پیام سپاهان

آخرين مطالب

نگاهی به عیار واقعی سکه پیش از رسیدن پاییز

بازنده دوئل سکه طلا و تورم مشخص شد اقتصادی

بازنده دوئل سکه طلا و تورم مشخص شد
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - قیمت ربع در یک سال 48.4 درصدی رشد کرده و از تورم جلو می‌زند، اما بهترین عملکرد به سکه امامی، سکه طرح قدیم و نیم سکه تعلق دارد.

طلای 18 عیار با بازدهی 56 درصدی از یک سال پیش تا الان، بهترین عملکرد را در بازار طلا رقم زده و توانسته از دارایی سرمایه‌گذاران مقابل تورم 31.6 درصدی مرداد به نحو احسن محافظت کند.
سکه جدید و قدیم عملکردی مشابه دارند و در بازار سرمایه‌گذاران را به شک و تردید می‌اندازند، ولی روی کاغذ هر دو با ثبت بازدهی 51 درصدی، از نبرد با تورم سربلند بیرون می‌آیند. نیم سکه همین اتفاق را رقم زده و اگر ربع سکه خریده باشید، باید با سود 48 درصدی آن خوشحال باشید. اسم سکه گرمی که معمولا به خاطر قیمت پایین در کانون توجهات قرار می‌گیرد، به عنوان بازنده مطرح است. قیمت سکه گرمی از پارسال تا الان نهایتا 24 درصد رشد کرده که نسبت به تورم مرداد، نزدیک هشت درصد عقب‌افتاده است. اگر وضع در نیمه دوم سال تغییر نکند، خریداران سکه گرمی حق دارند عصبانی باشند.
عملکرد انواع سکه طلا در هفته سوم شهریور
قیمت انواع سکه طلا در هفته‌ای که دلار موذیانه از مرز 60 هزار تومان فاصله گرفت، اندکی رشد کرد. قیمت سکه طرح قدیم 250 هزار تومان گران شد و نیم سکه و ربع سکه هر دو 200 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کردند.
قیمت سکه امامی در طول پنج روز معاملاتی هفته قبل 125 هزار تومان بالا رفت. سکه گرمی تنها بازنده تحولات هفته بود و 50 هزار تومان ارزان شد. تحولات هفته سوم شهریور به طور کلی، ناچیز شمرده می‌شود، چون ارزش دارایی سرمایه‌گذاران در بهترین حالت بین شش‌دهم درصد تا 1.3 درصد افزایش پیدا کرده و در بدترین حالت هم هفت‌دهم درصد ضرر کرده‌اند.
بازار سکه در شروع هفته جدید با احتمالاتی جدید روبرو است، چون از یک طرف قیمت دلار در معاملات فردایی طی دو روز تعطیلی نزولی بوده و دلالان خودشان را برای برگشت دلار به نیمه کانال 59 هزار تومان آماده می‌کنند و از طرف دیگر طلای جهانی حدود 60 دلار گران شده است.
تفاوت سکه قدیم و جدید
قیمت سکه طرح قدیم در پایان معاملات تک‌فروشی هفته سوم شهریور، به 38 میلیون و 615 هزار تومان رسید تا در عرض پنج روز معاملاتی، 250 هزار تومان گران شود. قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم روز پنجشنبه 15 شهریور معادل 38 میلیون و 365 هزار تومان بود.
سکه امامی در همین مدت 125 هزار تومان گران شد و از 43 میلیون و 595 هزار تومان به 43 میلیون و 720 هزار تومان رسید. رشد قیمت سکه امامی در طول هفته گذشته را معادل سه‌دهم درصد برآورد می‌کنند. دقیقا همین اندازه ناچیز و بی‌اهمیت اما...
خرید سکه امامی برای سرمایه‌گذاران پرخیر و برکت بوده؛ شاید بازدهی 4.5 درصدی در بازه یک‌ماهه به چشم نیاید، اما سکه امامی توانسته در طول شش‌ماه بیش از 18 درصد و در یک سال تقریبا 50 درصد سود برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آوده است.
رکورد قیمت سکه امامی روز 16 فروردین 1403 با رسیدن به قله 45 میلیون و 939 هزار تومان شکسته شد. آن‌هم در شرایطی که تنها چند روز قبل ارزش همین سکه در معاملات تک‌فروشی به زور تا 38 میلیون و 943 هزار تومان می‌رسید.
سکه طرح قدیم امسال در اوج دوره سرکشی به رکورد 42 میلیون و 520 هزار تومان دست پیدا کرد، اما وقتی روند بازار نزولی شد هرگز رضایت نداد به زیر 36 میلیون و 520 هزار تومان بیاید. سکه طرح قدیم یک سال قبل همین روز‌ها نهایتا 25 میلیون و 710 هزار تومان فروخته می‌شد و قیمت سکه امامی در مدت مشابه سال گذشته 28 میلیون و 985 هزار تومان بود.

