پیام سپاهان

آخرين مطالب

فریاد فولاد مبارکه از تضعیف صنعت فولاد اجتماعی

فریاد فولاد مبارکه از تضعیف صنعت فولاد
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - به گزارش ، هنگامی که بر اهمیت تولید تاکید می شود و رهبر انقلاب به عنوان عالی ترین سیاستگذار کشور، بر جهش تولید تاکید می کنند، باید همه چیز در خدمت تولید قرار گیرد، در حالی که نه تنها دست تولید و تولیدکننده را نمی گیرند، بلکه پای تولید کننده را می کشند. نقطه مقابل تولید، واردات به اشکال رسمی و قاچاق است که در تمامی سالهای گذشته به زمین گیر کردن تولید و تولیدکننده منجر شده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
زیانهای واردات
واردات به اندازه ای بحران آفرین است که تولید داخل را زمینگیر می کند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی بدلیل درک درستی که از بحران واردات دارند، ماده 16 قانون برنامه ششم توسعه را به حمایت از تولید داخل با ممنوعیت واردات اختصاص داردند و برای حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، وزارت صمت را موظف کردند ثبت سفارش کالاهای مصرفی و مصرفی بادوام خارجی دارای مشابه ایرانی را که با کیفیت مناسب و به میزان کافی تولید شده، ممنوع کرده یا بر اساس ماده (32) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، از موانع تعرفه‌ای و فنی جهت واردات استفاده کند.
بی توجهی به قانون
با وجود قانون موکد، واردات همچنان به صورت سرسام آوری صورت می گیرد که نه تنها تولید داخل را با چالش و مشکل رو به رو کرده، بلکه وجود مافیای واردات را اثبات می کند، مافیایی که حتی قانون را ناکارآمد کرده است. در این رابطه معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه معتقد است در شرایطی که تولیدکنندگان با وجود محدودیت‌هایی ازجمله برق و گاز، پای کار تولید و اعتلای صنعت ایستاده‌اند تا نام‌گذاری سال «جهش تولید با مشارکت مردم» محقق شود، لازم است برای خروج ارز از کشور به‌واسطه واردات بی‌رویه محصولات فولادی تمهیدات مؤثر اندیشیده شود، زیرا واردات محصولات فولادی تخت طی پنج‌ماهه امسال 538 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد رشد کرده و مانع جهش تولید خواهد شد.
مخالفت با حمایت
بدلیل اهمیتی که تولیدات داخلی دارد، قانونگذار به اشکال گوناگون حمایت از تولید را در دستور کار قرار داده و با قدرت به سوی آن حرکت کرده، اما مخالفان تولید به اشکال گوناگون از این حمایت ها انتقاد می کنند و سعی می کنند هزینه تولید را بالا ببرند تا به اهداف منفعت طلبانه خود با استفاده از واردات دست یابند، رویکردی که از سوی مسوولان نادیده گرفته شده و اجازه یکه تازی را به واردکنندگان داده است.
یارانه رانت نیست حق است
یکی از ابزارهای حمایتی که از صنایع داخلی صورت می گیرد، اختصاص یارانه به اشکال گوناگون است. اما غرض ورزان برای آنکه این مهم را زیر سوال ببرند و تولید را تضعیف کنند، نگاه حق به جانب گرفته و تیشه به ریشه تولید می زنند. اما مدیرعامل فولاد مبارکه نسبت به این رویکرد اعتراض کرد و با ارایه مستندات و دلایل محکم، اعلام کرد: یارانه‌های صنعت فولاد رانت نیست و به واسطه نقش توسعه‌ای، به حق است.
همچنین بخوانید رونق بورس در گرو قدرت نمایی فولاد مبارکه یارانه صادرات محور
محمدیاسر طیب‌نیا با اشاره به اینکه در تمام دنیا، صنعت فولاد مورد حمایت قرار می‌گیرد گفت: یارانه‌ای که منجر به توسعه صادرات می‌شود را نمی‌توان «رانت» تلقی کرد. وی با اشاره به اینکه صادارت فولاد در شرکت فولاد مبارکه در 6 ماهه امسال نسبت به نیمه نخست سال گذشته بین 40 تا 50 درصد افت داشته گفت: پایین نگه‌داشتن قیمت ارز به صورت دستوری، یکی از عوامل افت صادرات است. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه افزود: تولیدکننده برای خرید مواد اولیه باید ارز خود را با نرخ بازار آزاد تامین کند اما به او تکلیف می‌شود که صادرات باید با نرخ نیمایی باشد. در این شرایط تولید کاهش پیدا می‌کند.
الگو پذیری از ترکیه
در شرایطی که با اشکال گوناگون و بدون دلایل غیر منطقی به دیگر کشورها در قالب در اختیار گذاشتن بازار واردات باج می دهیم، بسیاری از کشورها تمام قد به حمایت از تولیدکننده خود می پردازند که ترکیه به عنوان برجسته ترین آنها خودنمایی می کند به نوعی که شاهد وضع تعرفه‌های آنتی‌دامپینگ بر واردات برخی محصولات فولادی از چین، روسیه، هند و ژاپن به ترکیه هستیم. عوارضی که بر واردات از چین وضع شده حدود 15 تا 43درصد و تعرفه‌های واردات از روسیه، هند و ژاپن از 6 تا 9درصد تعیین شده است.
تاثیرات تعرفه بر بورس
در حالی که به صورت مستمر شاهد سقوط بورس و قرمز شدن شاخص هستیم، اعمال بالاترین تعرفه‌ها بر واردات فولاد از چین، ارزش سهام تولیدکنندگان محصولات تخت را در ترکیه بالا برده است. در این رابطه دبیرکل انجمن تولیدکنندگان فولاد ترکیه گفت: این تعرفه‌ها بر واردات 4میلیون تن از محصولات فولادی به ارزش 2میلیارد تا 2میلیارد و 200میلیون دلار تاثیر می‌گذارد. ویسِل یایان افزود: این تعرفه‌ها 6.10 تا 43.31درصد هزینه‌های حمل و نقل و بیمه بار را دربرمی‌گیرد و ترکیه امیدوار است با وضع آنها مانع رقابت نابرابر واردکنندگان با تولیدکنندگان داخلی این کشور شود.نتایج یک تحقیق که به درخواست فولادسازان ترکیه انجام شد، نشان داد دامپینگ فولاد تهدیدی برای تولید داخلی به شمار می‌آید.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/897450/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرویس بی‌آر‌تی به هدف جیب‌زنی | رازهای یک سارق در اصفهان فاش شد

