پیام سپاهان

آخرين مطالب

خوشبینی به پول بریکس؟ مقالات

خوشبینی به پول بریکس؟
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
مریم رحیمی| مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید ایران در شهر کازان روسیه در اجلاس گروه بریکس، با رهبران این گروه دیدار کرد.
سروصدای پیمان بریکس، دیگر جهانی شده است؛ همین چند روز پیش، شورای آتلانتیک با انتشار گزارشی مدعی شد، «در حالی که وزرای دارایی و رؤسای بانک‌های مرکزی بیش از 190 کشور در واشنگتن‌دی‌سی برای نشست‌های سالانه صندوق بین‌المللی پول (IMF) و بانک جهانی گردهم می‌آیند، یک رویداد بزرگ اقتصادی دیگر در بخش دیگر جهان برگزار شده است. مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید ایران در شهر کازان روسیه در اجلاس گروه بریکس، با رهبران این گروه دیدار کرد.
با این همه، تا زمانی که اصل را نداشته باشیم، اضافه کردن فرع دردی از ایران دوا نمی‌کند؛ مانند یک ماشین که با توانایی موتور و سوخت محرکه بنزین به حرکت درمی‌آید ایران هم باید تحریم‌ها را کنار زده و اف‌ای‌تی‌اف را بپذیرد تا بتواند مشکلات اقتصادی را حل کند. تا زمانی هم که یک ماشین موتور نداشته باشد، اضافه کردن پیمان‌های مختلف به مثابه اکسسوری‌های زیبا اما نه‌چندان کاربردی در ماشین به حساب می‌آیند. متاسفانه در کشور یک موج خوش‌بینی زیادی نسبت به بریکس وجود دارد.
البته این مسئله برای مردمی که زمانی به دنبال عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای نیز تصور می‌کردند وضعیت اقتصادی کشور بهبود می‌یابد امر جدیدی نیست. به چند دلیل واقع‌بینی نسبت به دستاوردهای بریکس ضروری است: اول اینکه، اگرچه به این نهاد به عنوان نمادی از حرکت به سمت چندجانبه‌گرایی نگریسته می‌شود اما رویکرد تمام اعضا در حال حاضر به چالش کشیدن نظم کنونی و نهادهای موجود در آن نیست.
دوم اینکه، اگرچه سهم جمعی اعضا از تجارت جهانی کم نیست اما بسیاری از اعضا دارای روابط اقتصادی، فناورانه یا حتی امنیتی با آمریکا و غرب هستند، در نتیجه، در سیاست خارجی آنها، سیاست‌های آمریکا همچنان تاثیرگذار خواهد بود. آمریکا نیز از ابزارهای مهمی برای اثرگذاری بر سیاست خارجی اعضا در سطوح مختلف برخوردار است. 
موضوع سوم، چالش‌ها یا حتی فقدان اطمینان میان اعضاست. در این خصوص، می‌توان به اختلافات چین و روسیه، چین و هند و دیگر موضوعات اشاره کرد که همین امر انسجام بریکس را نیز تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. در کنار این‌ها، به نظر می‌رسد قدرت‌های عضو از جمله چین همچنان خواهان پیشبرد روابط با دیگر کشورها بر مبنای چارچوبی دوجانبه هستند تا اینکه خود را در قید و بند چارچوب نهادی و سازمانی کنند.
جایگزینی دلار؟
همچنین، در چند هفته گذشته که مسئله بریکس دوباره تبدیل به مسئله روز شده بود، برخی از احتمال به وجود آمدن پول جایگزین میان این کشورها سخن گفتند و امیدوار بودند که این کشورها به کمک هم بتوانند دلار را حذف کنند؛ این در حالی است که با توجه به وضعیت دلار در تجارت جهانی، نقش و نفوذ آمریکا در سیاست و اقتصاد جهان و همچنین روابط گسترده اقتصادی و تجاری برخی اعضای بریکس با واشنگتن در حال حاضر چشم‌اندازی برای حرکت به این سمت وجود ندارد. بنابراین، این موضوع به این معناست که تصمیم‌گیران کشور در تنظیم سیاست خارجی باید بر مبنای واقعیات موجود و حتی نگاه تاریخی عمل کنند.
بریکس و پول مشترک
کشورها برای اینکه بتوانند یک پول مشترک داشته باشند، باید جریان تجارت، نیروی کار و سرمایه مابین آن کشور‌ها حداکثر آزادی را داشته باشد؛ این به معنی آن است که اقتصاد‌های آن کشور‌ها اقتصاد‌های شبیه به هم باشد. این در حالی است که کشورهای عضو بریکس هر یک اقتصادی متفاوت از دیگری دارند؛ برخی از مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی و برخی دیگر تولیدکنندگان بزرگ انرژی هستند. بنابراین چنین گروهی نمی‌توانند یک ارز مشترک به وجود آورند. از سوی دیگر، هند به عنوان بزرگترین سرمایه‌پذیر دلاری فعلی و کشوری که مستقیماً از ساختار دلار استفاده می‌کند، راضی نمی‌شود چنین ریسک بزرگی انجام دهد.
