پیام سپاهان

آخرين مطالب

مقایسه میزان قطعی اینترنت در 3 اپراتور؛ اعلام شاخص‌های کیفیت شبکه علمی

مقایسه میزان قطعی اینترنت در 3 اپراتور؛ اعلام شاخص‌های کیفیت شبکه
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - مهر / معاونت توسعه و مدیریت منابع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اخیراً گزارشی آماری تحت عنوان «گزارش شاخص های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات» تهیه و منتشر کرده است.
بی‌شک در دنیای امروز، فناوری اطلاعات و ارتباطات به یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده است. رشد سریع استفاده از ابزارهای دیجیتال و ارتباطات سیار، مرزهای سنتی را از میان برداشته و جوامع را به یک شبکه جهانی متصل کرده است. در کشورمان، جمهوری اسلامی ایران نیز این تحول، همگام با روندهای جهانی به وضوح قابل مشاهده است.
از همین روی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اخیراً گزارشی آماری تحت عنوان «گزارش شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات» تهیه و منتشر کرده است. این گزارش نمایی دقیق و آماری از وضعیت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور ارائه می‌دهد.
متن گزارش مذکور با بررسی شاخص‌های کلیدی همچون تعداد مشترکین تلفن ثابت و همراه، ضریب نفوذ اتصال پهن‌باند ثابت و سیار، کیفیت شبکه‌های ارتباطی تصویر جامعی از وضعیت موجود و روند توسعه بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال 1403 ارائه می‌دهد.
این گزارش از رشد پرسرعت تلفن‌های همراه و اینترنت پهن‌باند سیار گرفته تا توسعه زیرساخت‌های فیبر نوری که پایه‌گذار آینده‌ای هوشمند و دیجیتال برای ایران محسوب می‌شود، نه‌تنها بازتاب‌دهنده پیشرفت‌های فنی و اجرایی است، بلکه چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور را نیز به تصویر می‌کشد.
رشد تعداد مشترکین و ضریب نفوذ اینترنت و تلفن ثابت و همراه
وضعیت رشد تلفن و اینترنت همراه و ثابت، نخستین بخشی است که متولیان تدوین گزارش مذکور مورد بررسی قرار داده‌اند.
بر اساس داده‌های ارائه شده در متن این گزارش، تعداد مشترکین تلفن ثابت در بهار 1403 با رشد منفی 2.05 درصد به 28,645,192 رسیده است. این کاهش نسبت به بهار 1402 که تعداد مشترکین 29,245,659 بود، به کاهش محبوبیت تلفن ثابت در میان کاربران اشاره دارد. در مقابل، تعداد مشترکین تلفن همراه در همین بازه زمانی با رشد مثبت 4.82 درصد از 147,706,883 به 154,822,333 در بهار 1403 افزایش یافته است؛ آماری که این نشان‌دهنده گسترش سریع‌تر استفاده از تلفن همراه نسبت به تلفن ثابت است.
بر اساس این گزارش، همچنین مشترکین پهن‌باند سیار و ثابت نیز به ترتیب با رشد 7.68 و 0.91 درصد در سه ماه نخست سال 1403 به 113,947,509 و 11,105,678 رسیده‌اند.
بخش دیگر از شاخص‌های کلیدی مورد بررسی در این گزارش، ضریب نفوذ پهن‌باند ثابت و سیار به شمار می‌رود. بر همین اساس، در بهار 1403، ضریب نفوذ پهن‌باند ثابت 12.92 بوده که نسبت به بهار 1402 با رقم 12.9، رشد اندک 0.16 درصدی را تجربه کرده است. از سوی دیگر، ضریب نفوذ پهن‌باند سیار در این بازه زمانی رشد قابل 6.89 درصد را ثبت کرده است و از 124.02 در بهار 1402 به 132.56 در بهار 1403 رسیده است.

پیام سپاهان


توسعه فیبر نوری
این گزارش در بخشی مجزا به ارائه آمار توسعه پوشش فیبرنوری در کشور اختصاص دارد. بر همین مبنا، تعداد خانوارهای تحت پوشش شبکه فیبرنوری در سه ماهه اول سال 1403 به 8,069,565 خانوار رسیده است؛ آماری که توسعه گسترده این زیرساخت نسبت به سال‌های گذشته را نشان می‌دهد.
به عبارت دیگر، تعداد مشترکان فیبر نوری از 3,662,835 نفر در تابستان 1402، با تجربه رشدی مداوم در بهار 1403 به آمار مذکور رسیده است. این گزارش همچنین اشاره دارد که تعداد کل شهرهای دارای پوشش تا پایان سه اول 1403 به 432 مورد رسیده است.

