پیام سپاهان

آخرين مطالب

واکاوی شهرآورد اصفهان/ نظم تاکتیکی ذوب‌آهن به سپاهان چربید اجتماعی

واکاوی شهرآورد اصفهان/ نظم تاکتیکی ذوب‌آهن به سپاهان چربید
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - سپاهان و ذوب‌آهن اگر چه بازی پایاپایی را به نمایش گذاشتند، با این حال شاگردان ربیعی فوتبال با برنامه‌تری را به نمایش گذاشتند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، هفته پنجم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال، جام خلیج فارس، شب گذشته با برگزاری 2 به پایان رسید که در یکی از حساس‌ترین این رقابت‌ها، تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن در ورزشگاه فولادشهر به مصاف هم رفتند و در پایان بازی به نتیجه مساوی یک بر یک دست پیدا کردند.
ذوب‌آهن و سپاهان در یکی از حساس‌ترین دیدارهای هفته پنجم رقابت‌های لیگ برتر مقابل هم به میدان رفتند و پس از ارائه یک فوتبال تماشایی، تن به تقسیم امتیازات داده و عملاً راه را برای سبقت سایر رقبا هموار کردند.
این دیدار در شرایطی برگزار شد که کسب 3 امتیاز آن برای هر دو تیم اهمیت زیادی داشت؛ سپاهانی‌ها که قبل از شروع دربی، به خاطر شکست مقابل الوحدات اردن زیر فشار شدیدی قرار گرفته بودند، برای خروج از فشار انتقادات به امتیازات این دیدار نیاز مبرمی داشته باشند؛ ذوبی‌ها نیز از 4 بازی قبلی خود تنها یک برد به دست آورده بودند و تلاش داشتند تا با پیروزی مقابل سپاهان به دومین پیروزی فصل‌شان برسند.
از طرف دیگر نزدیکی امتیازات تیم‌های رده نخست تا ششم جدول باعث شده بود که نتیجه شهرآورد اصفهان برای مدعیان نیز از اهمیت بالایی برخوردار باشد و تقسیم امتیازات بیش از ذوب‌آهن، به نفع تیم‌های تراکتور و ملوان تمام شد.
سپاهان با تک امتیازی که شب گذشته به دست آورد، 13 امتیازی شده و همچنان در صدر جدول ایستاده است؛ در آن سو ذوب‌آهن نیز با تساوی شب گذشته، 7 امتیازی شده و با در نظر گرفتن سایر نتایج رقم خورده در لیگ به رده هفتم جدول سقوط کرد.
دربی شب گذشته اصفهان بازی جذاب و باکیفیتی از آب درآمد که در آن همه چیز وجود داشت از خلق موقعیت‌های پرشمار تا گل. هر 2 تیم در این بازی نمایش نسبتاً خوبی ارائه کرده و با خلق موقعیت‌های پرتعداد گلزنی، صحنه‌های جذابی را خلق کردند.
مورد عجیب سپاهان لیگ بیست و چهارم
فرصت‌سوزی پر شمار سپاهانی‌ها همچنان ادامه دارد؛ تیم مورایس بازی را خوب شروع می‌کند، خیلی زود به گل می‌رسد، اما بعد از گلزنی، کیفیت بازی این تیم به شکل عجیبی افت می‌کند و بازیکنان این تیم نمی‌توانند انسجام تاکتیکی‌شان را حفظ کنند و عملا در زمین سرگردان هستند‌. از طرف دیگر مهاجمان سپاهان در چند بازی اخیر به شکل عجیبی فرصت‌سوز بودند و علی‌رغم خلق موقعیت‌های پرشمار، در زدن ضربات آخر دقت لازم را ندارند و در نهایت ضعف گسترده ساختار دفاعی این تیم، به بازیکنان مقابل اجازه می‌دهد تا به راحتی دروازه سپاهان را باز کنند، اتفاقی که شب گذشته هم تکرار شد.
مورایس شب گذشته باز هم ترکیب تیمش را تغییر داد و با خارج کردن صالح حردانی از ترکیب، آریا یوسفی را به پست هافبک راست فرستاد و از حسین گودرزی در پست هافبک چپ استفاده کرد. سرمربی سپاهان در این دیدار ترجیح داد تا جواد آقایی‌پور را هم از ترکیب خارج کند و رضا اسدی را به پیکان خط حمله بفرستد.
