پیام سپاهان - شهردار اصفهان با بیان اینکه یکی از اولویتهای مطرح شده در بودجه پیشنهادی شهرداری این کلانشهر توجه به «محلهمحوری» است، گفت: طی سه سال گذشته 79 محله شهر شناسایی و مشکلات اولیه آنها برطرف شده است و این روند ادامه خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسمزاده امروز _چهارشنبه سوم بهمن_ در برنامه رادیویی «بیواسطه با مردم» اظهار کرد: در روزهای اخیر شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان بهطور جدی مشغول تدوین و بررسی لایحه بودجه پیشنهادی سال 1404 هستند و روز گذشته با اعضای شورای اسلامی شهر درباره رویکردهای اساسی و اولویتبندی بودجه، با اتفاق نظر و اجماع، به بحث و تبادلنظر پرداختیم.
وی با بیان اینکه اولویت نخست بودجه 1404 مسائل زیستمحیطی است، افزود: مسائل مرتبط با حملونقل و خدمات شهری در رأس برنامهها قرار گرفته است و بیشترین منابع مالی ما در سال آینده به این حوزهها اختصاص خواهد یافت.
شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر اصفهان مصمم هستند که گام به گام به سمت هوشمندسازی پیش بروند.
قاسمزاده با بیان اینکه یکی دیگر از اولویتهای مطرح شده در بودجه پیشنهادی سال آینده شهرداری اصفهان توجه به محلهمحوری است، گفت: طی سه سال گذشته 79 محله شهر شناسایی و مشکلات اولیه آنها برطرف شده است که این روند ادامه خواهد داشت و محلات بیشتری در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: کلیات بودجه و منابع درآمدی در شورای اسلامی شهر نهایی شده و هماکنون بحث هزینهها برای بررسی تخصصی به کمیسیونهای مربوطه ارجاع شده است که امیدواریم بودجه شهرداری اصفهان تا پایان زمان تعیینشده در تقویم بودجه به تصویب شورای اسلامی شهر برسد.
شهردار اصفهان تاکید کرد: سال 1404 با یک بودجه کارشناسیشده و دقیق در خدمت شهروندان خواهیم بود و تلاش میکنیم با رویکردی شفاف و مؤثر، نیازهای کلانشهر اصفهان را برآورده کنیم.
سوال شهروندان و پاسخ مسئولان
بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.
شهرداری اصفهان پیشگام مشارکت شهروندان در تدوین بودجه شهری شهروند: طرحهایی از جمله طرح «فرمان، دست شماست» از اقدامات خوب شهرداری اصفهان است، آیا طرحهای دیگری در این زمینه اجرا میشود؟
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان: شهرداری اصفهان طی دو سال اخیر طرحی را اجرایی کرده است که پیش از تقدیم بودجه پیشنهادی به شورای اسلامی شهر، این بودجه را که بر اساس مطالعات کارشناسی و برنامهریزی دقیق تهیه شده است، به تفکیک مناطق و محلات از طریق سامانهای در اختیار شهروندان قرار میدهد.
شهروندان میتوانند با ورود به سامانه، اطلاعات مربوط به منطقه و محله خود یا پروژههای کلانشهری را مشاهده و نظرات خود را اعلام کنند؛ شهروندان میتوانند با هر پروژهای موافقت یا مخالفت کنند و حتی پیشنهادهای جدیدی در محدوده محله خود ارائه دهند که در چارچوب وظایف شهرداری قرار داشته باشد.
این طرح سال گذشته بهصورت آزمایشی اجرا و با استقبال نسبی شهروندان مواجه شد، اما سال جاری مشارکت مردمی بهطور قابلتوجهی افزایش یافت، بهطوری که حدود 6000 نفر در این فرایند شرکت کردند و 16 هزار نظر درباره موافقت یا مخالفت با پروژههای پیشنهادی ارائه شد، همچنین شهروندان حدود 400 پروژه جدید را پیشنهاد کردند.
بر اساس ارزیابی کارگروه مربوطه، کیفیت پیشنهادهای ارائهشده بسیار مطلوب بوده است و بعضی از این پیشنهادها به نکاتی اشاره داشت که از دید کارشناسان و مسئولان مغفول مانده بود و بر این اساس، تصمیم گرفته شد که این پیشنهادها در کارگروههای تخصصی بررسی شود و بخشی از این پروژهها در بودجه سال جاری و بخشی دیگر در بودجه سال 1405 گنجانده خواهد شد؛ زیرا برنامهریزیها بهصورت دوساله و بودجهبندی بهصورت سالانه انجام شده است.
