پیام سپاهان
زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی فولاد مبارکه توسعه می‌یابد
شنبه 25 اسفند 1403 - 16:56:30
پیام سپاهان - به گزارش می‌متالز، با استفاده از این 50 دستگاه لوکوموتیو باری، سالانه 160 میلیون لیتر سوخت کمتر در سیستم حمل‌ونقل کشور مصرف می‌شود و به‌نوعی این اقدام فولاد مبارکه علاوه بر توسعه زیرساخت‌های ریلی کشور، یک اقدام مهم محیط‌‌زیستی محسوب می‌شود.
زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی فولاد مبارکه توسعه می‌یابد سعید زرندی، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در این مراسم با اشاره به جایگاه ویژه فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعتی ایران، گفت: این مجموعه برای انجام فرآیند تولید خود نیازمند سیستم پشتیبانی قوی در حوزه‌های مختلف است.
تاکنون در سه بخش با گروه مپنا همکاری داشته‌ایم؛ از جمله قرارداد 75 میلیون یورویی برای نیروگاه حرارتی و قرارداد 360 میلیون یورویی برای نیروگاه خورشیدی که مجموعاً 850 میلیون یورو ارزش دارد. وی از همکاری موفق میان فولاد مبارکه و گروه صنعتی مپنا به‌عنوان نمونه‌ای از هم‌افزایی میان صنایع بزرگ کشور یاد و بر توسعه حمل‌ونقل ریلی و سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه تأکید کرد.
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه افزود: به لطف خداوند، امروز شاهد یک همکاری موفق میان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های صنعتی کشور و یک شرکت دانش‌بنیان هستیم. این همکاری که با ساخت و تحویل تعدادی از لوکوموتیو‌های تعهدی به پایان رسیده، گامی مهم در جهت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی فولاد مبارکه است.
تأمین 30 میلیون تن مواد اولیه هستیم زرندی همچنین به اهمیت تأمین انرژی برای تولید حداقل 18 میلیون تن محصول فولادی اشاره کرد و گفت: برای دست‌یابی به این هدف، نیازمند تأمین 30 میلیون تن مواد اولیه هستیم. در حال حاضر، 60 درصد از 15 میلیون تن مواد ورودی به مجتمع فولاد مبارکه به‌صورت ریلی حمل می‌شود. همچنین در سطح گروه فولاد مبارکه، 25 میلیون تن جابه‌جایی بار داریم که 50 درصد آن از طریق ریل انجام می‌شود.
برنامه جدی فولاد مبارکه برای سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی مدیرعامل فولاد مبارکه با تأکید بر ضرورت افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی، خاطرنشان کرد: ما برنامه جدی برای سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی داریم تا بتوانیم سهم بار ورودی و خروجی مجتمع را افزایش دهیم و از ترافیک و خطرات جاده‌ای بکاهیم. در حال حاضر، هلدینگ حمل‌ونقل ریلی فولاد مبارکه (توکاریل) با 5000 واگن و 80 دستگاه لوکوموتیو، 40 درصد بار معدنی و 21 درصد بار ریلی کشور را جابه‌جا می‌کند.
حمایت از داخل با چاشنی رقابت‌پذیری وی در بخش دیگری از سخنان خود، به اهمیت حمایت از تولید داخل اشاره کرد و گفت: سیاست ساخت داخل، راهبرد کلان کشور است، اما باید توجه داشته باشیم که رقابت‌پذیری را از دست ندهیم. اگر محصولی که تولید می‌کنیم، توان رقابت در بازار‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را نداشته باشد، دچار انحصار خواهیم شد که برای اقتصاد کشور خطرناک است.
زرندی از آمادگی فولاد مبارکه برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید در حوزه حمل‌ونقل ریلی خبر داد و افزود: ما آماده همکاری با گروه مپنا و سایر شرکت‌های داخلی برای توسعه زیرساخت‌های ریلی و افزایش بهره‌وری در حوزه حمل‌ونقل هستیم. امیدواریم این همکاری‌ها به توسعه صنعت کشور و افزایش سهم ایران در بازار‌های جهانی منجر شود.
شروع همکاری‌های جدید با مپنا با هدف توسعه حمل‌ونقل ریلی، کاهش آلایندگی و ارتقای ساخت داخل سعید زرندی همچنین در حاشیه مراسم تحویل آخرین لوکوموتیو MAP24 مپنا، از برنامه‌ریزی این مجموعه برای ازسرگیری همکاری‌های مجدد خود با شرکت مپنا با هدف توسعه سیستم حمل‌ونقل ریلی، کاهش آلایندگی، حمایت از تولید داخل و ارتقای فناوری خبر داد.
