پیام سپاهان

آخرين مطالب

پیش‌بینی قیمت دلار تا پایان سال

دلار به 70 هزار تومان می‌رسد؟ اقتصادی

دلار به 70 هزار تومان می‌رسد؟
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - یک کارشناس اقتصادی گفت: وضعیت سود بانکی مشخص است که از زمستان 1401 تا الان هر کسی سود بانکی گرفته است، بُرد کرده است.

سجاد بوربور اظهار داشت: ارزش دلار تا پایان سال 61 هزار تومان است، ولی قیمت اگر هیجانی شود، 68 تا 70 هزار تومان هم می‌تواند حرکت کند. کجای دنیا وقتی به یک کشوری حمله می‌شود، قیمت دلار و طلا در آن کاهشی می‌شود؟ به این دلیل است که خیلی توهمی و به واسطه انتظار تورمی که ایجاد شده بود، قیمت رشد کرده است و در حال حاضر آن انتظار تورمی تخلیه شده است.
قیمت دلار در بازار آزاد در آغاز هفته روند ریزشی به خود گرفت و تا 65 هزار تومان رسید. پیش بینی‌ها درباره قیمت دلار بعد از حمله اسرائیل به ایران این بود که حداقل تا 70 هزار تومان بالا برود، اما این پیش بینی‌ها درست از آب درنیامد و دلار روز گذشته با ریزش چند هزار تومانی عقب گرد کرد.
در همین رابطه سجاد بوربور، گفت: دلار در حال حاضر در محدوده 65 تا 66 هزار تومان قرار دارد. در روز‌های اخیر شاهد دلار 69 هزار تومانی هم بودیم و دیدیم که بعد از حمله اسرائیل به ایران حدود 4 تا 5 هزار تومان قیمت دلار ریخت، حال سوال اینجاست که آیا این کاهش قیمت منطقی است یا خیر. زمانی که ایران به اسرائیل حمله کرد، دلار از محدوده 59 هزار تومان خود را به محدوده 68 هزار تومان رسانده بود و حدود 9 هزار تومان قیمت رشد کرده بود.
وی افزود: از طرفی حباب سکه هم بالای 30 درصد رشد کرد حباب سکه از حدود 21 درصد به بالای 30 درصد رسید و در واقع نزدیک 10 درصد رشد کرد. آیا پارامتر‌های کلان اقتصادی از این رشد دفاع می‌کردند؟ نقدینگی تا آخر سال حدودا نزدیک10 هزار و 500 همت پیش بینی می‌شود، با یک رشد اقتصادی 3 و نیم درصدی، ارزش دلار روی کاغذ حدودا 61 هزار تومان برآورد می‌شود. اما قیمت دلار که ناشی از عرضه و تقاضا در بازار است، می‌تواند تا حدود 68 هزار تومان هم حرکت کند.
کارشناس اقتصادی ادامه داد: مثلا فرض کنید که شما صاحب یک خانه 20 میلیاردی هستید و می‌خواهید این خانه را به سرعت بفروشید، برای این کار مجبور هستید خانه را زیر قیمت مثلا 15 میلیارد تومان بفروشید. خانه 15 میلیارد فروش رفته، اما ارزش خانه همان 20 میلیارد تومان است. دلار در سال 97 به 19300 تومان رسید و در یک زمان کوتاهی در 10 هزار تومان هم معامله شد و بعد از آن مدت‌ها در نرخ 11 هزار تومان به فروش می‌رفت. همچنین در سال 99 دلار تا 33 هزار تومان بالا رفت و تا 20 هزار تومان عقبگرد کرد و بعد مدت‌ها در نرخ 25 هزار تومان معامله شد، چون ارزش ذاتی دلار همان 25 هزار تومان بود. در زمستان 1401 دلار تا 63 هزار تومان بالا رفت و بعد به نرخ40 هزار تومان رسید و مدت‌ها در نرخ هزار50 تومان بازی کرد، چون ارزش 50 هزار تومان بود. قیمت دلار به ارزش آن نزدیک می‌شود و ارزش دلار تا پایان سال 61 هزار تومان است، ولی قیمت اگر هیجانی شود،68 تا 70 هزار تومان هم می‌تواند حرکت کند.
