پیام سپاهان

آخرين مطالب

تعمیق روابط در قازان مقالات

تعمیق روابط در قازان
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - روزنامه سازندگی /متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
رئیس‌جمهور “پزشکیان” در حاشیه اجلاس بریکس در شهر کازان روسیه، به‌منظور تقویت مناسبات سیاسی-اقتصادی، مذاکرات فشرده‌ای را انجام داد

اکبر منتجبی| کازان سرد است. از مسکو سردتر. هوا حدود 8 درجه بالای صفر است. مسافران سر در گریبان دارند و اهالی شهر بدون توجه آنچه در شهر می‌گذرد در پالتوهای گرم روسی از سرما عبور می‌کنند. حضور روسای جمهور 10 کشور عضو گروه بریکس در شهر کازان در جمهوری تاتارستان خبرنگاران بسیاری را به این شهر کشانده است.
گروه بریکس که سال 1389 در یکاترینبورگ روسیه تاسیس شد یک پیمان نوظهور میان قدرت‌های اقتصادی نوظهور به حساب می‌آید تا اگر بتوانند بلوک قدرتمندی میان خود و غرب ایجاد کنند. تحلیل روسای جمهور چین و روسیه و حتی هندی‌ها این است که انتقال قدرت از غرب به شرق حتمی است. به همین دلیل این بلوک سیاسی- اقتصادی در ابتدا با حضور کشورهای روسیه، چین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی بریکس تشکیل شد. بعد نیز امارات متحده عربی، ایران، مصر، اتیوپی و آرژانتین نیز به آن پیوستند که البته رئیس جمهور جدید آرژانتین به دلیل راست‌گرایی مفرط در مقابل چپ‌گرایی بریکس در نامه‌ای اعلام کرد که دیگر تمایل حضور در این اجلاس را ندارد. حضور ایران در این اجلاس از چند زاویه مهم بوده و هست. اول به دلیل تحولات منطقه و جنگ‌طلبی اسرائیل. خاصه آنکه تلاش اسرائیل این است که پای ایران را به جنگ بکشاند. در عین حال کشتاری که در غزه و لبنان به راه انداخته ظاهراً تمامی ندارد. طبعاً پزشکیان از ظرفیت این نشست درخصوص مهار اسرائیل استفاده خواهد کرد.
اهمیت دوم در این است که ایران تلاشش آن است از ظرفیت اقتصادی کشورهای نوظهور اقتصادی چون برزیل و هند و البته چین در جهت دور زدن تحریم‌ها و خنثی کردن آن استفاده کند. اما آیا می‌تواند موفق شود؟ خوش‌بینانه این است که مسیر سختی است، چه آنکه هر یک از این کشورها مراودات اقتصادی زیادی با آمریکا دارند و بعید است آن منافع را از بین ببرند اما روسیه که عضو مهم بریکس به حساب می‌آید و چون ایران زیر تحریم‌های خردکننده است، تلاشش این است یک بلوک مالی علیه غرب تشکیل دهد.
سه پیشنهاد اصلی
سه پیشنهاد در بریکس مطرح است. اول راه‌اندازی یک بانک چندملیتی است تا از این طریق سازوکار مالی جدیدی را جدا از کشورهای غربی و آمریکا تعریف کنند. در صورت وقوع این اتفاق، هم چین و روسیه و هم هند و برزیل می‌توانند سرمایه‌‌ ارزشمندی را به این بانک تزریق کنند. محور دومی که اعضای بریکس به دنبال آن هستند، تشکیل یک اتحادیه ارزی است. در واقع با الگوبرداری از اتحادیه اروپا می‌خواهند به پول واحدی برسند که این مبدأ مراودات مالی شود و سوم اینکه کشورهای عضو، روادید را بین هم لغو کنند تا دید و بازدید مردمان کشورها سهل و آسان شود؛ اما به قول حافظ «که عشق آسان نمود اول، ولی افتاد مشکل‌ها». همه چیز ممکن است روی روی کاغذ راحت و سهل به نظر برسد اما در اجرا و عمل نه فقط خواستن که عبور از موانع مهم‌ترین شرط رسیدن است.
