پیام سپاهان - شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان با وجود چالشهای مختلف در تلاش است تا خدمات خود را بهبود بخشد و رضایت مسافران را جلب کند؛ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان در گفتوگوی تفصیلی با خبرنگار ایمنا به تشریح اقدامات این شرکت در راستای بهبود فرایند خدمترسانی پرداخته است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، اتوبوسرانی بهعنوان یکی از ارکان حوزه حملونقل عمومی در شهرهای مختلف، نقشی حیاتی در تسهیل حرکت مردم و کاهش ترافیک ایفا میکند و در این میان، شهر اصفهان با توجه به جمعیت زیاد و نیاز به سیستم حملونقل عمومی کارآمد، از گذشته تا به امروز به اتوبوسرانی به عنوان یکی از ارکان اصلی حملونقل شهری توجه ویژهای داشته است.
شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان بهعنوان یکی از اصلیترین نهادهای مسئول در این زمینه، نقشی برجسته در بهبود وضعیت حملونقل عمومی شهر ایفا میکند؛ این شرکت در سالهای ابتدایی پس از انقلاب اسلامی تأسیس شد و هدف اصلی آن ایجاد یک سیستم حملونقل عمومی کارآمد و منظم برای تسهیل تردد شهروندان اصفهانی بود.
پیش از تأسیس این شرکت، حملونقل عمومی اصفهان با مشکلات زیادی روبهرو بود و اتوبوسها در وضعیت مطلوبی قرار نداشت.
با توجه به رشد سریع جمعیت و توسعه شهری اصفهان در دهههای اخیر، نیاز به یک سیستم حملونقل عمومی منسجمتر و پیشرفتهتر بیش از پیش احساس شد؛ به همین دلیل، شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان با خرید اتوبوسهای جدید اقدام به توسعه ناوگان اتوبوسرانی خود کرد.
این شرکت خطوط مختلفی را در سطح شهر برای تسهیل حملونقل مسافران طراحی کرده است که مسیرهای آن به تمام نقاط شهری و مناطق مختلف اصفهان سرویسدهی میکند؛ شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان طی سالهای اخیر بهمنظور بهبود خدمات به مسافران، اقدام به راهاندازی خطوط سریعالسیر کرده است تا مسافران به سرعت و بدون معطلی به مقصد خود برسند.
یکی از نقاط قوت سیستم اتوبوسرانی اصفهان، استفاده از سیستمهای الکترونیکی برای بلیتفروشی است؛ این سیستمها به مسافران این امکان را میدهد که به راحتی و بدون نیاز به پرداخت نقدی، بلیت خود را تهیه کنند؛ استفاده از کارتهای بلیت الکترونیکی، امکان پیگیری وضعیت پرداختها و سهولت در استفاده از اتوبوسها را فراهم کرده است.
با توجه به اهمیت مسائل زیستمحیطی، شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان در سالهای اخیر با خرید اتوبوسهای جدید به کاهش آلودگی هوا کمک کرده است، اما با وجود پیشرفتهای قابل توجه، شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان با چالشهایی نیز روبهرو است که یکی از مهمترین مشکلات، افزایش تقاضا برای خدمات اتوبوسرانی به دلیل رشد جمعیت و افزایش تعداد خودروها در شهر است.
این شرکت با وجود چالشهای مختلف، بهطور مستمر در تلاش است تا خدمات خود را بهبود بخشد و رضایت مسافران را جلب کند که توسعه ناوگان، بهبود زیرساختها، استفاده از تکنولوژیهای نوین و توجه به مسائل زیستمحیطی، از جمله اقداماتی است که این شرکت برای رفع مشکلات و بهبود کیفیت خدمات خود در پیش گرفته است.
آنچه در ادامه میخوانید، حاصل گفتوگوی خبرنگار ایمنا با داوود بحیرایی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان بهمنظور بررسی اقدامات این سازمان برای بهبود شرایط کاری رانندگان، افزایش و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و آخرین وضعیت اتوبوسرانی اصفهان است.
ایمنا: بهعنوان یکی از مدیران باسابقه شهرداری اصفهان 12 مهر 1402 طی حکمی از سوی شهردار اصفهان به عنوان مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان منصوب شدید؛ در آئین معارفه خود معارفه اشاره کردید «در این شرکت ما 1800 رفیق داریم و خبری از کارکنان نیست، در کنار هم روزهای بهتری را در پیش خواهیم داشت» در راستای تحقق این سخنان چه اتفاقاتی در این شرکت رقم خورد؟
نیروی انسانی بزرگترین و غنیترین سرمایه هر نهاد محسوب میشود و این شرکت طی یک سال و سه ماه گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است، چراکه معتقدم ساختار و منابع انسانی از سرمایههای بیبدیل سازمان است.
