پیام سپاهان

آخرين مطالب

کریدور آی مک را در برابر جاده ابریشم علم کردند/ ایران در مسیر ترانزیت خود عجله کند اجتماعی

کریدور آی مک را در برابر جاده ابریشم علم کردند/ ایران در مسیر ترانزیت خود عجله کند
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - محسن پاک آئین، سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در باکو و عضو شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کریدور آی مک بیان کرد: حدود سال قبل بود که وقتی جو بایدن به هند رفت در اجلاس گروه بیست نخست‌وزیر هند و بن سلمان، ولیعهد عربستان یک گروه کارشناسی را مامور کردند تا یک طرح عملی ایجاد کریدور کشتیرانی را آماده کنند.
این کریدور فعلا در مرحله آماده سازی است و فعلا هیچ اتفاقی نیفتاده است؛ کمااینکه موانع متعدد سیاسی-اجتماعی در مسیر اجرای آن وجود دارد.
آی مک کریدور رقیب طرح جاده ابریشم است
وی ادامه داد: این کریدور مسیرش اینگونه است که از هند حرکت می‌کند و با کشتی مسیر ترکیبی حمل و نقل را طی می‌کند، از مسیر دریایی از هند و تنگه هرمز رد می‌شود، وارد امارات می‌شود، از امارات با خط آهن به عربستان می‌رود، از عربستان هم با خط آهن به اردن می‌رود و از طریق مسیر ریلی به سمت حیفا حرکت کند. وقتی که این مساله در گروه 20 مطرح شد بسیاری گفتند که این در جهت تضعیف جاده ابریشم چین است و در جهت حذف ایران از معادلات ترانزینی است و به دنبال این است که مشکلات عربستان و اسرائیل را حل کند که البته این نظریه هم درست است. زیرا یک کریدور رقیب برای جاده ابریشم است و یکی از اهدافش حذف ایران از معادلات ترانزیتی و کاهش اهمیت ژئوپلیتیکی ایران از معادلات ترانزینی و حل مشکلات عربستان و رژیم صهیونیستی هم می‌تواند باشد.
پاک آئین افزود: اما واقعیت این است که این کریدور فعلا در مرحله طراحی و بررسی است و به اجرا نرسیده است در حالی که طرح جاده ابریشم جدید چین طرح در دست اجراست که چهار قاره را به هم نزدیک می‌کند و زیر ساخت‌هایش احداث شده و تقریبا می‌توان گفت که به مرحله اجرا در آمده است. این طرح از مسیر چین حرکت می‌کند، به آسیای مرکزی، ایران، پاکستان، مسکو، ترکیه و اروپا می‌رود؛ لذا اینکه گفته می‌شود که کریدور آی مک طرح جاه ابریشم چین را می‌تواند زیر سوال ببرد اینگونه نیست؛ زیرا آی مک اصلا به اجرا نرسیده است که بخواهد طرح دیگری را کنار بزند.
ایران تلاش کند تا مسیر‌های ترانزیتی خود را زودتر تکمیل کند
کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: البته ایران باید تلاش کند تا مسیر‌های ترانزیتی خود را زودتر تکمیل کند تا از این مسابقات ترانزینی عقب نیفتد؛ اما این طرحی که هنوز اجرا نشده فعلا تضعیف کننده مسیر ایران نیست. در کل باید دید که چه موانعی برای اجرای این موضوع هست. مساله اول نا امنی در رژیم اسرائیل است در حالی که اصلا نباید آینده‌ای برای این رژیم متصور بود و هرروز حیفا زیر آتش حزب الله است و حتی بعد از آتش‌بس هم به نظر نمی‌رسد که زیرساخت‌های از بین رفته حیفا مجددا احیاء شود؛ کشوری هم حاضر نیست در این مسیر سرمایه گذاری کند تا انتهایش به نا امنی‌های حیفا برسد.
