پیام سپاهان

آخرين مطالب

حل مسئله مسکن افراد آسیب‌پذیر نیاز به هماهنگی‌های دستگاه‌ها دارد اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان مشاور و دستیار شهردار اصفهان گفت: با اجرای دقیق و هماهنگ دستگاه‌های اجرایی در موضوع مسکن حمایتی، می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نزدیک بخش قابل‌توجهی از نیازهای مسکونی شهروندان، به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر تأمین و عدالت اجتماعی در زمینه تأمین مسکن محقق شود.
وحید مهدویان با تأکید بر اهمیت مسکن حمایتی اظهار کرد: مسئله مسکن یکی از چالش‌های اصلی اقشار کم‌درآمد، چه در شهر و چه در روستا است.
دولتمردان در سال‌های گذشته کوشیده‌اند تا با طراحی و اجرای طرح‌های مسکن حمایتی ازجمله مسکن مهر، نهضت ملی مسکن یا پرداخت کمک‌های مالی به شکل یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم، تسهیلات مالیاتی به گروه‌های آسیب‌پذیر و کم‌درآمدی که توانایی خرید یا اجاره مسکن در بازار آزاد را ندارند، کمک کنند.
مهدویان ادامه داد: در قانون برنامه پنجم توسعه ایران که در تیرماه 1403 از سوی مجلس به دولت ابلاغ شد بر موضوع مسکن حمایتی مجدداً تأکید شده است. همچنین وظایف و تکالیفی را در مواد 50 و 54 برای دستگاه‌های اجرایی و دولت به‌منظور تأمین زمین با هدف احداث مسکن و کاهش هزینه مشخص کرده است که تأثیر بسزایی در زمینه‌سازی و تسهیل دسترسی به مسکن مناسب برای افراد واجد شرایط خواهد داشت.
مشاور و دستیار شهردار اصفهان افزود: در این قانون، وزارت راه و شهرسازی مکلف به تأمین زمین برای اجرای طرح‌های حمایتی ساخت مسکن یا احداث شهرک‌های مسکونی از سوی بخش خصوصی، تعاونی، عمومی و غیردولتی است. همچنین اولویت تعاونی‌های مردمی، واگذاری زمین‌های تحت مالکیت متصل و داخل محدوده شهرها و نیز تأمین کلیه خدمات و زیرساخت‌ها و اجرای طرح‌های آماده‌سازی و تفکیک قطعات در دستور قرار دارد.
مهدویان از جنبه‌ای دیگر به این قانون نگاه و بیان کرد: همچنین می‌توان بخشی از اراضی تحت تملک و در اختیار خود را که مطابق طرح توجیهی فنی و اقتصادی مصوب باشد، در اختیار سایرین گذاشت، یعنی اگر شامل مشخصات فنی ضروری اعم از تعداد واحدهای مسکونی و سرانه‌های شهری مورد نیاز باشد، از طریق مزایده با رعایت تشریفات قانونی به سرمایه‌گذاران، توسعه‌گران، انبوه‌سازان و نهادهای عمومی غیردولتی جهت ساخت مسکن، به‌صورت فروش یا اجاره یا انتقال مالکیت پس از دوره اجاره‌ زمین می‌توان واگذار کرد.
وی با بیان اینکه تهیه برنامه تولید و عرضه مسکن با رویکرد حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، تعاونی و غیردولتی، شهرداری‌ها و سایر مؤسسات و نهادهای این‌چنینی است، تصریح کرد: لزوم تهیه آیین‌نامه اجرایی شامل دامنه کاربرد و شیوه توافق با مالکان اراضی غیردولتی بر مبنای ارزش‌افزوده ناشی از تغییر کاربری، افزایش تراکم، سطح اشغال و... است‌. این آیین‌نامه طی مدت 6 ماه و نیز برنامه‌ریزی و اقدام برای اضافه‌شدن ظرفیت سکونتگاهی کشور در روستاها، شهرهای کوچک و میانی، مناطق مرزی و شهرک‌سازی به میزان 2درصد از دیگر تکالیف راه و شهرسازی بوده که باید گزارش سالیانه اقدامات خود را به مجلس ارسال کند.
مشاور و دستیار شهردار اصفهان گفت: ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز مجاز به تأمین زمین مورد احتیاج و احداث سالانه 10‌هزار واحد خانه سازمانی مجاز شده است. همچنین دولت نیز به پشتیبانی‌ لازم و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز با هدف احداث 100هزار واحد خانه سازمانی نیروهای فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) مجاز است.
مهدویان یادآور شد: با هدف حمایت و تأمین مالی و کاهش هزینه‌ها نیز بانک مرکزی مکلف به تعیین سهمیه پرداخت تسهیلات بانکی مورد نیاز برای خانه‌های سازمانی شده است. همچنین اراضی الحاقی به محدوده شهرها توسط وزارت راه و شهرسازی از پرداخت عوارض قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها معاف هستند.
وی افزود: وصول هرگونه عوارض تغییر کاربری، سهم خدمات، تفکیک یا ورود به محدوده در شهرداری‌ها درخصوص زمین‌های دولتی یا زمین‌های زراعی و باغی غیردولتی ممنوع شده است، البته با توجه به این نکته که توسط وزارت راه و شهرسازی پس از اخذ مصوبات قانونی به محدوده شهر الحاق شده باشند.
مشاور و دستیار شهردار اصفهان با اشاره به اینکه درباره اراضی دارای مالکیت خصوصی که به شهر الحاق می‌شوند نیز تغییراتی با رویکرد کاهشی لحاظ شده است، تصریح کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی مکلف به اعمال معافیت‌ها و امتیازات قانونی سرمایه‌گذاری در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته شده‌اند.
مهدویان اظهار کرد: بر اساس مواد قانونی مذکور، وزارت راه و شهرسازی مجاز به تهاتر اراضی و املاک تحت مالکیت خود پس از اعمال ارزش‌افزایی، با مطالبات قطعی پیمانکاران طرف قرارداد موضوعات یادشده در چهارچوب بودجه‌های سالانه برای طرح‌ها یا پروه‌های مسکن محرومان است.
مشاور و دستیار شهردار اصفهان یادآور شد: همچنین مجاز به واگذاری بخشی از اراضی تحت تملک با انتقال مالکیت از طریق شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه‌ خود در سقف بودجه مصوب، در اختیار بانک مسکن شده است.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی شهرداری اصفهان وی در پایان خاطرنشان کرد: بدین ترتیب به‌نظر می‌رسد با اجرای دقیق و هماهنگ دستگاه‌های اجرایی، می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نزدیک بخش قابل‌توجهی از نیازهای مسکونی شهروندان، به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر تأمین و عدالت اجتماعی در زمینه تأمین مسکن محقق شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/897428/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توسعه همکاری های مخابرات منطقه اصفهان و شرکت نمایشگاه های استان

