پیام سپاهان

آخرين مطالب

هدف نهایی تل‌آویو رویارویی با ایران است مقالات

هدف نهایی تل‌آویو رویارویی با ایران است
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
احسان پناه‌بر | حملات بی‌امان و بی‌وقفه اسراییل به نقاطی در لبنان در 24 ساعت گذشته نشان می‌دهد هدف این رژیم قرار دادن خاورمیانه در آستانه جنگی ویرانگر و منطقه‌ای است. به گزارش المیادین، جنگنده‌های این رژیم شامگاه جمعه و بامداد شنبه در بیش از 30 حمله متعدد به ضاحیه بیروت ویرانی‌ها و تلفات بسیاری را بر لبنان تحمیل کردند. همچنین حملات متعدد و مرگباری نیز به دره بقاع صورت گرفته که ویرانی و تلفات بسیار بالایی برجای گذاشته تا جایی که عکاس خبرگزاری فرانسه مدعی است که شکاف‌هایی به اندازه 5 کیلومتر ایجاد شده است.
شامگاه جمعه، در جریان حمله هدفمند این رژیم با بمب‌های سنگرشکن به شش ساختمان در ضاحیه بیروت، ارتش اسراییل مدعی است برخی فرماندهان و مقامات حزب‌الله را هدف قرار داده است. گزارش‌های محلی حجم ویرانی را بسیار بالا ارزیابی می‌کنند و می‌گویند آوار‌برداری ممکن است روزها به طول بینجامد. نیویورک تایمز نیز به نقل از منابعی مدعی شد هدف قرار دادن مقامات بلندپایه حزب‌الله و احتمالا سیدحسن نصرالله، پس از اطلاع اسراییل از برگزاری نشست بلندپایه فرماندهان این گروه در استحکامات زیرزمینی این جنبش صورت گرفت.
دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل شامگاه جمعه و پس از حمله به ضاحیه بیروت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد شخص نخست‌وزیر اسراییل دستور حمله‌ای را -که ادعا می‌شود سیدحسن نصرالله هدف آن بوده- صادر کرد. این اطلاعیه همچنین اعلام کرد که نتانیاهو سفر خود به امریکا را کوتاه کرده و فورا به اسراییل بازخواهد گشت. آکسیوس به نقل از مقامات اسراییلی مدعی شد اولین بحث برای ترور سیدحسن نصرالله پیش از سفر نتانیاهو به نیویورک مطرح شد. همزمان، دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسراییل مدعی شد این حملات «بسیار دقیق» ارزیابی شده و مقر اصلی حزب‌الله که به ادعای او در زیر زمین در زیر ساختمان‌های مسکونی قرار داشت، هدف قرار گرفت. وزارت بهداشت لبنان گفت که دست‌کم 6 نفر شهید و 91 نفر مجروح شده‌اند، درحالی که برخی برآوردهای اولیه تعداد کشته‌ها را تا 300 نفر اعلام می‌کند. انتظار می‌رود با آواربرداری تدریجی، تعداد تلفات بیشتر شود. رسانه‌های اسراییلی مدعی شدند سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان هدف اصلی حملات به ضاحیه بیروت بوده است. این درحالی است که رسانه‌های منطقه و بین‌المللی به نقل از منابع حزب‌الله گفتند که رهبر حزب‌الله «زنده و سالم» است. به گزارش ایرنا، مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور ایران در پیامی این حمله را «جنایت جنگی آشکار» خواند و آن را به ‌شدت محکوم کرد. عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می‌برد، در جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به همکاری امریکا در جنایات اسراییل در منطقه گفت: اسراییل در حملاتش از بمب‌های امریکایی استفاده می‌کند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا نیز گفت ایالات‌متحده خواستار آتش‌بس در سراسر مرز لبنان با سرزمین‌های اشغالی است. او با ابراز نگرانی