پیام سپاهان

آخرين مطالب

قطار سریع السیر اصفهان - تهران روی ریل مشکلات/ 30 هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه نیاز است گفتگو

قطار سریع السیر اصفهان - تهران روی ریل مشکلات/ 30 هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه نیاز است
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - امروزه در همه جای دنیا، حمل و نقل کلید توسعه کشورها برشمرده می‌شود چراکه در طول مسیر پیشرفت خود در حقیقت ثروت، برابری و رفاه در کشورها را تقویت می کند و این موضوع در کشورهای جهان سوم اصلی مهم‌تر است چراکه بهبود حمل و نقل عمومی برای رشد اقتصادی و کیفیت خوب زندگی ضروری است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
در حقیقت حمل و نقل علاوه با برآورده کردن نیازهای مهم فعالان اقتصادی و مردم، در انتقال فرهنگ‌ها و توسعه تمدن نیز نقش چشمگیری دارد و حتی از اساسی ترین ضروریات توسعه فرهنگ اقتصادی کشورها است به نوعی که در درک اهمیت صادرات در پیشرفت تجاری نقش قابل توجهی دارد.
با توجه به وسعت تبادلات استان پهناور اصفهان به عنوان استانی که در همه زمینه های اقتصادی دستی بر آتش دارد و با توجه به ضرورت انتقال مواد اولیه و همچنین بازانتقال تولیدات به دیگر شهرهای کشور، حمل و نقل ریلی و راه اندازی قطار سریع السیر اصفهان – تهران در افق هدف این استان قرار گرفته است اما متاسفانه سالهاست این قطار روی ریل بودجه و رد موافقتهای قبلی توسط سازمان برنامه و بودجه به دلیل تغییر دولتها توقف کرده است.
تاکنون چندبار این پروژه از طریق فاینانس چینی به جریان افتاده است اما زمان توافق تمدید شده نیز به پایان رسیده و قطار سریع السیر اصفهان – تهران روی ریل حرکت قرار نگرفته است، به تازگی بار دیگر امیدهایی از را‌ اندازی این پروژه توسط مسئولان اصفهان مطرح شد است اما هنوز هیچ چیز قطعی نیست.
مخالفت چندین باره سازمان برنامه و بودجه
در این ارتباط علیرضا صلواتی مدیر طرح های زیربنایی استان اصفهان اظهار کرد: در دولت سیزدهم پیگیری‌هایی در زمینه پروژه قطار سریع‌السیر در سطح رئیس جمهور و معاونان ایشان با جدیت انجام شد و آنها بر ابعاد جزئی این موضوع مسلط شدند اما با وجود همکاری رئیس جمهور در این زمینه، مخالفت‌های سازمان برنامه و بودجه باعث شد که پروژه در آن زمان به نتیجه نرسد.
وی افزود: با روی کار آمدن دولت چهاردهم موضوع مجدد مورد پیگیری جدی قرار گرفت و جلسات متعددی با معاونان رئیس جمهور و وزرای دولت جدید برگزار و اهمیت آن بیان و مقرر شد که سازمان برنامه و بودجه که مخالف اصلی این طرح در پنج سال گذشته بود، موضوع را تعیین و تکلیف کند.
مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان ادامه داد: در نتیجه برگزاری جلسات متعدد، چهار گزینه پیرامون این پروژه توسط سازمان برنامه و بودجه مطرح شد؛ در این بین مقرر شد که خط راه‌آهن سریع‌السیر با حداقل‌ها و زیرساخت‌های موجود تکمیل و سپس فازهای بعدی این پروژه به صورت گام به گام تکمیل شود.