وی با اشاره به این‌که فولاد مبارکه به‌منظور بهینه‌سازی سیستم حمل بار خود طی سه سال گذشته، طی دو مرحله، 62 لوکوموتیو به ناوگان حمل‌ونقل خود از طریق همکاری با شرکت مپنا اضافه کرده است، گفت: مپنا مجموعه خوبی است که به دنبال انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی است و فولاد مبارکه نیز حمایت از چنین حرکت‌هایی را در دستور کار خود دارد.
به گفته زرندی حدود 60 درصد مواد و اقلام مصرفی موردنیاز فولاد مبارکه از طریق ریل به این شرکت وارد می‌شود و در حوزه صادرات نیز عمدتاً محصولات از طریق جاده حمل می‌شود. هلدینگ حمل‌ونقل ریلی فولاد مبارکه بیش از 5 هزار واگن و بیش از 80 لوکوموتیو در اختیار دارد؛ بااین‌حال در برنامه جدید در نظر داریم که به‌منظور تحقق اهداف 1410، ناوگان ریلی را توسعه دهیم و در همین راستا، یکی از اقدامات ما توسعه همکاری‌ها با شرکت مپناست.
به گفته مدیرعامل فولاد مبارکه، به هر اندازه به سمت حمل ریلی حرکت کنیم، شاهد بهبود در بسیاری از زمینه‌ها از جمله محیط‌ زیست، کاهش هزینه و ایمنی بار خواهیم بود. به همین منظور تلاش خواهیم کرد طی سال‌های آینده به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که بخش عمده بار شرکت را با استفاده از ظرفیت‌های ریلی حمل کنیم.
زرندی افزود: نگاه فولاد مبارکه به‌عنوان یک صنعت بزرگ و مادر، حمایت از ساخت داخل است. بر این باوریم که به‌عنوان یک مصرف‌کننده ظرفیت ریلی، با حمایت‌ها و ضمانت‌هایی که به سازندگان می‌دهیم، به یادگیری و انتقال دانش فنی کمک می‌کنیم و درنتیجه به توانمندی فنی و اقتصادی می‌رسیم. همچنان که در اثر این حمایت‌ها طی چند سال گذشته، رشد و توسعه در شرکت مپنا مشهود است و این شرکت به‌خوبی به حوزه تکنولوژی‌های جدید ورود کرده است.
زرندی در بخش دیگری از سخنان خود نیز درباره نگاه فولاد مبارکه به حوزه تولید و عرضه محصول گفت: اولویت اول ما تأمین حداکثری بازار داخل و پس از آن عرضه مازاد محصول در بازار‌های صادراتی و جهانی است. ما مشتریانی زیادی در بازار‌های جهانی داریم؛ اما با توجه به تعهد خود، اول بازار‌های داخل را تأمین خواهیم کرد تا طبق سهمیه‌ای که وزارت صمت مشخص می‌کند محصولات را به بازار داخل عرضه و از بروز التهاب در بازار جلوگیری کنیم.
وی از کشور‌های همسایه و شرق آسیا به‌عنوان مهم‌ترین بازار‌های هدف فولاد مبارکه نام برد و گفت: با توجه با توسعه‌های پیرامونی، هدف ما این است که با توجه به افزایش تولید فولاد در کشور و نیاز روزافزون به صادرات، مدل حضور خود در بازار‌های جهانی را تغییر دهیم و محصولاتی تولید کنیم که با صادرات آنها بتوانیم حضور فعال‌تری در بازار‌های جهانی داشته باشیم.
مدیرعامل گروه مپنا مطرح کرد: همکاری موفق مپنا و فولاد مبارکه برای تولید داخلی قطعات کلیدی و استراتژیک محمد اولیاء، مدیرعامل گروه مپنا در مراسم تحویل آخرین لوکوموتیو MAP24 به فولاد مبارکه، به اهمیت همکاری موفق این مجموعه با صنعت فولاد به‌ویژه شرکت فولاد مبارکه در زمینه توسعه ساخت داخل، تولید قطعات کلیدی و استراتژیک و خدمات پس از فروش تخصصی در حوزه حمل‌ونقل ریلی تأکید کرد.
وی با اشاره به قرارداد‌های موفق این مجموعه با صنعت فولاد، اظهار داشت: ما تاکنون 12 واحد دیگر نیز در این حوزه طراحی و تولید کرده‌ایم. این قرارداد که شامل لوکوموتیو‌هایی با توان 2400 کیلووات و 3000 اسب بخار است، از اردیبهشت‌ماه سال گذشته آغاز شد و تحویل اولین لوکوموتیو‌ها از همان زمان صورت گرفت.