از گسترش جنگ به سراسر منطقه گفت: «هم‌اکنون لحظه‌ای بحرانی در سراسر منطقه و جهان است.» همچنین، رسانه‌های محلی لبنان گزارش دادند اندکی پس از نیمه شب نیز صدای انفجارهای تازه‌ای در بیروت شنیده شد و دود بر فراز شهر بلند شد. در همین رابطه، اسراییل اعلام کرد که به سه مکان دیگر در ضاحیه بیروت حمله کرد. حزب‌الله با صدور بیانیه‌ای وجود سلاح در ساختمان‌های غیرنظامی مورد هدف را تکذیب کرد. حملات بیشتر اسراییل به حومه جنوبی بیروت تا پیش از ساعت 4 صبح نیز ادامه داشت.
این تحولات درحالی است که منابع لبنانی گزارش می‌دهند اسراییل در شبانه‌روز گذشته دامنه حملات به لبنان را گسترش داده است. شبکه المنار، وابسته به حزب‌الله لبنان از حملات به نقاط مختلف ازجمله طاریا، النبی شیت، و جنتا در در دره بقاع خبر می‌دهد. به گزارش المیادین، اسراییل از هوا و دریا نیز به منطقه صور در جنوب لبنان حمله کرد. در پاسخ، رزمندگان حزب‌الله نیز با حملات راکتی و موشکی به برخی شهرها در سرزمین‌های اشغالی، به جنایات شامگاه اسراییل در بیروت پاسخ دادند. گزارش‌ها از منابع عبری حاکی از فعال شدن آژیر خطر در برخی شهرهای اسراییلی بود. همزمان، ارتش اسراییل مدعی است محمدعلی اسماعیل، فرمانده یگان موشکی حزب‌الله لبنان در جنوب لبنان را به همراه معاونش، حسین احمد اسماعیل، به شهادت رسانده است. محمد علی اسماعیل فرمانده یگان موشکی اسراییل، در روزهای اخیر ضربات متعددی به شهرهای اسراییلی وارد کرده است، از جمله پرتاب موشک‌های متعدد جدید بالستیک به تل‌آویو و حیفا. آویچای آدرایی، سخنگوی عربی ارتش اسراییل در شبکه ایکس مدعی شد این دو فرمانده به شهادت رسیده‌اند، گرچه از چند و چون آن اطلاعاتی منتشر نکرد. حزب‌الله لبنان هنوز در این زمینه اظهارنظری نکرده است.
ناظران معتقدند اسراییل به دنبال گسترش جنگ در منطقه است و هدف اسراییل از حملات بی‌امان به لبنان، ایجاد شرایطی مشابه در غزه است. الیا مگنیر، تحلیلگر نظامی و امنیتی مستقر در بروکسل به گاردین گفت که ارتش اسراییل هیچ تمایزی بین غیرنظامیان و جنگجویان در غزه و اکنون در لبنان قائل نمی‌شود. سیاست ارتش اسراییل برای تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی مانند ساختمان‌های آپارتمانی در بیروت برای گسترش وحشت در میان مردم طراحی شده است. این تحلیلگر نظامی و امنیتی افزود راهبرد اسراییل در منطقه همین است. آنها بر اساس ارزش بالای هدفی که می‌خواهند ترور کنند، حق خود می‌دانند که حتی غیرنظامیان را به تعداد معینی بکشند. مگنیر در ادامه گفت در دکترین ارتش اسراییل تلفات غیرنظامیان اهمیت چندانی ندارد. او با اشاره به حمله قریب‌الوقوع زمینی اسراییل به لبنان افزود: من فکر می‌کنم این آغاز یک جنگ بسیار طولانی و یک کشتار بزرگ است، زیرا اکنون دیگر قوانینی در این جنگ وجود ندارد.
برخی ناظران نیز بر آنند حمله به بیروت به معنای گسترش دامنه تاکتیک‌های اسراییل است؛ تاکتیک‌هایی که در غزه به آن متوسل شده بود. عبدالجواد عمر، پژوهشگر و نظریه‌پرداز در مورد بحران‌های منطقه در گفت‌وگو با نیویورک تایمز معتقد است بمباران گسترده اسراییل با هدف آوارگی گسترده غیرنظامیان طراحی شده است. این پژوهشگر افزود حمله به لبنان البته از مقوله دیگری جدای از غزه است. حزب‌الله از نظر انواع تسلیحات، عمق استراتژیک و سیستم‌های