پیام سپاهان

آخرين مطالب

سرانجام، انتقام! مقالات

سرانجام، انتقام!
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - وطن امروز /متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
مهدی بختیاری| حمله موشکی شامگاه سه‌شنبه 10 مهر سپاه پاسداران به سرزمین‌های اشغالی در پاسخ به ترور شهیدان دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس (که در تهران انجام شد)، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و سردار سرلشکر سیدعباس نیلفروشان فرمانده سپاه در لبنان که به دست رژیم تروریست اسرائیل به شهادت رسیدند، بسیار متفاوت‌تر از حمله پیشین در 26 فروردین (در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه که به شهادت سردار سرلشکر زاهدی و همراهانش انجامید) بود. در عملیات «وعده صادق 2»، برخلاف قبل، در همه امواج حمله و از ابتدا، از موشک‌های بالستیک استفاده شد، در حالی ‌که در عملیات قبل، در موج اول برای درگیر کردن پدافند هوایی اسرائیل از پهپاد و موشک کروز استفاده کرده بودند. تعداد پرتاب‌های این عملیات نسبت به «وعده صادق 1» اگرچه کمتر بود (200 فروند کل تعداد موشک‌هایی است که در عملیات اخیر شلیک شد) اما میزان اصابت آنها به اهداف بسیار بیشتر بود. در عملیات «وعده صادق 2» لااقل از 3 نوع موشک بالستیک یعنی موشک‌های قدر با برد 2000 کیلومتر، عماد با برد 1700 کیلومتر و فتاح با برد 1400 کیلومتر استفاده شد و این موشک‌ها از نقاط مختلف کشور به سوی سرزمین‌های اشغالی پرواز کردند. در این میان، استفاده از موشک «فتاح» که نخستین موشک هایپرسونیک ایرانی است که خرداد 1402 رونمایی شد، یک نقطه عطف به حساب می‌آید. این موشک سرعتی معادل 13 ماخ (15 هزار کیلومتر بر ساعت) دارد و می‌تواند علاوه بر سرعت بسیار زیاد، با مانور در داخل و خارج از جو، براحتی از کمند سامانه‌های پدافندی دشمن عبور کند. تصاویر منتشرشده از انبوه اصابت‌ها به اهداف، بخوبی نشان‌دهنده موفقیت آنها بود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این عملیات تنها برخی نقاط نظامی متعلق به رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد و بنا به گفته فرماندهان نظامی، اهداف غیرنظامی و حتی مناطق اقتصادی و صنعتی رژیم اسرائیل در لیست اهداف این عملیات نبود. پایگاه هوایی نواتیم و پایگاه هوایی هتزاریم از جمله اهداف اصلی این عملیات بودند که اولی محل نگهداری جنگنده‌های اف 35 و دومی محل نگهداری جنگنده‌های اف 15 و اف 16 هستند که همین دومی تحت هدایت اسکادران 69 نیروی هوایی رژیم، نقشی محوری در ترور آیت‌الله شهید سیدحسن نصرالله و همراهان ایشان داشت. البته نقش این پایگاه و اسکادران 69 آن، تنها به این عملیات محدود نمی‌شود. 
جنگنده‌های این پایگاه در ترور و شهادت ابراهیم عقیل فرمانده عالیرتبه حزب‌الله و حمله به پایگاه هوایی تی 4 سوریه در فروردین 97 (که منجر به شهادت 7 نفر از نیروهای سپاه نیز شد) بازیگر اصلی بودند.
