پیام سپاهان

آخرين مطالب

◄ آزادراه شیراز اصفهان زیباترین آزادراه ایران آماده برای مسافران پاییزی و زمستانی + تصاویر اجتماعی

◄ آزادراه شیراز اصفهان زیباترین آزادراه ایران آماده برای مسافران پاییزی و زمستانی + تصاویر
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - تین نیوز |
آزادراه شیراز اصفهان ، طولانی ترین آزادراه ایران و به عقیده برخی مسافران زیباترین آزادراه کشور، در آستانه تولد یکسالگی بهره برداری رسمی خود قرار دارد. به این بهانه گفتگویی صمیمانه با مهندس رضا محمدیان مدیرعامل شرکت آزادراه اصفهان شیراز داشتیم که بخش اول آن را در ادامه می خوانید.
کارهای ناتمام شامل چه مواردی بود؟
همان طور که مستحضرید آزادراه شیراز اصفهان20 مهرماه 1402 به صورت رسمی توسط رئیس جمهور فقید و در شرایط خاصی افتتاح شد. به این معنی که بخشی از الزامات آزادراه تکمیل نشده بود اما استاندار محترم فارس، وزیر محترم وقت راه و شهرسازی، وزیر محترم وقت دفاع و مسئولان ارشد دیگر ذیربط این محور مواصلاتی به این جمع بندی رسیدند که آزادراه در دو فاز اولیه و تکمیلی بنا به ضرورت افتتاح شود. خوشبختانه هم افزایی خوبی هم در این زمینه صورت گرفت و بخشی از منابعی که برای تکمیل بستر و برخی الزامات آزادراه لازم بود به سرعت تامین شد و آزادراه در موعد مقرر زیر بار ترافیک رفت. موضوعاتی از جمله برق رسانی، سیستم روشنایی، ترمیم راه های روستایی، زیرگذرهای اصلی و تبادل ها و تجهیزات و الزامات ایمن سازی مسیر نیز بلافاصله بعد از افتتاح، اولویت بندی و آغاز شد.
بخش قابل توجهی از مسیر آزادراه از نزدیکی شهرها نمی گذرد و زیرساخت های برق رسانی در آن مناطق نبوده است. برق رسانی آزادراه و تامین روشنایی آن را چگونه انجام دادید؟
در مورد برق رسانی همان طور که شما هم گفتید به دلیل این که بخش عمده ای از مسیری که آزادراه از آن عبور می کرد پیش از این جاده ای وجود نداشت، زیرساختی هم برای برق رسانی ایجاد نشده بود. ما عملا مجبور شدیم برای برق رسانی به آزادراه، پیمانکار بگیریم و زیرساخت مورد نیاز را خودمان احداث و تامین کنیم. کار برق رسانی و تامین روشنایی را بر اساس اولویت بندی به سرعت پیش بردیم و نقاط مهم مثل گالری‌ها را 20 روز بعد از افتتاح روشن کردیم. همزمان مباحث دیگر مثل ایمن سازی مسیر، نصب نیوجرسی و احداث راه های دسترسی را نیز پیگیری کردیم. با تلاش همکاران خدوم شرکت، در حوزه برق رسانی آزادراه در حال حاضر حدود 70 درصد و در حوزه روشنایی آزادراه هم 60 درصد پیشرفت داشتیم و امیدواریم با تامین منابع مالی لازم حداکثر تا آذرماه امسال، روشنایی آزادراه را تکمیل کنیم.
بعد از افتتاح آزادراه تقریبا به فاصله یکی دو ماه وارد فصل زمستان شدیم. برای بارش های زمستانی آمادگی داشتید؟
وقتی افتتاح در مهرماه انجام شد با فاصله کمی ما وارد ماه های سرد سال شدیم و باید مباحث راهداری مربوط به فصل زمستان را آغاز می کردیم. به این منظور ما با استخدام نیروهای بومی و استفاده از نیروهای پیمانکاری خود شرکت که آزادراه و مختصات و ویژگی های آن را به خوبی می‌شناختند، اکیپ های راهداری را راه اندازی کردیم.