یکی از نمونههای شاخص این روند، بحث بودجه قطار شهری بود که بازخوردهای مردمی و تأکیدات برخی مسئولان ارشد استان منجر به افزایش بودجه این پروژه شد و این موضوع نشاندهنده تأثیر مستقیم مطالبات مردمی بر تمرکز و تخصیص منابع بیشتر به پروژههای پرطرفدار و مورد نیاز جامعه است.
سعید ابراهیمی، معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان: شهرداری اصفهان با بارگذاری حدود 911 پروژه پیشنهادی در سامانه my.isfahan.ir زمینه مشارکت شهروندان را در تعیین اولویتهای بودجه فراهم کرد.
شهروندان تا بیستم دی سال جاری فرصت داشتند تا به پروژهها رأی دهند که در این راستا نتایج نشان داد 81 درصد از شهروندان با این پروژهها موافق و 19 درصد مخالف بودند، همچنین 400 پیشنهاد جدید در سامانه ثبت و توسط کارگروههای مربوطه بررسی شده است.
از این میان 40 درصد پروژهها بهطور قطع در بودجه سال 1404 لحاظ خواهد شد، 25 درصد پروژهها نیازمند تکمیل مطالعات بوده و سال 1405 اجرایی خواهد شد.
البته 15 درصد پروژهها به حوزه وظایف شهرداری مرتبط نیست، اما شهرداری مکاتبات لازم را با نهادهای متولی انجام میدهد تا درخواستهای مردم پیگیری شوند.
بر اساس گزارشها، از میان 400 پروژه پیشنهادی، 160 پروژه بهطور قطعی در بودجه 1404 شهرداری گنجانده شده و اجرا خواهد شد و این پروژهها با احراز هویت شهروندانی که پیشنهاد دادهاند، در سامانه ثبت شده است که گزارش کامل آن بهصورت رسمی اعلام خواهد شد.
در زمینه نظرسنجی و مشارکت شهروندان برای پروژههای گلوگاهی بسیاری از پیشنهادها سال گذشته عملیاتی شد و نظرسنجیهای مشابهی برای سال جاری نیز انجام شده است.
در حوزه شبکه معابر و پیادهروسازی، درخواستهای متعددی ثبت شده و بخش زیادی از آنها اجرا شده است و در حوزه قطار شهری، 99 درصد از شهروندان با اجرای پروژههای مرتبط در فازهای مختلف موافق بودهاند.
با این حال بعضی پروژهها با مخالفتهایی روبهرو شده است و به همین دلیل، شهرداری برنامه دارد تا این موارد را مجدد بررسی و در صورت نیاز تغییرات کارشناسی را اعمال کند.
هیچ طرح مصوبی برای احداث زیرگذر در چهارراه فرایبورگ و شیخ صدوق وجود ندارد شهروند: آیا امکان احداث زیرگذر در چهارراه فرایبورگ و شیخ صدوق وجود دارد؟
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان: سال جاری در بودجه 1403، هیچ طرحی برای احداث زیرگذر در چهارراه فرایبورگ و شیخ صدوق پیشبینی نشده بود و برای سال آینده نیز هیچ طرح مصوبی در اینباره وجود ندارد و در این زمینه، مباحث فنی مختلفی مطرح شده است.
چند ایده برای رفع مشکل ترافیک این نقطه از شهر اصفهان ارائه شده بود؛ یکی از ایدهها، احداث زیرگذر ایده دیگر ساخت تونلی مشابه تونل شهید آقاخانی بود که بتواند هر دو چهارراه را پوشش دهد، با این حال مطالعات و شبیهسازیهای انجامشده توسط حوزه ترافیک، این طرحها را تأیید نکردند.
استدلال کارشناسان این بود که باز کردن ترافیک در این دو چهارراه و حذف لحظات توقف، موجب ورود حجم زیادی از خودروها به میدان اصلی میشود که میتواند موجب اختلال و تشدید ترافیک در آن نقطه شود.
