پیام سپاهان

آخرين مطالب

«پوکی استخوان»، مرگ خاموشی که نیاز به توجه دارد اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - «پوکی استخوان» (استئوپروز) به کاهش تدریجی توده و استحکام استخوان‌ها منجر می‌شود و به همین دلیل به آن «مرگ خاموش» می‌گویند. با افزایش سن، این بیماری بویژه در زنان و بخصوص بعد از یائسگی، بیشتر نمایان می‌شود و آگاهی‌رسانی و تغییر سبک زندگی می‌تواند نقش مهمی در کاهش ابتلا به آن داشته باشد.
کارشناس «استئوپروز» (پوکی استخوان) مرکز بهداشت استان اصفهان، افزایش سن، جنسیت، سابقه خانوادگی و مصرف داروهای خاصی نظیر «کورتون» و «دگزامتازون» را از عوامل تاثیرگذار در پوکی استخوان دانست و گفت: نداشتن تحرک، کمبود کلسیم و ویتامین دی(D)، تغذیه، مصرف دخانیات و مشروبات الکلی نیز از عواملی تغییر پذیری هستند که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.
محسن اکبری روز دوشنبه افزود: از هر سه زن، یک نفر و از هر پنج مرد یک مرد به پوکی استخوان مبتلا می‌شود.
وی تأکید کرد: شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان معمولاً ناشی از حوادث ساده است مثلاً سقوط از ارتفاع کم یا پیچیدگی‌های ساده ممکن است به شکستگی‌های جدی منجر شود و این عوارض بویژه در سنین بالا و در میان زنان سالمند شایع‌تر است.
وی برای پیشگیری از پوکی استخوان راهکارهایی مثل تغذیه سالم، مصرف لبنیات و فعالیت‌های بدنی منظم را توصیه کرد و گفت: توجه به این موارد می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.
وی همچنین با اشاره به کاهش فعالیت بدنی کودکان در عصر دیجیتال افزود: کودکان نسبت به گذشته تحرک پایینی دارند و این خطرناک است و در آینده با نسلی که پوکی استخوان دارند، مواجه می‌شویم؛ زیرا علاوه بر بی‌تحرکی، این نسل خوراکی‌هایی با ارزش غذایی پایین که بیشتر به دفع کلسیم کمک می‌کند، مصرف می‌کنند و این موضوع می‌تواند عواقب خطرناکی برای نسل‌های آینده داشته باشد.
اکبری در باره چالش‌های اطلاع‌رسانی و آموزش برای پیشگیری از این بیماری گفت: بی‌توجهی به تغذیه سالم و ترویج فست‌فودها در رسانه‌ها می‌تواند عادات غذایی نادرستی را در کودکان و نوجوانان ترویج کند.
وی یکی از تاثیرات پوکی استخوان را کاهش قد اعلام کرد و گفت: در شهرهای بزرگ، کم تحرکی افزایش یافته و استفاده از خودرو شخصی هم کیفیت سلامت زندگی شهرنشینی را پایین آورده است و کاهش فعالیت‌های بدنی در روزهای آلودگی هوا نیز بطور غیرمستقیم بر پوکی استخوان تاثیرگذار است.
کارشناس استئوپروز(پوکی استخوان) مرکز بهداشت استان اصفهان، همچنین بر اهمیت آموزش حضوری در مدارس و استفاده از فضای مجازی برای افزایش آگاهی جامعه تأکید کرد و گفت: اصفهان جزو استان‌های است که درصد سالمندی بالایی دارد و رشد جمعیت سالمندی در آن افزایش پیدا کرده است پس رشد پوکی استخوان در این دیار هم رو به بالاست.
اکبری گفت: آموزش و اطلاع رسانی برای اصلاح عادت‌های بد و توجه به سبک زندگی سالم ضروریست، چرا که پوکی استخوان یک بیماری خاموش و بدون علائم است و تا فرد دچار شکستگی نشود، متوجه آن نمی‌شود.
در یک طرح پژوهشی که توسط پژوهشگران حوزه بهداشت و سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد، از دیابت و مصرف کورتون بعنوان عوامل خطر شایع کاهش تراکم استخوان نام برده شده است.
این طرح که توسط بهرام پاکزاد با همکاری گلاره پارسایی و جلال کریمی و تحت عنوان «بررسی الگوی فراوانی عوامل خطر کاهش تراکم استخوان در زنان یائسه» در مرکز سنجش تراکم استخوان بیمارستان الزهرا اصفهان طی سال های 1397 و 139٨ انجام شده است، پوکی استخوان را بعنوان یک بیماری اسکلتی سیستمیک بررسی کرده‌اند.
در این پژوهش ٣٨٤ نفر از بین زنان یائسه مراجعه‌کننده به مرکز سنجش تراکم استخوان بیمارستان الزهرا اصفهان انتخاب و اطلاعات بیماران از پرونده آنان استخراج شده است
نتایج این تحقیق نشان داد که با افزایش سن، بیماری دیابت، مصرف کورتون، بیماری اتوایمیون(بیماری خودایمنی) و سابقه قبلی شکستگی استخوان ران شانس استئوپنی(کاهش تراکم استخوان) و پوکی استخوان در زنان یائسه را بشدت افزایش می‌دهد. از بین عوامل خطر شناخته شده‌ در بین زنان یائسه مورد مطالعه؛ بیماری دیابت دارای بیشترین شیوع و پس از آن مصرف کورتون قرار دارد.
به گزارش ایرنا، هفته «پوکی استخوان»(استئوپروز) با هدف ارتقای دانش عمومی و آشنایی آحاد جامعه با روش‌های پیشگیری از پوکی استخوان و تقویت، توجه و مراقبت از بیماران، امسال با شعار «هر قدم یک گام به سوی استخوان‌های قوی‌تر» از 28 مهر آغاز شده است.
کارشناسان معتقدند که پوکی استخوان یک بیماری خاموش است و نیاز به توجه و آگاهی بیشتر دارد. با افزایش آگاهی در مورد عوامل خطر و اهمیت پیشگیری، می‌توان به کاهش شیوع این بیماری کمک کرد. آنها اصلاح عادات بد غذایی و تشویق به فعالیت‌های بدنی را از جمله اقداماتی می‌دانند که می‌تواند تأثیر بسزایی در سلامت استخوان‌ها داشته باشد.
استان‌ها اصفهان 0 نفر

