پیام سپاهان

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ تداوم حیات خودروسازان با پول مردم سیاسی

سرمقاله وطن امروز/ تداوم حیات خودروسازان با پول مردم
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - وطن امروز / یادداشت روز روزنامه وطن امروز با عنوان «تداوم حیات خودروسازان با پول مردم» به قلم میثم مهرپور در ادامه آمده است:
در روزهای گذشته خبری روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که بر اساس آن قیمت خودروهای داخلی 30 درصد افزایش می‌یابد. این اتفاق در حالی رخ داد که تنها 3 ماه از روی کار آمدن دولت چهاردهم می‌گذرد و مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور در رقابت‌های انتخاباتی چند ماه پیش از گرانی قیمت خودرو به عنوان یکی از چالش‌های مردم یاد کرد! سوال این است: چرا «پزشکیان»ی که تا قبل از ریاست جمهوری معتقد بود مردم توان خرید خودرو ندارند و صراحتا به گرانی قیمت خودرو معترض بود، این قدر زود صحبت‌های خود را فراموش کرده است؟! در این نوشته قصد دارم به دلایل این تصمیم و سکوت رئیس‌جمهور در قبال این تصمیم بپردازم.
1- بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده 6 ماه نخست سال جاری، خودروسازان در این مدت 19 هزار و 126 میلیارد تومان زیان خالص داشته‌اند. یعنی 2 خودروساز بزرگ ایرانی صرفا طی 6 ماه اخیر نه تنها هیچ سودی نداشته‌اند بلکه تداوم حیات و فعالیت آنها بیش از 19 همت زیان ساخته است. اگر این آمار را در کنار صحبت‌های چند روز پیش رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت که صراحتا اعلام کرده بود ایران خودرو و سایپا ورشکسته‌اند قرار دهیم، می‌توان نتیجه گرفت تداوم حیات خودروسازان ایرانی بدون حمایت دولت مقدور نبوده و دولت تصمیم گرفته این حمایت را از جیب مردم انجام دهد. در استدلال برخی دولتی‌ها از جمله رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت راجع به افزایش 30 درصدی قیمت خودرو آمده است: «این کار برای جلوگیری از سودجویی دلالان انجام شده است». سوال این است: آیا با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها قرار است قیمت خودرو در بازار آزاد کاهش یابد تا منافع دلالان قطع شود یا این استدلال هم از جنس همان حرف‌های وزیر اقتصاد برای توجیه افزایش دستوری نرخ نیما به بهانه کاهش نرخ ارز در بازار آزاد است؟ به نظر می‌رسد سیاست دولت چهاردهم در 3 ماه گذشته گران کردن و کوچک کردن سفره مردم برای تداوم حیات بنگاه‌های دولتی البته با مفاهیمی توجیه‌گرانه است که نمونه‌های آن را می‌توان در گرانی 30 درصدی قیمت خودرو، قطع برق، گران کردن نان، افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها، گرانی تخم مرغ و.... دید.
2- یکی از سوالات مهم راجع به صنعت خودروسازی در ایران این است که اگر خودروسازها زیان‌ده هستند و دولت مجبور است با افزایش قیمت محصولات یا افزایش بودجه و... تداوم حیات آنها را از جیب مردم دنبال کند چرا بر خلاف نص قانون اقدام به واگذاری واقعی آنها به بخش خصوصی نمی‌کند؟ یکی از دلایل این موضوع را باید شرکت‌های تابع 2 خودروساز بزرگ دانست. به نحوی که این 2 شرکت در مجموع بیش از 100 شرکت زیرمجموعه دارند که در کمال تعجب فعالیت تعداد قابل توجهی از این شرکت‌ها هیچ ارتباطی به خودرو (تولید قطعه یا خودرو) نداشته و در حوزه‌هایی چون بیمه، بازرگانی خارجی، باشگاه‌داری ورزشی و ساخت و ساز(!) فعالیت می‌کنند، شرکت‌هایی که باز در کمال تعجب عموما زیان‌ده هستند! به نظر تنها دلیل تداوم این روند را می‌توان رانت انتصاب حدود 500 مدیر در این شرکت‌ها تحت عنوان اعضای هیات مدیره یا مدیرعامل دانست که دل دولت برای واگذاری چنین امتیازی رضا نیست! طبیعتا برای تداوم این امتیاز، دولت باید هزینه دهد؛ خواه این هزینه با افزایش دستوری قیمت محصولات این بنگاه‌ها و خواه با افزایش بودجه این شرکت‌ها باشد که در هر 2 صورت برداشت از جیب عموم مردم برای حفظ رضایت اقلیتی میزنشینان است.
3- سال 94 که مردم در اعتراض به کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای ایرانی، به نشانه اعتراض، تمایلی به خرید خودروی جدید نداشتند و معتقد بودند قیمت و کیفیت تولیدات خودروسازان داخلی باید اصلاح شود، دولت حسن روحانی از بسته‌ای تحت عنوان «بسته خروج از رکود» رونمایی کرد؛ بسته‌ای که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن حمایت 2500 میلیارد تومانی برای خرید 110 هزار خودرو بود. بر این اساس از سقف 110 هزار فقره اعتبارات در نظر گرفته‌شده قرار شد بانک‌هایی چون ملی، سپه و صادرات هر کدام اعتبارات مورد نیاز برای خرید 25 هزار خودرو را تامین کنند در حالی که در همان مقطع تسهیلات تکلیفی مانند ازدواج یا تسهیلات حمایت از تولید در حوزه‌هایی مانند کشاورزی با چالش تامین منابع مواجه بود. 
دولت روحانی در ظاهر قصد داشت با این بسته، ده‌ها هزار خودروی جدید از سوی مردم خریداری شده، تولید خودرو افزایش ‌یافته و در نتیجه یک تحول بزرگ در صنعت خودروی کشور رخ ‌دهد! اما نتیجه اجرای این سیاست صرفا تنفس مصنوعی به خودروسازان بود و نه تنها کیفیت خودروها بعد از آن ماجرا بهبود نیافت بلکه ماشین زیاندهی خودروسازان شتاب بیشتری نیز گرفت. حالا مسعود پزشکیان در چهارمین ماه آغاز به کار دولت چهاردهم بر خلاف وعده‌های انتخاباتی خود، در قبال افزایش شبانه و 30 درصدی قیمت خودروها سکوت کرده است. افزایش قیمتی که قطعا هزینه‌های آن از جیب مردم پرداخت خواهد شد تا مدیران صنعت خودروسازی همچنان چند صباح دیگر را با خیال راحت پشت میزهای‌شان بنشینند!

