کاهش متوسط زمان اتلاف وقت با هوشمندسازی کنترل ترافیک شهری و جادهای
سه شنبه 16 بهمن 1403 - 15:02:39
|
|
پیام سپاهان - رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه متوسط وقتکشی در ایران حدود 50 دقیقه است، اضافه کرد: امیدواریم با هوشمندسازی کنترل ترافیک، متوسط زمان اتلاف وقت کاهش پیدا کند و به استاندارد جهانی برسد. به گزارش خبرگزاری ایمنا، علیاصغر زارع امروز _سهشنبه شانزدهم بهمن_ در نشست خبری با موضوع کاربرد هوش مصنوعی در کنترل ترافیک با تاکید بر هوشمندسازی در حوزه ترافیک و انتظامی اظهار کرد: در بحث هوشمندسازی، این موضوع باید به دو بخش هوشمندسازی و اجرای آن تقسیم شود؛ هوشمندسازی در حوزه ترافیک به طور گسترده انجام شده است و آنچه که اهمیت دارد، سرعت بالای هوش مصنوعی در پردازش و اجرای وظایف است که بسیاری از بخشها را تحت تأثیر قرار داده است. وی با بیان اینکه در بخش انتظامی نیز تاکید زیادی بر هوش مصنوعی وجود دارد، افزود: برای اجرای دستورات سلسله مراتب و تأکید سرداران در حوزه هوشمندسازی، اقدامات زیادی آغاز شده است. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با ارائه گزارش اقدامات در حوزه هوشمندسازی عنوان کرد: در استان اصفهان در سالهای اخیر، اقدامات قابلتوجهی برای هوشمندسازی انجام شده است، بیشتر تقاطعها و معابر تحت پوشش دوربینهای نظارتی قرار گرفتهاند و بهرهبرداریهای مؤثری از این دوربینها صورت میگیرد، همچنین بخشی از مراکز مانیتورینگ مرتبط با اعمال مقررات است و در حال حاضر، دو مرکز مانیتورینگ در اصفهان وجود دارد که به صورت مشترک با شهرداری فعالیت میکنند. زارع با اشاره به اینکه این مراکز برای تسهیل عبور و مرور و کنترل ناوگان عمومی بار و مسافر مورد استفاده قرار میگیرند، ادامه داد: استان اصفهان جزو استانهای پیشتاز کشور در حوزه هوشمندسازی است و اقداماتی که در این استان انجام شده، نشان از تلاشهای مستمر برای بهبود مدیریت ترافیک و افزایش ایمنی معابر دارد. تنها با تلاش یک مأمور نمیتوان یک تقاطع را کنترل کرد وی با تاکید بر اینکه برای ارائه خدمات بهتر در تسهیل عبور و مرور و پیشگیری از حوادث، مهم است از سیستمهای هوشمند بهره گرفته شود، خاطرنشان کرد: یکی از انتقادات مطرحشده درباره حضور پلیس، مربوط به کنترل تقاطعها و معابر است، اما واقعیت این است که فرهنگ ترافیکی به گونهای است که نمیتوان تنها با تلاش یک مأمور، یک تقاطع را کنترل کرد. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان اصفهان اضافه کرد: استفاده از تردد شمارها برای کنترل و مدیریت جریان ترافیک درون شهری و برون شهری، استفاده از خودروهای مجهز به سیستم ثبت تخلف برای کاهش معضل توقفهای غیرمجاز، استفاده از سیستم ردیاب خودرو، بهرهگیری از سیستمهای اطلاعات آبوهوایی برای پیشبینی شرایط جوی و تسهیل عبور و مرور، نظارت و اعمال مقررات ترافیکی به منظور افزایش ایمنی و کاهش حوادث و استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی برای تحلیل و بررسی تصادفات و تخلفات ترافیکی بخشی از اقدامات مؤثر است. زارع تاکید کرد: کار علمی با مهندسان شهرداری برای مدیریت هوشمند چراغهای راهنمایی و رانندگی که بدون آن تمامی شهر دچار اختلال میشود، استفاده از سیستمهای الکترونیکی برای تنظیم کروکی تصادفات، تسهیل ارتباطات با دادگاهها به صورت