پیام سپاهان


عملکرد اپراتورهای موبایل
در بخش بعدی این گزارش، عملکرد اپراتورهای تلفن همراه مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس آمار ارائه شده، در بهار 1403، همراه اول با 81,851,356، ایرانسل با 67,352,910 و رایتل با 5,618,067 مشترک فعال تلفن همراه، به ترتیب اپراتورهای برتر کشور هستند. به عبارت دیگر، در شاخص سهم بازار مشترکین فعال تلفن همراه، همراه اول 53 درصد سهم دارد و ایرانسل و رایتل نیز به ترتیب با 43 و 4 درصد، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

پیام سپاهان


همچنین بررسی‌های صورت گرفته، نشان می‌دهد که سهم بازار مشترکین پهن باند سیار به تفکیک تکنولوژی، شامل 6 درصد مشترک 3G و 94 درصد مشترک 4G می‌شود.
شاخص‌های کیفیت شبکه
شاخص‌های کیفیت شبکه در سه ماه نخست سال 1403 نیز از دیگر محورهای مورد بررسی در این گزارش است. بر اساس آمار ارائه شده، متوسط زمان رفت و برگشت بسته (RTT) در این بازه زمانی، در اینترنت ثابت به تفکیک داخلی و بین‌المللی به ترتیب 22.19 و 80.64 میلی ثانیه اعلام شده است. این آمار در اینترنت داخلی و بین‌الملل سیار نیز به ترتیب 39.01 و 98.36 میلی ثانیه است.
متوسط نرخ تأخیر متغیر ارسال و دریافت بسته (Jitter) نیز در این گزارش مورد ارزیابی قرار گرفته است. بر همین اساس، نرخ مذکور در شبکه‌های ثابت داخلی و بین‌الملل به ترتیب 1.32 و 2.1 میلی ثانیه ثبت گشته و همین آمار در اینترنت سیار به ترتیب 5.88 و 6.33 میلی ثانیه بوده است.

پیام سپاهان


علاوه بر این، در این گزارش میزان قطعی سرویس داده اپراتورها نیز بررسی شده است. طبق اطلاعات این گزارش میزان قطعی سرویس داده همراه اول به تفکیک فناوری 3G و 4G به ترتیب 0.31 و 0.15 درصد بوده است. همین آمار درباره ایرانسل، ارقام 0.54 و 0.2 درصد را نشان می‌دهد. میزان قطعی سرویس‌های 3G و 4G رایتل نیز به ترتیب 0.58 و 0.2 اعلام شده است.

پیام سپاهان


بررسی و مرور این گزارش، نمایی کلی از وضعیت فعلی و تحولات اساسی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور ارائه می‌دهد. بی‌شک آمار و داده‌های موجود نشان‌دهنده رشد سریع فناوری‌های سیار، افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه و پهن‌باند سیار و هم‌زمان کاهش استفاده از تلفن ثابت هستند. این تغییرات نه تنها روندهای جهانی در این زمینه را منعکس می‌کنند، بلکه به وضوح نشان می‌دهند که جامعه ایران نیز با سرعت به سمت دیجیتالی‌سازی و بهره‌برداری بیشتر از فناوری‌های نوین ارتباطی پیش می‌رود.
توسعه گسترده شبکه فیبرنوری و افزایش تعداد خانوارهای تحت پوشش آن نیز زمینه‌ساز ارتقای کیفیت خدمات اینترنت ثابت است؛ امری که می‌تواند نیازهای روزافزون کاربران برای ارتباطات سریع‌تر و پایدارتر را پاسخ دهد. با این حال، نیاز به توسعه بیشتر زیرساخت‌های پهن‌باند ثابت در راستای همگام شدن بیش از پیش با تقاضای بازار، همچنان چالشی برجسته برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محسوب می‌شود.
در نهایت، می‌توان نتیجه گرفت که فناوری اطلاعات و ارتباطات پتانسیل عظیمی برای توسعه بیش از پیش در کشورمان را دارد. به عقیده بسیاری از کارشناسان، توسعه فناوری‌های 4G و 5G می‌تواند به یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور تبدیل شود و آینده ارتباطات در ایران به طور قطع به بهره‌برداری هوشمندانه از این فرصت‌ها و پاسخگویی به چالش‌های موجود وابسته است.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/888769/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سهم عوارض آلایندگی شهر اصفهان داده نشده است

رونمایی از آثار 12 نویسنده کوچک در  دهاقان

ساخت و نصب 300 گیره دوچرخه در مدارس و مراکز فرهنگی اصفهان

نقش علامه حسن‌زاده آملی در پرورش و رشد حکمت متعالی

سپاهان اصفهان قهرمان رقابت های هندبال نونهالان جنوب کشور شد

نایب‌قهرمانی تیم مهاباد در رقابت‌های والیبال زیر 16 سال آذربایجان غربی

مانور امداد و نجات و مردم‌یاری در کاشان برگزار شد

بازگشت ذوب‌آهن به خانه بعد از 117 روز!

