لزوم توجه به هوش مصنوعی برای مدیریت بهتر ترافیک شهرها
پنجشنبه 25 بهمن 1403 - 14:15:04
|
|
پیام سپاهان - معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: هوش مصنوعی میتواند کیفیت عملکردی و بهرهوری سامانه its را افزایش دهد، نیاز به اپراتور انسانی را کاهش دهد و امکانات قابل ملاحظهای را برای پیشبینی شاخصها متغیرهای ترافیکی فراهم کند، از اینرو باید به ابعاد موضوع هوش مصنوعی توجه داشته باشیم. سعید ساکت در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سیوششمین نشست معاونین حملونقل و ترافیک کلانشهرهای ایران به میزبانی شهرداری اراک برگزار شد و در این نشست معاونان حملونقل ترافیک کلانشهرهای ایران حضور داشتند و موضوعات مختلف مورد بحث و بررسی و نقد و نظر قرار گرفت. وی افزود: موضوعاتی که مورد توجه بود استفاده از ظرفیتهای کلانشهرها برای موضوع انعقاد قرارداد درباره خودروهای برقی و موضوع هوش مصنوعی در حوزه حملونقل و تجربیات جهانی بود، همچنین بررسی تشکیل شرکت مشترک خدمات پشتیبانی حملونقل مورد بررسی گرفت. معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید کرد: موضوع تأمین ناوگان حمل و نقل عمومی و تجربیات کلانشهرها بهویژه در حوزه تأمین منابع مالی مورد بحث قرار گرفت و آئیننامه حملونقل دانشآموزان مدارس و تجربیات کلانشهرها در این زمینه مورد نقد و نظر و ارزیابی قرار گرفت و موضوعات بررسی چالشها و راهکارها و دستور عملهای اجرایی حملونقل موضوع اسقاط نوسازی و معاینه فنی نیز جز مواردی که مورد توجه قرار گرفت. ساکت گفت: ابعاد برقیسازی ناوگان حملونقل شخصی و همگانی و در حقیقت ترکیب ناهمگن ناوگان خودروهای برقی و معمولی را به عنوان یکی از نکاتی که باید درباره ارزیابی و برنامهریزی مورد توجه قرار گیرد. وی ادامه داد: بحثی که باید مورد توجه قرار داده شود، الگوی شتابگیری خودروهای برقی با خودروهای معمولی یکسان نیست و از این جهت باید برای افق میان مدت تا بلند مدت جریان ترافیکی شهر مورد ارزیابی قرار گیرد. معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در راستای حرکت شتابگیری، ترمز و توقف باید قبول کنیم که این خودروهای برقی و خودروهای بنزینی شرایط یکسانی ندارند و برای مثل شتاب خودروهای برقی در حدود 3.4 متر بر مجذور ثانیه است این در حالی که در خودروهای عادی این عدد در حد 2.2 متر بر مجذور ثانیه است و این تفاوت شتاب لزوم توجه به ابعاد ایمنی را به ما یادآوری میکند. ساکت گفت: ابعاد مختلف موضوع مربوط به برقی سازی باید در کنار مباحثی همچون زیرساخت، فست شارژها، نحوه تأمین مالی اصول و اسلوب نیز مورد توجه قرار گیرد، همچنین شهرداری اصفهان و این معاونت باید مدلسازیهای خرد مسائل ترافیکی درباره استفاده از ظرفیتهای خودرو برقی مورد توجه قرار گیرد و شبیه سازی خرد ترافیکی مبنا تصمیمگیریهای مطالعاتی و این مورد توجه باشد. وی افزود: توجه به توپولوژی شبکه معابر، هندسه و شیب و جانمایی ایستگاههای شارژ برنامهریزی قرار بگیرد و ملاحظات ایمنی خودروها با عابر پیاده با توجه به ایجاد نویز کمتر و فرکانس صوتی پایینتری که این خودروها دارند باید مورد توجه جدی باشد. معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید کرد: موضوعی که مورد توجه قرار گرفت این بود که بحث تعیین استراتژیها و برنامهریزی شارژ خودروها برقی نیز از جمله مواردی بود که قاعدتاً به علت تازگی موضوع و ارتباط آن با ذینفعان مختلف شامل پیچیدگیهایی که حتماً باید در توجه