پیام سپاهان - مدیر نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهرداری اصفهان گفت: عملیات بهسازی مجموعه پلهای شهید شاهمرادی از شهریور 1403 آغاز شد و پس از مدت شش ماه، اسفند همان سال تکمیل شد؛ طی این بازه زمانی، قسمتهای آسیبدیده پل بهسازی شد.
مسعود توکلیپور در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پلهای سوارهروی شهری بهعنوان بخشهای حیاتی زیرساختهای حملونقل در شهرها، برای اتصال مناطق مختلف شهری و تسهیل جریان ترافیک طراحی شده است؛ این پلها بیشتر در مکانهایی همچون خیابانها، بزرگراهها و تقاطعها ساخته میشود و برای عبور وسایل نقلیه و کاهش ترافیک در مناطق شلوغ و پرجمعیت ضروری است.
وی افزود: اهمیت نگهداری و تعمیرات پلهای سوارهرو شهری بهویژه در مناطق پر تردد بسیار بالا است، زیرا این پلها بهطور مداوم تحت فشار ناشی از ترافیک سنگین، تغییرات دمایی و شرایط جوی قرار دارد.
مدیر نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهرداری اصفهان با بیان اینکه کولهها و ستونهای پل بهعنوان اجزای اصلی سازه، نقش بسیار مهمی در پایداری و استحکام پل ایفا میکند، تصریح کرد: کولهها بهعنوان پایههای اصلی پل، وزن سازه و بار ترافیکی را تحمل کرده و ستونها وظیفه انتقال این بارها به زمین را دارد؛ بههمین دلیل آسیب دیدن یا فرسایش این اجزا میتواند تهدیدی جدی برای ایمنی پل و تردد عمومی باشد، بنابراین نگهداری و تعمیرات منظم این بخشها بهویژه ترمیم ترکها، مقاومسازی ستونها و تقویت کولهها از اهمیت ویژهای برخوردار است.
توکلیپور با اشاره به اینکه بازرسیهای دورهای و انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از خوردگی، ترکخوردگی یا آسیبهای سازهای میتواند عمر مفید پل را افزایش دهد و از وقوع خرابیهای جدی جلوگیری کند، گفت: با توجه به اهمیت تعمیر زودهنگام خرابیها، نگهداری و تعمیرات مستمر کارهای عمومی پلهای سوارهرو در دستور کار مدیریت نگهداری و تعمیرات عمران شهری قرار دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به هزینههای بسیار سنگین احداث مجدد پلها، اولویت اصلی حفظ داراییهای موجود، جلوگیری از بروز خرابیهای بحرانی و از بین بردن علت ایجاد آسیبها و افزایش طول عمر آنها میباشد؛ این موضوع بهخصوص از آن جهت حائز اهمیت است که در صورت بروز خرابی اساسی در پل، تعمیر آن بسیار پرهزینه و حتی موجب توقف جریان ترافیکی در شهر خواهد شد.
مدیر نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: ورودی هر شهر میتواند نقش مهم و اثرگذاری در معرفی صحیح آن شهر، جاذبههای گردشگری، شناسایی مفاخر و مشاهیر، همچنین عرض خیرمقدم به مسافران و رهگذران داشته باشد.
توکلیپور افزود: پل شهید شاهمرادی، در منطقه 7 شهرداری اصفهان بهعنوان یکی از اصلیترین مبادی ورودی از سمت شمال بهشمار میرود؛ این مجموعه پل شامل سه پل مجزا بوده که مدیریت نگهداری و تعمیرات ابنیه فنی به بهسازی آن پرداخته است.
وی گفت: پروژه نگهداری و تعمیرات کارهای عمومی پلهای سوارهرو با هدف تعمیرات فوری و تسهیل در عبور و مرور وسایل نقلیه، با مبلغ 40 میلیارد ریال در سطح شهر اصفهان تعریف شده است؛ ذیل این قرارداد بهسازی نقاط آسیبدیده در هر 3 مسیر پل شهید شاهمرادی در دستور کار قرار گرفت.
مدیر نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهرداری اصفهان با بیان اینکه موارد بهسازیشده شامل بهسازی هر دو کوله مسیر کاوه جنوب به شمال، بهسازی هر دو کوله مسیر کاوه جنوب به بهارستان، بهسازی هر دو کوله مسیر گلستان به کاوه جنوب و بهسازی تعدادی از ستونهای پل در مسیر گلستان به کاوه جنوب میشود، اضافه کرد: عملیات بهسازی مجموعه پلهای شهید شاهمرادی از شهریور 1403 آغاز شد و پس از مدت 6 ماه، در تاریخ اسفند همان سال به پایان رسید؛ طی این بازه زمانی، قسمتهای آسیبدیده پل بهسازی شد.
توکلیپور گفت: در راستای ارتقای ایمنی و افزایش دوام پلهای سوارهرو، معاونت عمران شهری با رویکردی تخصصی اقدام به تدوین دستورالعملهای نگهداری و تعمیرات این سازههای حیاتی کرد؛ در این مسیر، بررسی دقیق روشهای مختلف نگهداری، استفاده از فناوریها و مصالح نوین، همچنین آموزش مباحث تخصصی در دستور کار قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در فاز عملیاتی این برنامه، بهسازی دو کوله از مجموع شش کوله آسیبدیده در مسیر پل کاوه با مشارکت نخبگان دانشگاهی و بهرهگیری از تجربه اساتید متخصص آغاز شد؛ در قالب بازدیدهای میدانی و جلسات تخصصی، طرحهایی ارائه و در نهایت عملیات بهسازی کوله انتهایی مسیر کاوه جنوب به شمال و کوله انتهایی مسیر کاوه جنوب به بهارستان به مرحله اجرا درآمد.
مدیر نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهرداری اصفهان ادامه داد: در این پروژه از بتن پرمقاومت C40 بهره گرفته شد؛ این نوع بتن با استفاده از الیاف پلیپروپیلن، دوغاب میکروسیلیس و فوقروانکننده تولید شده است که ضمن برخورداری از مقاومت فشاری بالا، نفوذپذیری بسیار کمی دارد؛ برآوردها نشان میدهد هزینه اجرای این بتن حدود 10 درصد هزینه استفاده از گروت بوده و این موضوع منجر به صرفهجویی اقتصادی قابلتوجهی به ارزش حدود 10 میلیارد ریال شده است.
توکلیپور گفت: یکی از چالشهای فنی پروژه، بتنریزی دیواره کوله در مسیر کاوه جنوب به شمال بود؛ بهدلیل شرایط خاص ترافیکی و محدودیتهای اجرایی، امکان استفاده از ماشینآلات و پمپهای معمول وجود نداشت، همچنین با توجه به آسیبدیدگی گسترده میلگردها و پوکی بتن، عملیات بهصورت مرحلهای و با بتنسازی در محل کارگاه انجام شد.
وی با بیان اینکه هزینه مقاومسازی این مجموعه پل در حدود 35 میلیارد ریال برآوردشده است، افزود: در هر مرحله بخشی از دیوار به طول حدود چهار متر تخریب شد و پس از زنگزدایی و تقویت میلگردها، بتنریزی انجام گرفت؛ این روند با دقت و رعایت الزامات ایمنی و فنی ادامه پیدا کرد تا در نهایت دیواره کولهها بهطور کامل بهسازی شد.
مدیر نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهرداری اصفهان اظهار کرد: این پروژه نمونهای موفق از همکاری میان مدیریت شهری، دانشگاه و فناوریهای نوین در راستای افزایش عمر مفید سازههای شهری محسوب میشود.
کد خبر 858438