اولیاء با اشاره به سابقه همکاری فولاد مبارکه با مجموعه مپنا، افزود: کارخانه لوکوموتیوسازی که امروز شاهد آن هستیم، با حمایت دکتر زرندی، از زمانی که مسوولیت استان البرز را بر عهده داشتند، راه‌اندازی شد. این کارخانه امروز با تولید محصولات متنوع و پیشرفته، تفاوت چشمگیری با گذشته دارد.
وی همچنین به نقش سایر مجموعه‌های حمل‌ونقل ریلی مپنا اشاره کرد و گفت: شرکت واگن پارس در اراک، که تولید واگن‌ها را بر عهده دارد و شرکت MRT که در زمینه فناوری و ساخت اجزا فعالیت می‌کند، از جمله زیرمجموعه‌های فعال ما هستند. علاوه بر این، شرکت MR نیز خدمات تعمیرات ریلی را ارائه می‌دهد.
مدیرعامل گروه مپنا بر اهمیت بازخورد‌های فنی برای بهبود بهره‌برداری تأکید کرد و اظهار داشت: ما آماده‌ایم تا اصلاحات لازم را در واحد‌های تولیدی و همچنین در واحد‌های تعمیراتی اعمال کنیم. خدمات پس از فروش و تعمیرات لوکوموتیو‌ها از نیاز‌های ضروری این حوزه است که مپنا به‌طور جدی به آن می‌پردازد.
وی در خصوص ماهیت ارزی قرارداد‌ها توضیح داد: دلیل ارزی بودن قراردادها، حفظ ثبات قیمت است و این به معنای صرف ارز از خارج از کشور نیست. بخش عمده‌ای از قطعات و تجهیزات مورداستفاده، در داخل کشور و توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود. امروز در کارخانه لوکوموتیوسازی، می‌توانید شاهد ساخت داخل قطعات کلیدی و استراتژیک باشید.
اولیاء از پروژه‌های دیگری همچون واحد سیکل ترکیبی که در مراحل نهایی قرار دارد، یاد کرد و گفت: ما به‌زودی در بخش HD این پروژه نیز به موفقیت کامل خواهیم رسید.
وی ابراز امیدواری کرد که همکاری میان مپنا و فولاد مبارکه، علاوه بر توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، به ارتقای فناوری و افزایش سهم ساخت داخل در کشور منجر شود.
گفتنی است بیش از 90 درصد قطعات لوکوموتیو‌های MAP24 با قدرت 3 هزار اسب بخار توسط متخصصان داخلی طراحی و تولید شده است. این دستاورد نه‌تنها باعث کاهش وابستگی به واردات شده، بلکه از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری می‌کند. همچنین، تمامی مراحل تعمیر و نگهداری این لوکوموتیو‌ها در داخل کشور انجام خواهد شد که به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در حمل‌ونقل ریلی کمک شایانی می‌کند.
تحویل نهایی این لوکوموتیو‌ها گامی مهم در جهت توسعه زیرساخت‌های ریلی کشور و افزایش ظرفیت حمل بار در شبکه ریلی محسوب می‌شود. با بهره‌برداری از این 50 دستگاه، نه‌تنها ظرفیت جابه‌جایی کالا‌ها افزایش می‌یابد، بلکه زیرساخت‌های لازم برای رشد اقتصاد ریلی کشور نیز فراهم خواهد شد.
نکته قابل‌توجه این است که لوکوموتیو MAP24 اولین لوکوموتیو باری است که مالکیت طراحی و فرآیند تأمین آن به‌طور کامل در اختیار یک شرکت ایرانی قرار دارد. این موفقیت، نشان‌دهنده توانمندی متخصصان داخلی و گامی مهم در راستای خودکفایی صنعتی کشور است.
مبنای کاری گروه مپنا بر اساس تولید داخل است محمد اولیاء، مدیرعامل گروه مپنا، در حاشیه مراسم تحویل آخرین لوکوموتیو مجتمع فولاد مبارکه از تولید سالانه 50 دستگاه لوکوموتیو در شرکت مهندسی و ساخت لوکوموتیو مپنا خبر داد و گفت: فرآیند ساخت براساس حجم قرارداد با درخواست‌کننده وارد فاز اجرا می‌شود و امیدواریم با توسعه صنعتی کشور حجم کامل این ظرفیت در مپنا به کار گرفته شود.