عبور تیم دوچرخه سواری آتش نشانی کاشان از شهرهای استان تهران

برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب ریحانه در اصفهان+فیلم

ساعت آغاز به کار ادارات اصفهان به مدت یک ساعت شناور می‌شود

اختتامیه هشتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران در اصفهان

هوای اصفهان آلوده است/ شاخص کیفی یک منطقه بر مدار بنفش

محمدرضا بردبار به سپاهان پیوست

اهدای تجهیزات ورزشی به خانه‌های ورزش روستایی اصفهان به همت فولاد مبارکه

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز جمعه 30 شهریور

آهوی ماده در جاده زواره به شهراب اردستان تلف شد + تصاویر

90 بسته لوازم‌التحریر میان مددجویان بهزیستی سمیرم توزیع شد

دو شکست و یک تساوی برای نمایندگان اصفهان در لیگ دسته یک فوتسال نوجوانان

«ریتم در موسیقی» به چاپ چهل و هفتم رسید

«سلام ابراهیم» از پرفروش‌ترین کتاب‌های نمایشگاه بغداد است

شاهنامه فردوسی یکی از ارزشمندترین میراث کشور است

هوش مصنوعی اپل با نسخه آزمایشی iOS 18.1 وارد آیفون شد

فشار اتحادیه اروپا بر اپل؛ الزام به همکاری بیشتر iOS با دستگاه‌ها و توسعه‌دهندگان ثالث

کوالکام به اتهام رفتار ضدرقابتی با جریمه 265 میلیون دلاری اتحادیه اروپا مواجه شد

سامسونگ یادداشت‌برداری و ترجمه مبتنی‌بر هوش مصنوعی گوشی‌هایش را به‌نمایش گذاشت

ساعت‌های هوشمند سری هواوی واچ GT 5 رونمایی شدند

اعتصاب کارکنان سامسونگ هند احتمالا به‌زودی به پایان می‌رسد

مقایسه میزان قطعی اینترنت در 3 اپراتور؛ اعلام شاخص‌های کیفیت شبکه

مورد عجیب نسخه جدید مسعود فراستی

اینفوگرافی/ بدون دانستن این 8 مورد با کسی ازدواج نکنید

حدود یک میلیون 860 هزار ایثارگر تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند

بیش از 3 هزار و 500 نفر از جامعه ایثارگری هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند

برگزاری سلسله نشست‌های جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان

حرکت دوچرخه‌سواران کاشانی به سمت مشهد مقدس آغاز شد

برگزاری سلسله نشست‌های جایزه ملی بازآفرینی در اصفهان

جبران خسارت مالکان زیان دیده از سوخت اشتباهی

ارومیه ؛ قهرمان رقابت های والیبال زیر 16 سال آذربایجان غربی

ساعت کاری ادارات اصفهان شناور می‌شود

اعمال ماده 181قانون کار در واحدهای صنفی کاشان برای بکارگیری اتباع

برگزاری همایش بزرگداشت علامه حسن‌زاده آملی پنجم مهر در اصفهان

هوای اصفهان در آخرین جمعه تابستان «قرمز» شد

حداکثر میزان مجاز افزایش نرخ سرویس مدارس اصفهان 35 درصد است

برگزاری جشن‌های خیابانی در کاشان به مناسبت میلاد حضرت محمد(ص)

◄ آزادراه شیراز اصفهان زیباترین آزادراه ایران آماده برای مسافران پاییزی و زمستانی + تصاویر

استاد دانشگاه فردوسی مشهد، چهره فرهنگی 2024 اردن شد

تاریخ رونمایی گلکسی S24 FE سامسونگ به‌طور غیرمستقیم اعلام شد

ورود سکوهای بومی به عرصه بین‌الملل در دولت چهاردهم

این ترفند باعث شده تا تعویض باتری آیفون 16 آسان‌تر از گذشته شود

نیویورک‌تایمز: عملیات اسرائیل در لبنان شرایط میدانی نبرد را تغییر نمی‌دهد