامانه دور شد که این موضوع در کمیسیون ماده 5 در حال بررسی است.
ایمنا: نقش سازمانهای مختلف همچون نظام مهندسی ساختمان، میراث فرهنگی و پلیس فتا در سامانه اصنو چیست؟
مزروعی: بعضی از مهمترین اهداف راه اندازی سامانه هوشمند توسعه شهری (اصنو) شامل کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی، غیرحضوری شدن فرایند صدور پروانه، حذف امضاهای طلایی، شفافیت در هزینههای پرداختی و پرداخت الکترونیک هزینههای پروانه ساختمان است.
دستگاههای پراهمیت مرتبط با سامانه اصنو شامل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان، شرکت پست برای ایجاد کد پستی در واحدهای آپارتمانی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای بافت تاریخی، سازمان تنظیم مقررات رادیویی و پلیس فتای استان است.
ایمنا: چگونه امکان پرداخت الکترونیک و تقسیط هزینههای پروانه ساختمانی در سامانه اصنو فراهم شده است ؟
مزروعی: به همت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان و با همکاری واحد درآمد ستاد مرکزی شهرداری، پیمانکار و بانکهای عامل، پرداختها بدون دخل و تصرف کاربر بهصورت آنلاین انجام میشود و شهروند میتواند تقسیط پرداخت را شخصاً انجام دهد، مضاف بر اینکه بازوهای اجرایی همچون کافینتها و دفاتر منتخب پیشخوان دولت نیز در این مسیر در کنار شهرداری فعالیت میکنند و بهصورت جداگانه در راستای ارتقای سامانه توسعه هوشمند شهری، در چندین مرحله آموزشهای کاملی به گروههای هدف در داخل شهرداری شامل کاربران، مدیران و سازمان آتشنشانی و خارج از شهرداری که شامل مهندسان عضو نظام مهندسی ساختمان، دفاتر منتخب پیشخوان، کافینتها و انجمن انبوهسازان هستند، ارائه شده است.
از دیگر فعالیتهایی که بهتازگی در سامانه اصنو بارگذاری شده است، فرایند شناسنامه فنی ساختمان است که برای نخستینبار در راستای عمل به قانون مصوب مجلس پیرامون پیشفروش آپارتمانها در کشور در اختیار اصفهانیها قرار گرفت، طبق این فرایند، پس از دریافت خروجی شناسنامه فنی ساختمان، مالک با مراجعه به شهرداری منطقه محل پروژه و تکمیل فرم موجود، برای پیشفروش واحدها به دفاتر اسناد رسمی مراجعه میکند که گام ارزشمند و مهمی در راستای جلوگیری از مغایرتها در زمان پیشفروش آپارتمان است.
سامانه اصنو هر روز در حال بلوغ است و نقش واسط بین مردم و معاونت با سامانه هوشمند را دارد
حدود 15 هزار مهندس در سطح شهر اصفهان هستند که عضویت سازمان نظام مهندسی ساختمان را دارند و این مهندسان خدمات خود را بهصورت برخط از سامانه اصنو دریافت میکنند.
در این راستا تلاش مجموعه معاونت شهرسازی و معماری بهویژه مدیریت شهرسازی الکترونیک بر این است تا سطح کیفی و کمی خدمات قابل ارائه به مهندسان را افزایش داده و در همین زمینه فرایند گزارش تخلف ناظر اقدامی در راستای کاهش مراجعات مهندسان به مناطق شهرداری است.
ایمنا: استفاده از کیوآرکد در گواهینامههای صادر شده در سامانه اصنو چگونه به ارتقای امنیت و جلوگیری از جعل اسناد کمک میکند؟
مزروعی: از دیگر اقدامات انجام شده، حذف گردش فیزیکی پروندهها است که به دستور شهردار اصفهان انجام شد، با توجه به دسترسی شهروندان به کارتابل فرایندها بهصورت رفت و برگشتی بین کاربر منطقه و مالک به صورت برخط در حال انجام است و حذف گردش فیزیکی پروندهها کلید خورده است؛ همچنین فرایند حذف نیز طی ماههای شهریور تا آبان با آموزش کامل کاربران درگیر در مناطق پانزدهگانه و تهیه فرمهای الکترونیکی انجام شد.
در راستای راهاندازی سامانه اصنو، با ادارات مختلفی از جمله نظام مهندسی ساختمان، آتشنشانی و میراث فرهنگی ارتباط پررنگتری برقرار و تلاش شد از صدور نامه بهصورت دستی جلوگیری شود تا در راستای کاهش بوروکراسی و چاپ کاغذ، ارتباطات بهصورت سیستمی و کارتابلمحور انجام شود، همچنین تمام گواهینامههای تولید شده در سامانه اصنو قابلیت اصالتسنجی دارد، کیوآرکد در گواهی وجود دارد و شهروند میتواند در هر ساعت شبانهروز اصالت آن را بسنجد؛ بهعنوان مثال در زمان خرید ملک، با اسکن این بخش از گواهی میتوان اصالت آن را مشخص کرد که سطح امنیتی آن را بالا برده است.
بسیاری از این اقدامات در راستای کاهش مراجعات مردمی، جلوگیری از جعل اسناد و افزایش سطح کیفی خدمات بوده سرعت پاسخگویی را بالا برده است، همچنین این سامانه هر روز در حال بلوغ است و هماکنون نقش واسط بین مردم و معاونت با سامانه هوشمند را دارد و خدمترسانی به مردم را تسریع و تسهیل کرده است.
کد خبر 808242