وی با اشاره به فاینانس فعلی موجود برای این پروژه تصریح کرد: اکنون اعتبار اسنادی در حدود 13.6 میلیارد یوان فاینانس به نام پروژه قطار سریع‌السیر وجود دارد و پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد که 17.6 میلیارد یوان به عنوان حداقل هزینه‌ها برای تکمیل این پروژه در قسمت اصفهان-قم نیاز است تا قطار سریع‌السیر با سرعت 300 کیلومتر در این بخش راه‌اندازی شود؛ در بخش قم-تهران نیز اعتباری در حدود 6.1 میلیارد یوان نیاز است
30 هزار میلیارد تومان مشارکت علاوه بر فاینانس نیاز است
صلواتی با اشاره به نقش مشارکت‌ها در تکمیل این پروژه بیان کرد: تصمیم بر آن شد که پروژه در بخش اصفهان-قم پیگیری و تأسیس شود و در این زمینه نیاز به مشارکت در طول سه الی چهار سال است؛ برآوردها نشان می‌دهد که میزان مشارکت مورد نیاز 30 هزار میلیارد تومان بوده تا این قسمت از پروژه تکمیل شود؛ این مشارکت می‌تواند توسط بخش‌های مختلف انجام شود و لازم نیست که سرمایه مورد نیاز اکنون به پروژه وارد شود
اتصال به فرامرز در افق هدف قطار سریع السیر اصفهان باشد
در این ارتباط همچنین حمیدرضا مومنی عضو اتاق بازرگانی اصفهان در گفت و گو با اقتصادآنلاین اظهار کرد: حمل و نقل جزء کسب و کار جدانشدنی هر جامعه ای است و با برآوردن نیازهای مهم مردم و نیازهای حمل و نقل کالا، توسعه تمدن ها از دوران بسیار قدیم را بر عهده دارد. 
وی افزود: در مفهوم کلان اقتصادی، فعالیت‌های حمل‌ونقل بخشی از کل محصول اقتصادی یک کشور را تشکیل می‌دهند و در ایجاد یا تقویت اقتصاد ملی یا منطقه‌ای و به‌عنوان تأثیری در توسعه زمین و سایر منابع نقش دارند؛ در مفهوم اقتصاد خرد، حمل و نقل شامل روابط بین شرکت ها و مصرف کنندگان فردی است.
عضو اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه امروزه تقاضا و عرضه حمل و نقل هم برای خرید و فروش کالا و هم برای ارسال بار به شهر های مختلف بسیار زیاد است، گفت: از دیدگاه من نه فقط تسریع در راه اندازی قطار سریع السیر اصفهان تهران مطرح است بلکه همزمان باید انتقال بین المللی و اتصال مرزها در آینده نزدیک را نیز منظر داشته باشیم چراکه حمل و نقل نقش اساسی برای رشد فعالیت اقتصادی نهادها و شرکتهای مختلف از منظر انتقال مواد اولیه و رساندن به موقع محصول به بازارهای هدف را دارد.
وی ادامه داد: برخلاف این پس از سالها تازه بحث استفاده از خطوط ریلی در کشور ما مطرح شد که اتاق بازرگانی اصفهان نیز در زمینه هدف گذاری برای قطار سریع السیر اصفهان زمان زیادی صرف کرد اما هنوز هم به نتیجه مطلوب در این ارتباط نرسیده ایم.
محمدی با اشاره به اینکه ریل یکی از وسایل حمل و نقل ارزانی است که هم توجیه اقتصادی دارد و هم از سرعت مناسبی برخوردار است، گفت: همان گونهه که اکنون ما اکنون از ریل ذوب آهن برای موارد مختلفی از جمله تامین زغال سنگ خود این کارخانه از از شرکتهای مختلف بهره می بریم؛ در این راستا باید حمل و نقل ریلی و اتصال به فرامرز را مدنظر قرار دهیم و در این راه نخستین اقدام راه اندازی هر چه سریع تر قطار اصفهان تهران است.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/934852/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری اردوی یک روزه ویژه دانش‌آموزان شاهد و ایثارگر در زاهدان