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/910675/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

(ویدئو) پشت‌بام‌های طلایی خانه‌های کاهگلی در خور خراسان

با خلاقیت و نوآوری می‌توان بسیاری از مشکلات را برطرف کرد

قطعی برق اصفهان: زمانبندی خاموشی ها برای شنبه و یکشنبه (3 آذر و 4 آذر)

تصادف مرگبار در محور انزلی-رضوانشهر / دو کشته و سه مجروح در برخورد دو خودرو

دشمن به دنبال دور کردن جوانان از هییت و اهل بیت(ع) است

تصادف هولناک پژو با سمند 2 قربانی گرفت

مرمت حمام علی‌قلی‌آقا؛ تلاش برای حفاظت از کاشی‌های هفت‌رنگ

تصادف مرگبار در جاده انزلی با 5 کشته و مجروح

این مرد ورامینی بیشترین تعداد قتل را در تاریخ ایران مرتکب شده است/ عکس قاتل بچه خور

سفر استانی مدیرکل موسیقی به اصفهان

وضعیت وقفی برخی ‌مناطق اصفهان ‌تعیین‌تکلیف شود

دبستان شهید اکبر عاصمی آموزش وپرورش ناحیه 4 اصفهان جزء مدارس برتر سفارت خانه مقاومت کشور شد

خبر خوش مسرور برای واردات خودروهای بنزینی به کیش

محمد کبیری از تدوین برنامه سه ساله کاری خود خبرداد

شاخص هوای 3 منطقه اصفهان بر مدار قرمز و نارنجی

امیدواریم شاهد انتصابات مناسبی در جهت ارتقاء منطقه باشیم

قهرمانی اصفهان در مسابقات جایزه بزرگ کیوکوشین

تصادف در محور انزلی-رضوانشهر 2 کشته و 3 مجروح برجای گذاشت

آغاز بارش برف و باران از فردا در 4 استان | گسترش دامنه بارش‌ها به این مناطق از دوشنبه

ایمن سازی سه راهی کُمیتک چادگان/ ایجاد زیرگذر در مراحل پایانی

یک کشته و 12 مصدوم در تصادف اتوبان اصفهان-شهرکرد

پیرغلامان ارکان هیئت‌های مذهبی هستند

مرمت شاهکار صفوی در اصفهان؛ حمام علیقلی آقا از رطوبت نجات می‌یابد

آغاز عملیات مرمت حمام تاریخی علیقلی آقا شاهکار صفوی

معرفی کتاب تصویری جذاب برای کودکان

آشنایی کتابی با تصویرگری جذاب برای کودکان

مدیرعامل نوبیا رقبای خود را به فروش گوشی های پرچمدار جعلی متهم کرد

سرمقاله هم میهن/ تصورش موجب وحشت

کیهان: دولت توصیه‌های ما را جدی نگرفت، قطعنامه تحویل گرفتیم!

سرمقاله آرمان امروز/ مولفه موثری به نام مذاکره

سرمقاله همشهری/ امتحان سخت اروپا در برخورد با سران جنایتکار صهیونیستی

الان وقت خرید طلا و سکه هست یا نه؟

صفحه نخست روزنامه های امروز شنبه 03 آذر ماه/ ببینید

هوای اصفهان قابل قبول است؛ شاخص 3 منطقه بر مدار قرمز و نارنجی

چرا مدارس اصفهان تخلیه شد؟!

جدول برنامه زمانبندی خاموشی برق اصفهان فردا یکشنبه 4 آذر 1403

دریافت مجوز آموزش و صدور گواهینامه راهبری قطارهای برقی شهری در متروی اصفهان

یک فوتی و 12 مصدوم در تصادف زنجیره‌ای اتوبان اصفهان ـ شهرکرد

«طایفه شیرازی‌ها در تانزانیا» چاپ شد

سرمقاله خراسان/ 3 ماه سرنوشت‌ساز برای دیپلماسی هسته‌ای

سرمقاله دنیای اقتصاد/ در ضرورت چابک‌‌‌سازی دولت

لزوم ایجاد و تقویت دفاتر تسهیل‌گری در مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان

رقم بذر جو مقاوم به سرمازدگی در گلپایگان رونمایی شد

یک فوتی و 12 مصدوم در حادثه ترافیکی محور شهرکرد - اصفهان

موج بارشی جدید در راه اصفهان است

48 روایت از حاشیه دیدارهای رهبر انقلاب

مایکروسافت قابلیت جنجالی Recall را به نسخه پیش‌نمایش ویندوز 11 اضافه کرد

تغییر الگوی کاشت راهکاری برای حفظ فضای سبز شهر اصفهان است

جدول خاموشی برق اصفهان امروز شنبه 3 آذر 1403 اعلام شد

وظیفه مردم در دوران غیبت، معرفت به حضرت ولی‌عصر(عج) است