پیام سپاهان

آخرين مطالب

احیای زاینده‌رود در گروی مدیریت یکپارچه است/ حفظ زاینده‌رود، یعنی حفظ اصفهان اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: مدیریت یکپارچه و استقرار مدیریت حوضۀ آبریز زاینده‌رود در اصفهان بسیار حیاتی است. این موضوع به‌منظور تحقق مطالبات و خواسته‌های مردم اهمیت دارد، زیرا حفظ زاینده‌رود، حفظ اصفهان است.
منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ما در حالی روز زاینده‌رود را ارج می‌گذاریم که متأسفانه این رود خشکیده است.
بخشی از این خشکی متأثر از تغییرات اقلیمی است، اما از منظری دیگر نیز می‌توان به آن نگاه کرد. قسمت عمده‌ای از این خشکی به نبود مدیریت صحیح و کارشناسی در حوضۀ آبریز زاینده‌رود مربوط می‌شود. درواقع، وزارت نیرو موظف به اعمال چنین مدیریتی است.
وی ادامه داد: براساس یکی از مصوبات پیشین شورای عالی آب تعیین مدیریت حوضۀ زاینده‌رود ضرورت فراوانی دارد. از زمانی که مدیریت این حوضه دوقسمتی شد و یکپارچگی خود را از دست داد، وضعیت زاینده‌رود هم دگوگون شد. در حوضۀ آبریز زاینده‌رود باید به یک مدیریت واحد و بسامان‌ دست پیدا کنیم.
این مسئول استانداری اصفهان در تبیین مشکلات فعلی زایندرود توضیح داد: خشکی زاینده‌رود را می‌توان از ابعاد مختلفی بررسی کرد. بخشی از آن به برداشت‌های بی‌رویه در بالادست این رود مربوط می‌شود. به‌طورکلی، بارگذاری‌های جدید و خارج از توان حوضۀ آبریز زاینده‌رود و نیز انتقال آب به سایر استان‌ها سبب شد که جریان آن مقطعی و فصلی شود.
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان تأکید کرد: خشکی زاینده‌رود مسئله‌ای حیاتی و مخاطره‌آمیز است، چراکه ماندگاری یک تمدن باشکوه به وجود و جریان دائمی آن وابسته است. استمرار تمدن کنونی اصفهان در تمام ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست‌محیطی و اقلیمی به وجود زاینده‌رود و جریان همیشگی آن بستگی دارد.

پیام سپاهان

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه بخشی از پیامدهای ناگوار خشکی زاینده‌رود به مخاطرات جوی بازمی‌گردد، خاطرنشان کرد: بیابان‌زایی و تولید گرد و غبار بخشی از این مشکلات است. اصفهان در تابستان 110 روز ناسالم را پشت‌سر گذاشت. هم‌اکنون حدود یک‌میلیون و 50‌ هزار کانون‌ فرسایشی در استان وجود دارد، نباید فراموش کرد که خشکی زاینده‌رود و تأمین‌نشدن آب موردنیاز برای کشاورزی باعث شد که بسیاری از زمین‌های حاصلخیز از میان بروند و کانون‌های فرسایشی را افزایش دهند.
وی خیزش کانون‌های گرد و غبار را یکی از چالش‌های اساسی دانست و یادآور شد: باد با وزش 10 متر بر ثانیه در بستر بی‌آب زاینده‌رود به جریان می‌افتد و نتیجۀ آن خیزش گرد و غبار است که بارها در اصفهان شاهدش بوده‌ایم و هم‌اکنون نیز یکی از مصائب ما به شمار می‌آید.
این مسئول استانداری اصفهان اضافه کرد: فروریزش زمین یکی دیگر از معضلاتی است که متأثر از خشکی زاینده‌رود و آسیب سفره‌های آب زیرزمینی به آن گرفتار شده‌ایم. هم‌اکنون در اکثر دشت‌های استان اصفهان، راه‌ها، در نقاط مختلف شهری مانند مسیرهای آب و فاضلاب و بناهای تاریخی با فروریزش مواجهیم.
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با نظر به اهمیت جریان دائمی زاینده‌رود بیان کرد: اگر این جریان دائمی رخ دهد، هم مشکلات مرتبط با کانون‌های گرد و خاک و هم خطر فروریزش به‌تدریج کم خواهد شد. در یکی از مطالعات مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی کلید نجات سفره‌های آب‌ زیرزمینی، تغذیۀ چاه‌ها و رهایی از فروریزش را جریان دائمی زاینده‌رود دانسته‌اند.