در عملیات «وعده صادق 2 » همانطور که گفته شد، با استفاده از عنصر غافلگیری و به رغم آنکه همان روز سه‌شنبه مقامات آمریکایی هشدار احتمال حمله ایران را به اسرائیل داده بودند، به دلیل استفاده از موشک‌های پرسرعت، پدافند هوایی اسرائیل نتوانست مانع اصابت موشک‌ها شود و ظاهرا این بار خبری از کمک‌های همه‌جانبه کشورهای غربی و برخی کشورهای مزدور منطقه برای مقابله با موشک‌های ایرانی یا نبوده یا آنها هم موفق به رهگیری موشک‌ها نشده‌اند.
این حمله که با به‌کارگیری تجارب عملیات پیشین «وعده صادق 1» صورت گرفت، نشان داد سپاه پاسداران راه عبور از پدافند مدرن اسرائیل را بخوبی می‌داند و موشک‌های بالستیک آن براحتی توان گذر از این سامانه‌های چندلایه را دارند.
علاوه بر دستاوردهای نظامی، عملیات «وعده صادق 2» از جهات دیگری هم قابل توجه بود.
بعد از ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران و متعاقب آن ترورهای متعدد اسرائیل در جنوب لبنان که در نهایت به شهادت آیت‌الله سیدحسن نصرالله، سرلشکر نیلفروشان و برخی دیگر از فرماندهان حزب‌الله انجامید، موج مطالبه‌ گرفتن انتقام خون این شهیدان در کشور افزایش یافت و اوج گرفت و مشمول زمان شدن این عملیات، موجب برخی ناامیدی‌ها نیز شده بود.
عملیات «وعده صادق 2 » نه‌تنها روحیه‌ها را در درون و بیرون کشور ارتقا داد، بلکه نقش مهمی هم در احیا و تقویت توان بازدارندگی کشور در برابر تهدیدات اسرائیل ایفا کرد.
سران رژیم صهیونیستی حالا بخوبی می‌دانند ایران به رغم صبری که در این چند ماه نشان داد اما از حق خود هرگز کوتاه نخواهد آمد و صهیونیست‌ها را مجبور خواهد کرد تقاص ترورهایی را که انجام داده بودند بدهند.
در این بین، جشن مردم مظلوم فلسطین - چه در کرانه باختری و چه غزه - همزمان با انجام عملیات موشکی ایران، شادی این عملیات را چند برابر کرد.
ملت فلسطین حالا بخوبی می‌داند آن که تمام ‌قد پشت سرش ایستاده و به نیابت از آن، مشغول تنبیه قاتلان زنان و کودکان است، جمهوری اسلامی ایران است.
در عین حال باید تهدیدات سران رژیم اسرائیل را هم جدی گرفت. نتانیاهو بعد از انجام چند ترور در لبنان، بویژه با به شهادت رساندن سیدحسن نصرالله، تا حدی توانسته بود فضای داخلی اسرائیل را با خود همراه کند اما به نظر می‌رسد تبعات این شکست که بسیاری از کاربران اسرائیلی در فضای مجازی آن را تحقیرآمیز و ثمره مدیریت نتانیاهو می‌دانند، مجدداً موج مخالفت‌ها با دولت او را ایجاد خواهد کرد و دور از ذهن نیست برای کم کردن از این فشار، دست به کارهای احمقانه نیز بزند.
طبیعتا نیروهای نظامی کشورمان همه این موارد را پیش‌بینی کرده و آماده مقابله با هرگونه اقدام احتمالی صهیونیست‌ها هستند اما مقامات دولت اشغالگر اسرائیل هم باید این نکته را بخوبی بدانند اقدام نظامی آنها علیه ایران، می‌تواند با پاسخی به مراتب سخت‌تر از آنچه سه‌شنبه شب رخ داد مواجه شود.
ایران هنوز بسیاری از تجهیزات و سامانه‌های تهاجمی خود را به کار نگرفته و در این عملیات نیز از آنها استفاده نکرد؛ تجهیزاتی که به گفته سردار وحیدی، فرمانده اسبق نیروی قدس می‌توانند در صورت حماقت اسرائیل، حیفا و تل‌آویو را زیر و رو کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/893886/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نیروی انتظامی، ایثارگرانی همراه در تاریخ پرفراز و نشیب جمهوری اسلامی ایران