کرد. ساکت گفت: موضوع برقیسازی و هوشمندسازی جزو برنامههای چهارگانه حوزه معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در دوره جاری است. وی ادامه داد: در این اجلاس بر این موضوع نیز تاکید شد که برقی و هوشمندسازی به شیوههای مختلف انجام میشود و روی ریل یعنی در حوزه حملونقل ریلی و روی راه و جاده به عنوان جایگزین کردن خودروهای برقی با بنزینی یا استفاده از موتورسیکلت برقی، دوچرخه برقی و اسکوتر برقی جزو مدهای پذیرفته شده است و باید از انها حمایت کرد. معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان درباره موضوع هوش مصنوعی در حوزه حملونقل و تجربیات جهانی مباحثی را در این جلسه مطرح کرد و بحث تعدد رویکردها و راهبردهای مشترک با موضوعات هوشمندسازی از جمله شهر هوشمند، شهر الکترونیک، شهر تاب آور، شهر زیست پذیر، شهر دوستدار سالمند و دوستدار کودک را مورد توجه قرار داد. ساکت گفت: موضوع هوشمند مصنوعی باید همه رویکردها وراهبردهای مشترک را مورد توجه قرار دهد و یکی از موضوعاتی که در هوش مصنوعی باید مورد توجه قرار داد، این است که شاهد یک نبود یکپارچگی در مدیریت دادهها هستیم و قاعدتاً این موضوع باید مورد توجه باشد. وی اضافه کرد: نبود استفاده کارآمد از دادهها در فرایندهای تصمیمسازی و تصمیمگیری یکی از چالشهایی است که باید در جنبههای توجه به هوش مصنوعی مورد بررسی قرار گیرد و نباید این موضوع رو فراموش کرد که قاعدتاً در موضوع هوش مصنوعی با شتابزدگی در مواجه با فناوری نباید مواجه باشیم. معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که هوش مصنوعی نمیتواند مشکلات فرایندی ساختاری و بوروکراتیک را رفع کند، هوش مصنوعی نمیتواند بلوغ ناگهانی و یک مرتبهای ایجاد کند، نمیتواند جایگزین تفکر و عقلانیت در سیستمها باشد و بدون ملاحظه ریسکها و چالشها نمیتواند مورد ارزیابی و استفاده قرار گیرد. ساکت گفت: هوش مصنوعی میتواند کیفیت عملکردی و بهرهوری سامانه its را افزایش دهد، نیاز به اپراتور انسانی را کاهش دهد و امکانات قابل ملاحظهای را برای پیشبینی شاخصها متغیرهای ترافیکی فراهم کند، از اینرو باید به ابعاد موضوع هوش مصنوعی توجه داشته باشیم. وی افزود: یکی از دیگر موضوعاتی که مورد توجه قرار گرفت، بحث تشکیل شرکت مشترک خدمات پشتیبانی حملونقل بود که معاونت حملونقل ترافیک شهرداری اصفهان پیشنهاد داد تا خریدهای خارجی عمده که نیاز به تأمین ارز و ترددهای وزارتخانهای دارد در این شکل شرکت مشترک خدمات و پشتیانی حملونقل مورد توجه قرار گیرد. معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید کرد:موضوع راهاندازی سامانههای مشترک its که از پرداخت هزینههای موازی و جداگانه بهدلیل لایسنس نرمافزارها کم میکند و امکان اشتراک گذاری دادهها را فراهم میکند، میتواند در ردیف شرح خدمات قرار گیرد. ساکت گفت: ارائه خدمات مشاوره در عقد قراردادهای خاص همچون خرید و نگهداری تجهیزات مترو مواردی از این دست میتواند مورد تاکید باشد و در صورت ایجاد التزام کلانشهرها برای خرید یا تأمین تجهیزات این را باید مورد توجه قرار بدهیم که نباید وجود چنین شرکتی موجب کندی امور و چالش شود و در اصل باید موجب چابکی اجرا در سیستم شهرداریها شود، البته این موضوع بحثی است که باید مورد توجه و دقت ویژهتری قرار بگیرد وارزیابیهای عمیقتری برای این موضوع داشته باشیم. کد خبر 839727
http://www.sepahannews.ir/fa/News/942058/لزوم-توجه-به-هوش-مصنوعی-برای-مدیریت-بهتر-ترافیک-شهرها
|