اتحاد با حماس یکسان نیست. اسراییل باید منابع زیادی را برای این حمله تدارک ببیند. به علاوه، با حمله به لبنان، خطر گشوده شدن جبهه‌های دیگر، ازجمله در کرانه باختری و یمن نیز برای این رژیم وجود دارد. این نظریه‌پرداز بحران منطقه معتقد است: وقتی صحبت از جنگ همه‌جانبه می‌شود، وقتی صحبت از لبنان می‌شود، باید از تهاجم زمینی نیروهای اسراییلی به سمت شهرهای جنوبی لبنان و سپس بیروت گفت. اسراییل به دنبال اجرای دکترین ضاحیه است و به نظر هدف بلندمدت این رژیم، اشغال بخش‌هایی در نواجی جنوبی لبنان باشد.
باتوجه به اهمیت حملات شبانه‌روز گذشته به لبنان، چشم تمامی جهان به سمت تحولات منطقه دوخته شده است. در همین راستا، رسانه‌های مطرح جهان نیز با قرار دادن این تحولات در صدر خبرهای خود، به آن واکنش‌های متفاوتی نشان داده‌اند. روزنامه اعتماد به بررسی و بازنشر اهم نظرات این رسانه‌ها پرداخته است.
1- گاردین: اسراییل ستون مقاومت را هدف قرار داد اما پیروز نمی‌شود
روزنامه گاردین، چاپ بریتانیا در واکنش به حمله شامگاه جمعه اسراییل به ضاحیه بیروت نوشت هدف قرار دادن نصرالله، حتی اگر آسیبی به او وارد نشده باشد، به معنای تشدید تنش‌ها است. این روزنامه با حیاتی خواندن اتحاد میان تهران و حزب‌الله، این جنبش را مهم‌ترین دارایی منطقه‌ای ایران دانست که علیه اسراییل در منطقه مقاومت می‌کند. گاردین حزب‌الله را «ستون محور مقاومت» در منطقه ارزیابی کرد و افزود وجود زرادخانه موشکی بزرگ حزب‌الله در مرز شمالی سرزمین‌های اشغالی مدت‌هاست که به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر حمله اسراییل به ایران و برنامه هسته‌ای آن عمل می‌کند. بنابراین، تضعیف این جنبش از سوی اسراییل، نه در طول جنگ غزه که سال‌هاست برنامه‌ریزی می‌شود. گاردین همچنین مدعی شد حملات به قلب فرماندهی حزب‌الله در روزهای اخیر با دو هدف تشدید تنش در منطقه و همچنین فروپاشی تشکیلات نظامی حزب‌الله صورت گرفته است. هر کدام از این اهداف اگر محقق شود، خود به زنجیره تنش‌ها می‌افزاید. به ادعای این روزنامه بریتانیایی، بعید است ایران اجازه دهد متحد اصلی و قدرتمندش در منطقه با حملاتی مانند شامگاه جمعه تضعیف و دلسرد شود.به ادعای گرادین احتمالا، ایران با باز کردن جبهه‌های دیگر علیه اسراییل تلاش خواهد کرد فشار بر حزب‌الله و لبنان کاهش یابد.
2-بلومبرگ: اسراییل به دنبال کشاندن ایران به جنگ است؛ تهران اجازه نمی‌دهد
رسانه دیگر بریتانیایی، بلومبرگ نیز به افزایش تنش میان حزب‌الله و اسراییل پرداخته است و حملات جمعه شب به مقر فرماندهی حزب‌الله در حومه بیروت را بخش پایانی پازل جنگ تمام عیار در لبنان می‌داند. بلومبرگ می‌نویسد در روزهایی که از انفجار پیجرها در لبنان می‌گذرد، نیروهای اسراییلی حملات خود را به حزب‌الله افزایش داده‌اند، اهدافی را در سراسر کشور هدف قرار داده و رهبران ارشد این جنبش را ترور کرده‌اند. حزب‌الله نیز در پاسخ، صدها راکت به شمال اسراییل شلیک کرده که شامل اولین تلاش برای هدف قرار دادن تل‌آویو با موشک بالستیک نیز می‌شود. از نظر این رسانه، دو طرف در ماه‌های اخیر با محک زدن یکدیگر، تلاش داشتند تا از بروز جنگ تمام عیار پرهیز کنند. اما به نظر می‌رسد در ماه‌ها اخیر، به شرایط بحرانی‌تر شده و سرعت نزدیک شدن به جنگ تمام عیار بسیار بالا رفته است. بلومبرگ با اشاره به نقش (ادعایی) ایران در این درگیری‌ها نیز نوشت تلاش ایران بر این بوده است تا در شرایط کنونی از مداخله مستقیم در درگیری‌ها اجتناب کند، چراکه مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور ایران آن را «تله»‌ای از جانب اسراییل برای ایران می‌داند.
