پیام سپاهان
رانندگان ماشین‌ های سنگین از کمترین حمایت برخوردارند
پنجشنبه 25 بهمن 1403 - 20:31:42
پیام سپاهان - تین نیوز |
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی کامیون داران کاشمر گفت: رانندگی کامیون و ماشین های سنگین به عنوان یکی از مشاغل سخت و پرچالش در کشور شناخته می شود، اما آنها از کمترین حمایت برخوردارند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مختار خلیلی با اشاره به مشکلات و چالش های این حرفه، اظهار کرد: در شهرستان های کاشمر، خلیل آباد و کوهسرخ حدود 600 دستگاه کامیون، کامیونت و انواع تریلی با فعالیت حدود 800 نفر راننده مشغول به کار هستند.
این تعداد نشان دهنده اهمیت صنعت حمل و نقل در این منطقه است و ضرورت توجه به مشکلات این قشر را دوچندان می کند.
وی گفت: گرچه در دورانی قرار بود کامیون های فرسوده از رده خارج و نوسازی شوند، اما تسهیلاتی که به رانندگان ارائه شد، سود بالایی داشت و برای ماشین داران واقعی قابل تحمل نبود به همین دلیل، کامیون های وارداتی توسط دلالان خریداری شد و حق به حق دار نرسید.
وی همچنین به افزایش تعداد خودروهای جدید باربری در کنار کامیون های فرسوده اشاره کرد و افزود: با این وضعیت، فاصله بین عرضه و تقاضا افزایش یافته است. تعرفه ای که برای رانندگان در ابتدای سال تعیین شده، هیچ راننده ای بر اساس آن نرخ نامه به حق خود نمی رسد. صاحب بار معمولاً کرایه را پرداخت نمی کند و در نتیجه، بار کم و ماشین زیاد شده است. در این شرایط، صاحب بار با هر مبلغی که دوست دارد، ماشین را روانه می کند و رانندگانی که قسط های سنگین خرید کامیون را دارند، مجبورند به هر مبلغی کار کنند و حق همکاران خود را ضایع می کنند.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی کامیون داران کاشمر به مشکلات سلامتی رانندگان نیز اشاره کرد و گفت: متأسفانه کار ما را تفریحی اعلام کرده اند در صورتی که این سخت ترین شغل است. بعد از مدتی، حتی به دوران بازنشستگی نمی رسیم، زیرا بیماری های قلبی، دیسک کمر، آرتروز ناشی از رانندگی طولانی مدت و استرس های ناشی از آن، ما را آزار می دهد.
وی با انتقاد از اینکه کامیون داران از لیست مشاغل سخت خارج شده اند، افزود: متأسفانه در راستای همین امر، اکنون کمک دولت از بیمه تأمین اجتماعی ما حذف شده و رانندگان جدید باید حق بیمه ای بیش از 3 میلیون تومان در ماه پرداخت کنند. قراردادهای بیمه تکمیلی رانندگان نیز تعهدات مناسبی ندارد و گرچه هزینه پرداخت می کنیم، اما شاهد پوشش های خوب بیمه ای نیستیم.
خلیلی همچنین به مشکلات سوخت و تأمین قطعات یدکی اشاره کرد و گفت: اختصاص سهمیه سوخت برای کامیون ها بر اساس پیمایش اعلام شده است، اما برخی از ماشین ها براساس پیمایشی که دارند، سوخت دریافت نمی کنند. نوع و مدل ماشین ها در ستاد سوخت مشخص است، اما هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.
وی افزود: یکی دیگر از دغدغه های رانندگان، قطعات یدکی بی کیفیت در بازار است. گرچه یک نوبت نرخ حمل ونقل در ابتدای سال برای ما تعیین می شود، اما از اول تا آخر سال تورم به گونه ای است که توانایی تأمین هزینه ها را نداریم. برای مثال، لاستیک ابتدای سال جفت 17 میلیون تومان بوده که اکنون به بیش از 35 میلیون تومان رسیده است و قطعات یدکی نیز روز به روز افزایش قیمت دارند، در حالی که کرایه همان نرخ ابتدایی باقی مانده است.
خلیلی همچنین به مشکلات جاده ها اشاره کرد و گفت: در سال چند نوبت فقط به دلیل خراب بودن جاده ها مجبور به تعویض لاستیک هستیم. با این جاده ها حتی خرید لاستیک 75 میلیون تومانی هم جوابگو نیست تا لااقل 12 ماه برای ما کار کند.
وی گفت: رانندگان کامیون و ماشین های سنگین در شهرستان های کاشمر، خلیل آباد و کوهسرخ با چالش های متعددی روبه رو هستند که نیازمند توجه و حمایت مسئولین است. از مشکلات مالی و بیمه گرفته تا مسائل بهداشتی و کیفیت قطعات یدکی، همه و همه نشان دهنده نیاز به تغییرات اساسی در این صنعت هستند.
خلیلی تاکید کرد: حمایت از این قشر زحمت کش نه تنها به بهبود وضعیت اقتصادی آنها کمک می کند، بلکه می تواند به بهبود کیفیت حمل و نقل در کشور نیز منجر شود. در نهایت، توجه به رانندگان کامیون به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور، ضروری است و باید به آن به طور جدی پرداخته شود.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/942194/رانندگان-ماشین‌-های-سنگین-از-کمترین-حمایت-برخوردارند
بستن   چاپ