بر اساس این ارزیابیها، تاکنون تنها ساماندهی این دو معبر تصویب شده است و در این راستا، مداخلاتی نیز انجام شد که تا حدی توانست گرههای ترافیکی را کاهش دهد؛ با این حال در ساعات اوج ترافیک بهویژه در ایام تحصیلی و زمان عبور دانشآموزان و دانشجویان به سمت دانشگاه اصفهان، همچنان شاهد مشکلات ترافیکی در چهارراه شیخ صدوق و فرایبورگ هستیم.
سعید ساکت، معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان: سابقه مشکلات ترافیکی در چهارراههای فرایبورگ و شیخ صدوق به بیش از یک دهه گذشته بازمیگردد و بررسیهای صورتگرفته در گذشته و مطالعات جاری، بهویژه تأکیدات شهردار نشان میدهد که بعضی از چالشهای ترافیکی موجود بهویژه در تقاطعهای این مناطق موجب ایجاد مشکلاتی در حرکت خودروها و افزایش زمان توقف پشت چراغهای راهنمایی شده است.
بهعنوان نمونه در ورودیهای خیابان سعادت آباد به مصلی و از مصلی به محور غربی سعادت آباد، خودروها مجبور هستند برای مدت زمانی طولانی پشت چراغ بمانند، زیرا عرض خیابان به حدی نیست که گردشهای راست بتوانند بهطور آزادانه و بدون وقفه صورت گیرد.
این مسئله موجب افزایش طول مدت زمان توقف و در نتیجه، ناگزیر به افزایش مدت زمان چراغ سبز شده است تا جریان ترافیکی روانتر شود و این امر بهنوبه خود موجب ایجاد تنش ترافیکی در سایر خطوط چهارراه شده است.
در مقاطع مختلف، طرحهای مختلفی از جمله احداث زیرگذر در این ناحیه، همچنین تونل از سهراه حکیم نظامی نیز مورد مطالعه قرار گرفته است، اما در مطالعات اخیر ترافیکی، مشاوران تأکید کردهاند که این اقدامات، بهویژه از دیدگاه ترافیک، بهعنوان راهحلهای مؤثر نخواهد بود.
این نتیجهگیری بر اساس ارزیابیهای دقیقتر از تقاضاهای ترافیکی برای دسترسی به معابر و کوچههای اطراف بوده است و در صورتی که زیرگذر یا تونل در این ناحیه احداث شود، تقاضا برای دسترسی به محورهای بالایی افزایش پیدا میکند و همان چالشهای قبلی در قالب دامنهدارتری ادامه خواهد داشت.
در حال حاضر، توجه اصلی روی فازبندی چراغهای راهنمایی است که این برنامه در حال حاضر در حال اجرا بوده و بهزودی شاهد بهبودهایی در این زمینه خواهیم بود.
طبق پیشبینیها، ظرف مدت یک هفته، فازبندی چراغها بهطور دقیق تنظیم خواهد شد تا تأثیرات ترافیکی در چهارراه و اطراف آن کاهش پیدا کند؛ این اقدام در راستای کاهش تنشهای ترافیکی و بهبود وضعیت تردد خودروها انجام میشود.
در بررسیهای مختلف، اقدامات عمرانی از جمله پروژههای بزرگتری همچون احداث تونل یا زیرگذر، بهویژه در مطالعات جامع اخیر رد شده که بهاینترتیب، با توجه به محدودیتهای موجود، تلاشها روی بهبود فازبندی چراغها متمرکز است.
مذاکراتی با بخشهای مختلف ادارات حاضر در این چهارراه بهویژه در مورد تعریض قسمتی از مسیر از مصلی به سعادت آباد در دستور کار قرار دارد که این اقدامات میتواند بهطور قابل توجهی فاصله توقف خودروها پشت چراغها را کاهش دهد، اما نیاز به توافقات ویژه و هماهنگیهای بیشتری دارد.
بهطور کلی، تمرکز فعلی روی فازبندی دقیق چراغها است تا با کمترین مداخله عمرانی، وضعیت ترافیکی بهبود و تأثیرات منفی بر دیگر معابر کاهش پیدا کند؛ اقدامات جاری در این زمینه در حال انجام است که ظرف مدت یک هفته، نتایج آن به اطلاع شهروندان خواهد رسید.
فرایند الحاق اراضی به محدوده شهری یک روند زمانبر و پیچیده است شهروند: در خیابان آیتالله غفاری محله زینبیه چند پلاک مسکونی بلاتکلیف رها شده و وضعیت نامناسبی را برای این محله ایجاد کرده است.