پیام سپاهان


بیشتر بدانید | قیمت طلا 18 عیار در هفته سوم شهریور خود را از سه میلیون و 645 هزار و 400 تومان به سه میلیون و 662 هزار و 900 تومان رساند تا ضمن رشد 175 هزار تومانی، بازدهی ناچیز چهار دهم درصدی را تجربه کند. قیمت طلا 18 عیار، در عوض ظرف یک سال نزدیک 56 درصد گران شده
رونق بازار انواع سکه نقلی
ربع سکه برنده تحولات بازار در هفته گذشته بوده؛ قیمتش 200 هزار تومان بالا رفته و بازدهی 1.3 درصدی را از خود به جا گذشته، چون از 15 میلیون و 440 هزار تومان به 15 میلیون و 640 هزار تومان رسیده است. رشد قیمت نیم سکه دقیقا به همین اندازه بود، اما در ازای جهش از جایگاه 23 میلیون و 460 هزار تومان تا 23 میلیون و 660 هزار تومان، بازدهی هشت‌دهم درصد را تجربه کرد.
قیمت نیم سکه از پارسال تا الان نزدیک هشت میلیون بیشتر شده و به همین دلیل بازدهی 51 درصدی را پیش چشم دارد. سود خرید ربع سکه از یک سال پیش تا حالا به لطف رشد پنج میلیونی قیمت، نزدیک 48 درصد برآورد می‌شود.
سکه گرمی مسیر متفاوتی را پشت سر گذاشته است. قیمت سکه گرمی روز چهارشنبه 21 شهریور روی پله هفت میلیون و 170 هزار تومان متوقف شد که در قیاس به آخرین روز معاملاتی دو هفته قبل 50 هزار تومان کاهش پیدا کرده است.
سکه گرمی کوچکترین قطعه در بازار سکه طلاست و دسترسی به آن به همین دلیل ساده به نظر می‌رسد، ولی همه آن‌هایی که با چنین تصویر سمت سکه گرمی رفته‌اند بدجوری مجازات شده‌اند. سکه گرمی در هفته سوم شهریور به سرمایه‌گذاران هفت‌دهم درصد ضرر زده است.
قیمت سکه گرمی در 30 روز گذشته به زحمت دو درصد رشد کرده و در شش ماه بین شش تا هفت دهم درصد بازدهی از خود به جا گذاشته است. اگر عملکرد یک‌سال گذشته را بررسی کنیم با رشد 23 درصدی قیمت سکه گرمی روبرو می‌شویم که تقریبا با سود سپرده بانکی تفاوتی نداشته است.
سود خرید سکه در مقایسه با تورم
خرید سکه طلا به قصد سرمایه‌گذاری در نیمه دوم سال معنا و مفهومی متفاوت پیدا می‌کند. تجربه سال‌های اخیر نشان داده افزایش قیمت سکه در فصل پاییز و زمستان محتمل است مگر اینکه در شش ماه نخست، شاهد بیش‌فعالی بازار باشیم.
قیمت سکه در فروردین و اردیبهشت امسال موفق شده رکورد‌های تازه خلق کند، ولی هنوز رویا فتح قله‌های جدید را در سر دارد. برای قضاوت درباره عملکرد سکه تا اینجای کار، نباید از نقش تورم غفلت کرد.
سرمایه‌گذاران فعلا دل خوشی از سکه گرمی ندارند، چون بازدهی 23 تا 24 درصدی یک‌ساله را پیش روی خود می‌بینند و در قیاس با تورم 31.6 درصدی احساس سرخوردگی و شکست دارند. قیمت ربع در یک سال 48.4 درصدی رشد کرده و از تورم جلو می‌زند، اما بهترین عملکرد به دو سکه جدید و قدیم و نیم سکه تعلق دارد.
قیمت سکه تمام و سکه نیم بهار آزادی در بازه یک‌ساله بیش از 50 درصد رشد کرده است. اگر یک سال پیش سمت این سه سکه رفته بودید، الان ارزش دارایی شما در قیاس با تورم چیزی در حدود 20 درصد جلوتر بود. چیزی که مثلا سود سپرده بانکی با نرخ 20 درصدی از آن محروم است.
قیمت طلا از یک سال پیش تا الان 56 درصد افزایش پیدا کرده و سرمایه‌گذاری روی دلار به معنای کسب بازدهی حداقل 116 درصدی بوده است. سرمایه‌گذارانی که با قصد کسب سود دلاری، سراغ بازار ارز دیجیتال رفته‌اند قطعا سر از پا نمی‌شناسند.
مقایسه بازدهی طلا، سکه و دلار نسبت به تورم 31.6 درصدی مرداد
سرمایه‌گذاری
سود یک ‌ساله
سکه امامی
50.83 درصد
سکه طرح قدیم
50.34 درصد
نیم سکه
50.77 درصد
ربع سکه
48.4 درصد
سکه گرمی
23.83 درصد
طلا 18 عیار
55.96 درصد
دلار
116.16 درصد