دو تیم قعرنشین با اهداف کاملا متفاوت

اجاره سرسام آور در محله های جنوب شهر تهران

سند توسعه استان اصفهان بر مبنای گردشگری تدوین شده است

سخنرانی مهدی جمالی نژاد استاندار اصفهان در هشتمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی مهر

داستانک/ ازدواج پری

کاربران ایکس روی موبایل، اکنون بیش از گذشته هزینه می‌کنند

چرا سونی با بلادبورن کاری نمی‌کند؟ مدیر سابق سونی پاسخ می‌دهد

تکنو به‌زودی 2 گوشی جدید و احتمالا خوش‌قیمت معرفی می‌کند

ظرفیت باتری و سرعت شارژ گلکسی S25 Edge فاش شد

پیکر مطهر مادر شهیدان والامقام کلانتری در ساری تشییع شد

افزایش تماس‌های غیرمرتبط به مدیریت شهری با سامانه 137 اصفهان

اعلام برنامه قطعی برق برخی مناطق قم در روز شنبه

(تصاویر) دورهمی خودروهای تاریخی در اصفهان

شعرخوانی زیبا از سوگل مشایخی

صد سال تنهایی رکورد زد؛ 2700 نسخه در کمتر از یک ماه

این شیائومی 15 اولترا در دنیای واقعی است

خاورمیانه‌ای که سلطه جمهوری‌خواهان خواهد ساخت

صنعت گردشگری بهترین راهکار برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی است

عکس/ همایش اتومبیل‌های تاریخی در اصفهان

خاتون بم برابر گل‌گهر سیرجان پیروز شد

خاتون بم برابر گل‌گهر سیرجان پیروز شد – آفتاب نو | اخبار ورزشی

لزوم هم‌افزایی بیشتر نهادها برای موفقیت رویدادهای گردشگری اصفهان

ضرورت وفاق بین‌دستگاهی برای تحقق چشم‌اندازهای ملی و جهانی اصفهان

آتش‌بس در غزه، اهمیت مقاومت و ایستادگی را ترسیم می‌کند

10 روایت خواندنی از زندگانی پیامبر مهربانی(ص)

60 درصد سهام کارخانه تولید آیفون در هند به یک سرمایه‌گذار بزرگ فروخته شد

سامسونگ سرانجام «آپدیت یکپارچه» را به پرچمدار گران‌قیمتش اضافه کرد

بی‌توجی راننده پژو جان 2 نفر را در سروش‌بادران گرفت

اجاره خانه در جنوب شهر تهران هم عجیب شد!

لیگ برتر فوتبال بانوان| تداوم پیشتازی خاتون بم

لزوم معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های گردشگری اصفهان در سطح جهانی

واکنش سردار حسین سلامی به استعفای مقامات نظامی اسرائیل

ذوب آهن باز هم مهاجم خرید؛ شاه ماهی در اصفهان!

برند شهری اصفهان باید یکپارچه شود

برخورد خونین و مرگبار پژو پارس و تویوتا کمری در جاده انرژی اتمی اصفهان

تقویت زیرساخت‌های صنعت گردشگری اصفهان ضروری است

یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌ها در اصفهان توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام احیا شد/ هنرمندان دوباره گرد هم می‌آیند

امام جمعه مهاباد: پیروزی مردم غزه نتیجه صبر و مقاومت قرآنی مردم آن بود

بانوان سپاهان با چهار گل به استقبال شهرآورد رفتند

انتقال رمضانی به ذوب‌آهن؛ آیا این مهاجم می‌تواند در اصفهان درخشش داشته باشد؟

افزایش 18 درصدی آمار اسکان مسافران در اصفهان

روغن به روی آب ندارد فضیلتی

اولین نسخه بتا عمومی اندروید 16 منتشر شد

بازی Ninja Gaiden 4 پاییز امسال از راه می‌رسد

داده‌های پاک‌شده کاربران تا 90 روز در «اپراتور» باقی می‌مانند

مشهد «سیدحسن نصرالله»؛ بخش 15 سفرنامه ‌«‌لبنان» مهاجرانی

بازگشت بابک زنجانی با تاسیس بانک و ایرلاین/ ماجرا چیست؟

رژیم صهیونیستی می‌خواست حماس را نابود کند اما ناکام ماند

تهران قهرمان کشتی فرنگی جوانان ایران شد