پاک آئین افزود: نکته بعد هم این است که زیر ساخت‌های این کریدور یعنی خطوط ریلی در امارات عربستان و اردن کامل نشده است و در بخشی از این کشور‌ها خط آهن وجود دارد و در بخشی دیگر باید احداث شود. مانع دیگری هم که وجود دارد طرح ابراهیم است که حتی قبل از جنگ غزه هم این رژیم موق نشده بود این طرح ابراهیم را به طور کامل اجرا کند و با همه کشور‌های عربی رابطه اش را عادی کند تنها با چند کشور ماند بحرین، امارات و.. توانست ارتباط خود را نزدیک کند، اما مثلا عربستان شرط گذاشته بود که در صورتی عادی سازی روابط را قبول میکند که کشور فلسطین به مرکزیت قدس ایجاد شود. قطعا بعد از جنگ غزه شرایط سخت‌تر هم شده است و الان مساله طرح ابراهیم منتفی است با این جنایاتی که این رژیم در غزه و لبنان انجام میدهد.
به محض شروع جنگ غزه حضور هندی‌ها در حیفا معلق شد
پاک آئین گفت: الان کشور‌های اسلامی متحد شده اند بر علیه این رژیم یا بیانیه صادر میکنند و یا کمک‌هایی را برای محور مقاومت میفرستند، اما در مجموع دیگر الان طرح ابراهیم مطرح نیست و مردم کشور‌های مسلمان هم از این طرح استقبال نخواهند کرد و با موقعیتی که الان اسرائیل ایجاد کرده است خود مسلمانان هم نمیتوانند این مساله را دست کم به خاطر افکار عمومی این را مطرح کنند.
سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در باکو گفت: اولین کشوی که میخواست در حیفا سرمایه گذاری کند هند بود که یک شرکت هندی به نام آدانی برنده مزایده توسعه بندر حیفا شد با یک میلیارد دلار شد. اما به دلیل همین جنگ غزه این عمل اجرایی نشده است. یعنی به محض اینکه جنگ غزه شروع شد کاملا حضور هندی‌ها در حیفا مورد تردید قرار گرفت و با گستردگی این جنگ این پروژه را معلق گذاشتند.
رقابت بین کریدور‌ها بسیار جدی است
وی ادامه داد: اجرای این طرح به زمینه‌هایی نیاز دارد منی بر اینکه این جنایات خاتمه یابد و ثبات ایجاد شود؛ زیرا سرمایه گذار ترجیح میدهد پول خود را در محلی امن قرار دهد و بداند که این پول بازمیگردد؛ لذا آینده‌ای به نظر وجود ندارد کمااینکه در مرحله طراحی قرار دارد. اما رقابت بین کریدور‌ها بسیار جدی است که رهبر انقلاب هم به آن اشاره فرمودند ایران هم با توجه به موقعیت جغرافیایی خاصش در منطقه که پل اروپا، آسیا و پل آسیا، آفریقا هست و هم حمل نقل دریایی، هم ریلی و هم جاده‌ای دارد باید سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه انجام دهد تا استفاده کند از این ظرفیت استثنایی خودش.
پاک آئین افزود: رهبر انقلاب هم بار‌ها به این موضوع تاکید کردند و به تکمیل راه اهن خط رشت آستارا هم اشاره داشته اند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/898884/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میزبانی مشهد کاوه از 120 هنرمند در جشنواره روستایی

