پیام سپاهان
چالش‌های قانونی جمینای؛ جنگ بر سر آینده جستجو و هوش مصنوعی
یکشنبه 2 دی 1403 - 9:45:41 AM
پیام سپاهان - سخت افزار / اگر چت‌بات هوش مصنوعی تولیدی جمینای شرکت گوگل قرار است در سال‌های آینده از نظر محبوبیت از ChatGPT شرکت OpenAI پیشی بگیرد، ممکن است این موفقیت بدون استفاده از برخی شراکت‌های تبلیغاتی حاصل شود که پیش‌تر موجب شده بود موتور جستجوی گوگل در زندگی روزمره آمریکایی‌ها جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.
در یک پرونده دادگاه فدرال ایالات متحده در روز جمعه، گوگل مجموعه‌ای از محدودیت‌ها را پیشنهاد داد که به مدت سه سال شرکت را از الزام تولیدکنندگان دستگاه‌ها، مرورگرها و اپراتورهای شبکه‌های بی‌سیم برای توزیع جمینای در میان کاربران آمریکایی منع می‌کند. همچنین، گوگل به این شرکا انعطاف بیشتری در تعیین موتور جستجوی پیش‌فرض کاربران خود ارائه می‌دهد.
این پیشنهاد گوگل پاسخی به درخواست ماه گذشته وزارت دادگستری ایالات متحده است که از گوگل خواسته بود نه‌تنها تسلط خود بر شرکای تجاری را کاهش دهد، بلکه داده‌های بیشتری را با رقبا به اشتراک بگذارد و کسب‌وکار مرورگر کروم را واگذار کند. گوگل روز جمعه رسماً پیشنهاد فروش بخشی از کسب‌وکار خود یا اشتراک اطلاعات بیشتر با رقبا را رد کرد. همچنین محدودیت‌های پیشنهادی گوگل محدودتر از خواسته‌های دولت به نظر می‌رسد.

نقض قوانین ضدانحصار
این نبرد حقوقی پس از حکمی در ماه آگوست گذشته توسط قاضی فدرال آمیت مهتا در واشنگتن آغاز شد. او اعلام کرد که گوگل با قراردادهایی که برای تبدیل‌شدن به موتور جستجوی پیش‌فرض در سیستم‌عامل iOS و سایر نرم‌افزارها بسته بود، قوانین ضدانحصار فدرال را نقض کرده است. این قراردادها اغلب در ازای اشتراک درآمد تبلیغاتی با شرکا صورت می‌گرفت. این تنظیمات پیش‌فرض به گوگل کمک کرد تا کاربران را به‌دست آورد و جایگاه خود را حفظ کند، به‌گونه‌ای که انحصار در زمینه جستجو و تبلیغات جستجو را به‌دست آورد. مهتا در حکم خود نوشت که گوگل توانست قیمت تبلیغات را بدون محدودیت افزایش دهد و این امر منجر به رشد چشمگیر درآمد و ثبات شگفت‌انگیز سود عملیاتی شد.
اکنون مهتا باید تصمیم بگیرد که چه مجازاتی برای گوگل در نظر گرفته شود. جلسات استماع از آوریل آغاز می‌شوند و انتظار می‌رود تصمیم نهایی تا آگوست سال آینده صادر شود.ظهور چت‌بات‌هایی مانند ChatGPT، جمینای و ابزارهای مشابه به‌عنوان رقبای موتورهای جستجوی سنتی، بر روند این پرونده قضایی سایه انداخته است. وزارت دادگستری و چندین دادستان کل ایالتی خواستار این شده‌اند که گوگل نتواند تسلط خود بر جستجوی سنتی را به این حوزه جدید منتقل کند.
پیش‌بینی مسیر آینده
اما حتی پس از صدور حکم مهتا، انتظار می‌رود درخواست‌های تجدیدنظر پیگیری شود. ممکن است سال‌ها طول بکشد تا محدودیت‌هایی علیه گوگل اجرایی شود. همین امر باعث شده که سرمایه‌گذاران به آینده گوگل و شرکت مادر آن، Alphabet، امیدوار باشند. ارزش سهام این شرکت در سال 2024 بیش از 37 درصد افزایش یافته است و در مسیر ثبت هشتمین رشد سالانه برتر از زمان عرضه عمومی 20 سال پیش قرار دارد.