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/887046/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حریق سنگین کارگاه ضایعات چوب در اصغرآباد / تلاش برای اطفا ادامه دارد + عکس

خدمت‌رسانی رایگان 900 اتوبوس به اصفهانی ها در اول مهر

تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان در مجلس

نمایشی از مکتب تئاتر اصفهان به روایت رضا ارحام‌صدر با «وادنگ»

منشاء بسیاری از مشکلات استان اصفهان تمرکزگرایی است

پادگان شهید کاوه مهاباد به مرکز راهیان نور دفاع مقدس تبدیل می شود

جشن میلاد پیامبر (ص) جمعه در سراسر کشور برگزار می‌شود

زین‌العابدین: المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران به دوره نوجوانی خود رسیده است

خدمت‌رسانی رایگان متروی اصفهان در روز اول مهر/ ارائه خدمات ویژه در ساعات پیک سفرها

درد فراق و هجران

دعا کردن از دید مولانا

تریلر جدید بازی A Quiet Place به اهمیت مخفی‌کاری اختصاص دارد

با این توربین بادی کوچک گوشی و لپ‌تاپ شما هرگز بدون شارژ نمی‌ماند

تولید سالانه 400 هزار تن زباله الکترونیکی در کشور

تغییر نرخ سودبانکی جدی شد

اشتباهات دولت‌ها بورس را تخریب کرد؛ چه کسی قرار است ترمیمش کند؟

درآمد دهک نهم و دهم 25 تا 42 برابر یارانه نقدی

تلاش 40 آتش‌نشان برای اطفای حریق سنگین در انبار ضایعات چوب خمینی‌شهر

پیروی از مشی شهدا بهترین الگو برای جامعه به ویژه برای نسل جوان است

کارکنان بنیاد خدمت به جامعه ایثارگری را سرلوحه کارها قرار دهند

دیدار سرپرست بنیاد شهید آذربایجان شرقی با 5 خانواده شهید و 3 جانباز در تبریز

برگزاری مراسم کوه گشت خانوادگی ایثارگران خمینی شهر در چشمه لادر + فیلم و عکس

اعزام تیم هاکی پسران اصفهان به مسابقات قهرمانی کشور

جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفرصادق(ع) در منطقه 9 اصفهان برگزار می‌شود

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله طباطبایی نژاد

ملاحظات سفر یک روزه رییس مجلس شورای اسلامی به کاشان

ظرفیت انتقال آب زاینده رود به کاشان افزایش یابد

اجرا نشدن کامل قانون کار منجر به کاهش انگیزه کار توسط نیروی انسانی می‌شود

حضور رییس مجلس در کاشان و زیارت شهدا و حرم حضرت علی بن باقر(ع)

ارائه خدمات ویژه به مدارس محلات کمتربرخوردار منطقه 7 اصفهان

چه قدر کتاب میخونی؟

ریشه‌های واژگان زبان فارسی

برنامه/ شناسایی و مسدود سازی تماس تبلیغاتی

تاریخ انتشار اندروید 15 لو رفت

تاریخ انتشار بازی GTA 6 بار دیگر به‌صورت رسمی تأیید شد

هندزفری جدید بوز یکی از رقبای جدی ایرپاد 4 اپل است

امکان بازیابی آیفون 16 به صورت بی‌سیم فراهم شد

از مرصاد تا شورش دراوین

جنایت سایبری از موضع انفعال

سنت‌شکنیِ دولت پزشکیان

سیمپسون‌ها این را پیش‌بینی نکرده بودند!

رفت و برگشت تعطیلات آخر هفته و اصرار بی‌نتیجه فعالان اقتصادی

کشف 29 همت فرار مالیاتی از 60 دانه درشت

سرمربی سپاهان، برترین مربی شهریورماه شد

فرصت‌های بسیار خوبی در کاشان و آران و بیدگل وجود دارد/ باید به توسعه منطقه ویژه اقتصادی کمک کنیم

رونمایی از پوستر نخستین جشنواره موسیقی خلاق در شاهین شهر

جزئیات محدودیت‌های ترافیکی رژه 31 شهریور

ثبت دمای 5 درجه در اصفهان

سرکنسول روسیه در اصفهان: توسعه صنعت گردشگری بین ایران و روسیه ضروری است

اصفهان رکورددار آلودگی هوا / شاخص کیفی 23 کلانشهر سالم و پاک است