پیام سپاهان

مردم اصفهان محروم از زاینده‌رود، اما پیشتاز در تمامی عرصه‌های ملی
شیشه‌فروش با تأکید بر اینکه نباید آسیب‌های واردشده به فضای سبز را دست‌کم گرفت، توضیح داد: اصفهان حدود 5هزار هکتار فضای سبز دارد. بی‌آبی زاینده‌رود لطمات جدی به فضای سبز زد که بخشی از آن به خزان و برگ‌ریزان درختان در تابستان مربوط می‌شود. خیلی از این درختان کهنسال و زنده بودند، اما به‌علت تنش آبی خشک شدند. حدود 16 هزار از باغات مثمر در خود اصفهان و نواحی شرقی آن آسیب دیده‌اند.
وی با ذکر این نکته که زاینده‌رود بر نشاط و روحیۀ مردم نیز تأثیرات مهمی دارد، ادامه داد: اگر واقعاً اراده‌ای برای نکوداشت زاینده‌رود وجود دارد، باید وزارت نیرو به تعهدات خود در قبال اصفهان عمل کند. سازمان برنامه و بودجه نیز به تأمین اعتبارات و اجرای طرح‌های مرتبط با زاینده‌رود موظف است.
این مسئول استانداری اصفهان با اشاره به اینکه هم‌اکنون 380 روستا در اصفهان برای تأمین آب شرب از طریق تانکر آبرسانی می‌شوند، ادامه داد: مناطق شهری و روستایی هر دو از خشکی زاینده‌رود آسیب دیده‌اند. به‌طورکلی، مشکلات کنونی استان اصفهان که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از خشکی زاینده‌رود ناشی می‌شوند، بسیار است.
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: هم‌اکنون طرح احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی تدوین شده است. وزارت نیرو باید پیگیری کند و حقابه‌های کشاورزان، زیست‌محیطی و تالاب گاوخونی را بدهد. درخصوص تالاب ارزشمند و جهانی گاوخونی، هم وزارت نیرو و هم محیط‌زیست مسئولیت دارد.

پیام سپاهان

شیشه‌فروش مدیریت یکپارچه و استقرار مدیر حوضۀ آبریز زاینده‌رود را در اصفهان بسیار حیاتی دانست و توضیح داد: این موضوع به‌منظور تحقق مطالبات و خواسته‌های مردم حائز اهمیت است. حفظ زاینده‌رود حفظ اصفهان است. تأثیر اصفهان بر ایران در تمامی عرصه‌های فرهنگی و هنری، اجتماعی، اقتصاد و صنعت در دوران انقلاب، در زمان دفاع مقدس و در حال حاضر چشمگیر بوده است. در هر حوزه‌ای حضور مردم اصفهان زبانزد بوده است. بارها در سیل و زلزله و دیگر بلایای طبیعی که در خارج از اصفهان رخ داده، مردم این استان خودجوش و داوطلبانه در صحنه حاضر شده‌اند و خدمت‌رسانی کرده‌اند.
وی یکی از آثار سوء خشکی زاینده‌رود را تأثیرات منفی آن بر اشتغال و به‌خصوص کشاورزی اصفهان دانست و بیان کرد: اصفهان در کشاورزی ایران سهم مهمی دارد. کشاورزان اصفهانی بسیار هوشمند و صرفه‌جو هستند. آن‌ها در مصرف بهینه آب بسیار توجه و دقت دارند. 130هزار هکتار از اراضی استان اصفهان به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است. در برخی از نقاط کشت گلخانه‌ای جایگزین و کشت چمن در شهرها حذف شده است.
این مسئول استانداری اصفهان یادآور شد: در شهرهای مختلف اصفهان آب شرب و فضای سبز را از یکدیگر جدا کرده‌اند. مصرف آب در صنایع استان اصفهان دگرگون و بازچرخانی آب اهمیت یافته است. اصفهان در صرفه‌جویی آب و رعایت الگوی بهینه مصرف آب شرب حرف اول را در کشور می‌زند، اما از جریان همیشگی زاینده‌رود بی‌نصیب مانده است.