اقتصاد بدون اف‌ای‌تی‌اف و با بریکس
شورای آتلانتیک در گزارشی نوشته است: «اقتصاد ایران در شرایط سختی قرار دارد. داده‌های مرتبط با تفاوت نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) در بین کشورهای بریکس از سال 2023 تا 2024 نشان می‌دهد که نرخ رشد ایران کاهش داشته است.» به ادعای این نشریه «انتظار می‌رود اقتصاد این کشور با نرخ‌های رشد در حدود 2 درصد و تورم در حدود 34 درصد با مشکلاتی روبه‌رو باشد. طبق گزارش رسانه‌های محلی، قیمت نان در سال گذشته افزایش یافته و سایر نیازهای اساسی مانند آب و مسکن نیز افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.»
شورای آتلانتیک در ادامه آورده، «تحریم‌ها بخشی از ماجراست. از زمان تحریم‌های اولیه اقتصادی ایران، رشد تولید ناخالص داخلی این کشور از سال 2011 به طور مداوم کاهش یافته است. پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی ایران تا سال 2029 همچنان روند نزولی را طی کند. فارغ از تحریم‌ها، بخشی از وضعیت اقتصاد ایران به شرایط نیروگاه‌های گاز و انرژی مربوط است، به ادعای این نشریه تاسیسات و زیرساخت‌های انرژی ایران تنها با 70 درصد ظرفیت را تامین می‌کنند.»
به ادعای آتلانتیک، «شرایط دشوار انرژی نیز صادرات ایران، به‌ویژه تولید فولاد (یکی از بزرگترین صادرات غیرنفتی ایران) را تحت تاثیر قرار داده تا جایی که نرخ صادرات این کالا ماه گذشته 50 درصد کاهش یافت. علاوه بر این، ایران با وجود کمبود مداوم انرژی و کسری 17000 مگاواتی برق، در حال صادرات برق نیز است. قیمت‌های داخلی انرژی به‌قدری کنترل می‌شود که حتی شرکت دولتی انرژی، توانیر، مجبور می‌شود برق را با نرخ‌های بالاتر به خارج از کشور بفروشد.»
در این گزارش همچنین توضیح داده شده است که در عرصه بین‌الملل تجارت بین ایران و بزرگترین شرکای تجاری‌اش - چین، امارات متحده عربی، عراق، روسیه، هند و ترکیه - در سال 2023 کاهش یافت. از زمان اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران در سال 2018، پالایشگاه‌های مستقل چینی خریداران اصلی نفت خام ایران بوده‌اند و از تخفیف‌های کشورهای تحریم‌شده مانند ایران، روسیه و ونزوئلا استفاده می‌کنند. بسیاری از معاملات نفتی با ارز و سیستم‌های پرداخت چین انجام شد و به ایران اجازه داد تا تحریم‌ها را دور بزند.
سال گذشته صادرات نفت به چین حدود 5 درصد از کل تولید اقتصادی ایران را تشکیل می‌داد. با این حال، تضعیف اقتصاد چین و کاهش تقاضای داخلی برای نفت اکنون اثرات موجی بر فروش تهران گذاشته است. پالایشگاه‌های چینی همچنین گزارش می‌دهند که فروشندگان ایرانی در تلاش برای افزایش قیمت‌ها با ارائه تخفیف‌های کمتر با تشدید تنش‌ها در خاورمیانه هستند.
ایران از اجلاس بریکس به‌عنوان فرصتی برای اجرایی کردن مشارکت‌های تجاری و مالی با متحدانش، به عنوان بخشی از سیاست «نگاه به شرق» استفاده خواهد کرد. هدف پزشکیان جذب سرمایه‌گذاری داخلی و انتقال مطمئن فناوری برای رفع کمبود انرژی در ایران و تقویت تولید در بخش‌های کلیدی مانند فولاد خواهد بود. محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی ایران، پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد زمینه را برای عضویت در بانک توسعه نوین تحت رهبری بریکس هموار کند.
به واسطه این عضویت، ایران امیدوار است که اهداف توسعه خود را مستقل از بانک جهانی و سایر مؤسسات مالی غربی پیش ببرد؛ دستور کاری که به گفته فرزین، محور اصلی این اجلاس خواهد بود. در شرایطی که درگیری‌ها در خاورمیانه همچنان سرفصل‌های اصلی خبرهاست، چالش‌های اقتصادی و انرژی ایران نیز مورد توجه قرار گرفته است. واقعیت این است که پزشکیان در نشست سران بریکس به دنبال حمایت اعضای این نهاد نه‌تنها در حوزه نظامی، بلکه برای بهبود وضعیت اقتصادی است.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/900136/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مردم خمینی‌شهر با پیکر شهید مهدی پریشانی وداع کردند