انتقال تسلط به حوزه جدید
در محاکمه امسال، گوگل تسلط خود در جستجو را به دلیل ارائه تجربه‌ای محبوب توسط کاربران دانست. وزارت دادگستری اما استدلال کرد که کاربران به دلیل پیش‌فرض‌های موجود در گوشی‌ها و مرورگرهای خود—که اغلب گوگل است—به این سرویس پایبند هستند. پیشنهاد گوگل در روز جمعه تأکید کرد که این شرکت نمی‌خواهد به‌طور کامل این پیش‌فرض‌ها را از دست بدهد. به‌عنوان مثال، گوگل همچنان می‌تواند جایگاه موتور جستجوی پیش‌فرض را در برخی از مدل‌های گوشی سامسونگ در ایالات متحده حفظ کند، درحالی‌که به‌طور موقت الزام پیش‌فرض بودن در تمام مدل‌ها را تعلیق می‌کند.
همچنین گوگل همچنان می‌تواند قراردادهایی برای تبلیغ جمینای منعقد کند. هیچ‌یک از پیشنهادات گوگل مانع از پرداخت به سامسونگ برای تبلیغ جمینای در تمام دستگاه‌های این شرکت نمی‌شود. اما تحت محدودیت‌های پیشنهادی، گوگل نمی‌تواند شرکا را مجبور کند که تبلیغ جمینای را به‌عنوان شرطی برای توزیع خدمات جستجو، کروم یا فروشگاه گوگل پلی بپذیرند. همچنین نمی‌تواند شرکا را از همکاری با شرکت‌های رقیب هوش مصنوعی مانند OpenAI باز دارد.
بر اساس ادعای دولت، قراردادهایی که انحصارطلبی را الزامی کرده و تبلیغ جستجوی گوگل را به توزیع سایر خدمات این شرکت پیوند می‌دادند، کلید قدرت گوگل بوده‌اند.
تضمین رقابت در حوزه هوش مصنوعی
وکلای گوگل در اسناد دادگاهی روز جمعه نوشتند: “ما مفاد خاصی را برای محصولات چت‌بات هوش مصنوعی تولیدی پیشنهاد داده‌ایم تا هرگونه نگرانی درباره استفاده گوگل از توافق‌نامه‌های توزیع انحصاری برای پیش‌بارگذاری دستیار چت‌بات جمینای برطرف شود. این مفاد به احتمال جایگزینی چت‌بات‌های هوش مصنوعی تولیدی به‌جای موتورهای جستجوی عمومی می‌پردازند.
پیشنهاد گوگل درباره جمینای شباهت‌هایی به خواسته‌های دولت دارد. در اسناد دادگاهی ماه گذشته، دولت اعلام کرد که گوگل باید از ترجیح دادن محصولات هوش مصنوعی خود یا جلوگیری از تبلیغ ابزارهای هوش مصنوعی رقیب توسط شرکا منع شود. اما دو طرف در مورد میزان و مدت‌زمان محدودیت‌ها اختلاف دارند. دولت خواستار اعمال محدودیت‌ها برای یک دهه است، درحالی‌که گوگل می‌خواهد این محدودیت‌ها پس از سه سال پایان یابد.
وکلای گوگل نوشتند: سرعت نوآوری در جستجو فوق‌العاده بوده و همه دلایل برای ادامه این روند با پیشرفت‌های سریع هوش مصنوعی وجود دارد. تنظیم صنعتی که به سرعت در حال تغییر است، مانند جستجو، با حکمی محدودکننده و گسترده که شاکیان پیشنهاد داده‌اند، به رقابت، نوآوری و مصرف‌کنندگان آسیب می‌رساند.
نظرات مخالفان و موافقانماه گذشته، تعدادی از مدیران پیشین گوگل به مجله WIRED گفتند که بعید است مهتا بتواند حکمی صادر کند که به‌طور قابل‌توجهی بازار جستجو را تغییر دهد؛ بازاری که طبق داده‌های شرکت Statcounter، گوگل 90 درصد سهم جهانی آن را در اختیار دارد. به‌جای آن، این مدیران معتقدند که رقبا باید برای رسیدن به گوگل نوآوری کنند. با این‌ حال، برخی از رقبای جستجوی گوگل می‌گویند که اقدامات اصلاحی می‌تواند شرایطی ایجاد کند که به موتورهای جستجوی دیگر شانس بهتری برای جذب کاربران بدهد.
آینده جمینای
در جریان آماده‌سازی برای جلسات استماع که از آوریل آغاز می‌شوند، گوگل و وزارت دادگستری به دنبال ترکیبی از سوابق و شهادت از شرکت‌های هوش مصنوعی جستجو مانند OpenAI و Perplexity هستند تا پرونده‌های خود را تقویت کنند. با وجود توافقات نسبی طرفین بر سر محدودیت‌های توزیع هوش مصنوعی، ادغام جمینای در زندگی آمریکایی‌ها ممکن است به شکلی کاملاً متفاوت نسبت به جستجوی گوگل صورت گیرد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/921997/چالش‌های-قانونی-جمینای؛-جنگ-بر-سر-آینده-جستجو-و-هوش-مصنوعی
بستن   چاپ