ابتدای فعالیت و زمانی که مسئولیت را بر عهده گرفتم، تعداد رانندگان شرکت حدود 1800 نفر بودند، اما هماکنون این تعداد به نزدیک 2400 نفر افزایش یافته است؛ به نوعی 400 نیروی جدید که بیشتر آنها ناوبر اتوبوس هستند را جذب کردیم و در حال حاضر کمبود راننده نداریم و به نقطهای رسیدهایم که بهلحاظ تعداد ناوبران مشکلی وجود ندارد.
با همکاری بخشهای مختلف از جمله معاونت اداری و مالی، پرداخت حقوق و مزایای کارکنان بهموقع انجام میشود؛ اگرچه این وظیفه ذاتی ما است، اما به دلیل شرایط دشوار کاری رانندگان، اقدامات ویژهای برای بهبود وضعیت آنها صورت گرفته است.
با تلاشهای فراوان و همکاری مسئولان مربوطه، از جمله فرماندار و معاون وقت استانداری اصفهان توانستیم مزایای سختی کار را برای رانندگان برقرار و طرح طبقهبندی مشاغل را اجرا کنیم که موجب افزایش حقوق رانندگان شد؛ حقوق آنها که پیش از این بسیار پایین بود، هماکنون به میزان قابلتوجهی بهبود یافته و رضایت بیشتری را در میان کارکنان ایجاد شده است.
رانندگان اتوبوس با چالشهای زیادی روبهرو هستند؛ از رانندگی طولانیمدت در ترافیک سنگین و رویارویی با شرایط جوی نامساعد گرفته تا مشکلات ناشی از بعضی تخلفات رانندگی دیگران که معضلات بسیاری را ایجاد میکند.
رانندگان ما از ساعت 05:00 کار خود را آغاز میکنند و تا ساعت 22:00 شب مشغول خدمترسانی هستند که این شرایط، فشار زیادی به آنها وارد میکند، اما با اقدامات حمایتی انجامشده توانستهایم کمی از این فشارها بکاهیم.
با تلاشهای شبانهروزی، 120 دستگاه اتوبوس که به دلیل نبود قطعات یا مشکلات خدمات پس از فروش از مدار خارج شده بود، مجدد به چرخه خدمت بازگشت و این دستاورد بدون خرید اتوبوس جدید محقق شد و نشاندهنده مدیریت کارآمد منابع است.
همکاری و همدلی میان شورای اسلامی کار، کارکنان و مجموعه شهرداری نتایج مثبتی در پی داشته است و وقتی رانندگان ما احساس رضایت کنند و همه بخشها با هماهنگی عمل کنند، خروجی این تعاملات بهبود کیفیت خدماترسانی به شهروندان خواهد بود.
تعداد قابلتوجهی از رانندگان که قراردادهای غیرمستقیم داشتند، تبدیل وضعیت شدهاند و در سال جاری نزدیک به 200 نفر از رانندگان به این ترتیب بهبود شرایط شغلی را تجربه کردند و بقیه نیز در نوبت این تغییرات هستند، همچنین طرح طبقهبندی مشاغل و بازگشت سختی کار برای رانندگان اجرا شده که موجب افزایش رضایت شغلی آنها شده است.
در مجموع طرح طبقهبندی مشاغل، برقرار شدن مجدد سختی کار و تبدیل وضعیت رانندگان از اقدامات اساسی 15 ماهه من در شرکت واحد اتوبوسرانی برای کارکنان این شرکت بوده است.
ایمنا: آیا شما برای سفرهای درون شهری خود از اتوبوس استفاده میکنید؟
بحیرایی: بله، وقتی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان شدم، برای اولینبار از اتوبوس استفاده کردم.
ایمنا: آیا روزهایی را برای خودتان مشخص کردهاید که با استفاده از اتوبوس در محل کار حاضر شوید؟
بحیرایی: روز خاصی را مشخص نکردم، اما اگر بعد از جلسات کاری بهعنوان مثال در شهرداری مرکزی فرصت داشته باشم، برای برگشت به شرکت واحد، از اتوبوس استفاده میکنم.
استفاده از اتوبوس بهویژه در مواقع ترافیک سنگین، انتخاب مناسبی است و رانندگان نیز معمولاً برخورد خوبی با شهروندان دارند و از شغل خود راضی به نظر میرسند.
