پیام سپاهان

آخرين مطالب

حسین بهزاد، هنرمندی بی‌مانند با سبک مکتب هنری اصفهان اجتماعی

حسین بهزاد، هنرمندی بی‌مانند با سبک مکتب هنری اصفهان
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - حسین بهزاد یکی از برجسته‌ترین هنرمندان و نقاشان مینیاتور ایرانی بود که آثارش شهرت جهانی دارد؛ سبک کار او مبتنی بر مکتب هنری اصفهان است که بر اهمیت طراحی و محدودیت رنگ تاکید دارد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین بهزاد یکی از برجسته‌ترین هنرمندان و نقاشان مینیاتور ایرانی بود که آثارش شهرت جهانی پیدا کرد و به خاطر توانایی‌اش در به تصویر کشیدن حالات و عواطف افرادی که در آثارش به تصویر کشیده می‌شد شهرت داشت.
حسین بهزاد، 21 مهر 1273 در تهران متولد شد؛ پدرش میرزا فضل الله اصفهانی از هنرمندان برجسته‌ای بود که در مدادسازی و نقاشی آبرنگ مهارت داشت؛ او ابتدا در مدرسه شرق ظفر ثبت نام کرد، اما در نهایت به دلیل علاقه روز افزون به نقاشی، تحصیل را رها کرد؛ وقتی حسین هفت ساله بود، در مغازه ملاعلی قلمدان ساز و 12 سال، نزد حسن پیکرنگار شاگردی کرد.
حسین بهزاد پس از مدت کوتاهی در مدرسه شرف مظفر شاگرد آقا ملاعلی مدادساز شد؛ سپس نزد حسن آقا نقاش که در بازار کارگاهی داشت شاگردی کرد و در آنجا بود که مهارت‌های خود را تقویت کرد و در سبک اواخر تیموری و صفویه تخصص یافت؛ بهزاد اولین بار در 18 سالگی در کاروانسرای حاج رحمان خان و بعد در حوالی شمس‌العماره کارگاه خود را افتتاح کرد و سپس با میرزا غلامحسین خان میناسازباشی در کارگاه او واقع در بازار زرگری همکاری کرد.
بهزاد در 24 سالگی با سکینه مهرورزی دختر صاحبخانه‌اش ازدواج کرد و صاحب پسری به نام پرویز شد؛ وی در سال 1325 به استخدام گروه علوم طنز درآمد و بعدها به تدریس در دارالفنون ادامه داد.
زمانی که حسین بهزاد در کارگاه قلمدان سازی مشغول به کار بود، بیمار شد و از استفاده محدود از دست رنج برد؛ او از فتوح السلطنه یکی از دوستان پدربزرگش شیرازی کمک گرفت؛ بهزاد در مدت اقامت یک ساله خود در خانه فتوح السلطنه، از بیماری بهبود یافت و نسخه خطی خمسه نظامی را با مینیاتورهای زیبایی به تصویر کشید؛ پس از تکمیل نقاشی‌ها، نسخه خطی برای فروش به اروپا برده شد.
حسین بهزاد در 21 سالگی کارگاه مینیاتور خود را تأسیس کرد که به سرعت در بین مردم محبوبیت یافت؛ او سفارش‌های متعددی برای رونگاری آثار هنرمندان و استادان قدیمی دریافت کرد که به او کمک کرد تا مهارت‌های نقاشی خود را بیشتر کند.
بهزاد به نقاشی به سبک صفوی و نیز به سبک هنرمندان سرشناس دیگری چون کمال‌الدین بهزاد و رضا عباسی علاقه خاصی داشت؛ او در به تصویر کشیدن سبک‌های آنها به قدری ماهر بود که آثارش اغلب با آثار اصلی این اساتید اشتباه گرفته می‌شد؛ توانایی او در تقلید از سبک‌های آن‌ها با چنین دقتی، گواهی بر استعداد استثنایی و تعهد او به حرفه‌اش است.

پیام سپاهان

در این مدت بهزاد به طرز باورنکردنی مشغول کارش بود؛ او به تصویرسازی نسخه خطی صدر الممالک وزیر و همچنین تهیه مینیاتور برای موزه شاهزاده ارفع الدوله در موناکو مشغول بود؛ استعداد استثنایی و فداکاری او به هنرش او را به هنرمندی بسیار مورد توجه تبدیل کرد و سفارش‌های متعددی برای کارش دریافت کرد.
در زمان وزیر فرهنگ علی اصغر حکمت، حسین بهزاد به فرانسه سفر کرد و 13 ماه را در پاریس به تحصیل هنرهای غربی گذراند؛ این تجربه به او اجازه داد تا افق‌های هنری خود را گسترش دهد و بینش جدیدی در مورد سبک‌ها و تکنیک‌های مختلف به دست آورد؛ همچنین این فرصت را به او داد تا سبک منحصر به فرد خود را به نمایش بگذارد و دانش خود را از هنر سنتی ایران با مخاطبان بیشتری به اشتراک بگذارد.
دوران حضور حسین بهزاد در فرانسه تأثیر بسزایی در توسعه سبک جدید و شخصی‌تر او داشت که اکنون او را به آن می‌شناسند؛ این سبک یک نسخه ساده شده از سبک صفوی است و گاهی اوقات نقاشی‌های سه پایه‌ای را نشان می‌دهد که عناصر خاصی از نقاشی و زیبایی شناسی غربی را ترکیب می‌کند؛ در حالی که برخی از این ترکیب‌ها موفق تر از سایرین بودند، سبک منحصر به فرد بهزاد بازتابی از توانایی او در آمیختن هنر سنتی ایرانی با تکنیک‌های جدید و بدیع بود.