3- واشنگتن پست: اسراییل مقدمه حمله زمینی به لبنان را فراهم کرد
واشنگتن پست در گزارشی به تحولات اخیر لبنان پرداخته و می‌نویسد درحالی که دیپلمات‌ها برای جلوگیری از جنگ همه‌جانبه تلاش می‌کردند، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که اسراییل تا زمانی که به پیروزی نرسد به جنگ ادامه می‌دهد. این روزنامه از شکست طرح آتش‌بس 21 روزه در لبنان با توجه به حمله اسراییل به ضاحیه بیروت نوشت و معتقد است در صورت هر گونه نتیجه‌ای، بعید است طرح صلح بایدن راه به جایی ببرد. این روزنامه به نقل از یوسی کوپرواسر، رییس سابق تحقیقات در اطلاعات نظامی اسراییل نوشت، پس از حمله روز جمعه به ضاحیه بیروت ساعت‌ها و روزهای آینده در منطقه بحرانی خواهند بود. اگر حزب‌الله پاسخ سنگینی به اسراییل بدهد، این به معنای آن است که ایالات‌متحده نیز به اسراییل برای تهاجم زمینی چراغ سبز نشان می‌دهد. این روزنامه همچنین مدعی استقبال اسراییلی‌ها از حمله سراسری اسراییل به لبنان است و می‌نویسد نوعی همگرایی در اسراییل برای تهاجم به لبنان و حملات علیه حزب‌الله وجود دارد. واشنگتن پست در گفت‌وگو با اساف اوریون، رییس سابق برنامه‌ریزی استراتژیک ارتش اسراییل، به نقل از او نوشت اگرچه هنوز حمله زمینی به لبنان رخ نداده است، تجمع نیروهای مختص رزم در شمال، در مرزهای لبنان، آرایش زرهی ارتش رژیم اسراییل، حملات بی‌امان هوایی نشان از این دارد که به زودی حمله زمینی صورت خواهد گرفت.
4-النهار: تل‌آویو معادلات خاورمیانه را پیچیده کرده است
روزنامه النهار چاپ بیروت نیز به حملات اخیر اسراییل به لبنان واکنش نشان داد. این روزنامه لبنانی به نقل از یک مقام امنیتی اسراییل نوشت که انتظار دارد جنگ احتمالی علیه حزب‌الله به اندازه جنگ کنونی در غزه طولانی نباشد زیرا اهداف ارتش اسراییل در لبنان بسیار محدودتر است. این مقام اسراییلی مدعی شد تل‌آویو متعهد شده است که ساختار نظامی و سیاسی حماس در غزه را از بین ببرد، اما هدف در لبنان صرفا دور کردن حزب‌الله از مرز با اسراییل است. این مقام که نخواست نامش فاش شود در راستای دستورالعمل‌های توجیهی نظامی این ادعا را مطرح کرد که از نظر اهداف عملیاتی «درجه خنثی‌سازی حزب‌الله به بزرگی آن در غزه» نیست. اما برخی مفسران نسبت به نیات اسراییل ظنین هستند. النهار نیز در مطلب دیگری به این موضوع پرداخت که به نظر اهداف اسراییل فراتر از چیزی باشد که مقامات این رژیم ادعا دارند. به نظر می‌رسد هدف اولیه اسراییل عقب راندن حزب‌الله به پشت رودخانه لیتانی باشد، اما از نگاه ناظران روزنامه النهار، هدف اشغال بخش‌هایی در نوار جنوبی لبنان است. پس ادعای کوتاه بودن جنگ در لبنان به نظر تبلیغات رسانه‌ای اسراییل است. النهار با اشاره به اظهارات یوسی یوشوا، خبرنگار امور نظامی در روزنامه اسراییلی یدیعوت آحارونوت در مورد اینکه حزب‌الله هنوز 10درصد از توانایی‌های خود را به کار نگرفته است، نوشت هر گونه حمله به خاک لبنان می‌تواند وضعیت را در اسراییل بسیار پیچیده کند و این به معنای موشک باران حزب‌الله علیه شهرهای اسراییلی در هفته‌های پیش رو است.