الکترونیکی، نظارت بر سرعت لحظهای و میانگین سرعت خودروها برای افزایش ایمنی، استفاده از دستافزارهای هوشمند که تمامی اطلاعات خودرو در آنها وجود دارد، استفاده از دوربینهای نصبشده بر لباسها برای ثبت وقایع و نصب دوربینهای پلاکخوان برای نظارت و ثبت تخلفات نیز تلاشهای گستردهای در جهت هوشمندسازی و مدیریت ترافیک است. به وضعیت موجود راضی نمیشویم و باید با سرعت توسعه هوش مصنوعی رشد کنیم وی گفت: راضی بودن به وضع موجود به معنای پسرفت است و با سرعت توسعه هوش مصنوعی باید رشد کنیم، به همین دلیل برای انجام اقدامات هدفمند و علمی تصمیم گرفتهایم این مهم با همکاری مراکز دانشگاهی و اجرایی برگزار شود تا ریلگذاری درستی برای آینده انجام شود. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره نیازمندیها در حوزه هوشمندسازی افزود: نیازمندیها در حوزه هوشمندسازی به دو بخش سختافزاری و نرمافزاری تقسیم میشود؛ در بسیاری از کشورهای دنیا از خودروهای خودران استفاده میشود و برای بهرهبرداری از این فناوری، باید زیرساختهای لازم فراهم شود. زارع عنوان کرد: ایجاد تفکر هوشمند نیز اهمیت ویژهای دارد؛ در حوزه هوشمندسازی، بهرهبرداری از این سیستمها بسیار مهم است و نیاز به ارتقا دارد. این تفکر باید در سازمانها، متولیان ایجاد تجهیزات هوشمند و کاربران نیز ایجاد شود تا بتوان از این تجهیزات در راستای ایمنسازی ترافیک به بهترین شکل استفاده کرد. وی خاطرنشان کرد: تلاشهای مداوم در جهت هوشمندسازی و بهرهبرداری صحیح از این سیستمها، نقش مهمی در افزایش ایمنی و بهبود کیفیت زندگی شهروندان ایفا میکند. این اقدامات نیازمند همکاری و همافزایی تمام نهادهای مرتبط و جامعه علمی کشور است تا بتوان به اهداف بلندمدت دست پیدا کرد. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه متوسط وقتکشی در ایران حدود 50 دقیقه است، اضافه کرد: امیدواریم با این اقدامات این متوسط زمان اتلاف وقت کاهش پیدا کند و به استاندارد جهانی که 20 دقیقه است، برسد. زارع با اشاره به نخستین کنفرانس ملی دو سالانه کاربرد هوش مصنوعی در کنترل ترافیک تاکید کرد: این همایش دو سالانه است و نتایج کوتاه مدت و قابل اجرا برای آن تعریف شده که میتوان به زودی با حمایت، اجرایی شود، اما برخی طرحها نیازمند زمان و نتایج بلند مدت است؛ چنین برنامهای با موضوع ترافیک و به صورت دوسالانه، نخستین باری است که اجرایی میشود و از متولیان امر ترافیک کشور نیز دعوت به عمل آمده است. وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا درباره چالشهای موجود برای اجرایی کردن طرحهای هوشمندسازی گفت: هوشمندسازی فرایندی هزینهبر و زمانبر است که نیازمند برنامهریزی دقیق و تأمین منابع مالی مناسب است؛ اولین چالش در این مسیر، تأمین منابع مالی و فراهم کردن زیرساختهای لازم برای پیادهسازی سیستمهای هوشمند است؛ علاوه بر مسائل مالی، فرهنگ استفاده از تجهیزات هوشمند در همه حوزهها نیز یکی دیگر از چالشهای اساسی است، برای بهرهبرداری مؤثر از این سیستمها، نیاز به آموزش و آگاهسازی کاربران و ایجاد تفکر هوشمند در میان مسئولان و کاربران وجود دارد که این امر میتواند به بهبود کیفیت خدمات و افزایش کارایی سیستمهای هوشمند منجر شود. کد خبر 836543
http://www.sepahannews.ir/fa/News/938797/کاهش-متوسط-زمان-اتلاف-وقت-با-هوشمندسازی-کنترل-ترافیک-شهری-و-جادهای
|