پیام سپاهان

آخرين مطالب

علل انتقال 3 توله خرس سیاه از مرکز بازپروری اصفهان به باغ وحش صفه اجتماعی

علل انتقال 3 توله خرس سیاه از مرکز بازپروری اصفهان به باغ وحش صفه
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - به گزارش خبرنگار مهر، اواسط خرداد ماه امسال در ایستگاه بازرسی شهرستان نایین، از یک دستگاه اتوبوس که از کرمان عازم تهران بود، دو قلاده توله خرس سیاه آسیایی و از گونه‌های در معرض انقراض کشف و به اداره محیط زیست شهرستان تحویل داده شد و در نهایت برای مراحل درمانی و تیمار در اختیار اداره کل حفاظت محیط‌زیست اصفهان قرار گرفت.
چند روز پس از این ماجرا یک قلاده توله خرس سیاه بلوچی دیگر که از افراد متخلف گرفته شده بود برای تیمار از محیط‌زیست استان فارس به استان اصفهان منتقل شد و هر سه توله خرس برای نگهداری و درمان به مرکز بازپروری حیات وحش کلاه قاضی انتقال یافتند.
طی روزهای اخیر اما کلیپی 10 ثانیه‌ای از محل نگهداری توله خرس‌های سیاه بلوچی (آسیایی) در این مرکز بازپروری در شبکه‌های اجتماعی محلی منتشر و در توضیح آن ادعا شده است که اداره محیط‌زیست اصفهان در ازای تامین غذا، توله خرس‌ها را به باغ وحش صفه واگذار کرده است.
در همین ارتباط مریم امیدی رییس اداره حفاظت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ضمن رد ادعاهای مطرح شده، اظهار داشت: لازم است برخی افراد پیش از اینکه مطلبی را در فضای مجازی نشر دهند، صحت و سقم موضوع را اعتبار سنجی کنند.
وی ادامه داد: به رغم تمام محدودیت‌هایی که از تجهیزات گرفته تا اعتبارات برای تغذیه و حتی نیروی انسانی برای امور اجرایی در مرکز بازپروری حیات وحش کلاه قاضی داریم اما در راستای مسوولیت اجتماعی، برخی مراکز و شرکت‌های خصوصی به محیط‌زیست اصفهان کمک می‌کنند و تامین اعتبار ساخت بنای این مرکز را حتی یک شرکت فولادی تقبل کرد که از سه فاز این مرکز تنها یک ساختمان بهره برداری شده است.