مذاکره درباره چابهار و هند
مسعود پزشکیان و هیأت همراه او از جمله گروه‌هایی بودند که کمی‌ دیرتر به کازان رسیدند. تقدیم لایحه بودجه سال آینده به مجلس، برنامه او را برای سفر به عقب انداخت و فکر می‌کنم پزشکیان آخرین رییس جمهوری بود که به روسیه آمد و مورد استقبال قرار گرفت و بلافاصله با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند دیدار کرد. در این دیدار هم از مسایل منطقه صحبت کرد هم از تسریع در راه‌اندازی بندر چابهار توسط هند و هم درباره مراودات اقتصادی و البته مسایل افغانستان.
پزشکیان عضویت ایران و هند در بریکس را زمینه مناسبی برای تقویت بیش از پیش روابط و همکاری‌های دو کشور در راستای تامین منافع متقابل دانست و اظهار امیدواریی کرد که اجرای توافقات فیمابین به خصوص در زمینه توسعه بندر چابهار تسریع شود. نخست‌وزیر هند هم در ادامه مناسبات دو کشور را استوار بر روابط دیرینه دو تمدن بزرگ و برخوردار از اشتراکات فرهنگی فراوان دانست و اعلام کرد که توسعه بندر چابهار از نظر هند بزرگ‌ترین رکن همکاری‌های دوجانبه است و معتقدیم توسعه این بندر نقش مهمی در تنظیم روابط دو کشور و نیز روابط تهران- دهلی با دیگر کشورهای منطقه دارد.
ملاقات با اماراتی‌ها
یکی دیگر از دیدارهای مهم او، دیدار با محمد بن زاید، رئیس دولت امارات متحده عربی بود. این دیدار قرار بود در اتاق مخصوصی که برای آنان در نظر گرفته شده بود، انجام شود اما به دلیل طولانی شدن سخنرانی‌‌های اصلی در اجلاس بریکس، پزشکیان و محمد بن زاید در حاشیه اجلاس و به دور از چشم خبرنگاران و عکاسان صحبت کردند. البته قبل از آن وزرای خارجه دو کشور به اتاقی رفتند و هر دوی آنها نیز سرپایی گفت‌وگو کردند. این سخنان نیز آنچنان آرام بیان می‌شد که حتی خبرنگاران و عکاسان نیز متوجه مفاد آن نشدند که دو وزیر درباره چه سخن می‌گفتند.
به غیر از عراقچی، دو وزیر دیگر نیز همراه پزشکیان هستند. هم وزیر نفت و هم وزیر اقتصاد که هر دو تلاششان این است که در راستای آنچه رئیس جمهور به دنبالش است هم گره‌های اقتصادی را حل کنند و هم نفت بیشتری را بفروشند.
گپ‌و‌گفت با پوتین
در دیدار پزشکیان با پوتین هم وقتی در سالن باز شد و خبرنگاران مستقر شدند، مدتی طول کشید تا وزرا و مقامات دو کشور وارد شوند. بعد هم که آمدند هر دو گروه مدت زمان قابل توجهی را ایستادند تا روسای جمهور بیایند. ظاهراً پوتین و پزشکیان دو نفری در اتاقی در بسته نشسته و گفت‌وگو می‌کردند؛ آن هم درباره موضوعاتی که طبعاً برای همه پنهان بود اما می‌توان حدس و گمان داشت که درباره چیست.