این اکیپ ها برای انجام ماموریت های خود باید مجهز می شدند و در این راستا تجهیزات لازم از قبیل دستگاه های نمک پاش، برف روب و محلول پاش را هم به سرعت تامین کردیم. به این ترتیب در ابتدای آذرماه 1402 اکیپ های ما با تجهیزات لازم در راهدارخانه های موقتی که احداث کرده بودیم مستقر و آماده خدمت رسانی در ماه پایانی پاییز و فصل زمستان بودند. البته سال قبل ما در آزادراه برف سنگین نداشتیم ولی بارندگی‌های زیادی داشتیم که در هوای سرد و ترافیک بالای آزادراه، می توانست چالش ایجاد کند اما الحمدلله سیستم راهداری تازه تاسیس ما توانست به خوبی از عهده ماموریت های خود برآید. طبعا سیستم راهداری ما به دلیل این که تازه کار خود را آغاز کرده بود کاستی هایی هم داشت که تلاش کردیم با نظرسنجی از کاربران آزادراه و مسئولان استان فارس، این کاستی ها را برطرف کنیم. در مبحث راهداری ما راندمان 80 درصدی را کسب کردیم و انشالله بتوانیم این 20 درصد را هم تا آذرماه امسال تکمیل کنیم و زمستان امسال با تمام توان در خدمت کاربران محترم آزادراه باشیم.
راهداری زمستانی آزادراه شیراز اصفهان چالش متفاوت دیگری هم دارد؟
مستحضرید که در قطعات یک تا سه آزادراه چالش های راهداری زمستانی ما حادتر است چون این قطعات در مناطق سردسیر قرار دارند و برف گیر هستند. بد نیست بدانید که در فصل زمستان بخش عمده این قطعات شب ها دمای منفی 8 درجه را تجربه می کنند. در این محدوده ها حتی یک برف سبک یا باران، جاده را با خطر یخبندان و لغزندگی مواجه می کند، ضمن این که اگر برف و باران هم نبارد، این منطقه شبنم خیز است و با نشستن شبنم روی جاده و برودت هوا، جاده با خطر یخ بندان و لغزندگی روبرو می شود. ما در این مناطق از سیستم پاشش نمک پیش گیرانه استفاده کردیم. از سوی دیگر آزادراه اصفهان شیراز آزادراهی است که بخش قابل توجهی از آن رویه بتنی دارد و نیازمند نگهداری خاص است. مثلا در بخش هایی از آزادراه که دارای رویه بتنی است یخ زدایی با نمک امکان پذیر نیست چرا که استفاده از نمک شدیدا به بتن آسیب می زند. ما در این بخش ها از گرانول(SNNA)، با وجود هزینه بالای آن، برای یخزدایی استفاده کردیم.
تکمیل نیوجرسی های آزادراه هم جزو اولویت شما بود؟
بله. نیوجرسی یکی از ملزومات مهم ایمنی آزادراه است. وقتی نیوجرسی ها تکمیل باشد خطر واژگونی خودروها به شکل معناداری کاهش می یابد و این امر روی کاهش تلفات سوانح اثر مطلوبی دارد. بنابراین ما در تکمیل نیوجرسی های آزادراه اهتمام ویژه ای داشتیم و تاکنون تقریبا 80 درصد نیوجرسی های کناری آزادراه را در مناطقی که اولویت داشت، مستقر کرده ایم.
روستاهای متعددی در مسیر آزادراه وجود دارد. تعامل شما با روستائیان چگونه بوده و برای بهبود جاده های روستایی در این مسیر چه اقداماتی انجام داده اید؟
تعامل ما با روستاهای مسیر آزادراه مثبت بوده و تلاش کردیم جاده های آنها را هم بهسازی کنیم. در بحث راه های روستایی ما تعهد داشتیم راه هایی را که موقع احداث آزادراه ناگزیر قطع کرده بودیم، دوباره بازسازی کنیم. از طرفی می دانستیم راه های روستایی که به وسیله آزادراه قطع شده، می‌تواند در فصل بهار و آغاز کشت برای اتوبان خسارت ایجاد کند چرا که روستائیان وقتی راه رسیدن به زمین هایشان مسدود باشد با ادوات کشاورزی مثل کمباین و تراکتور وارد آزادراه می شوند، هرچند این اتفاق در پاییز هم افتاد و این بار با این که راه های روستایی را احداث کرده بودیم روستائیان برای استفاده از جاده با کیفیت تر وارد آزادراه می شوند و البته همکاران از تردد خودروهای فوق جلوگیری می کنند. به هر شکل ما در کمترین زمان این اتصالات و جاده ها را برای روستائیان محترم بازسازی و بهسازی کردیم.
گشت های سیار راهداری جزو مهم ترین الزامات یک آزادراه باکیفیت است. در این مورد چه اقداماتی انجام داده اید؟