سپاهان در این دیدار با آرایش پایه‌‌ای 3_4_3 بازی می‌کرد و به خلاف همیشه دنبال بازی مالکانه نبود؛ شاگردان مورایس آنالیز دقیقی از شیوه بازی ذوب‌آهن داشتند و برای درهم شکستن لایه‌های دفاعی این تیم، ترجیح دادند تا مالکیت توپ را به ذوبی‌ها سپرده و کنترل فضاهای بازی را در دست بگیرند.
ذوب‌آهن ترمز سپاهان را کشید/ تساوی در فولادشهر بررسی و آنالیز بازی نشان می‌دهد که برنامه سپاهانی‌ها روی طراحی موج حملات سریع و انفجاری استوار شده بود و بر همین اساس تلاش می‌کردند تا با بستن زمین از یک‌سوم میانی زمین خودی، راه را برای حملات ذوب‌آهن ببندند و با قطع توپ‌های پیاپی و انتقال توپ به جناحین، از سرعت و قدرت حمل توپ دو زوج یوسفی - محبی و گودرزی - لیموچی با نفوذ به طرف مرکز یک‌سوم دفاعی ذوب‌آهن، از فضای خالی پشت مدافعان کناری و عمق دفاع این تیم استفاده کرده و به گل برسند.
برنامه گلزنی سپاهان در این دیدار فرارهای عمقی، ارسال از کناره‌ها و شوت‌های از راه دور بود و با استفاده از همین حربه در نیمه نخست و دقایق ابتدایی نیمه دوم موقعیت‌های خوبی را نیز خلق کردند، اما با ادامه روند بازی و به مرور شاگردان مورایس با افت روحی و بدنی مواجه شده و کنترل بازی را از دست دادند و در 30 دقیقه پایانی عملاً حرفی برای گفتن نداشتند.
شروع خوب؛ پایان‌بندی بد
سپاهان شب گذشته بازی را خوب شروع کرده و توانست در همان نیمه نخست به گل برسد، اما باز هم چوب اشتباهات فردی و عدم هماهنگی مدافعانش را خورد و بازی برده را از دست داد؛ اشتباه عجیب برایان دابو در جای‌گیری و پوشش یار مقابل، به کمال کامیابی‌نیا فرصت داد تا در واپسین دقایق بازی زهرش را بریزد و گل تساوی ذوب‌آهن را به ثمر برساند، از طرف دیگر سپاهانی‌ها در نیمه دوم به شکل عجیبی نظم و انسجام تاکتیکی‌شان را از دست دادند و بازیکنان این تیم با نمایش احساسی و بدون برنامه‌، به ذوب‌آهن فرصت دادند تا به راحتی توان هجومی سپاهان را زمین‌گیر کند.
سپاهان نیمه دوم در زمین ضعیف و سردرگم عمل می‌کرد و از نظر تاکتیکی کاملاً آشفته بود و انسجام تاکتیکی لازم را نداشت، از طرفی تعویض‌های مورایس نیز نه تنها نتوانست شکل بازی تیمش را بهبود ببخشند، بلکه در جهت عکس عمل کرد و بازیکنان تعویضی در اجرای خواسته‌های سرمربی سپاهان ناتوان نشان دادند.
آمار نگران کننده مهاجمان سپاهان
نکته نگران‌کننده درباره سپاهانِ فصل بیست و چهارم، نرخ پایین بهره‌وری مهاجمان این تیم است. شاگردان مورایس در بازی‌های خود موقعیت‌های گلزنی زیادی خلق می‌کنند، اما مهاجمان این تیم در زدن ضربات نهایی دقت لازم را نداشته و همین نکته در صورت ادامه‌دار بودن، می‌تواند امتیازات حساسی را از این تیم بگیرد.
بررسی و آنالیز بازی‌های سپاهان در چند هفته اخیر نشان می‌دهد که تیم مورایس نسبت به فصل قبل بسیار محتاطانه‌تر بازی کرده و بلافاصله پس از رسیدن به گل نخست، عقب می‌نشیند و همین امر به تیم‌های مقابلش اجازه می‌دهد تا فشار بیش از حدی را به این تیم وارد کنند. واقعیت این است که سپاهانی‌ها با توجه به داشته‌هایشان توانایی و قابلیت بازی شجاعانه‌تری را دارند، اما میل هجومی پایین آنها مانع از این امر شده و در نتیجه در جمع‌آوری امتیازات لازم به مشکل بر خواهند خورد. اتفاقی که در 2 بازی آنها مقابل الوحدات و ذوب‌آهن رخ داده و عملاً 4 امتیاز حساس را از آنها گرفت.