در مدتی که پوتین و پزشکیان دو نفری در آن اتاق صحبت می‌کردند در این سالن همه ایستاده بودند. نه وزرای ایرانی با مقامات روسی سخن می‌گفتند نه آنها با اینها. در این بین فقط یکی از مقامات اقتصادی روس به دیدن عبدالناصر همتی آمد و دو نفری گپی کوتاه زدند. اما وزرای خارجه اصلاً. لاوروف آن سوی میز بود و عراقچی این سوی میز. تا اینکه پوتین و پزشکیان رسیدند. میکروفون‌ها باز شد. هر دو طرف ابراز خوشحالی کردند و از توسعه‌ روابط سخن گفتند و ضرورت همکاری‌های مشترک را برشمردند. بعد از این تعارفات با اشاره پوتین، خبرنگاران و عکاسان جلسه را ترک کردند تا مقامات دو کشور با هم سخن بگویند. آنچه برایم جالب بود، حضور مقامات سیاسی در تیم پوتین بود. مثلاً رئیس حزب لیبرال یا احزاب دیگر از افرادی بودند که در این جلسات و احتمالاً جلسات مشابه رییس جمهور، روسیه را همراهی می‌کردند؛ برخلاف هیأت ایرانی که همه از مقامات سیاسی و اقتصادی بودند.
ملاقات با ژنرال
دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر یکی دیگر از ملاقات‌های مهم پزشکیان بود. چندی پیش سیدعباس عراقچی در سفرش به قاهره که در قالب تور منطقه‌ای انجام شد با السیسی دیدار داشت و بدین ترتیب روابط به صورت آشکار به سمت از سرگیری متمایل شد اما دیدار پزشکیان با همتای مصری‌اش را هم باید در ادامه آن و بسیار مهم دانست. او با اشاره به اینکه «بنده با شعار و رویکرد ایجاد وفاق و همدلی در داخل کشور و تقویت روابط دوستانه با دیگر کشورها موفق به جلب اعتماد مردم کشورم شدم»، گفت که جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌وجه به دنبال جنگ و درگیری نیست». ژنرال السیسی هم گفت که «در وهله اول به عنوان یک مسلمان باور دارم که باید با تفاهم و گسترش دوستیف امور خود را به پیش ببریم و از همین رو در تمام سال‌هایی که روابط ما دچار مشکل است حتی یک بار علیه جمهوری اسلامی ایرانف موضعی اتخاذ نکرده‌ام. به نظرم شما باید تلاش کنید، تصویر نادرستی که در 40 سال گذشته از ایران در منطقه و جهان ارائه شده است را اصلاح کنید». احتمالا دیدارهای پزشکیان امروز تمام و با برخی از دیگر مقامات روزهای بعد دیدار کند اما مهم‌ترین دیدارهایش را امروز انجام داد. نکته جالب این بود که به رغم برنامه‌های فشرده‌ای که از 6 صبح آغاز و تا غروب ادامه داشت، نشانه‌ای از خستگی در چهره پزشکیان دیده نشد. او با خونگرمی یک ایرانی خندان با هر رییس جمهور دیدار می‌کرد، دست آنها را به گرمی می‌فشرد و پس از سخنانش خندان او را بدرقه می‌کرد. همین هوای سرد کازان را گرم می‌کرد. گویی نه انگار سرما در این شهر پیچیده است و سوز زوزه می‌کشد. پزشکیان در یکی از دیدارهای خود جمله نغزی گفت: «آینده را باید ساخت نه آنکه منتظر آمدنش نشست‌». امید که بتواند چنانکه روز پیش نیز گفته بود، ایران را بسازد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/898709/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جلسه هماهنگی احراز پرونده‌های ماده 87 و شورای تأمین در اردبیل برگزار شد

