تکمیل کریدور ترانزیتی شمال- جنوب با اتمام قطعات 7 و 8 آزاد راه شیراز- اصفهان
گفتگو
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - رضا محمدیان مدیرعامل شرکت آزاد راه شیراز - اصفهان با بیان اینکه در آزاد راه شیراز- اصفهان که به عنوان بلندترین آزاد راه کشور محسوب میشود 6 قطعه تکمیل شده است گفت: در این 6 قطعه سهم شرکت آزاد شیراز- اصفهان 50 درصد بوده، اما در قطعات 7 و 8 که هنوز تکمیل نشده سهمیه این شرکت 30 درصد بوده که تابه امروز کل این سهمیه مالی تزریق شده است.
محمدیان بیان کرد: قطعه 7 دارای معارضان بسیار زیادی است همچنین قطعات 7 و 8 دارای پل و تونل زیادی بوده و با توجه به آنکه تا زمانی که قطعه 8 آغاز نشود امکان تکمیل قطعه 7 هم وجود ندارد.
وی تاکید کرد: این آزادراه با طول 220 کیلومتر، دارای حداکثر سرعت 110 کیلومتر برای کامیونها و 120 کیلومتر برای خودروهای سواری است. عوارض تردد برای خودروهای سواری 120 هزار تومان، کامیونها 350 هزار تومان و برای ماشینهای تریلی 600 هزار تومان تعیین شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و بهرهبرداری آزادراه شیراز - اصفهان ادامه داد: آزادراه شیراز - بوشهر یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی کشور است که نقش اساسی در جابهجایی محصولات پتروشیمی دارد، بر همین اساس، مذاکراتی با صنایع پتروشیمی انجام شده تا بخشی از سرمایهگذاری مورد نیاز این آزادراه را تأمین کنند، زیرا اغلب بارها مربوط به آنها است.
بارش باران و شرایط جوی مانع تکمیل آزاد راه شیراز- اصفهان شد
وی تاکید کرد: قطعه 7 دیرهنگام توسط وزارت راه به ما ابلاغ شد، قطعه 8 هم الحاق شده است. هر دو تفاهمنامه مشارکت متفاوت است که 70 درصد دولت و 30 درصد شرکت بهرهبرداری است. ما پیشرفت را به 50 درصد رساندیم، کارفرما برای تأمین مالی دیر عمل کرد، یک ملک به عنوان مولدسازی به ما دادهاند و هماکنون قطعه 7 حدود 65 درصد پیشرفت دارد.
وی ادامه داد: پیشرفت فیزیکی قطعه 7 به طول 12 کیلومتر به 65 تا 68 درصد رسیده است که به دلیل بارش برف و باران و شرایط جوی امکان تکمیل آن که ریختن آسفالت است وجود نداشت، اما همزمان با افزایش دمای هوا و بهبود شرایط جوی امکان تکمیل آن فراهم شده است.
محمدیان افزود: قطعه 8 که 13 کیلومتر طول دارد، هنوز وارد مرحله اجرایی نشده و تنها قرارداد و توافقنامه سرمایهگذاری آن امضا شده، مسئولان پروژه امیدوارند این بخش در سال آینده وارد فاز عملیاتی شود. اجرای این قطعه، که در محدوده شهری شیراز قرار دارد، وابسته به تأمین مالی از سوی کارفرماست که تاکنون به نتیجه نرسیده است.
وی خاطرنشان کرد: به گفته کارشناسان، سرمایهگذاری در پروژههای آزادراهی به دلیل بازده پایین و دوره بازگشت طولانی سرمایه، برای بخش خصوصی اقتصادی نیست. بهعنوان مثال، یک سرمایهگذار اگر 8 هزار میلیارد تومان در آزادراه سرمایهگذاری کند، پساز 14 سال میتواند آن را برداشت کند، که در شرایط تورمی کشور، از نظر اقتصادی توجیهپذیر نیست.
مدیرعامل شرکت ساخت و بهرهبرداری آزادراه شیراز - اصفهان اظهار کرد: یکی دیگر از چالشهای این محور، ضعف پوشش تلفن همراه در برخی بخشها، بهویژه در قطعات 1 و 2 است که بیشترین نیاز به ارتباطات جادهای دارد. با تلاشهای انجامشده، میزان نقاط بدون آنتن از 40 درصد به 25 درصد کاهش یافته است، اما همچنان در برخی مناطق، دسترسی به ارتباطات مخابراتی با مشکل روبهرو است.
میرعامل شرکت آزاد راه شیراز - اصفهان بیان کرد: میزان تردد در این آزاد راه با توجه به آنکه تکمیل کننده کریدور ترانزیتی شمال-جنوب بوده بسیار زیاد است به طوری که طبق آمارها میزان تردد در این آزاد در طول 24 ساعت 11 هزار خودرو بوده است
وی بیان کرد: در این آزاد راه 5 نقطه گردشگری وجود دارد که 2 نقطه آن واگذار شده و 3 نقطه دیگر آن هم در مرحله جذب سرمایه گذار بوده است.
محمدیان بیان کرد: در این آزاد راه 7 جایگاه بنزین داریم به طوری که در هر 40 کیلومتر یک جایگاه سوخت قرار گرفت همچنین در حوزه تامین جایگاه سوخت برای عرضه گازوئیل تمهیدات لازم در نظر گرفته شده است
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/947259/