پیام سپاهان

آخرين مطالب

وزارت نیرو به تنهایی نمی‌تواند مشکل ناترازی انرژی را برطرف کند اجتماعی

وزارت نیرو به تنهایی نمی‌تواند مشکل ناترازی انرژی را برطرف کند
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - جام جم آنلاین اصفهان؛ امیر کشانی روز سه‌شنبه در همایش ملی ناترازی انرژی صنعت برق و چشم انداز اقتصادی ایران با اشاره به کمبود نزدیک به 2 هزار مگاوات برق در استان اصفهان اظهار کرد: سال‌هاست که بر تولید برق از انرژی هسته‌ای تاکید داریم و تاکنون خروجی ملموسی نداشته است.
وی با اشاره به راهکارهای حل مشکل ناترازی انرژی در کشور و استان اصفهان افزود: در این زمینه لازم است امکان تبادل انرژی با همسایگان به ویژه برای صنایع بزرگ فراهم شود چرا که صنایع بر باورند ضرر و زبان استفاده از برق به نرخ جهانی به مراتب کمتر از تعطیلی شرکت‌ها است.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان اصلاح اقتصاد برق را دیگر راهکارهای بهبود شرایط فعلی ناترازی برق اعلام کرد و گفت: توسعه و نوسازی شبکه انتقال و توزیع برق نیز در این زمینه ضروری است.
وی بالا بردن راندمان نیروگاه‌های فعلی را راهکار از بین بردن ناترازی انرژی در کشور دانست و افزود: تقویت و آموزش نیروی انسانی متخصص و شرکت‌های تولید حوزه برق و فراهم سازی زیرساخت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نیز در این راستا از اهمیت بالایی برخوردار است.
کشانی اضافه کرد: تغییر ساعت کار در تابستان و فرهنگ‌سازی مصرف برق هم باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.
کشانی با بیان اینکه وزارت نیرو به تنهایی نمی‌تواند مشکل ناترازی انرژی را برطرف کند، گفت: در این زمینه وزارت نیرو نه تنها تلاشی نمی‌کند حتی به اندازه بابا برقی هم در زمینه فرهنگ‌سازی اقدامی انجام نمی‌دهد.
وی اضافه کرد: وزارت نیرو باید با صراحت مشکلات را اعلام و در راستای حل آن بکوشد.
رکورد تولید برق استان با رکورد با اوج مصرف همزمان نیست
سعید محسنی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان وضع و اجرای قوانین، بکارگیری تمام ابزارها و ظرفیت‌ها و همسویی ارکان نظام و جامعه(مردم) برای تغییر رویه‌ها نخستین گام برای حل این چالش باشد.
وی اضافه کرد: میزان مصرف برق استان در اوج حدود هفت هزار مگاوات و رکورد تولید برق استان حداکثر 6 هزار و 200 مگاوات است که این رکورد با اوج مصرف همزمان نیست.
محسنی هشدار داد: ناترازی صنعت برق تأثیر مخربی بر آینده اقتصادی ایران خواهد گذاشت و مخاطره جدی برای توسعه کسب و کارها به شمار می‌رود ولی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌توان از ناترازی صنعت برق را کاست یا حتی از میان برداشت.
وی با اشاره به برخی اقدامات برای مدیریت ناترازی انرژی گفت: تشکیل منظم شورای انرژی استان، برگزاری جلسات کارگروه مدیریت بار صنایع با استفاده از نظر کارشناسان و برگزاری منظم کارگروه برنامه‌ریزی عملیاتی برای مدیرت مصرف از جمله اقداماتی بود که برای مدیریت ناترازی‌ها انجام شد.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان اظهار داشت: راه‌حل قطعی مقابله با ناترازی برق، توسعه صنعتی بر اساس آمایش سرزمین، بهینه‌سازی مصرف در تمام بخش ها و ایجاد تنوع در سبد تولید با تاکید بر انرژی‌های تجدیدپذیر است.
وی تصریح کرد: البته تسهیل قوانین، دوری از ساده‌انگاری مسأله و اصلاح مفروضات، باورها و نگرش‌ها نیز برای حل مشکل ناترازی ضروریست و شاه کلید اجرای این راهکارها نیز اصلاح اقتصاد انرژی در کشور است.