ترافیک سنگین در اتوبان شیراز به سمت مرودشت

مراقبت رایگان از سالمندان بی بضاعت بالای 70 سال در گلپایگان

اردوی زیارتی طلاب و روحانیون مدرسه علمیه آیت‌الله مصطفوی کاشان برگزار شد+عکس

گلایه شهروندان بهارستان اصفهان از وضع نابسامان اتوبوسرانی

اولین جلسه کارگروه رسانه جشنواره ملی مردمی سفال و سمنوی سنتی شهرضا

نخستین پیروزی بلندقامتان ذوب آهن در رقابت‌های دسته برتر

هدیه 50 میلیارد ریالی موکب‌های اصفهان به جبهه مقاومت

شناسایی و دستگیری سارق خودرو در بخش وردشت سمیرم

صدرنشینی مس سونگون در پایان هفته نهم؛ اولین شکست گیتی‌پسند در تهران رقم خورد

ساماندهی 77 متکدی در منطقه 7 اصفهان

سردار فدوی: خون شهدای مقاومت، رژیم صهیونیستی را به انزوا کشانده است

پیام استاندار اصفهان درپی شهادت سید هاشم صفی الدین

جدیت دادگستری استان در اجرای طرح های مسجد محور

گیتی پسند بالاخره باخت/ مس سونگون صدرنشین شد

سرزمینی که در آن مناره‌ها می‌جُنبند

گیتی پسند بالاخره باخت

گاندوها بعد از استقلال هم برد می‌خواهند (عکس)

روایت نبرد با تروریست‌های پژاک و پ‌ک‌ک وارد کتابفروشی‌ها شد

کتاب تازه فرهاد کشوری؛ روایت ماجرای آدم‌های ناتمام

زمان معرفی گوشی‌های سری شیائومی 15 اعلام شد

شیائومی 15 هفته آینده با HyperOS 2 رونمایی می‌شود؛ انتشار تصاویر رسمی

5 دلیل وزیر اسبق ارتباطات بر ضرورت رفع فیلترینگ

ویدیو جعبه‌گشایی وان‌پلاس 13 طراحی گوشی را نمایش می‌دهد

12 سفر کم سابقه

تعمیق روابط در قازان

رقابت شانه‌به‌شانه ترامپ و هریس

رفع فیلترینگ، خواسته ملی، مطالبه مردم

پرچم دروغین آرین

تجمع 130 نفره طرفداران طرح صیانت

سقف مالیات در لایحه بودجه 1404 افزایش یافت

اصفهانی‌ها نسبت‌به خوداظهاری ملک در سامانه املاک اقدام کنند

مطالبات گندمکاران تا آخر فردا تسویه می‌شود

مراسم تجلیل از برگزیدگان مسابقات والیبال ویژه خانواده معزز شهدا و ایثارگران

لزوم توجه به برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های تدوین شده در شهرها

فولاد مبارکه شایستگی دریافت جایزه امسال انجمن جهانی فولاد در حوزه بازیافت پسماند را داشت

افتتاح واحد دانه بندی خاک نسوز معدن خاک نسوز سمیرم

هوای اصفهان بارانی می‌شود – به گزارش میهن تجارت

حمایت ویژه شهرک از شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی

درگیری روی پل وحدت در روز معارفه استاندار تهران+فیلم

تخلفات در 326 مرکز درمان سوءمصرف مواد در اصفهان جزئی است

پلتفرم ایرانی هوش مصنوعی تا 6 ماه آینده رونمایی می‌شود

اسرائیل با شهادت رهبران جبهه مقاومت، هرگز به پیروزی نمی‌رسد

توجه به گسترش فناوری هوش مصنوعی در سند چشم انداز توسعه 1412

اقامه نماز جمعه اصفهان فردا به امامت حجت الاسلام و المسلمین میر دامادی

تخلفات در 326 مرکز درمان سوءمصرف مواد در اصفهان جزیی است

زیرساخت‌های شهری تیران باید متناسب با افق 10 ساله توسعه پیدا کند

اصفهان می‌تواند تحولی نو در عرصه فناوری رقم بزند

خدمات ارزنده بیمه سلامت باید در جامعه تبیین شود

دومین رویداد بین‌المللی هوش مصنوعی اصفهان آغاز به کار کرد