پیام سپاهان

آخرين مطالب

قطار تندرو اصفهان-قم-تهران؛ امید به پایان 2 دهه انتظار سیاسی

قطار تندرو اصفهان-قم-تهران؛ امید به پایان 2 دهه انتظار
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - تین نیوز | عزم جدی دولت چهاردهم، امیدها برای تکمیل پروژه ملی قطار تندرو اصفهان-قم-تهران که 2 دهه از طرح اولیه آن می گذرد را بیش از پیش کرده و انتظار می رود با رفع موانع مالی، تکمیل این پروژه و بهره مندی مردم از سفرهای سریع و ایمن محقق شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، استان اصفهان با دارابودن افزون بر 11 هزار و 500 کیلومتر راه و به دلیل موقعیت خاص آن در مرکز کشور به عنوان چهارراه ترانزیت بار و مسافر کشور، همواره رتبه نخست حمل بار و یکی از رتبه های برتر حمل مسافر را داشته است.
مزیت های حمل و نقل ریلی باعث شده، کارشناسان راه همواره بر توسعه و تکمیل خطوط ریلی استان اصفهان تاکید داشته باشند و سال هاست که طرح قطار سریع السیر اصفهان - تهران نه تنها به یکی از برنامه های مهم ریلی دیار نصف جهان بلکه به یکی از پروژه های اساسی و کلان کشور تبدیل شده است.
ایجاد خطوط قطار سریع السیر برای جابه جایی مسافر منجر به افزایش اشتغال و توسعه گردشگری و انتقال فناوری به داخل می شود و می تواند نقش موثری در توسعه اصفهان و شهرهای قم و تهران داشته باشد.
با وجود مزیت های بیشمار پروژه قطار سریع السیر اصفهان- قم- تهران، چند سالی است این پروژه با مشکلات تامین اعتباری دست و پنجه نرم می کند که این گزارش به برسی آن می پردازد.
مشخصات پروژه قطار سریع السیر اصفهان- قم- تهران مجری طرح های زیربنایی استان اصفهان گفت: طرح ملی قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان یک ابرپروژه ریلی به طول 410 کیلومتر است که در صورت تکمیل و بهره برداری می تواند سالانه ظرفیت جابجایی 16 میلیون مسافر را در حمل و نقل ریلی کشور ایجاد کند.
علیرضا صلواتی ادامه داد: فاز نخست این طرح، پروژه قطار پر سرعت اصفهان- قم به طول 245 کیلومتر است که پیشرفت به نسبت خوبی داشته است.
وی خاطرنشان کرد: حدود 2 دهه از مطرح شدن این پروژه گذشته و این طرح ملی فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است.
وی تصریح کرد: در صورت تکمیل سرعت حرکت قطار در این مسیر به حدود 300 کیلومتر در ساعت خواهد رسید و برآورد می شود زمان رسیدن بدون توقف این قطار از تهران تا اصفهان یک ساعت و 45 دقیقه باشد و با سرعت حدود 250 کیلومتر بر ساعت نیز در کمتر از 2 ساعت و بین 100 تا 120 دقیقه این مسیر طی خواهد شد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در محدوده اصفهان- قم، خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح تاکنون رفع صدها تعارض تاسیساتی و رفع ده ها معارض ملکی در حدود 90 درصد از مسیر انجام شده و زیرسازی 75 درصد از طول مسیر نیز بطور کامل به پایان رسیده است.
مجری طرح های زیربنایی وزارت راه خاطر نشان کرد: کاهش مدت سفر، کاهش سوانح جاده ای، افزایش اشتغال، توسعه گردشگری، زیارت و کاهش مصرف سوخت از مزایای اجرای این طرح و برای تکمیل آن در مجموع 36 میلیارد "یو آن" نیاز است.
افت و خیز ها در اجرای ابر پروژه قطار سریع السیر اصفهان- قم- تهران طرح قطار سریع السیر اصفهان- قم- تهران از دهه های گذشته همواره مورد پیگیری دولت ها قرار گرفته اما بدلیل تامین نشدن فاینانس و مجوزهای لازم در هر مرحله پس از مدتی با مقداری پیشرفت برزمین مانده است.
29 اردیبهشت 1402 بود که وزیر وقت کشور در سفر به اصفهان اعلام کرد: در حدود 4 میلیارد "یوآن" برای این پروژه تأمین اعتبار شده و بقیه هزینه های آن نیز باید در شورای اقتصاد مورد تایید و تصویب قرار بگیرد.
در سفر رییس جمهور شهید به استان اصفهان، این موضوع مورد تاکید دوباره قرار گرفت تا به عنوان طرح اولویت دار کشور مطرح و تامین مالی آن با شتاب بیشتری انجام شود.
در 30 مهر 1402، با مساعدت وزیر راه و شهرسازی وقت و با پیگیری مجری طرح های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در اصفهان و تعدادی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، مصوبه شورای اقتصاد با موضوع اصلاح مصوبه استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) برای احداث قطار سریع السیر اصفهان-قم-تهران از سوی معاون وقت رییس جمهور و رییس وقت سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شد.
اهتمام دولت چهاردهم به تکمیل پروژه قطار سریع السیر اصفهان- قم- تهران نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این پیوند به ایرنا گفت: پس از استقرار دولت چهاردهم برخی نمایندگان استان با وزیر راه و شهرسازی نشستی برگزار کردند و پیگیری مسائل و مشکلات قطار سریع السیر اصفهان - تهران محور اصلی این صحبت ها بود.