سوال: وضعیت اتوبوسها و سرویسدهی رانندگان را چطور دیدید؟
بحیرایی: چند وقت پیش سوار یکی از اتوبوسهای شهر شدم؛ دیدم خانمی میخواست کارت خود را برای پرداخت وجه بلیت به دستگاه کارتخوان نزدیک کرد، اما دستگاه کارتخوان قبول نمیکرد؛ راننده به او گفت: «کارت مال تهرانه و معتبر نیست، وجه بلیت را بهصورت نقدی پرداخت کن».
آن خانم گفت: «پول نقد همراه ندارم.» راننده با روی خوش پاسخ داد: «اشکالی نداره، در این هوای آلوده سوار شو.» از دیدن این برخورد بسیار خرسند شدم، زیرا بیشک این رفتار انسانی راننده تأثیر مثبتی بر ذهن مسافران میگذارد.
اتوبوسهای اصفهان بسیار تمیز است و رانندگان به نظافت وسایل نقلیه خود توجه ویژهای دارند؛ حتی یکی از رانندگان به من گفت که هر روز فرمان و فضای داخلی اتوبوس را تمیز میکند و به نظر میرسد که رانندگان علاوه بر انجام وظایف رانندگی، بخشی از کارهای مربوط به شستوشوی داخلی اتوبوس را نیز انجام میدهند، البته شستوشوی بدنه بیرونی اتوبوس شامل زیرشویی و روشویی اتوبوس توسط تیمهای تخصصی «باسواش» انجام میشود.
ایمنا: شما در کارنامه فعالیت خودتان مدیریت منطقه 10، شهرداری بهارستان، شهرداری اندیمشک و معاونت خدمات شهری در مناطق مختلف را بر عهده داشتید، کار در کدام یک از این حوزهها با اهداف و روحیات شما بیشتر همخوانی داشت؟
بحیرایی: در طول دوران کاری خود پیشنهادهای مختلفی دریافت کردهام، اما بهدلایل مختلف از جمله فاصله جغرافیایی یا نداشتن علاقه به آن زمینهها، قبول نکردم؛ همیشه پیشنهاد کار در اموری را قبول کردم که به آن علاقه داشتم و به همین دلیل، در هر جایی که بودهام، موفقیتهای خوبی کسب کردم.
برای قبول مسئولیت در شرکت واحد اتوبوسرانی استخاره کردم که «خیلی خوب» آمد و تاکنون نیز اقدامات به خوبی انجام شده است؛ با توجه به اینکه رئیس شورای سازمانهای حملونقلی بودم، با تجربیاتی که در این زمینه داشتم، وارد این حوزه شدم.
پیش از این مشاور مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان بودم و بهنوعی بازگشت دوباره به این شرکت داشتهام.
ایمنا: در شرایط سخت کنونی چگونه میتوانید انتظارات مردم و رانندگان را مدیریت کنید؟
بحیرایی: معتقدم «همیشه حق با مردم است» زیرا و ما هم جزو مردم هستیم و مشکلات و گلایههای آنها را میپذیریم و درک میکنیم؛ کار در اتوبوسرانی تعطیلبردار نیست.
رانندگان اتوبوس در شرایط سخت مشغول جابهجایی مسافران هستند و بعضی مشکلات بهدلیل بدعهدی و تأخیر در تحویل اتوبوسهای جدید از طرف شرکتهای سازنده ایجاد میشود؛ بهعنوان مثال شهرداری برای خرید 145 دستگاه اتوبوس پول را پرداخت کرده، اما هنوز تمام اتوبوسها تحویل نشده است.
این موضوع به گلایه مردم و نارضایتی از تاخیرها دامن زده است، در حالی که ما نمیتوانیم تمام مشکلات را به مردم توضیح دهیم، تلاش میکنیم که با محدودیتهایی که داریم، بهترین خدمات را ارائه دهیم.
شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان برای جلب رضایت شهروندان از هیچ تلاشی فروگذار نبوده است.
ایمنا: در حال حاضر وضعیت ناوگان اتوبوسرانی شهر چگونه است؟ چند اتوبوس فعال داریم و روزانه چه تعداد مسافر با این اتوبوسها جابهجا میشود؟
بحیرایی: آمار تا پیش از ورود اتوبوسهای جدید حدود 900 دستگاه با احتساب اتوبوسهای بخش خصوصی، ون و اتوبوسهای مالکیتی بود که با اضافه شدن 37 اتوبوس جدید، در حال حاضر حدود 937 دستگاه اتوبوس در سطح شهر فعال است که بهطور میانگین روزانه حدود 400 هزار نفر با اتوبوسهای شهری جابهجا میشوند.
آمار اتوبوسها روزانه است، زیرا تعدادی از آنها به دلیل خرابی یا تصادفات به پایانه منتقل میششود.