مثلث طلایه داران گردشگری ایران بین سه شهر تاریخی و فرهنگی در شیراز ترسیم شد

داوران هفته هفتم لیگ برتر فوتبال مشخص شدند

قالیشویان یادآور حماسه مردم کاشان است

ذوب آهن – آلومینیوم؛ جنگ برای تکرار!

روایتی جدید از مراسم سنتی مذهبی قالیشویان کاشان + فیلم

این افراد نه اهل میدانند و نه دیپلمات

دکتر بیژن در دربی، مهدوی و محمدی برای سرخابی‌ها

اصفهان کریدور علم و فناوری کشور است

از هواداران تشکر می کنم/ امیدوارم فردا شاهد حضور حداکثری آنها باشیم

بررسی 14 پرونده از فعالان اقتصادی در کوهپایه

افتتاح پلیس راه مهاباد در سه راهی دارلک

◄ سفر به شهر مسجد سلیمان، شهر اولین ها در دامنه های زاگرس

اقامه نماز جمعه اصفهان فردا به امامت حجت الاسلام و المسلمین محمودی

تکمیل رینگ پساب اصفهان تا پایان 1403

سرمربی تیم فوتبال آلومینیوم اراک:شرایط روحی تیم ما بهتر از گذشته است

استقرار 70 پایگاه جمع آوری کمک‌های مردمی در اصفهان برای کمک به لبنان

پروانه‌های مقاومت در شهر زندگی شعار جشنواره کودک

فیلم نشست خبری محمد ربیعی قبل از بازی با آلومینیوم + لینک دانلود

سرمربی تیم فوتبال باشگاه ذوب آهن: بازی به بازی پیش می رویم

ربیعی: دورانی طولانی از فولادشهر، نگرانم کرده است

بازی کردن در اصفهان همیشه سخت بوده/ ذوب‌آهن تیم خوب و محترمی است

500 میلیون تومان، هزینه ورودی لیگ برتر هندبال/16 قهرمانی برای هندبال اصفهان ثبت کرده‌ایم

ربیعی: دوری طولانی از فولادشهر، نگرانم کرده است

سرمربی آلومینیوم: بازی کردن در اصفهان همیشه سخت بوده/ ذوب‌آهن تیم خوب و محترمی است

ربیعی: مدت زیادی است در فولادشهر تمرین نکرده ایم!

ربیعی: باید مراقبت ویژه‌ای از زمین فولادشهر شود

ربیعی: باید مراقبت ویژه‌ای از زمین فولادشهر شود/ جوان‌گرایی همیشه اعتقادم بوده

سرمربی آلومینیوم: بازی کردن در اصفهان همیشه سخت بوده

شعرخوانی زیبای هوشنگ ابتهاج

صحبت های جالب دکتر قمشه ای

IBM اولین مرکز داده کوانتومی اروپا را در شهر کوچکی در آلمان تاسیس می‌کند

بهترین گوشی‌های پرچمدار و میان‌رده بازار از نگاه بنچمارک آنتوتو

زمان بندی معرفی iPhone SE 4 و مشخصات تراشه و حافظه رم آن لو رفت

نخستین خریداران گلکسی S24 FE در برخی بازارها هدایای ویژه‌ای گرفتند

بازار در نگرانی

شوک موشکی به بازار نفت

گمانه‌زنی «آکسیوس» درباره واکنش اسرائیل

دو قرن رنج کارگران معدن زغال سنگ

خط قرمز پوتین؟

فایننشال تایمز: حمله اسراییل به لبنان شرایط را برای هریس دشوارتر می‌کند

در پناهگاه بمانید

مقاله جنجالی جوان درباره دانش ساخت «سلاح هسته‌ای»

چرا موشک‌های ایران شلیک شدند؟

روایت «سی ان ان» از شوک موشکی جدیدِ ایران به اسرائیل

پرداخت وام ازدواج فرزندان بازنشستگان کشوری

وداع با پیکر پهلوان زورخانه و استاد نامی مرشدی کشور

پیکر مطهر شهید «محمد خاکی زاده» در همدان تشییع شد

نخستین یادواره 83 شهید اهل سنت شهر کرمانشاه برگزار شد

برداشت چین دوم حنا در دلگان سیستان و بلوچستان آغاز شد