محمدمهدی کریمی، مدیر منطقه 14 شهرداری اصفهان: در محدودهای از خیابان آیتالله غفاری، چند پلاک مسکونی بلاتکلیف وجود دارد که خارج از محدوده شهر و در حریم آن واقع شده است و زمینهایی که در حریم شهر قرار دارد، طبق قوانین باید کاربری کشاورزی داشته باشد، اما در بعضی از مناطق بهویژه در نواحی مشابه این، مشکلاتی از این دست مشاهده میشود که برخی از افراد سودجو و دلالها، بدون مشورت با شهرداری و اطلاع از وضعیت کاربری زمینها، اقدام به تقسیمبندی این اراضی کرده و به فروش میرسانند.
این عمل تحت عنوان «تفکیک زمینها» صورت میگیرد و در نهایت پس از فروش این قطعات به مردم، آنها برای دریافت پروانه ساختمانی به شهرداری مراجعه میکنند.
جواب شهرداری این است که امکان صدور پروانه ساختمانی برای اراضی مورد نظر بهدلیل قرار گرفتن در حریم شهر و خارج از محدوده وجود ندارد و فرایند الحاق این اراضی به محدوده شهری نیز یک روند زمانبر و پیچیده است که باید به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برسد و حتی در استان نیز امکان تصمیمگیری درباره آنها وجود ندارد.
برخی افراد سودجو اقدام به قطعهبندی این زمینها کردهاند و پس از فروش به مردم، در نهایت مشکلاتی برای خریداران ایجاد میشود که نمیتوانند مجوز ساخت دریافت کنند و شهرداری پیش از این حتی با نصب بنر و اطلاعرسانی در محل، به مردم هشدار داده بود که این زمینها خارج از محدوده شهر است و باید از خرید این اراضی احتیاط کنند، اما بسیاری از افراد فریب این دلالها را میخورند و پس از خرید، متوجه مشکلات قانونی آنها میشوند.
تقسیمنامه زمین خیابان پنج رمضان بعد از 10 سال به نتیجه نهایی میرسد شهروند: چرا به وضعیت زمین بایر واقع در خیابان پنج رمضان رسیدگی نمیشود؟
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان: یک زمین بایر واقع در خیابان پنج رمضان دارای مشکل حقوقی بوده و مالک آن شخصی و خصوصی است؛ این زمین در حال حاضر بخشی از آن متعلق به خانواده مالک است، البته اعضای خانواده هنوز نتوانستهاند به توافق نهایی برای رفع این مشکل برسند.
برای رسیدن به جمعبندی و حل این مسئله، جلسات متعدد و پیدرپی توسط مدیر منطقه یک اصفهان برگزار شده است، اما تاکنون نتیجه قطعی به دست نیامده است.
در برخی موارد، جلسات با حضور مالک به جمعبندیهایی رسیده است، اما به محض بازگشت به جمع خود، اعضای خانواده دوباره دچار اختلافات شده و توافقات قبلی نقض شدهاند و به نظر میرسد که هنوز هیچ توافق نهایی در اینباره حاصل نشده است.
علی رضیزاده، مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان: یک زمین به مساحت 10 هزار متر مربع واقع در خیابان پنج رمضان، مقابل شیرینیفروشی گلاب با کاربریهای آموزشی، فرهنگی و ورزشی وجود دارد که نیمی از این مساحت 10 هزار متر مربعی متعلق به شهرداری اصفهان است.
یکی از مشکلات اصلی موجود، مربوط به افراز و محدودیتهای مالکیتی است که تاکنون تعیین تکلیف نشده و همین امر موجب پیچیدگی در فرایند تقسیمنامهها شده است؛ بر اساس جلسات متعددی که برگزار شده، تصمیم بر این شد که بخش ورزشی زمین تحت عنوان کمک به منطقه و توسعه فعالیتهای ورزشی، با مشارکت سایر طرفها پیش رود.
در این جلسات که با حضور مالکان برگزار شد، به نتایج نسبتاً خوبی دست یافتیم، اما همچنان مشکلاتی درباره نوع تقسیمنامه و برخی ابهامات حقوقی وجود داشت. در آخرین جلسهای که با مالکین در این زمینه برگزار شد، توافق شد که پیشنهادهای خود را آماده کنند و با مدیر کل املاک شهرداری اصفهان به جمعبندی نهایی برسند.