این آمار ممکن است در فصول مختلف سال تغییر کند، به ویژه در تابستان که به دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاهها، آمار کمی کاهش پیدا میکند، اما در نیمه دوم سال بهویژه در زمان بازگشایی مدارس و مدارس، این تعداد افزایش پیدا میکند.
ایمنا: آیا برنامهای برای اضافهکردن اتوبوسهای جدید به ناوگان دارید و آیا بودجه و اعتبارات لازم برای خرید و تعمیرات اتوبوسها تأمین شده است؟
بحیرایی: در حال حاضر قراردادی برای خرید 144 دستگاه اتوبوس جدید داریم که تا کنون فقط تعدادی از آنها تحویل شده است و با بدعهدی شرکت سازنده روبهرو هستیم، همچنین 50 دستگاه اتوبوس 18 متری در حال خریداری است که هفت دستگاه از آن تحویل داده شده و در خطوط بیآرتی فعال است و سایر اتوبوسها نیز به خطوط اتوبوس تندرو افزوده خواهد شد.
در حال حاضر تعمیر و بازسازی 50 دستگاه اتوبوس در تعمیرگاهها و پایانهها در حال بازسازی است که برای هر بازسازی، هزینهها متفاوت است و معمولاً بین یک تا دو میلیارد تومان هزینه برآورد میشود.
ایمنا: وضعیت سیستمهای گرمایش و سرمایش در اتوبوسهای شهر چگونه است؟
بحیرایی: سال جاری 950 دستگاه اتوبوس در سطح شهر در حال فعالیت بوده است که از این تعداد، حدود 150 دستگاه اتوبوس معادل 20 درصد ناوگان سیستم کولر ندارد؛ این اتوبوسها در خطوط فعال هستند و مشکلاتی در ارائه خدمات به مسافران دارند.
سیستمهای گرمایشی و سرمایشی در اتوبوسها معمولاً بهصورت استاندارد تجهیز نمیشود، اما تلاش میکنیم این مشکل را تا حد امکان کاهش دهیم و در حال حاضر بعضی اتوبوسها که کولر ندارند از ردهخارج شدهاند و در تلاش هستیم تا جایگزینهای مناسب را وارد کنیم.
ایمنا: طبق برنامهریزی صورت گرفته، در سال جاری چه تعداد اتوبوس جدید دیگر وارد خطوط اتوبوسرانی میشود؟
بحیرایی: تا پایان سال جاری 13 دستگاه اتوبوس 18 متری به خطوط بیآرتی اضافه خواهد شد، همچنین در تلاش هستیم تا تعداد بیشتری اتوبوس برقی وارد ناوگان کنیم.
ایمنا: چرا خط یک بیآرتی بیشتر از سایر خطوط مورد استقبال قرار میگیرد؟
بحیرایی: خط یک بیآرتی به دلیل طول مسیر و تعداد مسافران بالا، بیشتر از دیگر خطوط مورد استفاده قرار میگیرد، همچنین این خط بهطور خاص برای مسافران دائمی همچون دانشآموزان، دانشجویان، معلمان و کارمندان طراحی شده است.
این مسافران نیاز به سرویسهای سریع و بدون تأخیر دارند و به همین دلیل این خط به عنوان پرتقاضاترین خط شناخته میشود که با توجه به نیاز مداوم مسافران، تعداد اتوبوسهای این خط بیشتر از دیگر خطوط بیآرتی میشود.
ایمنا: با توجه به نصب علائم هشداردهنده ممنوعیت ورود خودروها به مسیر بیآرتی، آیا رانندگان همکاری لازم را دارند؟
بحیرایی: یکی از مشکلات اصلی، استفاده غیرمجاز از مسیرهای بیآرتی توسط خودروهای شخصی است؛ برخی رانندگان به دلیل عجله، از خطوط بیآرتی به عنوان مسیر سریعتر استفاده میکنند که این اقدام موجب میشود اتوبوسها نتوانند به موقع در ایستگاهها حاضر شوند و ترافیک ایجاد میشود.
این رفتار نهتنها موجب به تعویق افتادن زمان مسافران میشود، بلکه استرس رانندگان اتوبوس را نیز افزایش میدهد که از شهروندان تقاضا میشود به حریم خطوط بیآرتی احترام بگذارند تا ترافیک کمتر و سرویسدهی بهتری انجام شود.
کد خبر 829920
http://www.sepahannews.ir/fa/News/931625/سهگام-بلند-اتوبوسرانی-اصفهان-برای-رانندگان--13-اتوبوس-18-متری-به-ناوگان-BRT-اضافه-میشود