پیام سپاهان - خراسان / «مسیر شناخت مدعیان دروغین» عنوان یادداشت روز در روزنامه خراسان به قلم آیت ا... سید جعفر سیدان است که میتوانید آن را در ادامه بخوانید:
پس از درگذشت علی بن محمد سمری در سال 329 هجری قمری، غیبت کبرای امام عصر(عج) آغاز شد. ما که الان در دوران غیبت آن حضرت به سر میبریم به قطع و یقین می دانیم که باید با توجه کامل وظایف بندگی خودمان را به دقت و با احتیاط کامل انجام دهیم و نکاتی را همواره در نظر داشته باشم.
تعیین نشدن وقت برای ظهور موفور السرور امام عصر(عج) از جمله نکاتی است که در زمان غیبت باید مورد توجه قرار گیرد؛ چنان که امام باقر(ع) تعیین کنندگان وقت را کذاب معرفی می فرمایند: «تعیین کنندگان وقت دروغگویند؛ تعیین کنندگان وقت دروغگویند؛ تعیین کنندگان وقت دروغگویند.»(1) طبق این فرمایش منتظر واقعی اگر چه ظهور حضرت را نزدیک شمرده (إِنَّهُم یَرَونَهُ بَعِیداً وَ نَرَاهُ قَرِیباً) و مشتاق چنین زمانی است اما این بدان معنا نیست که برای آن وقت تعیین نموده تا با این کار خود را به هلاکت اندازد.
حدیثی دیگر؛ یکی از اصحاب امام صادق(ع) به ایشان عرضه میدارد: «فدایت شوم، مرا خبر ده از زمان این امری که منتظرش هستیم. حضرت درپاسخ فرمود:« تعیین کنندگان وقت دروغگویند و کسانی که در امر فرج عجله می کنند، هلاک می شوند و تسلیم شدگان «در برابر امر الهی» نجات می یابند.»(2) بنا براین درباره این حکومت جهانی هیچ زمانی تعیین نشده است و کسی که چنین کاری کند، دروغگوست و آن هایی که برای ظهور عجله می کنند، در هلاکت هستند.
ممکن است این سوال مطرح شود که ما در دعاهایمان تعجیل فرج را خواستاریم آیا چنین دعایی مصداق استعجال (عجله نمودن برای فرج) می شود؟ در جواب باید گفت مستعجلی که علاقه به نزدیکی ظهور دارد در هلاکت نیست و بلکه یکی از ویژگی های فرد منتظر، علاقه به تعجیل در ظهور است اما آن تعجیلی که مورد هلاکت است به گونه ای است که حال اعتراض به خود میگیرد. اما کسانی که در عین علاقه وافر به تعجیل فرج، تسلیم بوده و هیچ اعتراض و چون و چرایی به طولانی شدن غیبت ندارند و به خواست خداوند تعالی راضی هستند؛ از نجات یافتگان محسوب میشوند. مثل این که شخصی علاقه مند به مهمان کردن فرد دیگری باشد و بر این کار اصرار ورزد اما در عین حال این دعوت را منوط به رضایت طرف مقابل قرار می دهد و راضی به رضایت او میگردد. یاد دارم شخصی در میان تسلیم امرالهی بودن و نیز دعا کردن برای اجابت خواسته ها، می گفت: «الدعاء من التسلیم.» همان خداوندی که امر به تسلیم نموده است به دعا نیز امر فرموده و پس از دعا کردن تسلیم درگاه حق تعالی می شویم.
در این میان اما یکی از اتفاقاتی که در دوران غیبت، امکانش وجود داشته و بلکه به تحقق نیز پیوسته است، وجود افرادی است که با طرح ادعای دروغین مهدویت، موجبات گمراهی برخی را فراهم می آورند اما باید دانست که برای مهدی موعود نشانه هایی است که توجه به آن ها میتواند کذب بودن ادعای چنین افراد کذابی را اثبات نماید. از جمله نشانه هایی که می توان از احادیث استخراج کرد و به وسیله آن ها کذب مدعیان دروغین را اثبات کرد، موارد زیر است:
الف-غیبت طولانی:
از مشخصه های اساسی حضرت مهدی(عج) که روایات زیادی به این امر تصریح کرده اند، غیبت طولانی ایشان است بنابراین کسانی که خود را مهدی موعود معرفی می نمایند باید از این ویژگی مهم برخوردار باشند، حال آن که کسانی که تا این زمان مدعی مهدویت بوده اند، تاریخ زندگانی شان هیچ نشانی از غیبت طولانی ندارد.
ب-پر شدن جهان از عدل و داد:
با ظهور آن حضرت، جهان پر از عدل و داد می شود. همان گونه که پر از ظلم و جور شده بود. این در حالی است که همه کسانی که ادعای مهدویت کرده اند نه تنها جهان را پر از عدل و داد نکرده اند بلکه خودشان سبب بدبختی بیشتر شده اند.
ج- ولادت مخفی :
تولد پنهانی مهدی موعود دیگر شاخصه ای است که می تواند ممیز مهدی حقیقی از مهدی های دروغین شود؛ حال آن که مدعیان دروغینی که تا کنون ادعای مهدویت کرده اند، از چنین ویژگی ای بهره مند نبوده اند.
امیدواریم که خداوند تعالی هر چه زودتر چشمان ما را به مشاهده جمال جهان آرای بقیه ا... روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء روشن فرماید.
1- کلینی، الکافی، بیروت، دار صعب و دار التعارف، ج 1، ص368
2- همان
http://www.sepahannews.ir/fa/News/941962/سرمقاله-خراسان--مسیر-شناخت-مدعیان-دروغین