پیام سپاهان

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/897580/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وقوع قتل در سال 84 و دستگیری قاتل در اصفهان توسط پلیس فارس

آدرس سرای ایرانی تهران کجاست؟

حزب الله این‌گونه متجاوزان اسرائیلی را لت و پار می‌کند

تخصیص 5 میلیون متر مکعب آب سد مهاباد برای کشت پاییزه

مزاحم تلفنی اورژانس اصفهان محکوم شد

آمریکا می‌خواهد ژاپن را به تحریم شدیدتر صنعت تراشه چین ترغیب کند

انتقاد از هر سـو؛ پزشکیان دوستانش را فدا کرد

سرویس بی‌آر‌تی به هدف جیب‌زنی | رازهای یک سارق در اصفهان فاش شد

برد کاله مقابل بحران‌زده‌های لیگ بسکتبال/ شهرداری از شکست گریخت

شکست ذوب آهن در آغاز راه/ شهرداری گرگان برد

شکست ذوب آهن در آغاز راه/ شهرداری گرگان برد – رسانه7 | اخبار ورزشی

تیم هندبال گیتی‌پسند اصفهان برابر شاملی کازرون شکست خورد

اعلام آماده‌باش مدیریت بحران به دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان اصفهان

تداوم کاهش قیمت خودروهای وارداتی

ادامه صدرنشینی سپاهان با برد نزدیک در مصاف با زغال سنگ طبس

هفت خانه ورزش روستایی در تیران تجهیز می‌شود

اولین جلسه کارگروه اجرای برنامه‌های جشنواره ملی مردمی سفال و سمنوی سنتی شهرضا

رونق داد و ستد در بازار امیرآباد

لیگ برتر بسکتبال؛ برتری مدعیان در هفته سوم لیگ برتر

تالاری زیبا و تاریخی در اصفهان + فیلم

نخستین برف پاییزی ارتفاعات غرب گیلان را سفیدپوش کرد

تیم والیبال نشسته بانوان فولاد مبارکه سپاهان راهی چین شد

رگبار باران در شرق و شمال اصفهان/ دما کاهش می‌یابد

هفدهمین دوره مسابقات قرآن کریم در حوزه علمیه اصفهان برگزار می‌شود

خدمات زیربنایی به شهرک‌های مسکن تیران رسید

جشنواره نقالی و روایتگری سیلک در کاشان برگزار می‌شود

موتورسیکلت قاچاق در رضوانشهر

نخستین برف پاییزی در ارتفاعات گیلان

نخستین برف پاییزی در ارتفاعات غرب گیلان

نشست مدیران مدارس علمیه منطقه کاشان برگزار شد

توقیف موتورسیکلت قاچاق در رضوانشهر

سپاهان در صدر ماند

در چند ثانیه شکست خوردیم – ایمنا

کنار من باش!

الکی حرف نزنیم!

واتساپ با چت بات Meta AI یادآور شخصی شما تبدیل می‌شود!

رندرهای وان‌پلاس 13 در سه رنگ منتشر شد؛ رونمایی دهم آبان

عرضه جهانی پوکو M7 پرو 5G بسیار نزدیک است

فوجیتسو از سبک‌ترین لپ‌تاپ 14 اینچی جهان رونمایی کرد

برای قدرتمندترین گوشی اندرویدی جهان آماده هستید؟

ایلان ماسک به رأی‌دهندگان انتخابات آمریکا یک میلیون دلار جایزه می‌دهد

بگو جزایر ایرانی دهنت عادت کنه

خبررسانی تکان دهنده رسانه ملی

کنگـره آمریکا رقابتی‌‏تر از همیشه

سکوت میلیاردی؛ چرا منتقدان امروز زمان حذف ارز ترجیحی ساکت بودند؟

چرا ایران در دهه 40 توانست صنعتی شود؟

برای جنگ و صلح آماده‌ایم

وال‌استریت ژورنال: یحیی سنوار به صلح سرد اسراییل و اعراب پایان داد؟

جواد ظریف، مثل ناصر حجازی!

استفاده از بمب‌افکن‌های بی-2 چه کسی را متوقف خواهد کرد؟