«پوکی استخوان»، مرگ خاموشی که نیاز به توجه دارد

سپاهانی‌ها از بلاتکلیفی درآمدند؛ زمان بازی با نساجی مشخص شد

برنامه همایش‌های خانوادگی طلاب مدارس حوزه علمیه اصفهان

2 سایت توسعه ارتباطات روستایی در کاشان ایجاد شد

فعالیت سامانه مدیریت و رفع تخلفات شهری با قابلیت بالا در شهرداری اصفهان

طلای سرخ اصفهان مدال چهارم کشور را دارد| معایب کشت گلخانه ای زعفران

مالکیت شهرک واحد به ذوب آهن اصفهان بازگشت

محدودیت ارتفاع مهمترین چالش بافت تاریخی در اصفهان است

قاتل پس از 19 سال به دام افتاد

اعلام برنامه مسابقات هفته های سوم و چهارم لیگ قهرمانی 18 سال

دستگیری یک قاتل پس از 19 سال

یک فوتی در واژگونی مزدا در خوروبیابانک

ایجاد دو سایت توسعه ارتباطات روستایی در کاشان

تربیت حافظان و توسعه فعالیت قرآنی بدون پشتوانه قانونی و اعتبار لازم، فقط شعار است

اعلام زمان برگزاری دیدار معوقه سپاهان با نساجی

توقیف موتورسیکلت قاچاق بیش از 6 میلیارد ریالی در رضوانشهر

تصاویر / جشن ازدواج دانشجویی دانشجویان دانشگاه‌های استان اصفهان‎

زمان انجام بازی معوقه سپاهان - نساجی

توقیف موتورسیکلت قاچاق 6 میلیارد ریالی در رضوانشهر

زمان انجام بازی معوقه سپاهان

گوشه‌هایی از حال و هوای مزار شهید سرلشکر نیلفروشان + فیلم

پیش بینی وضعیت آب و هوا اصفهان فردا سه شنبه 1 آبان ماه 1403 + هواشناسی اصفهان فردا

پنج نکته درباره سریال خبرسازی که پخش آن در ایران ممنوع شد+عکس

تفاهم‌نامه ساخت مدرسه 12 کلاسه در خوانسار امضا شد

قاتل پیرمرد 70 ساله دستگیر شد

مدارس اصفهان فردا 1 آبان ماه 1403 تعطیل است؟ | تعطیلی مدارس اصفهان سه شنبه 1 آبان 1403

سوپرلیگ بسکتبال؛ دومین پیروزی گلنور در خانه

نیاز مراکز درمانی اصفهان به همه گروه‌های خونی

لیگ برتر بسکتبال| طبیعت، گلنور و پایش پارت پیروز شدند

احداث 212.7 کیلومتر بزرگراه در استان اصفهان

چهارمین رشته صنایع‌دستی ثبت جهانی اصفهان ازپیدایش تا موانع پیش رو

نشاندار شدن هفت هزا ر و 900 بیمار خاص در سامانه بیمه سلامت

بازداشت یک قاتل فراری در استان اصفهان

320 تیم امدادی در اصفهان در حالت آماده باش قرار گرفت

کشف لاشه کل و بز وحشی در درگیری با شکارچیان غیر مجاز در اردستان

قاتل فراری در اصفهان به دام افتاد

با یک تیم جوان شگفتی خلق کردیم

برد گیتی پسند در اصفهان

تشدید بارش‌ها در نیمه‌ی جنوبی آذربایجان غربی از سه شنبه

بهره برداری از هنرستان برکت دانش پناه در روستای جار

حجم سد زاینده‌رود به 257 میلیون متر مکعب رسید

جشن دانشجویان جدید الورود به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

آماده باش 320 تیم امدادی و خدمات رسان ثابت و سیار استان اصفهان

نتایج هفته سوم لیگ برتر بسکتبال ایران

گواهی ثبت قلمزنی اصفهان به‌عنوان نشان جغرافیایی بین‌المللی صادر شد

حماسه‌سازان اربعین حسینی در استان اصفهان تجلیل شدند

نخستین اجلاس مجمع شهرهای تاریخی ایران در اصفهان

بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر در رضوانشهر

با یک تیم جوان شگفتی درست کردیم