وی درباره عملیات احداث نیروگاه‌های خورشیدی توسط شرکت مپنا گفت: بخش اعظمی از این ظرفیت در حوزه صنعت تحت قرارداد با فولاد مبارکه به‌عنوان پروژه آفتاب شرق و بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی متمرکز در یک محل در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال آینده تکمیل گردد.
مدیر حمل‌ونقل و پشتیبانی فولاد مبارکه: صرفه‌جویی سالانه 160 میلیون لیتر سوخت رسول شفیع‌زاده، مدیر حمل‌ونقل و پشتیبانی فولاد مبارکه گفت: اساساً در ابتدای ساخت فولاد مبارکه حمل اقلام موردنیاز این شرکت براساس حمل ریلی تعریف شده بوده، اما با توجه به محدودیت‌های موجود در حوزه ریل کشور، عملاً در حال حاضر 40 درصد این مواد و اقلام از طریق جاده حمل یا ارسال می‌شود.
یکی از استراتژی‌های فولاد مبارکه توسعه ناوگان ریلی بوده و خوشبختانه این شرکت برای رفع این چالش به‌خوبی به حوزه یادشده ورود کرده است.
وی با تأکید بر این‌که افزایش حمل‌ونقل ریلی از منظر اقتصادی برای فولاد مبارکه بسیار سودآور است و ازنظر زیست‌محیطی نیز پیامد‌های مثبتی به همراه دارد، گفت: با استفاده از ظرفیت این 50 دستگاه لوکوموتیو، سالانه حدود 160 میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود، زیرا حجم زیادی از باری که پیش‌تر به‌صورت جاده‌ای جابه‌جا می‌شد، اکنون از طریق ریل جابه‌جا می‌شود و به همین میزان، آلایندگی‌های زیست‌محیطی و تصادفات جاده‌ای نیز به‌طور قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده است. در واقع، فولاد مبارکه علاوه بر بهبود در حوزه حمل‌ونقل و کسب منافع اقتصادی، در حوزه مسوولیت اجتماعی و حفظ محیط‌ زیست نیز گام‌های مهمی برداشته است.
مدیرعامل شرکت توکاریل: حمل 40 درصد بار معدنی و 21 درصد حمل‌ونقل ریلی کشور توسط توکاریل در سال جاری محسن سعیدبخش، مدیرعامل شرکت توکاریل نیز در حاشیه تحویل آخرین لوکوموتیو شرکت مپنا به فولاد مبارکه به نقش مؤثر این شرکت در حمل‌ونقل ریلی کشور پرداخت و گفت: با توجه‌ به دو قراردادی که با مپنا بسته شده بود، تعداد 12 لوکوموتیو شرکت توکاریل در سال 1400 تحویل گرفته شد و پس از آن تعداد 50 دستگاه دیگر طبق قرارداد با فولاد مبارکه در دستور کار قرار گرفت که امروز شاهد تحویل پنجاهمین یا به تعبیر دیگر شاهد وارد مدار شدن شصت‌و‌دومین لوکوموتیو خریداری شده از سوی فولاد مبارکه بودیم.
وی اظهار داشت: بر اساس قراردادی که بین مجموعه توکاریل از طریق شرکت راهوار نیرو با فولاد مبارکه منعقد شده، این لوکوموتیو‌ها به‌منظور بهره‌برداری از طریق راه‌آهن جمهوری اسلامی در اختیار شرکت راهورنیرو است.
وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت توکاریل بزرگ‌ترین شرکت حمل‌ونقل ریلی کشور شناخته می‌شود، زیرا دارای حدود 5000 واگن، 76 دستگاه لوکوموتیو سنگین و 4 دستگاه لوکوموتیو مانوری است. خوشبختانه، در سال 1403، این شرکت موفق شده بالغ‌بر 40 درصد حمل بار معدنی و 21 درصد حمل‌ونقل ریلی کشور را انجام دهد و طی چند سال گذشته بر اساس آمار‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی بیشترین میزان بهره‌وری را داشته است. امیدواریم با نگاه توسعه‌محوری که در مدیریت ارشد فولاد مبارکه و توکاریل حاکم است، بتوانیم توسعه‌های خود را در راستای توسعه زیرساخت‌های لجستیک زنجیره فولاد به‌خوبی انجام دهیم و جایگاه خود را در حوزه حمل ریلی کشور حفظ کنیم.
منبع: فولاد مبارکه اصفهان

http://www.sepahannews.ir/fa/News/947250/زیرساخت‌های-حمل‌ونقل-ریلی-فولاد-مبارکه-توسعه-می‌یابد
بستن   چاپ