بوربور درباره انتخابات آمریکا گفت: اگر پیش بینی کنیم در انتخابات امریکا به هر دلیلی کامالا هریس یا ترامپ برنده شود، هر کدام انتخاب شود، شدت حملات اسرائیل کمتر خواهد شد. یک کشور قادر نیست در چند جبهه و پر قدرت دوام بیاورد و به حمله ادامه دهد. بالاخره در نقطه‌ای تخلیه انرژی صورت می‌گیرد و در همین نقطه طلای جهانی می‌تواند کاهشی شود و انتظار تورمی ایران را کاهش داده و دلار را به سمت ارزش ذاتی که همان نرخ 61 هزار تومان است برگرداند. حالا اگر دلار 61 تومانی به 66 هزار تومان هم برسد باز هم غیر منطقی نیست و نزدیک 10 درصد تلورانس دارد.
وی ادامه داد: وضعیت سود بانکی مشخص است که از زمستان 1401 تا الان هر کسی سود بانکی گرفته است، برد کرده است. سود بانکی در مقایسه با بازار‌های دیگر به مراتب بیشتر است و نسبتا معقول‌تر هم است. زمانی که سود بانکی جذاب می‌شود، یعنی اینکه پول سرد است و به دلیل بهره بالا پول به بانک می‌رود. از طرفی بازار‌های موازی خیلی جذاب نخواهد بود و همان طور که می‌بینید، خودرو یا سهام جذاب نیستند. حتی دلار هم جذاب نیست. اول سال دلار 60 هزار تومان بوده است و الان مثلا به محدوده 65 هزار تومان رسیده است. درصد سود بانکی خیلی بیشتر از این رقم‌ها بود است. اما چه اتفاقی رخ می‌دهد که در این بازارسکه پرواز می‌کند؟ درسته انس جهانی طلا هم دخیل بوده است ولی نه آنقدر که بتواند سکه را از 35 هزار تومان به 55 هزار تومان برساند.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اونس جهانی طلا در این نقطه خیلی محرک نبوده است و حتی دلار هم محرک نبوده است. اینجا انتظار تورمی باعث رشد سکه شده است. حباب سکه بالای 35 درصد رفته است و یعنی 30 درصد این دارایی را گران‌تر از ارزش ذاتی آن می‌خرند. اما این قیمت منطقی نیست و معامله خاصی هم در آن رخ نمی‌دهد. تا زمانی که تنش‌ها سبک شود و بعد ریسک‌ها کمی تخلیه شود، این حباب هم تخلیه می‌شود. در این وضعیت یا باید همه بازا‌ها به سمت سکه حرکت کنند و یا سکه نزدیک دیگر بازار‌ها شود. در مجموع ما به این نکته می‌رسیم که اگر قرار باشد قیمت سکه کاهشی شود باید انتظار تورمی نیز کاهش یابد و یا اگر قرار باشد مسکن و بورس رشد کند، انتظار تورمی نیز باید معقول شود.
بوربور در پایان، گفت: رشد سکه اگر پشتوانه کلان اقتصادی نداشته باشد، محکوم به کاهش قیمت است. این جهشی که پیدا کرده است کمرنگ شده و بعد تبدیل به ریزش می‌شود. کجای دنیا وقتی به یک کشوری حمله می‌شود، قیمت دلار و طلا در آن کاهشی می‌شود؟ به این دلیل است که خیلی توهمی و به واسطه انتظار تورمی که ایجاد شده بود، قیمت رشد کرده است و در حال حاضر آن انتظار تورمی تخلیه شده است. در روز‌های آینده باید دید جمهوری اسلامی چه پاسخی به حمله اسرائیل می‌دهد و آیاد تلاش برای صلح میان حماس و اسرائیل است و به جایی می‌رسد؟ اگر چنین اتفاقی رخ دهد حباب سکه حدود 20 درصد تخلیه خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/899973/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خون شهیدان فراجا در حادثه تروریستی تفتان پایمال نمی‌شود