هر تصمیمی که در اینباره اتخاذ شود، تمام طرفها به آن قناعت میکنند که امیدواریم این مشکل در ماههای آینده رفع شود؛ در صورت توافقنکردن، مراحل قانونی پیگیری خواهد شد.
این مشکل از بیش از 10 سال پیش باقی مانده است و آخرین بار موضوع تقسیمنامه به مدیر کل املاک ارجاع داده شد، مالکان نیز تلاش میکنند تا این موضوع را به نتیجه برسانند و در نهایت اگر لازم باشد، این کار از طریق دادگاه پیگیری خواهد شد.
درباره وضعیت آسفالت خیابان نیز، با توجه به وجود زمین بایر و مشکلاتی که اهالی محله به دلیل گرد و خاک ایجاد شده داشتند، تصمیم بر این شد که با تخلیه و ساماندهی این بخش، سطح خاک در این منطقه پاشیده تا از میزان گرد و خاک کاسته شود.
اقدامات اولیه در این زمینه شامل ارسال ابلاغها و اطلاعرسانی از طریق روزنامهها انجام شده است و در حال حاضر منتظر اقدامات بعدی هستیم؛ در صورتی که این بخش به نتیجه نرسد، مسیر قانونی ادامه خواهد یافت.
خیابان امین از بافت کشاورزی به یک محله مسکونی تبدیل شد شهروند: مشاغل بسیاری در خیابان امین واقع در ملکشهر اقدام به مزاحمت برای ساکنان کردهاند که درخواست رسیدگی به این موضوع را دارم.
علیاکبر رسالت، مدیر منطقه 12 شهرداری اصفهان: خیابان امین که در محدوده خیابان بهارستان قرار دارد، یکی از نقاطی است که در اثر توسعه غیرقانونی و رشد سریع شهرنشینی دچار تغییرات قابل توجهی شده است.
این نقطه از شهر که ابتدا بهعنوان محدودهای کشاورزی و گاوداری شناخته میشد، بهتدریج شاهد ساختوسازهای غیرمجاز و گسترش سکونتگاههای غیرقانونی بوده است.
بخش عمدهای از خانههای ساختهشده در این خیابان، برخلاف ضوابط شهری و بدون رعایت اصول قانونی، احداث شده که به همین دلیل از سوی مسئولان شهری، بهویژه در کوچههای پیرامون این خیابان، اقدامات متعددی برای اصلاح وضعیت انجام شده است.
در این کوچهها که بیشتر بهعنوان محلهای کارگاهی شناخته میشود، کارگاههای مختلفی از جمله کارگاههای ضایعات وجود داشتند و این کارگاهها بیشتر در زمینهایی که بهطور غیرمجاز به کاربری صنعتی تغییر یافته بود، قرار گرفته است.
در راستای بهبود وضعیت و با توجه به افزایش شکایات از سوی ساکنان این منطقه، شهرداری اقدام به دادن اخطار به صاحبان این کارگاهها کرد و بعضی از این کارگاهها حتی تعطیل شده و به سمت شهرکهای صنعتی و مشاغل شهری هدایت شده است.
با وجود این اقدامات، روند تغییر کاربری این خیابان از کارگاهی به مسکونی همچنان ادامه دارد و در حقیقت بسیاری از زمینهای این منطقه که پیش از این بهعنوان زمینهای کشاورزی یا صنعتی شناخته میشد، هماکنون تحت تأثیر ساختوسازهای غیرمجاز قرار گرفته و به یک محله مسکونی تبدیل شده است.
این تغییرات از سال 1388 آغاز شده است و بهتدریج به وضعیت فعلی رسید که بیشتر ساختوسازهای مسکونی در آن دیده میشود.
با توجه به غیرقانونی بودن این تغییرات، مجوزهای لازم برای ساختوساز در این منطقه صادر نشده است، با این حال به دلیل اینکه این خیابان هماکنون عمدتاً بهعنوان یک محله مسکونی شناخته میشود، توجه بیشتری به حفظ حقوق ساکنان و حمایت از ساختوسازهای قانونی باید صورت گیرد و اقدامات اصلاحی ادامه خواهد یافت که امیدواریم در آینده، باقیمانده مشکلات این منطقه نیز رفع شود.
کد خبر 832310
http://www.sepahannews.ir/fa/News/934311/رفع-مشکلات-79-محله-شهر-اصفهان-طی-3-سال--توجه-به-مسائل-زیستمحیطی-اولویت-نخست-بودجه-1404