نتایج لیگ برتر: ذوب آهن شکست خورد، نساجی و استقلال خوزستان مساوی کردند

منارجنبان اصفهان چگونه تکان می‌خورد؟ (ویدئو)

مقام شهدا مقامی رشک‌برانگیز است

طرز تهیه کوکو سیب زمینی متفاوت و مجلسی

مراسم وداع با شهدای حادثه تروریستی تفتان در اصفهان برگزار شد + فیلم

مردم دهاقان با شهید پویا صالحی وداع کردند

پیکر مطهر شهید صالح نوربخش در شب تولدش به خانه برگشت

شکست اسرائیل قبل از شهادت فرماندهان جبهه مقاومت رقم خورد

شهدا به عهدی که با خدا بسته بودند وفا کردند

هزینه 2.3 میلیارد دلاری فولاد مبارکه در راستای تولید سبز/ با افزایش هزینه‌های تولید، فولاد سبز چگونه محقق می‌شود؟

تصاویر / پویش حماس زنده است و زنده خواهد ماند در اصفهان‎

مسئله ما در درجه اول، نه ترامپ است و نه هریس

پاسخگویی در مدارس سمپاد استان‏‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و کهگیلویه اجرا شد

روزانه 80 تن، ماهی و آبزی به اصفهان وارد و بازتوزیع می‌شود

آیین وداع مردم خمینی شهر با پیکر مطهر شهید پریشانی

اجلاسیه شهدای دانش آموزی استان اصفهان فردا برگزار می‌شود

رشد 58 درصدی تعداد شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزشی شهرداری اصفهان

مراسم وداع با پیکر مطهر سرباز شهید پویا صالحی در شهرستان دهاقان + فیلم

انجام عملیات تامین و افزایش فشار آب شهرک سیدآباد مهاباد

معرفی یک رستوران خوب در اصفهان با موسیقی زنده و کاملا سلف سرویس

پای سفره رنگین اصفهانی ها

وعده دوباره سخنگوی دولت: مشکل فیلترینگ حل می‌شود

هوش مصنوعی گراک به قابلیت درک تصاویر مجهز شد

با آپدیت macOS Sequoia 15.1، هوش مصنوعی وارد مک‌های اپل شد

مشخصات گلکسی A56 فاش شد

دیپلمات پیشین: ایران و اسرائیل نفعی در جنگ مستقیم ندارند

شادی برای تعرض به میهن؟

معاون ارزی سابق بانک مرکزی: اف‌‏ای‏‌تی‏‌اف بر همه چیز اولویت دارد

بهبود زنجیره تولید و توزیع ماهی در استان اصفهان

نشست خیابان شهیدان کاظمی در شهر اصفهان

زیرساخت‌های میدان مرکزی میوه و تره‌بار اصفهان در حال تکمیل است

بازار عرضه ماهیان زینتی در اصفهان به‌زودی افتتاح می‌شود

شکست سنگین ذوب‌آهن در شب پیروزی نفت مقابل شهرداری گرگان در لیگ برتر بسکتبال

وداع مردم دهاقان با پیکر مطهر شهید مدافع امنیت

برنامه‌ وداع و تشییع شهدای اصفهانی حمله تروریستی تفتان در اصفهان اعلام شد

پایان هفته پنجم لیگ برتر بسکتبال با پیروزی کاله – رسانه7 | اخبار ورزشی

پایان هفته پنجم لیگ برتر بسکتبال با پیروزی کاله

نادانی رژیم صهیونیستی، جنگیدن برای منافع آمریکا است

دانشنامه شهدای دانش‌آموز اصفهان تدوین می‌شود

دیدار فرمانده انتظامی استان اصفهان با خانواده شهید مدافع امنیت

زور ذوب آهن به طبیعت نرسید!

نشست ستاد مناسبت‌های بخش برزک کاشان برگزار شد

راه‌اندازی بارانداز ماهی برای شهر اصفهان مزیت اقتصادی به‌همراه دارد

واریزی جدید به سهام عدالتی ها ؛سهام داران پولدار شدند

بارانداز ماهی اصفهان الگوی سایر استان‌های کشور در عرضه محصولات کشاورزی است

دومین خودپرداز میوه تا پایان آبان 1403 در اصفهان افتتاح می‌شود

آئین وداع مردم دولت آباد با شهید مدافع امنیت

ادامه پیروزی‌های طبیعت در لیگ برتر بسکتبال ایران

بزرگترین بارانداز ماهیِ مرکز کشور در اصفهان  به بهره‌برداری رسید