پیام سپاهان

انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/896314/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌‌های معظم شهدا و ایثارگران

صبر و مقاومت خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

تیم فوتبال شاهو مهاباد فردا میزبان نماینده میاندوآب

همایش تجلیل از طلایه داران فرهنگ ترافیک و همیاران پلیس در نیکشهر + فیلم

نامگذاری سد میمه با نام شهید مقاومت سیدحسن نصرالله

رییس کل دادگستری اصفهان:با هرگونه ترک فعل در مسیر جهش علمی وفق قانون برخورد می‌شود‬

مدیرعامل روزنامه اصفهان زیبا: شهرآرا جزو موفق‌ترین روزنامه‌ها و رسانه‌هاست

رییس کل دادگستری اصفهان:با ترک فعل در مسیر جهش علمی وفق قانون برخورد می‌شود‬

پروژه سد میمه با 87 درصد پیشرفت فیزیکی آذرماه آبگیری می شود

سد میمه به نام شهید مقاومت، سیدحسن نصرالله نام‌گذاری شد

سد میمه آذرماه آب‌گیری می شود

ثبت ملی 2 یادمان دفاع مقدس در آذربایجان غربی

شرکت‌های بزرگ به وسیله سرمایه‌گذاری خطرپذیر توسعه یافتند

ارکستر مجلسی آوام در تالار وحدت طنین انداز شد

مراسم تجلیل از بازنشستگان عقیدتی سیاسی مرکز آموزش توپخانه نزاجا برگزار شد

برگزاری پاتوق‌های گفتگوی مذهبی در راه‌آهن اقدام ارزشمندی است

راه آهن سریع السیر تهران قم اصفهان به فراموشی سپرده شد!

برگزاری جلسه اولیا مربیان در دبیرستان دخترانه گلشن آزادی مشهد

کشف 18 دستگاه ماینر استخراج ارز دیجیتال در حسن آباد

آتش‌سوزی گسترده در تل‌آویو/ عملیات ضدصهیونیستی در «بردس حنا»

آتش‌سوزی گسترده در تل‌آویو+ فیلم

نسل کشی رژیم صهیونیستی؛ مصداق بارز رفتار حیوانی است

2 عملیات ضدصهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی/ 3 صهیونیست زخمی شدند

سد میمه دهلران به نام شهید «سید حسن نصرالله» تغییر کرد

یک هزار میلیارد تومان برای تکمیل سد میمه نیاز است

قطعی گاز در محدوده‌ای از شهرستان نجف آباد

اختلاف 32 درجه ای دما در اصفهان / وزش باد پدیده غالب است

40 مجرم تحت تعقیب در خمینی شهر دستگیر شدند

تعریض 25 درصد کمربندی سه راهی دارلک و ترشکان تکمیل شده است

ادارات کاشان مجازات سقط عمدی را اطلاع‌رسانی کنند

چاقوکشی ضد صهیونیستی در حیفا + ویدئو | حمله به یک مجتمع تجاری در تل‌آویو

رشد 26/5 درصدی پروازهای فرودگاه اصفهان در 6 ماهه نخست امسال

پخش زنده بازی بسکتبال گلنور اصفهان

فردا گاز در نجف‌آباد قطع می‌شود

استاندار ایلام: سد میمه دهلران به نام سید مقاومت نامگذاری می شود

گاز در این منطقه فردا قطع می‌شود

برگزاری همایش رسالت حوزه علمیه در هوش مصنوعی

سرپرست جدید اداره بهزیستی شهرستان روانشهر معارفه شد

این منطقه فردا منتظر قطعی گاز باشند

مدیرعامل جدید سپاهان کیست؟

فیلم دستگیری سه بلوچ در اصفهان، دروغین از آب درآمد

شعری در وصف مولا علی(ع) از الهی نامه ی عطار

آرامگاه حافظ شیرازی غرق در گل شد

گشوده‌شدن دروازه «قلعه اوترانتو» با دو ترجمه در کتابفروشی‌ها

برنده جایزه نوبل ادبیات 2024 اعلام شد

نمونه اولیه کمیاب یک کامپیوتر مکینتاش اپل در حراجی به‌فروش گذاشته شد

ویدیو سری ویوو X200 طراحی این گوشی‌ها را در رنگ‌بندی کامل نشان می‌دهد

جمینای به‌زودی تعامل بهتری با واتس‌اپ، اسپاتیفای و Google Messages خواهد داشت

تقاضا برای آیپد پرو M4 به‌شدت افت کرده است

ستار هاشمی: دوسوم مشترکین اینترنت همراه از فیلترشکن استفاده می‌کنند