پیام سپاهان

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست اصفهان با بیان اینکه هم اینک نگهداری از حیات وحش در یک ساختمان مرکز بازپروری انجام می‌شود و از نظر جا برای حیوانات مشکل داریم، خاطرنشان کرد: بی تردید حیات‌وحش مرکز بازپروری کلاه‌قاضی با هدف رهاسازی در زیستگاه‌های طبیعی در این مرکز نگهداری می شوند.
امیدی افزود: 2 قلاده توله خرس بلوچی نر و ماده که بهار امسال در ایست بازرسی نایین از متخلفان گرفتند به دلیل اینکه در حوزه استان اصفهان بود به نزدیک‌ترین محل یعنی مرکز بازپروری کلاه قاضی ارجاع دادند به رغم اینکه خرس سیاه بلوچی گونه ای نیست که در اصفهان پراکنش داشته باشد.
وی ابراز داشت: به فاصله چند روز، یک قلاده توله خرس سیاه بلوچی نر که آنهم از متخلفی در استان فارس گرفته شده بود، با وجود اینکه به دلیل مشکلات موجود و سخت‌تر شدن کار، رغبت چندانی برای نگهداری آن نداشتیم، به مرکز بازپروری حیات‌وحش اصفهان منتقل شد.
رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اداره کل محیط‌زیست اصفهان تصریح کرد: این سه قلاده توله خرس بلوچی قرار بود که در عرض یک هفته توسط معاونت طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور تعیین تکلیف شوند و گزینه‌هایی نیز مطرح بود که مرکزی را در استان‌های کرمان یا سیستان و بلوچستان در نظر بگیرند که بصورت بازپروری این حیوانات به آنجا منتقل و در نهایت برای رهاسازی در زیستگاه طبیعی اقدام شود.
امیدی ابراز داشت: یک هفته، چندین ماه شد و به سازمان مکاتبه و اعلام کردیم که محدودیت مکانی، امکانات و نیروی انسانی داریم زیرا نگهداری حیوان زنده حتی یک پرونده کاری دشوار است در حالی که در مرکز بازپروری کلاه قاضی سیاهگوش، گربه جنگلی و پلنگ داریم ضمن اینکه حیواناتی نیز هفتگی برای تیمار به این مرکز آورده می‌شوند.
وی اضافه کرد: چندین ماه از زمان ورود توله خرس‌های بلوچی به مرکز بازپروری گذشت و متاسفانه برای انتقال این‌ها به مرکزی دیگر هیچ اقدامی نشد و این در حالی بود که دیگر فضا، امکانات و نیروی اجرایی برای نگهداری خرس‌ها که بزرگ‌تر شده بودند، نداشتیم.
رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل محیط‌زیست اصفهان افزود: با توجه به اینکه یکی از نیروهای ما که عهده‌دار نگهداری خرس‌ها بود از این مرکز منتقل شدند دیگر عملاً نمی توانستیم خرس‌ها را در مرکز نگهداری کنیم و پیش از اینکه خرس‌ها را به باغ وحش انتقال دهیم یکی از نیروهای آن مجموعه برای کمک در نگهداری و غذا دادن به خرس‌ها به مرکز بازپروری می‌آمد.
امیدی اظهار داشت: با موافقت مدیرکل محیط‌زیست استان قرار شد این سه توله خرس بلوچی را به صورت موقت به باغ وحش ببریم و دور از دید مردم در شرایط بسیار بهینه و مطلوب نگهداری شوند تا سازمان محیط زیست برای این سه تعیین تکلیف کند.
وی اضافه کرد: یک سالن مجزا داخل ساختمان به دور از دید مردم برای این سه اختصاص داده شد و 2 کارگر به صورت شبانه روز بر آنها نظارت می کنند ضمن اینکه 2 نفر کارشناس و متخصص حیات وحش به امور تغذیه این خرس‌ها رسیدگی می کنند.
رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اداره کل محیط‌زیست اصفهان با بیان اینکه توله خرس‌های سیاه بلوچی هم اکنون در صحت و سلامت کامل بوده و با تغذیه عالی نگهداری می شوند، خاطرنشان کرد: چندین بار از محل نگهداری توله خرس‌ها بازدید کردیم و شرایط مناسب است و امیدوار هستیم که سازمان محیط‌زیست به زودی اینها را تعیین تکلیف کند.

پیام سپاهان

به گزارش خبرنگار مهر، خرس سیاه آسیایی (بلوچی) هم اکنون در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN RED LIST) در طبقه در آستانه انقراض (CR) قرار دارد و هیچ آمار مشخصی از تعداد اندک باقی‌مانده جمعیت این گونه در کشورمان در دست نیست.
خرس سیاه هرچند بیشتر گیاه‌خوار است اما رفتاری پرخاش‌گرانه نسبت به انسان دارد و حمله بدون هشدار این حیوان به آدمی بارها گزارش شده‌است.

پیام سپاهان

خرس سیاه آسیایی شبگرد است و بر خلاف دیگر همنوعان خود خواب زمستانی ندارد. عمر آن حدود 25 است و 120 تا 180 سانتی متر طول و 50 تا 170 کیلوگرم وزن دارد.
پراکنش این جانور در ایران محدود به مناطق جنوب شرق شامل استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان است. وجود خرس سیاه آسیایی در استان کرمان در مناطقی از شهرستان‌های جیرفت و کهنوج و در استان هرمزگان نیز در مناطقی از ارتفاعات بشاگرد گزارش شده است. این گونه خرس در استان سیستان وبلوچستان از پراکنش بیشتری برخوردار است و در ارتفاعات شهرستان نیکشهر، چابهار، سرباز، کوه بیرک سراوان، خاش و بزمان ایرانشهر مشاهده شده است.
بیشترین جمعیت این گونه در سال‌های اخیر در شهرستان نیکشهر سیستان و بلوچستان بوده است.
کد خبر 6231482

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/888987/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «حبیب‌ لی»