5- نیویورک: اسراییل خط قرمزی نمی‌شناسد
نشریه نیویورک تایمز با انتشار گزارشی مدعی شد، ارتش اسراییل با حمله به مقر فرماندهی مرکزی حزب‌الله نشان داده است در راستای تشدید تنش در منطقه خط قرمزی نمی‌شناسد. به گزارش نیویورک تایمز، ارزیابی اولیه سازمان‌های اطلاعاتی اسراییل این ادعا را مطرح می‌کند که سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله ترور شده است. با این حال، آنها هشدار دادند که این ارزیابی ممکن است تغییر کند. از نگاه نیویورک تایمز، با توجه به تحولات اخیر، فارغ از خبر ترور رهبر حزب‌الله و برخی مقامات این جنبش، این حرکت رژیم اسراییل به معنای خواست این بازیگر برای افزایش تنش است. نیویورک تایمز همچنین مدعی شد مقامات بلندپایه ایران جمعه شب و بلافاصله پس از حملات اسراییل به ضاحیه بیروت در جلسه شورای عالی امنیت ملی شرکت کردند تا به شکل فوری وضعیت را بررسی کنند. این روزنامه مدعی است در این دیدار که پشت درهای بسته برگزار شد، مقامات ایرانی نسبت به عدم ارایه بیانیه حزب‌الله درباره وضعیت سیدحسن نصرالله ابراز نگرانی کردند. این دیدار درحالی برگزار شد که مسعود پزشکیان، و وزارت امور خارجه ایران با صدور بیانیه‌هایی این حملات را به‌ شدت محکوم کردند. پزشکیان در بیانیه‌ای گفت: ایران جنایت اخیر صهیونیست‌ها را پیگیری خواهد کرد و در کنار مردم لبنان و مقاومت خواهد بود.
6-الجزیره: اسراییل بایدن را در باتلاق در جنگ خودخواسته قرار داده است
الجزیره، به برجسته کردن جنبه‌های غیرنظامی حمله اسراییل به ضاحیه بیروت پرداخت و در گفت‌وگو با لارا بیطار، سردبیر نشریه «پابلیک سورس»، مستقر در بیروت، نوشت یکی از اهداف حملات به پایتخت لبنان برای ایجاد رعب و وحشت در مردم لبنان طراحی شده است. بیطار به الجزیره گفت: شاهد شبی خونین بودیم که نه تنها حومه جنوبی بیروت را هدف قرار گرفت، بلکه بسیاری از مناطق مختلف کشور ازجمله بقاع، چوف و البته بخش‌های جنوبی کشور نیز بمباران شد. هدف از این کار، ترساندن مردم لبنان، تسلیم و وادار کردن گروه مقاومت حزب‌الله به رها کردن مردم فلسطین در غزه است که در 11 ماه گذشته با یک نسل‌کشی روبه‌رو بوده‌اند. «هدف نهایی» اسراییل ایران است و ایالات‌متحده را به «مقابله نظامی مستقیم» می‌کشاند. در تحلیلی دیگر در این رسانه، معین ربانی، عضو غیرمقیم مرکز مطالعات جنگ و امور بشردوستانه، مدعی است که حمله به بیروت آخرین ماجراجویی اسراییل است که برای تغییر شکل قدرت در منطقه و در صورت امکان، کشاندن امریکا به رویارویی مستقیم با ایران طراحی شده است. این تحلیلگر امنیتی معتقد است تصمیم راهبردی اسراییل این است شکل خاورمیانه را اساسا تغییر بدهد. ربانی مدعی شد: عنصر کلیدی در حملات اخیر درهم شکستن حزب‌الله و حذف یکی از بازوان قدرتمند تهران و مقاومت در منطقه است. این تحلیلگر ادعا کرد هدف از این ماجراجویی‌های خطرناک تل‌آویو تضعیف تهران و در صورت امکان در طول ماه‌های باقی‌مانده دولت بایدن، دخالت دادن ایالات‌متحده در یک رویارویی مستقیم نظامی با ایران است. ربانی گفت به همین دلیل است که اسراییل مطلقا وقعی به دیپلماسی نمی‌دهد و همین دلیل اهداف حملاتش بسیار فراتر از حفظ امنیتش ارزیابی می‌شود.
7-هیل: ترور ادعایی حسن نصر‌الله برای اسراییل گران تمام می‌شود