ذوب‌آهن منطقی و هوشمند
در آن سو ربیعی شب گذشته با در نظر گرفتن بضاعت تیمش به دنبال گرفتن حداقل امتیاز ممکن بود و بر همین اساس ذوب‌آهن را با ترکیب 2_4_4 به میدان فرستاد و مطابق شیوه معمول، رو به اجرای بازی بسته آورد. ذوبی‌ها تلاش داشتند تا با اجرای یک بازی پرفشار و درگیرانه در میانه میدان و با پرس شدید هافبک‌های سپاهان، ارتباط خط میانی و حمله این تیم را قطع کنند و در ضد حملات به گل برسند.
ربیعی روی ساختار دفاعی تیمش حساب ویژه‌ای باز کرده بود و با در نظر گرفتن برتری جسمانی بازیکنانش، برنامه داشت تا با پرس سنگین هافبک‌ها و مهاجمان سپاهان، خط میانی زردپوشان اصفهان را از جریان بازی خارج کرده و در ضدحملات با به‌کارگیری 3 مهاجم، فشار را روی خط دفاع سپاهان بالا ببرد و با توجه به ضعف شاگردان مورایس در کانال‌های کناری، مدافعان این تیم را وادار به اشتباه کرده و از ضعف سپاهانی‌ها روی ارسال‌های بلند و خلأهای موجود در عمق دفاع این تیم نهایت بهره را ببرند. ذوبی‌ها بر اساس همین تاکتیک نیمه نخست بازی را اداره کرده و در نیمه دوم حملات‌شان را وسعت داده و به گل رسیدند.
نگاهی اجمالی به عملکرد ذوب‌آهن در شهرآورد نشان می‌دهد که گاندوهای اصفهانی در نیمه دوم با جسارت بیشتری نسبت به حریف بازی کرده و در نهایت نیز مزد بازی جسورانه‌تر خود را گرفتند و بازی باخته را به تساوی کشاندند. سبزپوشان در فاز دفاعی روز خوبی را داشتند. پارسا جعفری دروازه‌بان ذوب‌آهن بارها با واکنش‌های به موقع و سیوهای دیدنی خود ناجی تیمش شد و همراه با سایر مدافعان این تیم، موقعیت‌های گلزنی زیادی را از سپاهانی‌ها گرفت.
افت سپاهان در نیمه دوم
نگاهی به آمار بازی مشخص می‌کند که اگرچه سپاهانی‌ها در معیارهای فنی از جمله مالکیت توپ، تعداد پاس و دقت پاس برتری خفیفی نسبت به ذوبی‌ها داشته‌اند اما در خلق موقعیت گلزنی ضعیف‌تر عمل کرده‌اند. شاگردان مورایس روز گذشته 10 بار به سمت دروازه ذوبی‌ها اقدام به شوت‌زنی کردند که از این تعداد 3 شوت آنها درون چارچوب بوده و امید به گل یک و چهار صدم درصدی خلق کرده‌اند؛ در حالی ذوبی‌ها از 12 شوتی که به سمت دروازه سپاهان زده‌اند، 5 شوت درون چارچوب داشته و امید به گل یک درصدی را خلق کردند.
نکته قابل توجه در این این میان برعکس شدن آمار فنی بازی در 30 دقیقه پایانی به نفع ذوبی‌ها است. سپاهانی‌ها در 30 دقیقه پایانی مالکیت توپ کمتری داشته و تنها یک شانس گل ایجاد کردند، درحالی که ذوبی‌ها در نیمه دوم موقعیت‌های با کیفیت‌تری را ایجاد کردند و همین تفاوت عملکرد سپاهانی‌ها در طول روند بازی به خوبی نمایانگر افت بدنی و روحی شاگردان مورایس در نیمه دوم است.
در مجموع می‌توان گفت سپاهان و ذوب‌آهن اگر چه بازی پایاپایی را به نمایش گذاشتند، با این حال شاگردان ربیعی فوتبال برنامه‌تری را به نمایش گذاشتند و انسجام تیمی و تاکتیکی بیشتری داشتند و همین امر در کنار افت فاحش سپاهانی‌ها در نیمه دوم و کاهش تمرکز بازیکنان این تیم، به ذوب‌آهن فرصت به تساوی کشاندن بازی را داد.
انتهای پیام/170/