پیام سپاهان

خود حسین بهزاد این دوران را دوران رشد شخصی و کشف هنری توصیف کرده و گفته است: در این سفر شکوفا شدم و خودم را شناختم و دستانم شور و احساس جدیدی پیدا کرد.
این تجربه به او اجازه داد تا تکنیک‌ها و سبک‌های هنری جدیدی را کشف کند و رویکرد منحصر به فرد خود را در نقاشی ایجاد کند که هنر سنتی ایرانی را با تأثیرات غربی در هم آمیخت.
وی پس از بازگشت به ایران تمرکز خود را تغییر داد و به تدریج از کار تجاری دور شد؛ در عوض، او شروع به تمرکز بر خلق شاهکارهای هنری مورد علاقه خود کرد؛ این به او اجازه داد تا دیدگاه هنری خود را به طور کامل کشف کند و آثاری خلق کند که واقعاً بازتابی از سبک و دیدگاه منحصر به فرد او باشد؛ بهزاد با اولویت دادن به بیان هنری خود بر موفقیت تجاری، توانست تعدادی از نمادین‌ترین و ماندگارترین آثار خود را خلق کند.
بهزاد در این دوره از زندگی خود چندین اثر برجسته از جمله تابلوهای فردوسی، فتح بابل، ایوان مدائن، شب قدر حافظ و نفت خلق کرد؛ با این حال، مهم‌ترین پروژه او پس از بازگشت از اروپا خلق 50 تصویر برای نسخه‌ای از مذاهب عمر خیام بود که یکی از مهم‌ترین و ماندگارترین کمک‌های حسین بهزاد به هنر ایران به‌شمار می‌رود و سبک منحصر به فرد و توانایی او را در آمیختن هنر سنتی ایرانی با تکنیک‌های جدید و بدیع به نمایش می‌گذارد؛ تصاویر به خاطر جزئیات پیچیده، رنگ‌های پر جنب و جوش و عمق احساسی‌شان شناخته می‌شوند و تا به امروز الهام‌بخش و مجذوب مخاطبان هستند.
سبک کار حسین بهزاد در واقع مبتنی بر مکتب هنری اصفهان است که بر اهمیت طراحی و محدودیت رنگ تاکید دارد؛ این شیوه با جزئیات پیچیده، خطوط دقیق و رنگ‌های پر جنب و جوش آن مشخص می‌شود که برای ایجاد ترکیبی هماهنگ و متعادل به‌طور محدود و استراتژیک استفاده می‌شوند.
تسلط بهزاد بر این سبک در آثارش مشهود است که نشان از توجه دقیق او به جزئیات و توانایی او در خلق جلوه‌های بصری خیره کننده با استفاده از پالت رنگ محدود دارد؛ آثار او همچنان به دلیل زیبایی، ظرافت و جذابیت بی‌انتها مورد تحسین قرار می‌گیرد.
انحرافات حسین بهزاد از سنت‌های نقاشی پیشین به دلیل توجه به حال و هوای مردم، استفاده از سایه‌زنی و کاهش جزئیات و درج مضامین جدید و گاه معاصر بود؛ او به دلیل توانایی‌اش در گرفتن عمق احساسی سوژه‌هایش شناخته شده بود و استفاده از سایه و کاهش جزئیات به او اجازه می‌داد تا حس صمیمیت و بی واسطه بودن را در آثارش ایجاد کند.

پیام سپاهان

بهزاد علاوه بر وام گرفتن از هنر سنتی ایران، از هنر اروپایی نیز الهام گرفت و اصول عمق و آناتومی را در آثار خود گنجاند؛ او همچنین از نقاشی چینی باستان وام گرفت و از تکنیک رنگ آمیزی تکفام برای ایجاد حس هماهنگی و تعادل در ترکیب بندی‌های خود استفاده کرد؛ این تأثیرات به بهزاد اجازه داد تا سبکی منحصر به فرد و بدیع خلق کند که هنر سنتی ایرانی را با تکنیک‌های جدید و بدیع درآمیخت.
رنگ آمیزی بهزاد با مهارت و سادگی کم نظیری انجام شده است. برای این منظور اغلب از شدت و ضعف یک رنگ استفاده می‌کرد; یعنی در نقاشی از یک رنگ استفاده می‌کرد و از این طریق به کار خود عمق و وسعت می‌بخشید.
این هنرمند در 21 مهر 1347 دار فانی را وداع گفت؛ میراث او به عنوان یکی از برجسته‌ترین هنرمندان ایران همچنان به الهام بخشیدن و تأثیرگذاری بر نسل‌های هنرمندان تا به امروز ادامه می‌دهد.
کد خبر 804047