نشریه امریکایی هیل نیز به تفسیر حمله اسراییل به مقر فرماندهی مرکزی حزب‌الله در حومه بیروت پرداخت و مدعی شد اسراییل با ترور ادعایی سیدحسن نصرالله به دنبال ضربه‌ای قاطع به این جنبش بوده است. این نشریه با اشاره به تاریخچه رهبری سیدحسن نصرالله بر حزب‌الله، او را فردی دانست که هم در کیفیت و هم در کمیت به توسعه نیرو و توان رزمی این جریان کمک شایانی کرده است. این نشریه همچنین، نقش سیاسی و نفوذ حزب‌الله در دهه‌های اخیر در صحنه سیاسی لبنان را مرهون تلاش‌های سیدحسن نصرالله دانست و نوشت نصرالله به عنوان رهبری «فرهمند، بسیار باهوش و عمیقا معتقد به آرمان خود» در میان هوادارانش در لبنان و حتی محور مقاومت در منطقه شناخته می‌شود. بنابراین، تلاش اسراییل در سال‌های اخیر برای حذف او، در همین راستا تفسیر می‌شود تا بتواند به بدنه حزب‌الله ضربه قاطعی وارد کند. نشریه هیل نقش برجسته رهبری سیدحسن نصرالله را در حزب‌الله اساسی می‌شمارد و می‌نویسد او توانست حمایت نظامی و سیاسی بخش بزرگی از گروه‌های مقاومت، از یمن تا سوریه را به دست آورد و با توسعه ساختاری حزب‌الله، این جنبش را به عنصری بازدارنده در مقابل اسراییل و ایالات‌متحده بدل کند. از نگاه این نشریه، اگرچه ترور رهبر حزب‌الله هنوز تایید نشده است، این امر در صورت صحت ادعای منابع اسراییلی، می‌تواند ضربه سختی برای حزب‌الله تلقی شود.
8-اکونومیست:نتانیاهو به جهان دهن ‌کجی کرد
اکونومیست نیز در وبگاه خود به سخنرانی نتانیاهو و ارتباط آن با تحولات اخیر پرداخته است. این نشریه مدعی است نخست‌وزیر اسراییل در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 27 سپتامبر به این گمانه‌زنی پرداخت که ممکن است به زودی آتش‌بس میان اسراییل و حزب‌الله اعلام شود؛ طرح صلحی که امریکا و فرانسه مشترکا روی میز طرفین قرار داده‌اند. اما اکونومیست مدعی است این موضع‌گیری اسراییل به نظر تاکتیکی در مقابل رهبران جهان بود و بلافاصله پس از اینکه او سخنرانی خود را ایراد کرد، حمله به مقر فرماندهی مرکزی حزب‌الله در بیروت نشان داد این نشریه در ادامه آورد، نتانیاهو به دنبال آتش‌بس نبوده است. از همین رو این حمله به خودی خود می‌تواند هر‌گونه طرح آتش‌بس را بی‌اعتبار کند، چرا‌که این حمله به مثابه تشدید تنش ویرانگر از سوی اسراییل است که می‌تواند حزب‌الله را وادار کند زرادخانه موشک‌های دوربرد و دقیق خود را علیه مواضع و شهرهای حساس اسراییلی به کار بگیرد. اکونومست با اشاره به حضور افراد تندرو در کابینه نتانیاهو معتقد است این امر باعث شده نتانیاهو برای پذیرش طرح آتش‌بس تحت فشار باشد و به این ماجراجویی هولناک دست بزند. این نشریه در ادامه می‌نویسد: هیچ تصمیمی برای حمله تمام عیار به لبنان وجود ندارد و در روزهای آینده نیز احتمال آن کم ارزیابی می‌شود. اما اسراییل به وضوح مدعی شده که آماده است تا رویاروی حزب‌الله قرار بگیرد، مگر اینکه توافق آتش‌بس بهتری از منظر آن ارائه شود. یک افسر ارشد اسراییلی مدعی است بازگشت به قطعنامه 1701 سازمان ملل- که برای پایان دادن به جنگ سال 2006 تصویب شد و حزب‌الله را ملزم به عقب‌نشینی 30 کیلومتری از مرز می‌کند - «کافی نیست.» او به اکونومیست گفت اسراییل به دنبال به سازوکاری است که تضمین کند این‌بار حزب‌الله نزدیک مرز نخواهد بود. 