مهدی طغیانی ادامه داد: نظر وزیر راه و شهرسازی این بود که تصمیم به توقف این طرح نادرست است و در وزارت راه و شهرسازی چنین تصمیمی گرفته نشده و این طرح باید به سرانجام برسد.
وی اظهار داشت: قطعه اصفهان تا قم قطار سریع السیر اصفهان - تهران 240 کیلومتر طول دارد که 75 درصد زیرسازی مسیر تکمیل و آماده بالاس ریزی و ریل گذاری شده است.
وی در مورد موانع پیش روی این پروژه گفت: بیشترین مشکل این پروژه بحث تمدید LC (بازگشایی اسناد مالی) طرح است که پیش نیاز آن صدور تضمین نامه از سمت سازمان برنامه وبودجه می باشد.
وی خاطرنشان کرد: پروژه قطار سریع السیر اصفهان- قم- تهران یک از پروژه های تک وزارت راه و شهرسازی محسوب می شود و حدود یک سالی می شود که این پروژه متوقف شده و این در حالی است که پیش از این یک هزار و 500 نفر نیروی انسانی و 800 دستگاه راه سازی در 6 کارگاه موجود فعالیت می کردند و درصورتی که مشکلات تامین مالی طرح (فاینانس) حل شود این توانایی وجود دارد که پروژه مجدد راه اندازی و تا پایان دولت چهاردهم به نتیجه برسد که چنین ارده و عزمی در دولت چهاردهم مشاهده می شود.
نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در زمان حاضر مسائلی در مورد مدل انجام این کار و میزان سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی باقی مانده که باید بررسی شود اما تردیدی در مورد اصل انجام این طرح در دولت چهاردهم وجود ندارد و در صورتی که وزارت راه و شهرسازی به طور جدی جلو بیاید و بانک مرکزی و سازمان برنامه را مجاب کند، دولت چهاردهم می تواند این طرح را در دوره چهار ساله خود تکمیل کند.
طغیانی خاطرنشان کرد: جدیت وزارت راه و شهرسازی در این مساله از اهمیت ویژه ای برخوردار است و انتظار می رود در این دوره با پیگیری شخص وزیر راه و شهرسازی، طرح قطار سریع السیر اصفهان - تهران پس از 2 دهه به سرانجام برسد.
تامین مالی چالش اصلی پروژه قطار سریع السیر اصفهان- قم- تهران مدیر پروژه قطار تهران- قم- اصفهان نیز در بازدید هفته جاری وزیر راه و شهرسازی از این پروژه ملی گفت: برای تکمیل این پروژه باید موانع مالی پروژه و مشکلات اعتبارات اسنادی (LC) آن برطرف شود و ضرورت دارد تا تضمین نامه پروژه نیز از سمت سازمان برنامه و بودجه بروز شود.
یونس عظیمی نیا خاطرنشان کرد: با تمدید اعتبارات اسنادی (LC) پروژه، کارگاه های این طرح فعال خواهند شد و قطعه قم-اصفهان که 240 کیلومتر طول دارد و 75 درصد زیرسازی آن تکمیل شده است به سرعت آماده ریل گذاری می شود.
وی با اشاره به عزم دولت چهاردهم برای تکمیل این طرح گفت: برآورد می شود قطعه اصفهان تا قم تا پایان دولت چهاردهم به بهره برداری برسد و مردم از این پروژه ملی بهره مند شود.
بستر لازم برای تکمیل پروژه قطار سریع السیر تهران–اصفهان فراهم شده است وزیر راه و شهرسازی نیز در بازدید هفته جاری خود از پروژه قطار سریع السیر اصفهان- قم- تهران در نشست مشترک «شورای برنامه ریزی و توسعه» و «شورای مسکن» استان اصفهان خواستار بازنگری در اجرای این پروژه ملی و توجه بیشتر به آن شد و بر لزوم گسترش فناوری آن به شهرهایی مانند مشهد نیز اشاره کرد.
فرزانه صادق ادامه داد: بستر لازم برای تکمیل پروژه قطار سریع السیر تهران–اصفهان فراهم شده و در این مسیر، اولویت با نام استان ها نیست، بلکه مهم ترین هدف، ورود فناوری های نوین صنعت ریلی به کشور است.
وی یادآور شد: اجرای پروژه های دیگری مانند پروژه قطار سریع السیر اصفهان- قم- تهران در دیگر کریدورها کشور نیز ضروری است و تداوم این روند، زمینه ساز اعتماد سازی متقابل و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی خواهد شد.
اَبَرپروژه قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران یکی از پروژه های ملی کشور در بخش حمل و نقل بوده که حدود 2 دهه از مطرح شدن آن گذشته و فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است.
طول کل مسیر پروژه قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران 410 کیلومتر و طول مسیر اصفهان- قم 245 کیلومتر است.
با بهره برداری از این پروژه، مسیر اصفهان تا تهران با سرعت حدود 250 کیلومتر بر ساعت در کمتر از 2 ساعت و بین 100 تا 120 دقیقه طی می شود.
ایجاد گسترش شبکه ریلی در جابه جایی مسافر، افزایش اشتغال و توسعه گردشگری و استفاده و انتقال فناوری در زمینه ریلی از اهداف اجرای طرح قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران است.
فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی ابتدای هفته جاری در دومین روز از سفر خود به استان اصفهان از پروژه قطار سریع السیر اصفهان در محدوده استان و در کیلومتر 217 این پروژه بازدید کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/959264/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اسفند تنها ماه قابل قبول هوای اصفهان در سال گذشته