به نکته مهمی اشاره کردید. اقدام دیگری که ما انجام دادیم راه اندازی گشت های راهداری بود. ما 8 اکیپ گشت راهداری راه اندازی کردیم که 3 اکیپ آنها شبانه روزی فعال هستند و 5 اکیپ هم در طول روز فعالیت می‌کنند. این گشت ها که با خودروهای دوکابین و چراغ گردان مدام در طول مسیر آزادراه تردد می‌کنند و اگر مانعی در مسیر ایجاد شده باشد یا خودرویی به دلیل نقص فنی یا هر مشکل دیگر متوقف شده باشد، امدادرسانی لازم را انجام می دهند. علاوه بر این، ما 3 الی 4 گشت حراست راهداری در آزادراه فعال کردیم که با هماهنگی پلیس در حفاظت از تابلوها، ابنیه و زیرساخت آزادراه و جلوگیری از سرقت فعالیت می کنند. البته تامین امنیت آزادراه به عهده نیروی انتظامی است ولی ما هم تلاش کردیم در این زمینه به سهم خود مشارکت داشته باشیم و به امنیت آزادراه کمک کنیم. مجموعه این اقدامات امنیت نسبی را در آزادراه ایجاد کرده و مسئولان استان هم این نکته را به ما ابزار می کنند. صد البته پوشش امنیت بهتر آزادراه مستلزم حضور فیزیکی پررنگ تر پلیس و نصب دوربین های حفاظتی است.
طی مدت افتتاح آزادراه تاکنون سوخت رسانی به خودروها و ارائه خدمات رفاهی به مسافران را تا کجا پیش برده اید؟
در شش ماه اخیر به شدت روی فعال سازی مجتمع های خدمات رفاهی آزادراه کار کردیم. طی این مدت علاوه بر سه جایگاه سوخت قبلی در دو طرف جاده که به عبارتی شش جایگاه بوده، یک جایگاه سوخت ثابت دیگر( در واقع دو جایگاه) و چهار جایگاه سوخت سیار راه اندازی شد. در چهار مجتمع خدمات رفاهی که اکنون در آزادراه فعال هستند، علاوه بر جایگاه های سوخت، واحدهای ارائه دهنده خدمات سوپرمارکت، فست فود، سفره خانه و سرویس های بهداشتی مناسب نیز فعال هستند و به مسافران محترم خدمات رسانی می کنند.
با این تمهیدات که انجام دادیم خصوصا جایگاه های سوخت سیار در تعطیلات عید نوروز و سایر تعطیلاتی که طی مدت راه اندازی تاکنون داشتیم و آزادراه زیر پیک ترافیک بود، خدمت رسانی ما قابل قبول بود و ضمنا هیچگونه مشکل سوخت رسانی نداشتیم. می دانیم فاز 1 این مجتمع ها راه اندازی شده و هنوز تا کامل شدن خدمات این مجتمع ها فاصله داریم و تلاش می کنیم خدمات این مجموعه ها را تکمیل تر کنیم. مخصوصا برای راه اندازی رستوران در مجتمع های خدمات رفاهی اهتمام ویژه داریم چرا که با راه اندازی رستوران در این مجتمع ها، اتوبوس ها هم می توانند وارد آزادراه شوند. تردد اتوبوس ها موکول به راه اندازی رستوران در مجتمع های خدمات رفاهی است چرا که آنها باید هنگام توقف بتوانند به مسافران خدمات صبحانه و ناهار و شام ارائه دهند و این خدمات با توقف یک یا چند اتوبوس در این مجتمع ها، بدون رستوران امکان پذیر نیست. سرمایه گذاران را ترغیب کرده ایم که هر چه زودتر رستوران ها را راه اندازی کنند و امیدواریم عید 1404 شاهد راه اندازی رستوران ها و تردد اتوبوس ها در آزادراه باشیم.
استحضار دارید که مجتمع های خدمات رفاهی در تمام آزادراه های کشور و به طبع در آزادراه شیراز اصفهان، با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی می شوند و با تورمی که در سال های اخیر رخ داده هزینه سرمایه گذاری در این مجتمع ها افزایش شدیدی داشته است. این شرایط موجب شده است که روند سرمایه گذاری در این مجتمع ها تا حدی کند شود. با این حال ما تلاش می کنیم با رایزنی و تسهیل امور، مسیر را برای سرمایه گذاران هموار کنیم و انشاالله تا پایان سال 2 مجتمع خدمات رفاهی دیگر ما نیز در این آزادراه به بهره برداری می رسد.
پایان بخش اول

