پیام سپاهان
اجرای آزمایشی طرح «مناسب‌سازی امتحانات نهایی برای دانش‌آموزان آسیب‌دیدگی شدید بینایی» در استان اصفهان
چهارشنبه 10 ارديبهشت 1404 - 10:13:50
پیام سپاهان - رئیس ادارۀ آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: پیرو مکاتبات اخیر سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با پنج استان منتخب، استان اصفهان نیز به‌عنوان یکی از استان‌های پایلوت برای اجرای آزمایشی طرح مناسب‌سازی امتحانات نهایی برای دانش‌آموزان با آسیب بینایی شدید انتخاب شد.

به گزارش ادارۀ اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، زهرا قجاوند، رئیس ادارۀ آموزش و پرورش استثنایی این اداره کل، اظهار داشت: پیرو مکاتبات اخیر سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با پنج استان منتخب، استان اصفهان نیز به‌عنوان یکی از استان‌های پایلوت برای اجرای آزمایشی طرح مناسب‌سازی امتحانات نهایی برای دانش‌آموزان با آسیب بینایی شدید انتخاب شد.
وی افزود: به دنبال دریافت نامه رسمی سازمان، بلافاصله جلساتی مشترک با حضور کارشناسان حوزه آموزش‌ و پرورش استثنایی، اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی و همچنین اداره امتحانات استان تشکیل شد تا مقدمات اجرای این طرح مهم فراهم گردد.
قجاوند با اشاره به اهداف این طرح تصریح کرد: مقرر شد یک مرکز آزمون ویژه، متناسب با تعداد دانش‌آموزان داوطلب، تجهیز و راه‌اندازی شود و امکانات و نیروی انسانی مورد نیاز برای تولید سوالات امتحانی به خط بریل و فایل بی‌ آر اف (BRF) در اختیار این مرکز قرار گیرد. این مرکز موظف است در روز آزمون، بلافاصله پس از دریافت سوالات، آن‌ها را به فرمت بریل تبدیل و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد.
رئیس ادارۀ آموزش‌ و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه این طرح در پایه‌های یازدهم و دوازدهم رشته علوم انسانی اجرا خواهد شد، ادامه داد: در پایه یازدهم، دروس ریاضی و آمار، زبان انگلیسی، عربی، جغرافیا، فلسفه و علوم و فنون ادبی، و در پایه دوازدهم، دروس ریاضی و آمار، زبان انگلیسی، عربی، جغرافیا، فلسفه و فارسی به‌صورت بریل مناسب‌سازی خواهند شد.
وی افزود: با همه دانش‌آموزان آسیب‌دیده بینایی در استان که مشغول به تحصیل در پایه‌های یازدهم و دوازدهم رشته انسانی هستند تماس حاصل شد و پس از اعلام آمادگی، نام داوطلبان مشخص شد و جلسات توجیهی لازم برای آنان برگزار شد.
قجاوند با اشاره به روند اجرایی طرح گفت: دانش‌آموزان پس از دریافت سوالات بریل، شخصاً اقدام به مطالعه و تحلیل سوالات کرده و پاسخ‌های خود را به صورت شفاهی به منشی اعلام می‌کنند تا در پاسخ‌نامه ثبت شود؛ این روند ضمن تقویت استقلال فردی، به فهم عمیق‌تر مفاهیم از طریق حس لامسه نیز کمک می‌کند.
رئیس ادارۀ آموزش‌ و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان هدف اصلی این طرح را تحقق عدالت آموزشی عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش با اجرای این قبیل برنامه‌ها در پی آن است که بسترهای برگزاری آزمون را برای همه دانش‌آموزان، به‌ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، به شکل برابر فراهم آورد.
انتهای پیام/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/961349/اجرای-آزمایشی-طرح-«مناسب‌سازی-امتحانات-نهایی-برای-دانش‌آموزان-آسیب‌دیدگی-شدید-بینایی»-در-استان-اصفهان
بستن   چاپ