محسنی گفت: تغییر ساعت که در تمام دنیا سالی 2 بار انجام می‌شود، 1.5 تا 2 درصد میزان مصرف انرژی را کاهش می دهد اما وزارت نیرو نتوانست اهمیت این موضوع را برای مجلس مشخص کند ولی با اجرای این کار ساده در آینده می‌توانیم از منابع انرژی بهتر استفاده کنیم.
رشد تقاضای، فعالیت‌های زیر زمینی، تأثیر قیمت‌گذاری سه عامل ناترازی برق است
کیومرث حیدری در این نشست گفت:توسعه رمزارزها به‌عنوان یک اقتصاد زیرزمینی و نیز مصرف برق در واحدهایی با یک برچسب و تولید کالا و خدمات که الزاماً در آمار رسمی درج نمی‌شود بخشی از مصرف‌کنندگان این انرژی و ناترازی‌ها هستند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشترکین خانگی در کشور 32 میلیون است، ادامه داد: رشد تقاضای ناشی از رشد اقتصادی، فعالیت‌های زیر زمینی، تأثیر قیمت‌گذاری موجب شده است که هسته اولیه ناترازی در برق شکل بگیرد.
عضو هیات‌علمی پژوهشگاه نیرو و مشاور عالی وزیر نیرو ادامه داد: در بخش خانگی و مشترکین خرد؛ مانند مصارف عمومی و تجاری بر اثر تغییر اقلیم و گرمایش زمین این ناترازی بیشتر شده است و از سوی دیگر استمرار واگذاری انشعاب جدید به روش ناسازگار با محیط کسب‌وکار جدید بر شدت آن افزوده است.
وی گفت: باتوجه‌به روند گرمایش زمین از سال 89 تا 1401 سالانه 200 میلیون دلار واردات کولرگازی به کشور صورت‌گرفته است که این میزان واردات نیاز به تولید 30 هزار مگاوات برق در کشور داشت؛ زیرا نصب هر کولرگازی حدود 2 کیلووات برق مصرف می‌کند که محقق نشد.
حیدری گفت: وضعیت فعلی نظام قیمت‌گذاری برق را به سمت یک کالای عمومی (رایگان) سوق داده است که به زبان اقتصادی مرز تقاضا با نیاز برداشته شده یا بسیار تضعیف شده است.
وی اضافه کرد: در بخش خانگی و مشترکین خرد تغییر اقلیم کشور را به سمت تغییر مناطق تحت پوشش تعرفه گرمسیر سوق داده و بیشتر شهرهای کشور جزو مناطق گرمسیری با نیاز وسایل سرمایشی مبدل کرده است.
عضو هیات‌علمی پژوهشگاه نیرو و مشاور عالی وزیر نیرو تأکید کرد: ناترازی می‌تواند بسیار شدیدتر و مخرب‌تر از تجربه ساله‌های اخیر باشد و انرژی الکتریکی می‌تواند به‌عنوان مسئله شماره یک به صنعت تحمیل کند؛ بنابراین توصیه می‌شود نهادها فکری در بخش صنعت و شناسایی بکار بستن تسهیلگرها و شتاب دنده‌های رفع بحران باشند.
ضریب مصرف برق یک هزار و 800 مگاوات افزایش داشته است
معاون استاندار اصفهان نیز گفت: امسال که با افزایش سه‌درجه‌ای دمای هوا مواجه بودیم مصرف برق نیز افزایش پیدا کرد و این در حالی است که بر اساس ضریب مصرف برق یک هزار و 800 مگاوات افزایش پیدا کرد.
محمود حقیقت سرشت ادامه داد: باوجود چنین شرایطی باید سرفصلی‌هایی طراحی و در اتاق فکری تصمیم‌گیری این ناترازی در فصل قبل تابستان انجام می‌گرفت.
معاون استاندار اصفهان تصریح کرد: هر چه زمان می‌گذرد افزایش مصرف و کاهش تولید داریم؛ اما این مسئله را ما نباید در تابستان متوجه بشویم؛ بلکه علاج آن را باید قبل از وقوع و در زمستان اندیشید.
وی گفت: البته مدیریت این ناترازی مربوط به مجموعه حاکمیتی به‌عنوان سیاست‌گذار است و در استان صنعتی همچون اصفهان نیز باید قبل از رسیدن فصل گرما فکری برای آن کرد.
حقیقت‌سرشت با اشاره به اینکه در مدیریت پیک سالی باید از منابع موجود بهترین مصرف را داشت، بیان کرد: ما نباید همه تولیدات یا صددرصد انرژی را مصرف کنیم، بلکه باید بخشی از تولیدات بخصوص انرژی را ذخیره نگهداریم تا به صنعت آسیب نرسد و در مواقع اضطراری نوسانات مصرف شود.
هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین*/