پایان رقابت‌های سابر زنان با قهرمانی یزد و نایب‌قهرمانی اصفهان

کشف 3میلیاردی کالای قاچاق در کاشان

کشف شهاب‌سنگ واقعی توسط چند کشاورز اصفهانی + عکس

آتش‌سوزی طبقه همکف ساختمان مسکونی در دولت‌آباد کرمانشاه

پرداخت 2000 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال در اردستان

دو خط کتاب/ روح پراگ

خوشا میانه میدان شهید عشق شدن

هشدار به 3 میلیارد کاربر Gmail: ارسال لینک‌های کلاهبردای با حساب رسمی گوگل

همکاری مرکز افتا و انجمن رمز ایران برای ارتقای امنیت سایبری

کارگردان Tekken 8 بابت مشکلات بازی عذرخواهی می‌کند

مذاکره برای مهار جنگ‌افروزان

تبادل‌نظر در پکن

ناترازی عملکرد

اجرای طرح ایران بدون پلاستیک در شهرستان برخوار

امحای 1500 کیلوگرم مواد غذایی فاسد در گلپایگان

پروانه شدن ممنوع! در پیله بمانید | تولیدکننده برتر استان البرز کرم ابریشم پرورش می‌دهد

بحران آب گل‌آلود در بهارستان؛ اعتراض مردم به چالش‌های آبی

تحویل حدود 100 هزار کارت هوشمند ملی به متقاضیان اصفهانی

هواشناسی اضفهان؛ از گرد و غبار تا رگبارهای پراکنده بهاری در راه اصفهان

اوشین از باغ تاریخی فین کاشان دیدن کرد + ویدیو

شهادت، پایان نیست؛ آغاز راه انسان‌های بزرگ است

«اوشین» به کاشان مسافرت کرد + فیلم

«عاشق‌شدن آداب ندارد» روایتی تازه از زیستن در جهان معاصر

ای دل غمدیده، حالت بِه شود، دل بَد مکن

هشدار به 3 میلیارد کاربر Gmail: ارسال لینک‌های کلاه‌بردای با حساب رسمی گوگل

سازمان تنظیم مقررات در زمینه هوش مصنوعی تسهیل‌گری می‌کند

امضا در کرملین، انتظار در تهران

شادی در کوچه

صندلی «باب‌همایون» به چه کسی می‌رسد؟

معرفی داوران دیدار سپاهان و ملوان

پنج شنبه بنا‌های تاریخی استان اصفهان تعطیل است

ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه گذار در اردستان

عکس/ چشم‌اندازی زیبا از زاینده‌رود و پل خواجو 100 سال پیش وقتی پرآب بود

غیبت 4 بازیکن سپاهان در دیدار مقابل ملوان

اوشین در باغ تاریخی فین کاشان+ فیلم

حادثه در پتروشیمی مهاباد

جزییات برنامه‌های دهه کرامت در اصفهان

پایان رقابت‌های سابر بانوان با قهرمانی یزد و دومی تیم اصفهان

حدنگاری اراضی انبار نفت منطقه کاشان پس از 70 سال

به مناسبت بزرگداشت استاد سخن، سعدی

طرفداران Assassin’s Creed خواهان تمرکز بیشتر سری روی داستان‌های خطی هستند

دلار وارد کانال 70 هزار تومان شد

آسمانی شدن دو نیروی انتظامی استان اصفهان

جریمه نقدی مسافر متخلف در اصفهان

ارتقای اجرای طرح پزشک خانواده در اصفهان

جمع‌آوری بیش از دو تن زباله از پارک ملی کلاه قاضی اصفهان

صادرات 60 میلیون دلاری کالا از اصفهان به خارج

اعطای جایزۀ 900 میلیون ریالی به برگزیدگان جشنواره نان، شیرینی و شکلات

تخصیص زمین به بیش از 4 هزار خانوار حائز شرایط جوانی جمعیت در سطح استان اصفهان