تندباد و باران به 3 هزار هکتار باغ سیب در سمیرم خسارت زد

راه حمله در اصفهان از سمت چپ (عکس)

کشاورزان و گلخانه‌داران هشدار بارش باران و وزش باد را جدی بگیرند

برگزاری 5968 کلاس ورزشی در اصفهان

باران پاییزی در خور و بیابانک

شش ماهه ابتدایی سال 1403 را به‌سختی، ولی با موفقیت پشت سر گذاشتیم

دبیری: متاسفانه از لحاظ استفاده از هوش مصنوعی جایگاه مطلوبی نداریم

افزایش بودجه تکمیل احداث بیمارستان بقیهالله الاعظم در کاشان

به صفر رساندن حوادث با برنامه‌ریزی، نظارت مؤثرتر بر فرایندها و تلاش امکان‌پذیر است

از تداوم صدرنشینی سایپا تا جشنواره گل نفت در فوتسال زنان

آغاز عملیات اجرایی پروژه زیرگذرحصه در سال 1403

برد پُرگل نفت امیدیه در لیگ برتر فوتسال بانوان

برابری آماری ذوب آهن و طلا در اصفهان

بارش باران در دامنه‌ها و ارتفاعات آسمان تهران

تعیین تکلیف امتداد خیابان میرزای شیرازی در کمیسیون عمران شورای ششم اصفهان

جبهه مقاومت ضربه‌های محکمی به دشمن زده است

خشونت بی‌مرز اسرائیل در منطقه سبب شعله‌وری دامنه ناامنی در جهان می‌شود

پیروزی تیم والیبال نشسته زنان ایران در جام باشگاه‌های آسیا

جهاد مالی امروز بر همه ما واجب است

والیبال نشسته زنان باشگاه‌های آسیا؛ سپاهان در گام نخست پیروز شد

برای کمک کردن به غزه و لبنان مظلوم کوتاهی نکنید

امام جمعه کاشان: مواضع برخی کشورهای عربی در مقابل صهیونیست‌ها شرم‌آور است

ذوب آهن اصفهان پیشرو در تولید فولاد سبز(+ فیلم)

خسارت سنگین طوفان به 3 هزار هکتار باغ‌های سیب سمیرم

با شعر عاطفی کم رابطه‌ام، شعر من شعر اندیشه است!

شعر انتخابی خدیجه حلیمی در مرحله اول رقابت شاعران

شکایت مدارس آمریکا از چندین شرکت بزرگ فناوری

لینکدین در اروپا به‌خاطر نقض حریم خصوصی کاربران جریمه شد

اپل هفته آینده از مک‌های جدید خود با تراشه M4 رونمایی می‌کند

اخطاربانک مرکزی به 10بانک‌؛ پرداخت وام مشاغل خانگی الزامی است

افت شدید ریال ایرانی در برابر افغانی

«شب مرتضی نعمت‌الهی» برگزار می‌شود

استفاده از توانمندی شرکت‌های مهندس مشاور در زمینه‌های مختلف صنعت فولاد اجتناب‌ناپذیر است

خسارت باد و باران و سرما به باغ‌های سیب

برابری آماری ذوب آهن و گل گهر در اصفهان

کریدور آی مک را در برابر جاده ابریشم علم کردند/ ایران در مسیر ترانزیت خود عجله کند

شهرضا ظرفیت‌های فراوانی در حوزه قرآن دارد

برنامه سینماهای اصفهان، امروز جمعه 4 آبان + اکران «زودپز» در اصفهان و قیمت بلیت

تولید تختال‌های بدون عیب فولاد مبارکه از 96 درصد گذشت

باغات سیب در پادنای سمیرم خسارت دید

خسارت باد و باران و سرما به باغ‌های سیب سمیرم

پلمب 18 مغازه در رضوانشهر

پلمب 18 مغازه متخلف در رضوانشهر

ادامه فعالیت سامانه بارشی تا سه روز آینده در استان اصفهان

برگزاری بزرگداشت سردار شهید نیل‌فروشان در اصفهان

انفاق شرط رستگاری دنیا و آخرت است

اصفهان صاحب ایستگاه‌ شارژ خودروهای برقی شد

هوای اصفهان سالم است/ شاخص کیفی 5 منطقه پاک ثبت شد

بیست ششمین دوره مسابقات قرآن کریم سازمان تامین اجتماعی در ذوب آهن اصفهان برگزار شد