امروز هوای مهاباد ابری و بارانی است

جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد نجف‌آباد چگونه گذشت؟

یک کشته و 10 مصدوم در آزاد راه اصفهان به کاشان

تصادف زنجیره‌ای در آزادراه اصفهان _ کاشان یک کشته و 10 مصدوم به‌جا گذاشت

اصفهان، قهرمان زورخانه‌ای 3 رده سنی کشور

انتشار کتاب سرو صبور در اصفهان

فوت مردی 35 ساله بر اثر سقوط از ارتفاع در مهاباد

مسابقات قهرمانی دوچرخه سواری آذربایجان غربی در خوی

مراسم رژه نیروهای مسلح در اصفهان

توزیع یک هزار بسته نوشت افزار بین دانش آموزان خمینی شهری

هوای آخرین روز تابستانه اصفهان سالم ثبت شد/ شاخص کیفی 6 منطقه پاک است

غبار رقیق پدیده غالب اصفهان/ دما افزایش دارد

سبقت غیرمجاز 5 نفر را به کشتن داد+فیلم

توسعه ناوگان 115 از مهمترین نیازهای زیرساختی سلامت کاشان است

افزایش دمای اصفهان در هفته نخست پاییز

طرح ویژه نظارتی آغاز سال تحصیلی تا 15 مهرماه در کاشان اجرا می‌شود

ادامه همکاری مرتجی در تیم هندبال سپاهان

یک کشته و 10 مصدوم بر اثر تصادف زنجیره‌ای در آزادراه اصفهان-کاشان

فیلم| رژه نیروهای مسلح در اصفهان

تصادف زنجیره‌ای در آزادراه اصفهان-کاشان با 11 کشته و زخمی

قهرمانی بانوان اصفهانی در مسابقات هندبال پیشکسوتان کشور

هدایت هندبال سپاهان، همچنان با تفکرات شهداد مرتجی

عکس/ رژه نیروهای مسلح در هفته دفاع مقدس در سراسر کشور

تصادف مرگبار زنجیره‌ای در آزادراه اصفهان-کاشان

پیام تسلیت پزشکیان در پی درگذشت استاد محمود حکیمی

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

صحبت های شنیدنی سروش صحت درباره فرزندان

از روایت زندگی مجید مصطفایی تا حکایت «تن نور»

بهترین عمر باتری آیفون‌ها در برابر گلکسی اس 24 اولترا شکست خورد، با فاصله!

گلکسی رینگ سامسونگ احتمالا در 2 سایز جدید عرضه می‌شود

راه‌حلی برای مشکل گرافیکی Final Fantasy 16 روی PS5 ارائه شد

کوالکام به‌دلیل «تغییر در استراتژی» صدها نفر را تعدیل می‌کند

بازی Concord بودجه سرسام‌آوری داشته است

بازی راکی ربیت جا پای همستر کامبت گذاشت؛ تنبیه متقلب‌ها در اسرع وقت!

کاور کیبورد گلکسی تب S10 و S10 اولترا با دکمه هوش مصنوعی لو رفت

میدان نبرد ایران و روس

تحلیل کارشناس CNN از سخنرانی نصرالله: پیام مبارزه‌طلبی بود

خبر فوری برای وراث سهام‌عدالت/ زمان واریز سود سهام‌عدالت مشخص شد

برنامه سینماهای اصفهان، امروز شنبه 31 شهریور+ اکران «تگزاس 3» در اصفهان و قیمت بلیت

شهدا افسانه شکست ناپذیری نظام سلطه را باطل کردند

جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) با حضور خانواده های اصفهانی در فریدونشهر

برگزاری رزمایش الی بیت المقدس در کاشان

جشن میلاد با حضور خانواده های اصفهانی به میزبانی عشایر فریدونشهر

آیین سنتی نقاره زنی در حرم حضرت علی بن باقر(ع)مشهد اردهال کاشان

ورود تیم دوچرخه سواری آتش نشانی کاشان به شهر دماوند

اصلاح متعدد خطوط فاضلاب اصفهان تکافوی فرسودگی شبکه را نمی‌دهد

آذین‌بندی شهر اصفهان با تصاویر سرداران رشید اسلام

اصفهان سهم بزرگی در حماسه دفاع مقدس دارد+عکس

تولید و عرضه محصولات فناوری دانشگاه آزاد نجف‌آباد به بازار