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/888753/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای بیش از 20 برنامه متنوع فرهنگی توسط بنیاد استان البرز در هفته دفاع مقدس

الحاق 20 جایگاه سوخت به برند پالایشگاه اصفهان

مناسب‌سازی مسیر دسترسی معلولان به اماکن شهری در مهاباد

جشن خانوادگی میلاد نبی(ص) امروز 30 شهریور در پل خواجو برگزار می‌شود

توزیع بیش از 1.8میلیاردی لوازم‌التحریر در کاشان+فیلم

جریمه سنگین میلیاردی فروشنده عسل تقلبی در اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان، امروز جمعه 30 شهریور+ اکران «تگزاس 3» در اصفهان و قیمت بلیت

توزیع بسته‌های تحصیلی بین دانش آموزان اصفهانی

اصفهان برای دومین روز رکوردار آلودگی هوا است/ پاک‌ترین هوا سهم شیراز ثبت شد

پوستر جشنواره 36ام فیلم‌های کودکان و نوجوانان رونمایی شد+عکس

هوای اصفهان گرم‌تر می‌شود/ غبار رقیق صبحگاهی پدیده غالب در استان

تبلیغات شهری اصفهان همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید کارتونی می‌شود

بسپارشیمی سپیدان اصفهان قهرمان لیگ ملی چوگان شد

بسپارشیمی سپیدان اصفهان قهرمان چوگان شد

توزیع 9000 واکسن آنفولانزا در داروخانه‌های کاشان

گرم‌شدن تدریجی هوای اصفهان در هفته نخست پاییز

تاکید امام جمعه اصفهان بر ضرورت حفظ وحدت در جامعه

کمک یک میلیارد ریالی به دانش‌آموزان نیازمند تیران

آیین سپاس از مجسمه‌سازِ نماد صلح در کوشک باغ هنر برگزار شد

محمود حکیمی درگذشت

کتاب‌هایی با موضوع سوگ و پذیرش خود برای بچه‌ها

نرم‌افزار «ویندوز» برای آیفون، مک و گوشی‌های اندرویدی منتشر شد

فروشگاه معروف اپل در نیویورک عرضه آیفون 16 را به روشی خاص جشن گرفت

اپل تصاویری از اولین خریداران آیفون 16، ایرپاد 4 و اپل واچ سری 10 را منتشر کرد

حساسیت عجیب تلویزیون روی وفاق ملی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: مخالف تعطیلی پنچ‌شنبه‌ها هستم/ ویدئو

اعلام ویژه برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس در کیش

سهم عوارض آلایندگی شهر اصفهان داده نشده است

رونمایی از آثار 12 نویسنده کوچک در  دهاقان

ساخت و نصب 300 گیره دوچرخه در مدارس و مراکز فرهنگی اصفهان

نقش علامه حسن‌زاده آملی در پرورش و رشد حکمت متعالی

سپاهان اصفهان قهرمان رقابت های هندبال نونهالان جنوب کشور شد

نایب‌قهرمانی تیم مهاباد در رقابت‌های والیبال زیر 16 سال آذربایجان غربی

مانور امداد و نجات و مردم‌یاری در کاشان برگزار شد

بازگشت ذوب‌آهن به خانه بعد از 117 روز!

عبور تیم دوچرخه سواری آتش نشانی کاشان از شهرهای استان تهران

برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب ریحانه در اصفهان+فیلم

ساعت آغاز به کار ادارات اصفهان به مدت یک ساعت شناور می‌شود

اختتامیه هشتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران در اصفهان

هوای اصفهان آلوده است/ شاخص کیفی یک منطقه بر مدار بنفش

محمدرضا بردبار به سپاهان پیوست

اهدای تجهیزات ورزشی به خانه‌های ورزش روستایی اصفهان به همت فولاد مبارکه

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز جمعه 30 شهریور

آهوی ماده در جاده زواره به شهراب اردستان تلف شد + تصاویر

90 بسته لوازم‌التحریر میان مددجویان بهزیستی سمیرم توزیع شد

دو شکست و یک تساوی برای نمایندگان اصفهان در لیگ دسته یک فوتسال نوجوانان

«ریتم در موسیقی» به چاپ چهل و هفتم رسید

«سلام ابراهیم» از پرفروش‌ترین کتاب‌های نمایشگاه بغداد است

شاهنامه فردوسی یکی از ارزشمندترین میراث کشور است

هوش مصنوعی اپل با نسخه آزمایشی iOS 18.1 وارد آیفون شد