برد کاله مقابل بحران‌زده‌های لیگ بسکتبال/ شهرداری از شکست گریخت

شکست ذوب آهن در آغاز راه/ شهرداری گرگان برد

شکست ذوب آهن در آغاز راه/ شهرداری گرگان برد – رسانه7 | اخبار ورزشی

تیم هندبال گیتی‌پسند اصفهان برابر شاملی کازرون شکست خورد

اعلام آماده‌باش مدیریت بحران به دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان اصفهان

تداوم کاهش قیمت خودروهای وارداتی

ادامه صدرنشینی سپاهان با برد نزدیک در مصاف با زغال سنگ طبس

هفت خانه ورزش روستایی در تیران تجهیز می‌شود

اولین جلسه کارگروه اجرای برنامه‌های جشنواره ملی مردمی سفال و سمنوی سنتی شهرضا

رونق داد و ستد در بازار امیرآباد

لیگ برتر بسکتبال؛ برتری مدعیان در هفته سوم لیگ برتر

تالاری زیبا و تاریخی در اصفهان + فیلم

نخستین برف پاییزی ارتفاعات غرب گیلان را سفیدپوش کرد

تیم والیبال نشسته بانوان فولاد مبارکه سپاهان راهی چین شد

رگبار باران در شرق و شمال اصفهان/ دما کاهش می‌یابد

هفدهمین دوره مسابقات قرآن کریم در حوزه علمیه اصفهان برگزار می‌شود

خدمات زیربنایی به شهرک‌های مسکن تیران رسید

جشنواره نقالی و روایتگری سیلک در کاشان برگزار می‌شود

موتورسیکلت قاچاق در رضوانشهر

نخستین برف پاییزی در ارتفاعات گیلان

نخستین برف پاییزی در ارتفاعات غرب گیلان

نشست مدیران مدارس علمیه منطقه کاشان برگزار شد

توقیف موتورسیکلت قاچاق در رضوانشهر

سپاهان در صدر ماند

در چند ثانیه شکست خوردیم – ایمنا

کنار من باش!

الکی حرف نزنیم!

واتساپ با چت بات Meta AI یادآور شخصی شما تبدیل می‌شود!

رندرهای وان‌پلاس 13 در سه رنگ منتشر شد؛ رونمایی دهم آبان

عرضه جهانی پوکو M7 پرو 5G بسیار نزدیک است

فوجیتسو از سبک‌ترین لپ‌تاپ 14 اینچی جهان رونمایی کرد

برای قدرتمندترین گوشی اندرویدی جهان آماده هستید؟

ایلان ماسک به رأی‌دهندگان انتخابات آمریکا یک میلیون دلار جایزه می‌دهد

بگو جزایر ایرانی دهنت عادت کنه

خبررسانی تکان دهنده رسانه ملی

کنگـره آمریکا رقابتی‌‏تر از همیشه

سکوت میلیاردی؛ چرا منتقدان امروز زمان حذف ارز ترجیحی ساکت بودند؟

چرا ایران در دهه 40 توانست صنعتی شود؟

برای جنگ و صلح آماده‌ایم

وال‌استریت ژورنال: یحیی سنوار به صلح سرد اسراییل و اعراب پایان داد؟

جواد ظریف، مثل ناصر حجازی!

استفاده از بمب‌افکن‌های بی-2 چه کسی را متوقف خواهد کرد؟

آغاز فرآیند صدور احکام متناسب‌سازی بازنشستگان کشوری/ حقوق مهر ماه واریز شد

سقوط کارگر 35 ساله در دستگاه فیلتر پرس درخمینی‌شهر

توسعه همکاری های مخابرات منطقه اصفهان و شرکت نمایشگاه های استان

«پوکی استخوان»، مرگ خاموشی که نیاز به توجه دارد

سپاهانی‌ها از بلاتکلیفی درآمدند؛ زمان بازی با نساجی مشخص شد

برنامه همایش‌های خانوادگی طلاب مدارس حوزه علمیه اصفهان

2 سایت توسعه ارتباطات روستایی در کاشان ایجاد شد