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/891420/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ساخت تار عنکبوت ضد گلوله

راهپیمایی مردم شهر میمه در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و لبنان

دفاع مقدس، سرمشق ملت‌های آزادیخواه و مسلمان برای آزادی فلسطین است

فصل جدید برای نمایندگان اصفهان بدون پیروزی آغاز شد

4 شمشیرباز از خراسان رضوی به اردوی تیم ملی دعوت شدند

گیت‌های ورودی استادیوم فولادشهر همچنان بسته است

بازی تراکتور سپاهان امروز چه ساعتی است؟ + ترکیب احتمالی سپاهان و تراکتور

دبیر هیات شمشیربازی خراسان رضوی:4 شمشیرباز از خراسان رضوی به اردوی تیم ملی دعوت شدند

فیلم| راهپیمایی مردم بهارستان اصفهان در حمایت از جبهه مقاومت

هوش مصنوعی وارد مدیریت شهری می‌شود

فیلم| راهپیمایی مردم دهاقان در حمایت از جبهه مقاومت

فیلم| خروش مردم خمینی شهر در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

4 شمشیرباز از خراسان رضوی به اردوی تیم ملی دعوت شدند – آفتاب نو | اخبار ورزشی

سپاهان – تراکتور؛ آمار بوی گل می‌دهد!

همایش پیاده روی گرامیداشت هفته دفاع مقدس در مهاباد برگزار شد

باز هم چمن ورزشگاه فولادشهر مشکل ساز شد

گوهر خود را مزن بر سنگ هر ناقابلی!

هدست اپل ویژن 2 در سال 2025 رونمایی خواهد شد

متا قابلیت‌های هوش مصنوعی عینک هوشمند ری‌بن را ارتقا داد

پاسخ تند «ایلان ماسک» به دعوت‌نشدنش به اجلاس سرمایه‌گذاری بریتانیا

پوتین با فن‌آوری فضایی خاورمیانه را تسخیر می‌کند؟

دشمن از طریق جنگ نرم و نفوذ می‌خواهد هدف خود را اجرایی کند

وظیفه آموزش و پرورش تربیت نیروی انسانی معتقد به موازین جمهوری اسلامی است

فیلم| اعلام انزجار مردم تیران در برابر جنایات استکبار جهانی

فیلمI خروش مردم کاشان در محکومیت رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم غزه و لبنان

رونمایی کتاب چفیه ماندگار در گلپایگان

رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس افتخار آفریدند

اعلام انزجار مهابادی‌ها از جنایات رژیم منحوس صهیونیستی

دفاع مقدس نمونه تبدیل تهدید به فرصت بود‌

اطلاعیه قطعی گاز در چند محله اصفهان

آتش‌نشانی اصفهان پیشرو در تولید تجهیزات نوآورانه است

پیکر شهید شم آقایی امروز در نطنز تشییع و خاکسپاری شد

راهپیمای خود جوش مردم اصفهان در جمعه خشم علیه رژیم صهیونیستی بعد ازاقامه نماز جمعه اصفهان

تولید 5 نمونه تجهیزات نوآورانه در آتش‌نشانی اصفهان

امام جمعه موقت اصفهان: حامیان جنایت‌های رژیم صهیونیستی، شریک جرم هستند

رژیم صهیونیستی برای بقا دست به جنایت می‌‌زند

امام جمعه گلپایگان: ادامه راه انقلاب مستلزم اعتماد به جوانان کشور است

30 نماینده قلب تپنده گردشگری ایران را احیا کنند

سخنان ارزشمند اردشیر رستمی

هرچیزی زمان خودشو داره!

اپل به‌روزرسانی iOS 18.0.1 را برای رفع باگ آزاردهنده در iMessage منتشر می‌کند

بازی موبایل The Simpsons: Tapped Out پس از 12 سال به اتمام می‌رسد

گوگل جمنای، پاسخ‌های هوشمند جیمیل را هوشمندتر می‌کند

استعفای مدیر عامل ایرانی شرکت Masimo در جریان مبارزه با اپل

خروش مردم کاشان در حمایت از مردم غزه و لبنان

لیگ برتر هندبال زنان؛ برتری نمایندگان فارس و تساوی سپاهان

جنایات رژیم صهیونیستی لکه ننگی بر تاریخ بشریت

راهپیمایی مردم اصفهان در حمایت از حزب‌الله و مردم فلسطین

بارش باران و وزش بادهای شدید اصفهان را در برمی‌گیرد/ تداوم کاهش دما در استان

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز جمعه 6 مهر