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/889782/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیمان همکاری گردشگری میان شهر‌های شیراز، اصفهان و یزد امضا می‌شود

رضازاده سرمربی تیم فوتسال بانوان سپاهان شد

مدرسه فصل جدید از زندگی چند قلوهاست

خرده فروشان حرفه ای در دام ماموران کلانتری 18 حسن آباد

دامنه اثرگذاری کنگره عظیم شهدا به روزهای برگزاری محدود نشود

توزیع بیش از 9 هزار تن کودشیمیایی محصولات کشاورزی در مهاباد

مهاباد رتبه آخر سرانه ورزشی در آذربایجان‌غربی را دارد

ورزش خیابانی در قلب تبریز

1 فوتی و 3 مصدوم بر اثر واژگونی پیکان وانت در جاده مهاباد - ارومیه

صحبت های جالب دکتر انوشه در مورد دوستان

استیم به رکورد جدیدی در تعداد کاربر آنلاین دست یافت

مدیرعامل گوگل از آینده برنامه‌نویسی در عصر هوش مصنوعی می‌گوید

سازنده Batman: Arkham بازی جدید بتمن می‌سازد

یک مادساز ChatGPT را به ماشین‌حساب مهندسی اضافه کرد؛ ابزار حرفه‌ای تقلب!

کالبدشکافی آیفون 16 امکان تعویض آسان‌تر باتری را نشان می‌دهد

آیفون 16 به ایران رسید؛ برای مدل پرو مکس حداقل 105 میلیون کنار بگذارید

تخمین درآمد کاربران ایرانی از همستر کامبت

ناتـرازی‌ها حیاتی‌ترین مساله کشور

پنهان‌کاری مومنانه

ما و اجحاف در حق پابرهنه‌ها

بازگشت به عقب در دولت پزشکیان؟

خودکشی؛ حجتی برای مسوولان

پروژه تازه دلواپسان؛ ایجاد دو قطبی میان ایران و حزب الله لبنان

حزب‌الله و استراتژی راه سوم

جبلی در خدمت جلیلی؟

دیدار مدیرکل و جمعی از کارکنان بنیاد استان البرز با جانبازان اعصاب و روان بستری در مراکز درمانی

گرامیداشت هفته دفاع مقدس در خراسان جنوبی برگزار شد

قدردانی از خانواده شهید منا و خانواده یکی از شهدای اهل تسنن در تبریز

هفته دفاع مقدس، بهانه‌ای برای اهدای خون و همدلی با بیماران

قرعه‌کشی لیگ برتر بسکتبال ایران؛ برنامه نیم فصل مسابقات

تیران و کرون رتبه اول تاکستانهای استان

وقوع 5 فقره حریق در مراتع اصفهان طی 2 روز

آغاز عملیات اجرایی مرحله دوم آماده سازی میعادگاه شهید کاوه در مهاباد

اصلاح نمای ساختمان‌های معاصر بافت تاریخی اصفهان برمبنای هویت گذشته محله

ادامه ویژه برنامه‌های مولود فخرکائنات در مهاباد

شناسایی گلوگاه‌های ترافیکی برای کاهش ترافیک مهر در اصفهان

واکاوی شهرآورد اصفهان/ نظم تاکتیکی ذوب‌آهن به سپاهان چربید

برای بهبود خدمات و رفع کاستی‌های اتوبوسرانی اصفهان تلاش می‌کنیم

انتشار کتاب «طواف عشق» در اصفهان

هشدار ایران درباره عواقب خطرناک ماجراجویی جدید رژیم صهیونیستی

وقوع 67 حادثه حریق در 6 ماه نخست سال در اصفهان

لزوم ادامه فعالیت ستاد مهر تا پایان سال تحصیلی/ ترویج فرهنگ‌ استفاده از دوچرخه در اصفهان

میزبانی اصفهان از نخستین همایش آموزشی ذن کیوکوشین کاراته ایران

برپایی نمایشگاه افلاکیان خاکی در حبیب آباد برخوار

ضرورت افزایش سرویس‌دهی و کاهش سرفاصله اتوبوس‌ها در شهر اصفهان

برنامه لیگ برتر بسکتبال اعلام شد؛‌ جدال مدعیان دور قبل در هفته دوم

گره کور ترافیک شهر با همکاری شهروندان باز می‌شود

توزیع بیش از 9 هزار تن کود شیمیایی محصولات کشاورزی در مهاباد

هشدار ایران به اسرائیل

(تصاویر) قلعه مورچه‌خورت؛ سفر در هزارتوی تاریخ