شهید «دکتر علی حیدری» مصطفی چمران جبهه مقاومت در لبنان بود

مراسم یاد بود شهید «دکتر علی حیدری» برگزار شد

بازدید دانش آموزان دبیرستان پسرانه رستگاران از موزه مرکزی شهدا

شهید «هادی زارع باغبیدی» در یزد تشییع می شود

فراکسیون شاهد در مجلس می‌تواند منشا اثر بسیاری باشد

تصاویر / همایش تجلیل از خادمان شهدای منطقه 9 اصفهان‎

دمای اصفهان افزایش می‌یابد/ ورود سامانه بارشی جدید از اواخر هفته

جشنواره بازی‌های بومی محلی در میمه

1.5 تُن مغز گردوی قاچاق در شهرضا کشف شد

امام جمعه اصفهان: سران عرب با سلطه‌پذیری آمریکا، از فلسطین غافل شده‌اند

اینفوگرافیک | توصیه‌های اورژانس اصفهان به مدیران مدارس حادثه‌دیده

برگزاری لیگ باشگاه‌های ژیمناستیک ریتمیک کشور با حضور 17 تیم

عضویت رایگان 15 هزار نطنزی در صندوق بیمه سلامت

یادواره 27 شهید دانشجوی شهرستان شهرضا

رفع نیازها عامل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است

سفر و اقامت در نقاط مرکزی ایران

مسابقات دو صحرانوردی دانش آموزان پسر شهرستان خوانسار

طرز تهیه سوپ پرتقال پاییزه مجلسی که همه براش سرودست میشکونن

١٠پروژه عمرانی در گلپایگان فعال شد

گشایش نمایشگاه عکس مردان سنگ با موضوع کار در معادن سنگ

شهید راه قدس در گلزار شهدای نسیم‌شهر آرام گرفت

آماری عجیب از بنا‌ها و تأسیسات شهریِ در معرض فرونشست اصفهان

قطر میزبان بازی سپاهان و شارجه امارات

پیشرفت 80 درصدی احداث زیرگذر کوی راه حق در محور اصفهان بهارستان

بازی استقلال و تراکتور در کدام ورزشگاه برگزار می‌شود؟

آماده‌سازی طرح اصلاح قانون معادن در بهارستان | راهکارها و پیشنهادها

ذوب آهن دوباره در خانه باخت؛ فولادشهر باتلاق گاندوها شد!

برگزاری شانزدهمین سالگرد تدفین شهدای گمنام دانشگاه علوم پزشکی کاشان

آیین افتتاح 103 میلیارد تومان پروژه سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان آغاز شد

حمام شیخ بهایی چگونه با یک شمع گرم می‌شود؟ راز معماری شگفت‌انگیز

جزئیات مراسم تشییع شهید مدافع امنیت در خمینی‌شهر

برداشت بیش از دو هزار و 500 تن انگور از تاکستانهای بخش میمه

جذب بیش از 90 نیروی جدید در آموزش و پرورش گلپایگان

میدان مرکزی میوه و تره‌بار اصفهان پس از 30 سال صاحب سردخانه می‌شود

تقوا یک اصل اساسی ایستادگی در برابر باطل است

تصادف خودرو، آسیبی به بنای قنات جهانی «مون» اردستان وارد نکرده است

کدام شهر ایران در این لیست قرار دارد؟

پیش بینی وضعیت آب و هوا اصفهان فردا سه شنبه 8 آبان ماه 1403 + هواشناسی اصفهان فردا

مدارس اصفهان فردا سه شنبه 8 آبان ماه 1403 تعطیل است؟ | تعطیلی مدارس اصفهان سه شنبه 8 آبان 1403

تعریف جالب از زخم!

خیلی ها برای زندگی نقشه دارند!

رنج بیهوده از دید دکتر کاکاوند

شعر انتخابی حامد فلاحی‌راد در مرحله اول-قسمت سوم رقابت شاعران

مشخصات تاشدنی مورد انتظار وان‌پلاس اوپن 2 فاش شد

اپل ظاهراً در کنار ChatGPT دسترسی به دیگر چت‌بات‌ها را در iOS فراهم می‌کند

رونمایی کنسول دستی مورد انتظار نینتندو سوئیچ 2 بسیار نزدیک است

آنر تاریخ انتشار MagicOS 9.0 برای گوشی‌های مختلف خود را اعلام کرد

رقابت تنگاتنگ

تهدید پوتین