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/892162/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

(ویدیو) اقدام عجیب دو توریست خارجی در اصفهان

مسلمانان جهان با هوشیاری و عزمی راسخ پاسخی قاطع به جنایات رژیم سفاک بدهند

قطع گاز بخش هایی از شهرستانهای آران و بیدگل و شهرضا

فدراسیون توان‌یابان و المپیک ویژه ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند ️

بازی و تفریح در باغ جوانان در سفر اصفهان

903 هزار تُن کالا از طریق گمرک اصفهان صادر شد

صید ماهی در دریاچه سد مهاباد آغاز شد

حجم سد زاینده‌رود به 283 میلیون متر مکعب رسید

زنگ عاطفه‌ها در دبستان مصطفوی اردستان

مصایب بی پایان کویر مرنجاب

تجمع طلاب و حوزویان کاشان

ممنوعیت تردد ناوگان باری اصفهان در ساعات اولیه صبح

فیلم| اجتماع مردم دهاقان در محکومیت ترور شهید سیدحسن نصرالله

ویدئو| حال و هوای منزل سردار شهید نیلفروشان در اصفهان

آغاز صید ماهی در دریاچه سد مهاباد

مدیرکل ارشاد اصفهان: رسانه‌ها ما را نقد کنند

استقلال تاجیکستان وارد اصفهان شد

تجمع مردمی محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در مهاباد

استقلال سرخپوش در حوالی زاینده رود!

انتقاد امام جمعه کاشان از سکوت مدعیان حقوق بشر در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی

بارش باران در جاده‌های 7 استان | مسیرهای ای 4 استان گرد و خاکی است

استقلال با لباس قرمز به اصفهان رسید+ عکس

«مرکز تماس شهروندی» شهرسازی الکترونیک شهرداری اصفهان فعال شد

ورود استقلال تاجیکستان به اصفهان و معرفی تیم داوری

بین اداره کل فرهنگ با شهرستان‌ها ارتباط خوبی برقرار است

کاهش دامنه نوسان بورس و عواقب آن/ دامنه نوسانات باید باز باشد

تیم استقلال تاجیکستان وارد اصفهان شد

صادرات گمرکات اصفهان 22درصد کاهش یافت/ پاکستان عمده مقصد صادرات

افتتاح مدرسه خیرساز در نجف آباد

ویژه برنامه‌های هفته دفاع مقدس در شهرضا به روایت شهروندخبرنگار

اختصاص اعتبار برای موزه‌های بخش خصوصی کاشان

فردا جریان گاز در شهرضا و آران و بیدگل قطع می‌شود

روایت خبرنگاران مهاباد از اعلام انزجار مردم مهاباد از جنایات رژیم غاصب

پیام تسلیت مدیر مدرسه علمیه امام موسی کاظم (ع) برزک در پی شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان

دیدار مدیران شهری با خانواده شهید نیلفروشان + فیلم

فولاد مبارکه دانش را محور فعالیت‌های خود قرار داده است

نوسازی، راه‌اندازی و افزایش ظرفیت واگن‌برگردان فولاد مبارکه

مدیر مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله اعتمادی کاشان شهادت دبیر کل حزب‌الله لبنان را تسلیت گفت

فیلم | خروش مردم گلپایگان در پی شهادت رهبر حزب الله لبنان

تجمع مردم مهاباد در محکومیت شهادت سید حسن نصرالله

مشارکت مؤثرین افراد در اطلاع‌رسانی دستاوردهای فولاد مبارکه

فولاد مبارکه در روزهای سخت، کنار مشتریان خود است

تحرک در تولید صنعت تجدیدپذیر با نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه

تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه‌های اصفهان و جامع علمی کاربردی امضا شد

ضرورت جایگزینی نگاه ملی در حوزه فولاد به‌جای نگاه منطقه‌ای

بارش باران در جاده‌های 7 استان؛ آخرین وضعیت چالوس

گردهمایی رزمندگان شهرستان جرقویه

فولاد مبارکه و صنایع ملی مس بزرگان رینگ صنعتی بورس کالا در 6 ماه اول 1403 / سهم 19 درصد فولاد مبارکه از ارزش معاملات رینگ صنعتی بورس کالا

پیگیری و مکاتبات استانی برای رفع مشکل سوخت کامیون‌داران انجام شد

هواشناسی اصفهان فردا 9 مهر؛ بارش باران و کاهش دما