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/898940/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لزوم حمایت از فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با حوزه ایثار و شهادت

فرزندان شهدا باعث افتخار ما هستند

لزوم توجه به سرعت و دقت در رسیدگی به پرونده‌های مشمول ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه

ادای احترام سرپرست بنیادشهیدتهران بزرگ به والدین شهدا در گلزار مطهر شهدا

دانش‌‌آموزان ممتاز شاهد و ایثارگر بویراحمد تجلیل شدند

تجلیل مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان از دو خانواده شهید و ایثارگر کرمانشاهی

کسب مقام اول و دیپلم افتخار جشنواره ملی «فانوس» توسط مسئول روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان

کنگره شهدا باعث زنده نگه داشتن روحیه جهادی است

جهاد مالی در حمایت از مردم لبنان و غزه واجب است | هر کس کوتاهی کند باید پاسخگو باشد

خسارت باد و سرما به کشاورزان خوانساری

ساعت کار سرای ایرانی اصفهان چیست؟

بارش باران در دامنه ها و ارتفاعات آسمان تهران

چمن فولادشهر، هر روز بدتر از دیروز! (عکس)

توجه به تنوع زیست‌محیطی یکی از اصول توسعه گردشگری پایدار است

جنگ در غزه جنگ تمدن‌ها است/ زن و کودک‌کشی افتخار نیست

امام جمعه اصفهان: جنگ اقتصادی خطر چندانی ندارد

امام جمعه اصفهان : جنگ اقتصادی خطر چندانی ندارد، اما در جنگ فرهنگی جامعه از ریشه و بنیاد به فساد کشیده می‌شود

یک برد و یک باخت حاصل کار نمایندگان فوتبال مهاباد

کیفیت پایین چمن ورزشگاه فولادشهر پذیرای دیدار ذوب‌آهن و گل‌گهر+ فیلم

ملت ایران همواره پیروز میدان مقاومت و استقلال است

پیروزی پر گل خاتون بم برابر تام اصفهان

برد دختران بم و شکست انزلی‌چی‌ها در لیگ برتر فوتبال

لزوم انتقال کارگاه‌های موزائیک‌سازی از بافت شهری اصفهان

تساوی در نیمه نخست دیدارهای آغازین هفته نهم لیگ برتر

گل گهر جبران مافات کرد

کیفیت پایین چمن ورزشگاه فولادشهر برای دیدار ذوب آهن و گل گهر + فیلم

همایش سوارکاری و شو دست گردان اسب

کمک دو میلیارد تومانی اهالی رهنان به جبهه مقاومت

فراهم‌سازی بستر حضور فعال فولاد مبارکه در بازارهای هدف و کشورهای منطقه توسط هلدینگ آتیه‌فولاد

بازگشت تارتار به ورزشگاه پُرخاطره(عکس)

نخستین جمعه آبان در ناژوانِ نصف جهان

نگرانی‌ در فولادشهر: مصدومیتی که به خیر گذشت

لیگ‌ برتر فوتبال بانوان| پیروزی پرگل ایستا و خاتون

گل گهر جبران مافات کرد – رسانه7 | اخبار ورزشی

در هفته دوم لیگ برتر فوتبال بانوان سپاهان برد و تام اصفهان باخت.

اردوی یک‌روزه کاشان با حضور قاریان قرآن کریم برگزار شد

وضعیت عجیب ورزشگاه فولادشهر؛ چمن بسیار بد و آبیاری با شلنگ!

ادامه ریل‌گذاری خط 2 متروی اصفهان از ایستگاه عاشق اصفهانی به سمت لاله

ویدیو| نیما میرزازاد در جمع دانش آموزان مدرسه شهدای قائمیه اصفهان

گرمی بازار مهاباد در یک آخر هفته پاییزی

امام جمعه اصفهان: جهاد مالی در راه مقاومت بر همگان واجب است/ هشدار امام جمعه اردبیل در مورد تاخیر در انتخاب استانداران

شکست 2 گله ذوب‌آهن در فولادشهر

باخت ذوب آهن برابر گل گهر و تساوی نساجی و استقلال خوزستان

تیم ربیعی در اصفهان ذوب شد/ پیروزی شیرین گل‌گهر با گل‌های مهدی و مسعود

سخنان دکتر قمشه ای در مورد مولانا

شعری زیبا در مورد خوب رویان

جزئیات جدیدی از رنگ‌بندی سری گلکسی S25 لو رفت

بازی Super Mario Party Jamboree عرضه موفقیت‌آمیزی داشته است

مایکروسافت به سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین فکر می‌کند

بازی/ Dinosaur Rampage؛ مردم را بخورید و پیروز میدان شوید